XYZ bepalen, hoe doen jullie dat?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: XYZ bepalen, hoe doen jullie dat?

Bericht door benkr »

Bij het CAMmen zorg ik er vrijwel altijd voor dat mijn werkstuk nulpunt (eigenlijk het stock nulpunt) links achter ligt.
Als het werkstuk in de klem past dan meet ik met de 3D taster (die in een 12mm ER20 collet past) de linker achterkant van de klem op en zet die als nulpunt. De Z meet ik nog altijd met een papiertje, bevalt me goed en zal ik wel altijd blijven doen.
En zoals DaBit ook al aangaf, als het ruim binnen de contouren van het stock materiaal past dan doe ik het ook wel vaak gewoon op het zicht, ik schrijf dan wel precies de verschillen t.o.v. de machine coördinaten op, als er dan onderweg wat mis gaat dan kan ik altijd de juiste positie weer terugvinden.

Mijn Mach3 heeft de nare eigenschap dat Mach3 zo maar midden in een freesopdracht spontaan gaat homen, daarna gaat de freesopdracht weer gewoon verder waar die was gebleven, maar omdat de X-home sensor horizontaal staat, en daar tijdens een freesopdracht ook metaal deeltjes op vallen, zal deze bij een nieuwe home sessie ietsje anders homen en die afwijking zie ik dan meteen terug in het werkstuk. Ik ga daarom binnenkort die sensor anders plaatsen (verticaal dus).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: XYZ bepalen, hoe doen jullie dat?

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 23 aug 2021 21:40 Mijn Mach3 heeft de nare eigenschap dat Mach3 zo maar midden in een freesopdracht spontaan gaat homen, daarna gaat de freesopdracht weer gewoon verder waar die was gebleven
Dat is geen feature dat is een bug!
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: XYZ bepalen, hoe doen jullie dat?

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 23 aug 2021 22:23
benkr schreef: 23 aug 2021 21:40 Mijn Mach3 heeft de nare eigenschap dat Mach3 zo maar midden in een freesopdracht spontaan gaat homen, daarna gaat de freesopdracht weer gewoon verder waar die was gebleven
Dat is geen feature dat is een bug!
Ja, dat zal wel, maar waar moet ik die zoeken? Ik heb eigenlijk alle delen al een keer vervangen, Mach3, Pokeys, soms gaat het 3 keer per dag fout, soms ook helemaal niet. Ik heb echt geen idee waar ik de oorzaak hier van moet zoeken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: XYZ bepalen, hoe doen jullie dat?

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 23 aug 2021 21:40 Mijn Mach3 heeft de nare eigenschap dat Mach3 zo maar midden in een freesopdracht spontaan gaat homen, daarna gaat de freesopdracht weer gewoon verder waar die was gebleven, maar omdat de X-home sensor horizontaal staat, en daar tijdens een freesopdracht ook metaal deeltjes op vallen, zal deze bij een nieuwe home sessie ietsje anders homen en die afwijking zie ik dan meteen terug in het werkstuk. Ik ga daarom binnenkort die sensor anders plaatsen (verticaal dus).
Homen kan geactiveerd worden middels een toets, muis klik, of het typen van een commando.
Als je de toetsenbord macro uitschakelt, ben je mogelijk van je probleem af. In dat geval pikt je ergens een stoor puls op.
Een andere mogelijkheid is de muis, ook die kun je (tijdelijk) uitschakelen.

Er was laatst iemand op dit forum met een soort gelijk probleem!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: XYZ bepalen, hoe doen jullie dat?

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 24 aug 2021 00:09
benkr schreef: 23 aug 2021 21:40 Mijn Mach3 heeft de nare eigenschap dat Mach3 zo maar midden in een freesopdracht spontaan gaat homen, daarna gaat de freesopdracht weer gewoon verder waar die was gebleven, maar omdat de X-home sensor horizontaal staat, en daar tijdens een freesopdracht ook metaal deeltjes op vallen, zal deze bij een nieuwe home sessie ietsje anders homen en die afwijking zie ik dan meteen terug in het werkstuk. Ik ga daarom binnenkort die sensor anders plaatsen (verticaal dus).
Homen kan geactiveerd worden middels een toets, muis klik, of het typen van een commando.
Als je de toetsenbord macro uitschakelt, ben je mogelijk van je probleem af. In dat geval pikt je ergens een stoor puls op.
Een andere mogelijkheid is de muis, ook die kun je (tijdelijk) uitschakelen.

Er was laatst iemand op dit forum met een soort gelijk probleem!
Daar heb je een punt, ik heb er een Touch scherm aan hangen, dat kan ik zeker uitschakelen.
Maar het is wel vreemd dan dat het programma daarna gewoon verder gaat, dat kan ik niet verklaren door een stoorpiekje waar dan ook vandaan.
Hoe ik de toetsenbord macro voor homen uitschakel zou ik niet weten, graag een hint in de goede richting.
Ik heb trouwens ook geen idee hoe ik vanaf het toetsenbord een home cyclus initieer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: XYZ bepalen, hoe doen jullie dat?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 24 aug 2021 00:09 Homen kan geactiveerd worden middels een toets, muis klik, of het typen van een commando.
Als je de toetsenbord macro uitschakelt, ben je mogelijk van je probleem af. In dat geval pikt je ergens een stoor puls op.
Een andere mogelijkheid is de muis, ook die kun je (tijdelijk) uitschakelen.

Er was laatst iemand op dit forum met een soort gelijk probleem!
Jullie gaan toch niet met droge ogen vertellen dat je tijdens een freesklus spontaan niet logische acties kunt laten uitvoeren. Het enige wat tijdens frezen mag werken zijn % knoppen, koeling, stop/pauze en dat soort zaken.
Als je eerst stop/pauze drukt en daarna home, is het nog te verkopen. Dat zou dan in die toetskombinatie verstopt moeten zitten. (nu weten we natuurlijk dan Ben eindeloos met die pokeys bezig geweest is, dus dat daar wat vervuiling kan zitten is niet uitgesloten)
Als dat wel het geval is zou ik heel snel afscheid nemen van je mach3.

Ik denk dat er gewoon een G28 in het freesprogramma staat.

Als je datzelfde programma nog een keer laat lopen, gebeurt het dan weer, en op dezelfde plek?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: XYZ bepalen, hoe doen jullie dat?

Bericht door TomAndKobus »

Over werkstuknulpunt in X en Y, Vaak heb je in de stok ruimte genoeg om misschien wel op het oog de machine in te stellen. Maar... Als je een chamfer wil aanbrengen aan de onderkant, dan moet je het werkstuk omdraaien en heel nauwkeurig in X en Y neerleggen, zowel het 0 punt en in parallel aan X en Y. Dan heb je dus wel een uitdaging....

Groeten, Tom.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: XYZ bepalen, hoe doen jullie dat?

Bericht door Papaatje »

Vroeger had ik een pakje sigarettevloeitjes bij mijn bank.
Een stukje vloei afscheuren, nat maken en tegen het werkstuk plakken. De frees er langzaam tegenaan laten lopen, zodra het vloeitje wegschoot zat ik er volgens mij een honderdste vanaf.
Let wel, dit was in een heeeeeeeel ver verleden. ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: XYZ bepalen, hoe doen jullie dat?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TomAndKobus schreef: 24 aug 2021 10:05 Over werkstuknulpunt in X en Y, Vaak heb je in de stok ruimte genoeg om misschien wel op het oog de machine in te stellen. Maar... Als je een chamfer wil aanbrengen aan de onderkant, dan moet je het werkstuk omdraaien en heel nauwkeurig in X en Y neerleggen, zowel het 0 punt en in parallel aan X en Y. Dan heb je dus wel een uitdaging....

Groeten, Tom.
Precies, als ik ruw materiaal in de klem leg (waarvan m'n nulpunt altijd linksboven tegen de vaste bek is) doe ik een nulpunt verschuiving van (afhankelijk van de ruwe maat) X2 Y-2 of zo. Frees de bovenkant, draai het werkstuk om en doe zonder nulpunt verschuiving de onderkant.

Afhankelijk van het type besturing en hoe je het doet, niet vergeten die verschuiving op te heffen! (daarom wordt er vaak voor de zekerheid aan het begin van elk programma die verschuiving gecanceld)

Moraal: een goed uit geklokte klem is heel handig. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie