Opbouw Sorotec Basic Line

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door serum »

Je zal de spindel haaks moeten stellen op de machine. Zijn verschillende methodes voor.

Eigenlijk moet je 1 as van de Y as (of X as in jouw geval) recht stellen op een rei. (in 2 hoeken, om een evt. twist vast te kunnen stellen) als je 1 van 2 geleiders hebt gesteld, dan kan je diegene er haaks op afstellen met een goede haarwinkelhaak of een graniethoek. Vervolgens de overliggende afstellen en dan nogmaals meten (ook weer 2 keer meten, de 2e keer op 90 graden van je eerste meting) Daaraan kan je ver volgens de Z as refereren en daaraan kan je vervolgens de spindel refereren.

Maar je kan ook gewoon op start hameren en zien waar het schip strand. Geen idee wat voor nauwkeurigheid je verwacht.

Gezien de snelheid van je bouwen denk ik niet dat het je op de 0,05 nauwkeurig komt. (niet vervelend bedoeld, vind het mooi om te zien hoe voortvarend je aan de slag gaat), dit is officieel het vlotste bouwverslag ooit. Anderen hier doen er een jaar of 2 over, besteden het leeuwendeel uit, en durven niet te frezen als het er op aankomt en posten voor iedere keer dat er een werkstukje in de planning ligt een vragenlijst met hoe het het het beste kunnen doen (en ook daar is hier ruimte voor, respect voor iedere vorm van aanpak). Je bent in mijn optiek enorm goed bezig. Heb echt nog nooit een dergelijk vlot doorlopende opbouw gezien hier.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Kjelt »

Perkeo schreef: 11 sep 2021 13:57 Met vlakken met een 25mm frees met weinig overlap heb ik al gezien dat de frees niet helemaal haaks op het bed staat in de Y-as richting. In die richting valt er volgens mij niets te shimmen en standaard is er niet een excentrische bout of iets dergelijks. Eerst maar een paar resultaten van projectjes bekijken of en hoe ik hier eventueel actie op wil ondernemen.
Even buiten het prima advies van serum hierboven om, wat inderdaad dient te gebeuren.
Waar ik zelf tegenaan liep is dat ik een relatief goedkope 25mm frees destijds had genomen en daarbij zijn de twee snijvlakken ook niet echt jovel.
Ik kreeg een veel beter resultaat door 1 snijvlak af te vijlen (die doet dus niet meer mee dan) en de ander het uiteinde iets van een ronde kromming te geven zodat deze ook niet meedoet, of hapt.
Bij de pro afvlakfrezen zie je dit ook daar zit een "eckenradius" aan het uiteinde, maar dat kan iemand anders hier vast beter uitleggen.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Perkeo »

serum schreef: 11 sep 2021 14:11 Je zal de spindel haaks moeten stellen op de machine. Zijn verschillende methodes voor.

Eigenlijk moet je 1 as van de Y as (of X as in jouw geval) recht stellen op een rei. (in 2 hoeken, om een evt. twist vast te kunnen stellen) als je 1 van 2 geleiders hebt gesteld, dan kan je diegene er haaks op afstellen met een goede haarwinkelhaak of een graniethoek. Vervolgens de overliggende afstellen en dan nogmaals meten (ook weer 2 keer meten, de 2e keer op 90 graden van je eerste meting) Daaraan kan je ver volgens de Z as refereren en daaraan kan je vervolgens de spindel refereren.

Maar je kan ook gewoon op start hameren en zien waar het schip strand. Geen idee wat voor nauwkeurigheid je verwacht.

Gezien de snelheid van je bouwen denk ik niet dat het je op de 0,05 nauwkeurig komt. (niet vervelend bedoeld, vind het mooi om te zien hoe voortvarend je aan de slag gaat), dit is officieel het vlotste bouwverslag ooit. Anderen hier doen er een jaar of 2 over, besteden het leeuwendeel uit, en durven niet te frezen als het er op aankomt en posten voor iedere keer dat er een werkstukje in de planning ligt een vragenlijst met hoe het het het beste kunnen doen (en ook daar is hier ruimte voor, respect voor iedere vorm van aanpak). Je bent in mijn optiek enorm goed bezig. Heb echt nog nooit een dergelijk vlot doorlopende opbouw gezien hier.
OK, hier moet ik echt even een misverstand uit de wereld helpen. Ik heb een aantal dagen gebouwd aan de besturing, er was geen haast bij want de CNC zelf kwam pas 12 weken later. De CNC zelf ben ik in de 2e helft juni begonnen met opbouwen en de eerste beweging in de CNC was midden augustus. Het aantal uren dat ik op internet heb gelezen, YouTube heb afgestruind en studie in Verspaningstechnologie heb gedaan om tot dit punt te komen, durf ik niet eens op te tellen. Ik zoek dus iets liever inderdaad zelf uit, dan maar een paar vragen op een forum te plempen. Het posten van een bouwverslag is ook een kwestie van iets terugdoen voor anderen die weer profijt kunnen hebben van een aantal beschrijvingen of plaatjes van mijn kant.

Dan wat betreft de nauwkeurigheid, de Z-as stond op zo'n 0,09mm uitgeklokt, maar na montage van de spindel met winkelhaak heb ik eerst nog geen verdere metingen gedaan. Voor mijn gitaarbouw zal meer dan 0,5mm al meer dan voldoende zijn (met een aantal uitzondering zoals b.v. de frets). Een complete handbouw zal niet nauwkeuriger zijn. Hier staat overigens mijn Les Paul bouw beschreven http://www.gitaarnet.nl/forum/showthrea ... t-Les-Paul), een bouwproces van in totaal (ahum) 4 jaar. Met CNC moet dit straks sneller kunnen. De Stratocaster tekenen in Fusion360 is al goed onderweg.

Maar goed, plan is eerst om nu een aantal projectjes te maken en kijken wanneer en hoe de nauwkeurigheid om de hoek komt kijken, voordat ik met een mooi stuk mahonie of esdoorn een body ga frezen. Alvast dank voor de toelichting hoe de spindel haaks gesteld kan worden!
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Papaatje »

mooi project! Ik ga dit zeker volgen, ga zo door. :P
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Kars-cnc »

Leuk project en mooi om te lezen hoe de bouw verlopen is. Dit zal zeker nuttig zijn voor diegene die iets soortgelijks gaan bouwen.

Goed om te horen dat het hele traject toch wel iets langer geduurd heeft dan de 3 dagen van het bouwverslag :lol:
(wat er voor de oplettende lezer ook duidelijk uit te halen is 8) ).
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Perkeo »

Om dit mooie forum nog met wat verdere plaatjes te verrijken, komen hier nog een paar foto's van de bedrade EdingCNC Pendant.

De plastic onderdelen
23925

Ongeveer het lastigste gedeelte van het in elkaar zetten van dit handwieltje. Het recht en zonder bubbels plakken van de sticker :mrgreen:
23927

Alle draadjes aangesloten
23924

Weer een SUB-D connecto solderen en dit keer na de suggestie :idea: van hfjbuis ook de krimpkous toegepast.
23920

Geen hogere wiskunde, maar een zeer aangename aanvulling op de CNC. Ook zeer fijn was het zo kunnen inprikken op de CPU5A4 kaart.
23922

Verder ben ik bezig geweest met een behuizing voor de CNC, deze is nu ook bijna af. Binnenkort nog een fotootje van de opstelling!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door hfjbuis »

Ziet er mooi uit.
Ik kan het op de foto niet zien, maar heb je ook een trekontlasting (tierap) aangebracht op de kabel die uit de pendant komt?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Perkeo »

hfjbuis schreef: 30 sep 2021 17:10 Ziet er mooi uit.
Ik kan het op de foto niet zien, maar heb je ook een trekontlasting (tierap) aangebracht op de kabel die uit de pendant komt?
Haha, goede, kan ik nog wel even doen. Bij een stukje proeftrekken zat de kabel echter al meer dan vast in de doorvoer. In de schuur toch echter ook al gemerkt dat je het muisje vaak aan zijn staartje tevoorschijn trekt. :lol:

Dat is zeg maar weer het voordeel van een bedrade vs. draadloze handwiel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door serum »

Ik heb mijn pendant voorop de machine gemaakt. Ik liep bij de vorige toch altijd nog redelijk te zoeken en aan zijn staart te trekken. Dat vaste bevalt mij prima. 'kzoutzoweerdoen',
Plaats reactie