Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

guitarjack
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2021 22:17

Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door guitarjack »

Dag allen,

Nieuw op het forum hier.

Ik ben zelf gitaarbouwer en zou graag de overstap maken naar CNC voor het maken van de bodies en halzen van mijn gitaren.

Nu heb ik al een tijdje een paar CNCs op het oog gehad zoals de Onefinity CNC (uit de VS), Ratrig Killerbee (uit Portugal) of de Stepcraft D of M series. Maar via dit forum terecht gekomen bij Sorotec en na veel reviews besloten dat de Sorotec HobbyLine XL toch het beste lijkt te bieden.

Mijn vraag gaat om 2 opties die ik heb alvorens tot aankoop over te gaan. Graag zou ik jullie hulp willen hierbij.

Optie 1: Nu kan je op de site van Sorotec een complete 'beginner' set HobbyLine XL bestellen voor EUR 2599. Je krijgt daarbij het volgende:
- Hobby-Line 10560 CNC
- Motoren: Standaard stepper motor set including cables
- Controller: Kit MINI control 4.2 A 3-axis with BEAMICON2 Basic
- Spoilboard: Workpiece support MDF with thread grid
- Spindle: Milling spindle AMB FME-Q 800 watt 230 V
- Spantang: Collet 3.175 mm (1/8 ")
- Hobby-Line milling stratersetje
- Tool length sensor Sorotec WLS 1
- Lubrication set with multi-purpose grease + grease gun

Optie 2: Een andere optie is enkel de Sorotec Hobbyline XL te kopen ad EUR 1799 (dus ongeveer 800 euro over om zelf de rest bij elkaar te sprokkelen). Dus je koopt zelf de rest. Dit zou bijv. kunnen zijn:
- Motoren: de standaard set van sorotec voor 120 EUR of iets anders (suggesties?)
- Controller: Blackbox motion control system of CNC xpro v5 o.i.d. ?
- Spindle: mafell fm 1000 pv-ws o.i.d?
- sensor: Openbuilds XYZ probe o.i.d?

In ieder geval heb je met optie 2 veel meer zelf in de hand. Dus laat ik de vraag zo stellen, voor welke optie zou JIJ gaan in mijn situatie? En indien optie 2, welke extra onderdelen zou je kiezen als aanvulling (stepper motors, controller, spindle e.d.)

Hoor het graag en alvast dank!
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door Goudgele »

Als het voor professioneel gebruik is, dan zou ik de volledige kit kiezen. Mocht er dan ooit iets stuk gaan, of je hebt een andere vraag over de machine, dan kan Sorotec je gemakkelijker helpen dan wanneer je zelf iets in elkaar zet.
Heb verder geen ervaring met Sorotec, dus ik kan verder niet oordelen over de componenten die je bij de volledige kit krijgt.
guitarjack
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2021 22:17

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door guitarjack »

Wellicht even ter verduidelijking:

Productie zal (ik schat) maximaal pak m beet 5 gitaren per maand zijn. Dus geen 24/7 productie runs.

Qua software zit ik te denken aan fusion360 als tekensoftware en de rest is nog niet besloten.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door Grafjan »

Aangezien ik met mijn laatste gitaar al 10 jaar bezig ben, vind ik 5 per maand toch best een aardige oplage!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
guitarjack
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2021 22:17

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door guitarjack »

Grafjan schreef: 29 jul 2021 13:51 Aangezien ik met mijn laatste gitaar al 10 jaar bezig ben, vind ik 5 per maand toch best een aardige oplage!
5 per maand zou het maximale zijn. :)

Trouwens: Sorotec basic line 1007 is ook een optie. 1799 vs 2699. Is het de pricejump van 900 euro waard t.o.v de hobby line XL waard? Ik denk dat het verschil voornamelijk in de Hiwin linear rails zit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door Kjelt »

Wat is je gewenste nauwkeurigheid?
Oftewel is het voorfrezen en met de hand nasnijden of schuren of is het meteen voor het eindproduct ?
guitarjack
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2021 22:17

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door guitarjack »

Kjelt schreef: 29 jul 2021 18:17 Wat is je gewenste nauwkeurigheid?
Oftewel is het voorfrezen en met de hand nasnijden of schuren of is het meteen voor het eindproduct ?
Achteraf bewerken is geen probleem. Een must zelfs. Absoluut geen verwachting dat er een eindproduct uit komt. Meer dat het het handfrezen wat ik momenteel doe zal vervangen.

Wel van belang is de nauwkeurigheid m.b.t. het passen van de hiel van de hals op de body van de gitaar.

Kijk maar bij deze foto hieronder. De hals van de gitaar en de body sluiten niet goed aan. Dat wil je voorkomen. Maar in mijn gedachtes zou je de hals connectie iets groter kunnen laten (door express minder weg te frezen) en later handmatig secuur passend maken.

Natuurlijk zou een cnc die zo nauwkeurig is waarbij de hiel erg secuur past op de body geen overbodige luxe zijn. Maar dat zal ik moeten proberen of dat haalbaar is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door Kjelt »

Die laatste fit kun je apart programmeren als eindbewerking en dan kun je in de code compenseren voor evt afwijkingen van de freesje of je machine. Dat probeer je uiteraard op goedkoop hout tot je de exacte gewenste eindmaat hebt en dat is het mooie van cnc als het een keer goed was dan gaat het de volgende keren exact hetzelfde.

Maar je vraag over de geleidingen, ja Hiwin is top maar die andere zullen niet slecht zijn Sorotec kennende. Dus als je ergens het geld aan wilt uitgeven zou ik dit eerder aan de KO moer spindel doen ivm backlash dan aan de geleidingen. Ik weet niet hoe je duits is maar ik zou het ze gewoon zelf vragen. Je verwachtingen en gebruik noemen en vragen om een voorstel.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door Ballegooijen »

Is die hobbyline niet voorzien van rolgeleidingen? Als dat zo is zou ik dan in ieder geval nooit kiezen. Elk spaantje tussen de rol en de geleider is in principe een "hobbel".
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
guitarjack
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2021 22:17

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door guitarjack »

Ballegooijen schreef: 29 jul 2021 20:21 Is die hobbyline niet voorzien van rolgeleidingen? Als dat zo is zou ik dan in ieder geval nooit kiezen. Elk spaantje tussen de rol en de geleider is in principe een "hobbel".
Heeft inderdaad van die rollende cilinders. Heeft de basic line die niet dan? Zie fotos hieronder, dit is de geleiding van de Hobby Line vs de Basic Line. Lijkt idd anders te zijn.

Dan denk ik dat de basic line idd sowieso mijn voorkeur heeft. Hobbelende geleiding klinkt niet als een goede koop.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door guitarjack op 29 jul 2021 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
guitarjack
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2021 22:17

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door guitarjack »

Kjelt schreef: 29 jul 2021 19:43 Die laatste fit kun je apart programmeren als eindbewerking en dan kun je in de code compenseren voor evt afwijkingen van de freesje of je machine. Dat probeer je uiteraard op goedkoop hout tot je de exacte gewenste eindmaat hebt en dat is het mooie van cnc als het een keer goed was dan gaat het de volgende keren exact hetzelfde.

Maar je vraag over de geleidingen, ja Hiwin is top maar die andere zullen niet slecht zijn Sorotec kennende. Dus als je ergens het geld aan wilt uitgeven zou ik dit eerder aan de KO moer spindel doen ivm backlash dan aan de geleidingen. Ik weet niet hoe je duits is maar ik zou het ze gewoon zelf vragen. Je verwachtingen en gebruik noemen en vragen om een voorstel.
Goeie tips over die laatste fit. Makes sense inderdaad. Wat bedoel je met KO moer spindel? Ik zal ze morgen bellen voor advies, volgens mij ook gewoon het beste. Dank voor tips.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door Ballegooijen »

Ja, die Basic line heeft idd Hiwin geleiding zo te zien. Ik weet niet of dit standaard is of een optie maar dit zou zeker mijn keuze zijn t.o.v. de HobbyLine
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door benkr »

Net zoals de keuze tussen rolgeleidingen en de HiWin geleidingen is er ook verschil tussen trapezium spindels en K(ogel)O(mloop) spindels waarbij de KO spindels weer de voorkeur hebben.
Maar elke verbetering brengt natuurlijk weer extra kosten met zich mee.
Ook die freesmotor is een discussiepunt, bedenk eens wat voor soort en maat frees je het liefst wil gaan gebruiken, en of de aangeboden freesmotor dat aan kan.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Frees voor gitaarbouw - Sorotec Hobbyline

Bericht door Portje »

Grafjan schreef: 29 jul 2021 13:51 Aangezien ik met mijn laatste gitaar al 10 jaar bezig ben, vind ik 5 per maand toch best een aardige oplage!
jees, als je al 10j bezig bent met bouwen hoe groooot is dat ding dan wel nie....
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie