Opbouw Sorotec Basic Line
Moderator: Moderators
Opbouw Sorotec Basic Line
Al enige tijd hier een meelezer en besloten een CNC machine te kopen in plaats van zelf bouwen om de CNC zo snel mogelijk in te kunnen zetten voor mijn gitaarbouw projecten.
Begin April de knoop doorgehakt om een Sorotec Basicline aan te schaffen. De onderdelen voor de besturing (EdingCNC) kon ik direct uit voorraad ontvangen. De levertijd van de CNC zelf was ingeschat op 12 weken, maar deze heb ik midden juni na 10 weken keurig op een halve euro pallet aangeleverd gekregen.
Inmiddels draait de CNC, maar deze is nu nog wat provisorisch opgesteld. Omdat ik zelf altijd veel baat heb bij de kennis op Fora en YouTube, zal ik in de volgende posts vooral in beeld de opbouw laten zien. Dit geeft ook wat goede product plaatjes voor diegene die een aankoop overwegen.
Ik ben er zeker van dat ik hier de komende tijd nog wel een of twee vragen heb, waarbij ik hopelijk beroep mag doen op de vele kennis hier aanwezig.
Begin April de knoop doorgehakt om een Sorotec Basicline aan te schaffen. De onderdelen voor de besturing (EdingCNC) kon ik direct uit voorraad ontvangen. De levertijd van de CNC zelf was ingeschat op 12 weken, maar deze heb ik midden juni na 10 weken keurig op een halve euro pallet aangeleverd gekregen.
Inmiddels draait de CNC, maar deze is nu nog wat provisorisch opgesteld. Omdat ik zelf altijd veel baat heb bij de kennis op Fora en YouTube, zal ik in de volgende posts vooral in beeld de opbouw laten zien. Dit geeft ook wat goede product plaatjes voor diegene die een aankoop overwegen.
Ik ben er zeker van dat ik hier de komende tijd nog wel een of twee vragen heb, waarbij ik hopelijk beroep mag doen op de vele kennis hier aanwezig.
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
Na de bestelling begin april, kon ik na een aanbetaling al na één week de onderdelen van de besturing in ontvangst nemen.
Alles keurig verpakt. Hier de schakelkast voor de frequentie omvormer met bekabeling.
Kast voor de besturing, noodschakelaar.
En voeding, break-out board, EdingCNC board en aanverwante artikelen.
Snel hierna begonnen met de opbouw van de besturingsunit. Eerst plaatsing van de onderdelen.
En daarna rustig maar zeker met de bekabeling begonnen. Het lezen van een schema over meerdere pagina's was eerst even puzzelen, maar uiteindelijk is het simpelweg een kwestie van de lijntjes volgen.
De benodigde krimptang had ik ervoor al als voorbereiding op Aliexpress gekocht. Ik kan niet anders zeggen dan prima kwaliteit voor mijn gebruik.
Het is overigens de vierkante krimpversie.
Thuis is er weinig sprake van clean-desk-policy
En dit is de uiteindelijk opgebouwde unit.
Enige punt van aandacht gaat nog eens zijn om een andere aan/uit knop te monteren. Bij dit model brand onder spanning altijd het rode lampje van de schakelaar, ongeacht of deze op aan of uit staat. Maar wellicht is dit ook wel handig ter controle als ik het geheel spanningsloos wil afsluiten. Nu zit de besturingsunit gewoon in de WCD met een brandend lampje als gevolg.
Alles keurig verpakt. Hier de schakelkast voor de frequentie omvormer met bekabeling.
Kast voor de besturing, noodschakelaar.
En voeding, break-out board, EdingCNC board en aanverwante artikelen.
Snel hierna begonnen met de opbouw van de besturingsunit. Eerst plaatsing van de onderdelen.
En daarna rustig maar zeker met de bekabeling begonnen. Het lezen van een schema over meerdere pagina's was eerst even puzzelen, maar uiteindelijk is het simpelweg een kwestie van de lijntjes volgen.
De benodigde krimptang had ik ervoor al als voorbereiding op Aliexpress gekocht. Ik kan niet anders zeggen dan prima kwaliteit voor mijn gebruik.
Het is overigens de vierkante krimpversie.
Thuis is er weinig sprake van clean-desk-policy
En dit is de uiteindelijk opgebouwde unit.
Enige punt van aandacht gaat nog eens zijn om een andere aan/uit knop te monteren. Bij dit model brand onder spanning altijd het rode lampje van de schakelaar, ongeacht of deze op aan of uit staat. Maar wellicht is dit ook wel handig ter controle als ik het geheel spanningsloos wil afsluiten. Nu zit de besturingsunit gewoon in de WCD met een brandend lampje als gevolg.
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
Dat komt omdat je de schakelaar verkeerd hebt aangesloten.Perkeo schreef: ↑09 sep 2021 20:46 Enige punt van aandacht gaat nog eens zijn om een andere aan/uit knop te monteren. Bij dit model brand onder spanning altijd het rode lampje van de schakelaar, ongeacht of deze op aan of uit staat. Maar wellicht is dit ook wel handig ter controle als ik het geheel spanningsloos wil afsluiten. Nu zit de besturingsunit gewoon in de WCD met een brandend lampje als gevolg.
Verwissel de fase en nuldraad met de andere twee draden en je probleem is weg.
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
Leuk man, ziet er netjes uit. Veel plezier ermee en plaats vooral foto's
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
Kijk, dat is nu fijn om te horen dat het een foute aansluiting betreft en er een eenvoudige oplossing is. Dat ga ik van het weekend direct even uitvoeren!benkr schreef: ↑09 sep 2021 22:25Dat komt omdat je de schakelaar verkeerd hebt aangesloten.Perkeo schreef: ↑09 sep 2021 20:46 Enige punt van aandacht gaat nog eens zijn om een andere aan/uit knop te monteren. Bij dit model brand onder spanning altijd het rode lampje van de schakelaar, ongeacht of deze op aan of uit staat. Maar wellicht is dit ook wel handig ter controle als ik het geheel spanningsloos wil afsluiten. Nu zit de besturingsunit gewoon in de WCD met een brandend lampje als gevolg.
Verwissel de fase en nuldraad met de andere twee draden en je probleem is weg.
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
Half juni was mijn geduld lang genoeg op de proef gesteld (2,5 maand) en werd een halve europallet afgeleverd. De chauffeur was zo aardig even mee te helpen om de pallet in de achtertuin te zetten.
Wederom is er niet te klagen over de aandacht om alles netjes te verpakken.
En de mechanische onderdelen van het bouwpakket.
Alle bouten en moeren worden samen in verschillende gripzakjes geleverd. Sommige verschillen 2mm per lengte, dus om verwarring bij de bouw te voorkomen heb ik eerst alles met een schuifmaat in de hand uitgesorteerd.
Daarna kon de bouw beginnen. Ik heb de nodige foto's genomen die een beeld geven, dus plaats ik ze maar gewoon. Voor de vele zelfbouwers vast allemaal gesneden koek, maar voor de starters wellicht toch interessant.
Vaste lager X-as.
Zwevende lager X-as.
Vanuit het midden naar buiten alles vastgedraaid met 6Nm aanhaalmoment.
Het bed is uiteindelijk redelijk eenvoudig in elkaar te zetten.
Toch heb ik nog wat extra aandacht aan de haaks maken van het bed gegeven. Later in de bouwhandleiding wordt het bed ook nog een keer gesteld. De combinatie van keurig haaks gezaagde profielen en deze hoeksteunen zou normaal in de basis voldoende moeten zijn voor een haaks bed.
Echter had ik al eens ergens op een forum gelezen dat de hoeksteunen niet noodzakelijkerwijs ook echt haaks zijn. Zo ook in mijn geval. Met een schuurpapiertje op een plankje is dit echter ook vrij snel gecorrigeerd.
Hiwin geledingen met gefreesde aanslagkant op het profiel.
De gebruikte Hiwin geleidingen.
De Hiwin HGH20CA-ZA-H wagentjes met te monteren vetnippel.
Als optie bij de Basicline is de 'High Performance Kit' te bestellen, wat niets meer is dan twee extra HiWin wagentjes op de 2x X-assen, één extra op de Z-as en twee versteviging profielen op de Z-as. Ondanks dat ik eigenlijk alleen hout denk te verspanen, weet je je nooit wanneer het voor aluminium gaat kriebelen, dus direct deze extra maar in het budget meegenomen. Hier zijn de montage van de Hiwin wagens met de aanslag pinnen op de zijkant portaal.
In een volgende post(s) de foto's van de opbouw portaal, Z-as en afmontage.
Wederom is er niet te klagen over de aandacht om alles netjes te verpakken.
En de mechanische onderdelen van het bouwpakket.
Alle bouten en moeren worden samen in verschillende gripzakjes geleverd. Sommige verschillen 2mm per lengte, dus om verwarring bij de bouw te voorkomen heb ik eerst alles met een schuifmaat in de hand uitgesorteerd.
Daarna kon de bouw beginnen. Ik heb de nodige foto's genomen die een beeld geven, dus plaats ik ze maar gewoon. Voor de vele zelfbouwers vast allemaal gesneden koek, maar voor de starters wellicht toch interessant.
Vaste lager X-as.
Zwevende lager X-as.
Vanuit het midden naar buiten alles vastgedraaid met 6Nm aanhaalmoment.
Het bed is uiteindelijk redelijk eenvoudig in elkaar te zetten.
Toch heb ik nog wat extra aandacht aan de haaks maken van het bed gegeven. Later in de bouwhandleiding wordt het bed ook nog een keer gesteld. De combinatie van keurig haaks gezaagde profielen en deze hoeksteunen zou normaal in de basis voldoende moeten zijn voor een haaks bed.
Echter had ik al eens ergens op een forum gelezen dat de hoeksteunen niet noodzakelijkerwijs ook echt haaks zijn. Zo ook in mijn geval. Met een schuurpapiertje op een plankje is dit echter ook vrij snel gecorrigeerd.
Hiwin geledingen met gefreesde aanslagkant op het profiel.
De gebruikte Hiwin geleidingen.
De Hiwin HGH20CA-ZA-H wagentjes met te monteren vetnippel.
Als optie bij de Basicline is de 'High Performance Kit' te bestellen, wat niets meer is dan twee extra HiWin wagentjes op de 2x X-assen, één extra op de Z-as en twee versteviging profielen op de Z-as. Ondanks dat ik eigenlijk alleen hout denk te verspanen, weet je je nooit wanneer het voor aluminium gaat kriebelen, dus direct deze extra maar in het budget meegenomen. Hier zijn de montage van de Hiwin wagens met de aanslag pinnen op de zijkant portaal.
In een volgende post(s) de foto's van de opbouw portaal, Z-as en afmontage.
- TomAndKobus
- Donateur
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
Leuk om te volgen! Ziet er mooi uit allemaal!
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
Heerlijk toch, zo'n compleet bouwpakket? Daar sta je 's ochtends vrolijk van op om mee aan de slag te gaan. Goed bezig!
-
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
Ja, leuk knutselen...
Verrast door die "High performance kit". Het ontbreken van die extra loopwagens zag ik als een van de grootste tekortkomingen van deze machine.
Ook:
Hoe ziet de achterkant van de brug van de X-as er uit?
Bij de grotere Sorotec machines zit daar op de volle breedte een plaat op geschroefd die zorgt voor extra stijfheid. Je schijft dat er 2 verstevigings profielen voor de Z-as bij zitten, maar de achterkant van de brug heeft er ook een nodig, en die kun je eventueel gemakkelijk zelf maken. Het gemakkelijkste is b.v. 2 stalen strips van b.v.10*40mm. Die hebben ongeveer hetzelfde oppervlak als de 20*20 railsen aan de voorkant.
Ik gebruik overigns "X" voor de brug, en "Y" voor de 2 railsen onder de tafel, jij benoemt ze blijkbaar andersom. Z gaat omhoog en omlaag.
Verrast door die "High performance kit". Het ontbreken van die extra loopwagens zag ik als een van de grootste tekortkomingen van deze machine.
Ook:
Hoe ziet de achterkant van de brug van de X-as er uit?
Bij de grotere Sorotec machines zit daar op de volle breedte een plaat op geschroefd die zorgt voor extra stijfheid. Je schijft dat er 2 verstevigings profielen voor de Z-as bij zitten, maar de achterkant van de brug heeft er ook een nodig, en die kun je eventueel gemakkelijk zelf maken. Het gemakkelijkste is b.v. 2 stalen strips van b.v.10*40mm. Die hebben ongeveer hetzelfde oppervlak als de 20*20 railsen aan de voorkant.
Ik gebruik overigns "X" voor de brug, en "Y" voor de 2 railsen onder de tafel, jij benoemt ze blijkbaar andersom. Z gaat omhoog en omlaag.
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
Inderdaad is de Z-as altijd wel duidelijk, hoewel ik daar ook nog weer verschil hoor over de instelling in EdingCNC over nulpunt en welke richting negatief is. De instellingen in EdingCNC van Steps/AppUnit (draairichting motor), Positive Limit/Negative Limit waren nog wel een hoofdpijn dossier voor mij. De crux was uiteindelijk het negatief instellen van de Home Vel/Dir. Dit zijn mijn EdingCNC instellingen.FreesKever schreef: ↑10 sep 2021 16:19 Ja, leuk knutselen...
Verrast door die "High performance kit". Het ontbreken van die extra loopwagens zag ik als een van de grootste tekortkomingen van deze machine.
Ook:
Hoe ziet de achterkant van de brug van de X-as er uit?
Bij de grotere Sorotec machines zit daar op de volle breedte een plaat op geschroefd die zorgt voor extra stijfheid. Je schijft dat er 2 verstevigings profielen voor de Z-as bij zitten, maar de achterkant van de brug heeft er ook een nodig, en die kun je eventueel gemakkelijk zelf maken. Het gemakkelijkste is b.v. 2 stalen strips van b.v.10*40mm. Die hebben ongeveer hetzelfde oppervlak als de 20*20 railsen aan de voorkant.
Ik gebruik overigns "X" voor de brug, en "Y" voor de 2 railsen onder de tafel, jij benoemt ze blijkbaar andersom. Z gaat omhoog en omlaag.
Voor de X- en Y-as ben ik uitgegaan van de rechterhandregel en dat ik aan de zijkant van de CNC sta. Dan kom je voor de X-as in lengterichting en Y-as in breedterichting.
Ik begrijp nog niet welke platen je bedoelt op de X-as (in mijn verhaal de Y-as). Ik plaats in volgende posts nog wel de nodige foto's, misschien dat het dan duidelijker wordt? Hoor dan graag van je!
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
En weer verder met de opbouw van het portaal.
Als eerste wat nokjes afbreken op de hoeksteunen en wederom goed haaks maken.
En de hoeksteunen op het portaal gemonteerd.
En het portaal aan de portaalwangen vastgeschroefd.
Op de motor montage plaat worden twee Hiwin wagens gemonteerd en uitgelijnd met behulp van de lineaire geleider. De tweede is dus vanwege de High Performance Kit, standaard wordt bij de Basicline hier één Hiwin wagen gemonteerd
Hier de plaat die aan het portaal wordt geschroefd.
En de twee gecombineerd, klaar om aan het portaal vastgemaakt te worden.
Vervolgens ben ik waarschijnlijk meer gas gaan geven met de bouw, want duidelijk minder foto's gemaakt van de verdere afmontage. Toch nog steeds een paar plaatjes. Hier zijn de stepper motoren geplaatst.
Sorotec heeft volgens mij wat recenter het aansluiten van de motoren wat vereenvoudigd, namelijk door het meeleveren van deze modulaire connectoren en montage doosjes.
Na wat gaten boren.
Het krimpen van wat adereindhulsen.
Is het aansluiten van de kabels echt een peulenschil.
Een grotere crime is het solderen van de SUB-D connectoren aan de andere kant. Maar goed, als het lukt een gitaar buizenversterker te bouwen, dan lukt een aantal connectoren ook nog wel.
Net als boven op zolder heb ik in mijn 2x3m mancave ook enige moeilijkheden met 'clean desk policy'
En dit is de tijdelijke opstelling op dit moment (echter dan niet meer opgebokt)
Het idee is om de CNC op dezelfde positie, maar dan 20cm omhoog te plaatsen. De besturing kan dan onder de CNC worden geplaatst. De rechter MFT zelfbouw tafel is op zich een mobiele werkbank op wielen. De CNC zal in bedrijf daar op worden afgesteund. De CNC zelf wil ik nog in een behuizing van 30x30 profielen + lexaan/multiplex gaan plaatsen.
Ook moet ik nog kijken of ik de 0,6kW Teknomotor nog wil ombouwen met een elektrische fan. De 24V voeding heb ik al wel in de schakelkast bij de frequentie omvormer geplaatst, maar in principe wordt deze ombouw niet bij de 0,6kW Teknomotor aangeboden. Wel bij de 0,27kW en 0,4kW versie, maar ik zou niet weten waarom het bij de 0,6kW versie niet zou kunnen?. Het ontwerpen en 3D printen van aangepast afdekkapjes is het probleem niet.
De Yaskawa J1000 frequentie omvormer instellingen en aansluitingen waren nog niet zo eenvoudig. Zo had ik met name moeite om de juiste aansluiting voor de noodstop te vinden. Deze is nu op MA/MB/MC uitgang aangesloten en functioneert ook, maar volgens mij moeten deze zelfde aansluitingen ook kunnen worden gebruikt om 24V output van de voeding te schakelen, zodat de ventilator op de motor wordt aangeschakeld als de motor wordt aangezet.
Zijn er toevallige forummers die bekend zijn met de Yaskawa J1000?
Als eerste wat nokjes afbreken op de hoeksteunen en wederom goed haaks maken.
En de hoeksteunen op het portaal gemonteerd.
En het portaal aan de portaalwangen vastgeschroefd.
Op de motor montage plaat worden twee Hiwin wagens gemonteerd en uitgelijnd met behulp van de lineaire geleider. De tweede is dus vanwege de High Performance Kit, standaard wordt bij de Basicline hier één Hiwin wagen gemonteerd
Hier de plaat die aan het portaal wordt geschroefd.
En de twee gecombineerd, klaar om aan het portaal vastgemaakt te worden.
Vervolgens ben ik waarschijnlijk meer gas gaan geven met de bouw, want duidelijk minder foto's gemaakt van de verdere afmontage. Toch nog steeds een paar plaatjes. Hier zijn de stepper motoren geplaatst.
Sorotec heeft volgens mij wat recenter het aansluiten van de motoren wat vereenvoudigd, namelijk door het meeleveren van deze modulaire connectoren en montage doosjes.
Na wat gaten boren.
Het krimpen van wat adereindhulsen.
Is het aansluiten van de kabels echt een peulenschil.
Een grotere crime is het solderen van de SUB-D connectoren aan de andere kant. Maar goed, als het lukt een gitaar buizenversterker te bouwen, dan lukt een aantal connectoren ook nog wel.
Net als boven op zolder heb ik in mijn 2x3m mancave ook enige moeilijkheden met 'clean desk policy'
En dit is de tijdelijke opstelling op dit moment (echter dan niet meer opgebokt)
Het idee is om de CNC op dezelfde positie, maar dan 20cm omhoog te plaatsen. De besturing kan dan onder de CNC worden geplaatst. De rechter MFT zelfbouw tafel is op zich een mobiele werkbank op wielen. De CNC zal in bedrijf daar op worden afgesteund. De CNC zelf wil ik nog in een behuizing van 30x30 profielen + lexaan/multiplex gaan plaatsen.
Ook moet ik nog kijken of ik de 0,6kW Teknomotor nog wil ombouwen met een elektrische fan. De 24V voeding heb ik al wel in de schakelkast bij de frequentie omvormer geplaatst, maar in principe wordt deze ombouw niet bij de 0,6kW Teknomotor aangeboden. Wel bij de 0,27kW en 0,4kW versie, maar ik zou niet weten waarom het bij de 0,6kW versie niet zou kunnen?. Het ontwerpen en 3D printen van aangepast afdekkapjes is het probleem niet.
De Yaskawa J1000 frequentie omvormer instellingen en aansluitingen waren nog niet zo eenvoudig. Zo had ik met name moeite om de juiste aansluiting voor de noodstop te vinden. Deze is nu op MA/MB/MC uitgang aangesloten en functioneert ook, maar volgens mij moeten deze zelfde aansluitingen ook kunnen worden gebruikt om 24V output van de voeding te schakelen, zodat de ventilator op de motor wordt aangeschakeld als de motor wordt aangezet.
Zijn er toevallige forummers die bekend zijn met de Yaskawa J1000?
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe de resultaten zijn en hoe haaks/zuiver je het zaakje ingesteld krijgt.
Bij soldeerconnectoren (DB25) gebruik ik altijd een stukje krimpkous. Mocht er een verbinding loslaten, heb je minder snel schade.
Bij soldeerconnectoren (DB25) gebruik ik altijd een stukje krimpkous. Mocht er een verbinding loslaten, heb je minder snel schade.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
Vier draden omwisselen met het gewenste resultaat. Waren alle problemen maar zo eenvoudig op te lossen! Dank!!Perkeo schreef: ↑10 sep 2021 08:41Kijk, dat is nu fijn om te horen dat het een foute aansluiting betreft en er een eenvoudige oplossing is. Dat ga ik van het weekend direct even uitvoeren!benkr schreef: ↑09 sep 2021 22:25Dat komt omdat je de schakelaar verkeerd hebt aangesloten.Perkeo schreef: ↑09 sep 2021 20:46 Enige punt van aandacht gaat nog eens zijn om een andere aan/uit knop te monteren. Bij dit model brand onder spanning altijd het rode lampje van de schakelaar, ongeacht of deze op aan of uit staat. Maar wellicht is dit ook wel handig ter controle als ik het geheel spanningsloos wil afsluiten. Nu zit de besturingsunit gewoon in de WCD met een brandend lampje als gevolg.
Verwissel de fase en nuldraad met de andere twee draden en je probleem is weg.
Re: Opbouw Sorotec Basic Line
Met vlakken met een 25mm frees met weinig overlap heb ik al gezien dat de frees niet helemaal haaks op het bed staat in de Y-as richting. In die richting valt er volgens mij niets te shimmen en standaard is er niet een excentrische bout of iets dergelijks. Eerst maar een paar resultaten van projectjes bekijken of en hoe ik hier eventueel actie op wil ondernemen.