Opbouw Sorotec Basic Line

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Perkeo »

Al enige tijd hier een meelezer en besloten een CNC machine te kopen in plaats van zelf bouwen om de CNC zo snel mogelijk in te kunnen zetten voor mijn gitaarbouw projecten.

Begin April de knoop doorgehakt om een Sorotec Basicline aan te schaffen. De onderdelen voor de besturing (EdingCNC) kon ik direct uit voorraad ontvangen. De levertijd van de CNC zelf was ingeschat op 12 weken, maar deze heb ik midden juni na 10 weken keurig op een halve euro pallet aangeleverd gekregen.

Inmiddels draait de CNC, maar deze is nu nog wat provisorisch opgesteld. Omdat ik zelf altijd veel baat heb bij de kennis op Fora en YouTube, zal ik in de volgende posts vooral in beeld de opbouw laten zien. Dit geeft ook wat goede product plaatjes voor diegene die een aankoop overwegen.

Ik ben er zeker van dat ik hier de komende tijd nog wel een of twee vragen heb, waarbij ik hopelijk beroep mag doen op de vele kennis hier aanwezig. :P
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Perkeo »

Na de bestelling begin april, kon ik na een aanbetaling al na één week de onderdelen van de besturing in ontvangst nemen.
23831

Alles keurig verpakt. Hier de schakelkast voor de frequentie omvormer met bekabeling.
23826

Kast voor de besturing, noodschakelaar.
23820

En voeding, break-out board, EdingCNC board en aanverwante artikelen.
23833

Snel hierna begonnen met de opbouw van de besturingsunit. Eerst plaatsing van de onderdelen.
23804

En daarna rustig maar zeker met de bekabeling begonnen. Het lezen van een schema over meerdere pagina's was eerst even puzzelen, maar uiteindelijk is het simpelweg een kwestie van de lijntjes volgen.
23852

De benodigde krimptang had ik ervoor al als voorbereiding op Aliexpress gekocht. Ik kan niet anders zeggen dan prima kwaliteit voor mijn gebruik.
23860

Het is overigens de vierkante krimpversie.
23851

Thuis is er weinig sprake van clean-desk-policy :lol:
23847

En dit is de uiteindelijk opgebouwde unit.
23865

Enige punt van aandacht gaat nog eens zijn om een andere aan/uit knop te monteren. Bij dit model brand onder spanning altijd het rode lampje van de schakelaar, ongeacht of deze op aan of uit staat. Maar wellicht is dit ook wel handig ter controle als ik het geheel spanningsloos wil afsluiten. Nu zit de besturingsunit gewoon in de WCD met een brandend lampje als gevolg.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door benkr »

Perkeo schreef: 09 sep 2021 20:46 Enige punt van aandacht gaat nog eens zijn om een andere aan/uit knop te monteren. Bij dit model brand onder spanning altijd het rode lampje van de schakelaar, ongeacht of deze op aan of uit staat. Maar wellicht is dit ook wel handig ter controle als ik het geheel spanningsloos wil afsluiten. Nu zit de besturingsunit gewoon in de WCD met een brandend lampje als gevolg.
Dat komt omdat je de schakelaar verkeerd hebt aangesloten.
Verwissel de fase en nuldraad met de andere twee draden en je probleem is weg.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Goudgele »

Leuk man, ziet er netjes uit. Veel plezier ermee en plaats vooral foto's ;-)
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Perkeo »

benkr schreef: 09 sep 2021 22:25
Perkeo schreef: 09 sep 2021 20:46 Enige punt van aandacht gaat nog eens zijn om een andere aan/uit knop te monteren. Bij dit model brand onder spanning altijd het rode lampje van de schakelaar, ongeacht of deze op aan of uit staat. Maar wellicht is dit ook wel handig ter controle als ik het geheel spanningsloos wil afsluiten. Nu zit de besturingsunit gewoon in de WCD met een brandend lampje als gevolg.
Dat komt omdat je de schakelaar verkeerd hebt aangesloten.
Verwissel de fase en nuldraad met de andere twee draden en je probleem is weg.
Kijk, dat is nu fijn om te horen dat het een foute aansluiting betreft en er een eenvoudige oplossing is. Dat ga ik van het weekend direct even uitvoeren!
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Perkeo »

Half juni was mijn geduld lang genoeg op de proef gesteld (2,5 maand) en werd een halve europallet afgeleverd. De chauffeur was zo aardig even mee te helpen om de pallet in de achtertuin te zetten.
23878

Wederom is er niet te klagen over de aandacht om alles netjes te verpakken.
23832

En de mechanische onderdelen van het bouwpakket.
23850

Alle bouten en moeren worden samen in verschillende gripzakjes geleverd. Sommige verschillen 2mm per lengte, dus om verwarring bij de bouw te voorkomen heb ik eerst alles met een schuifmaat in de hand uitgesorteerd.

Daarna kon de bouw beginnen. Ik heb de nodige foto's genomen die een beeld geven, dus plaats ik ze maar gewoon. Voor de vele zelfbouwers vast allemaal gesneden koek, maar voor de starters wellicht toch interessant.

Vaste lager X-as.
23813

Zwevende lager X-as.
23812

Vanuit het midden naar buiten alles vastgedraaid met 6Nm aanhaalmoment.
23806

Het bed is uiteindelijk redelijk eenvoudig in elkaar te zetten.
23849

Toch heb ik nog wat extra aandacht aan de haaks maken van het bed gegeven. Later in de bouwhandleiding wordt het bed ook nog een keer gesteld. De combinatie van keurig haaks gezaagde profielen en deze hoeksteunen zou normaal in de basis voldoende moeten zijn voor een haaks bed.
23853

Echter had ik al eens ergens op een forum gelezen dat de hoeksteunen niet noodzakelijkerwijs ook echt haaks zijn. Zo ook in mijn geval. Met een schuurpapiertje op een plankje is dit echter ook vrij snel gecorrigeerd.
23783

Hiwin geledingen met gefreesde aanslagkant op het profiel.
23830

De gebruikte Hiwin geleidingen.
23841

De Hiwin HGH20CA-ZA-H wagentjes met te monteren vetnippel.
23758

Als optie bij de Basicline is de 'High Performance Kit' te bestellen, wat niets meer is dan twee extra HiWin wagentjes op de 2x X-assen, één extra op de Z-as en twee versteviging profielen op de Z-as. Ondanks dat ik eigenlijk alleen hout denk te verspanen, weet je je nooit wanneer het voor aluminium gaat kriebelen, dus direct deze extra maar in het budget meegenomen. Hier zijn de montage van de Hiwin wagens met de aanslag pinnen op de zijkant portaal.
23765

23766

In een volgende post(s) de foto's van de opbouw portaal, Z-as en afmontage.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door TomAndKobus »

Leuk om te volgen! Ziet er mooi uit allemaal!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door serum »

Heerlijk toch, zo'n compleet bouwpakket? Daar sta je 's ochtends vrolijk van op om mee aan de slag te gaan. Goed bezig!
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door FreesKever »

Ja, leuk knutselen...

Verrast door die "High performance kit". Het ontbreken van die extra loopwagens zag ik als een van de grootste tekortkomingen van deze machine.

Ook:
Hoe ziet de achterkant van de brug van de X-as er uit?
Bij de grotere Sorotec machines zit daar op de volle breedte een plaat op geschroefd die zorgt voor extra stijfheid. Je schijft dat er 2 verstevigings profielen voor de Z-as bij zitten, maar de achterkant van de brug heeft er ook een nodig, en die kun je eventueel gemakkelijk zelf maken. Het gemakkelijkste is b.v. 2 stalen strips van b.v.10*40mm. Die hebben ongeveer hetzelfde oppervlak als de 20*20 railsen aan de voorkant.

Ik gebruik overigns "X" voor de brug, en "Y" voor de 2 railsen onder de tafel, jij benoemt ze blijkbaar andersom. Z gaat omhoog en omlaag.
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Perkeo »

FreesKever schreef: 10 sep 2021 16:19 Ja, leuk knutselen...

Verrast door die "High performance kit". Het ontbreken van die extra loopwagens zag ik als een van de grootste tekortkomingen van deze machine.

Ook:
Hoe ziet de achterkant van de brug van de X-as er uit?
Bij de grotere Sorotec machines zit daar op de volle breedte een plaat op geschroefd die zorgt voor extra stijfheid. Je schijft dat er 2 verstevigings profielen voor de Z-as bij zitten, maar de achterkant van de brug heeft er ook een nodig, en die kun je eventueel gemakkelijk zelf maken. Het gemakkelijkste is b.v. 2 stalen strips van b.v.10*40mm. Die hebben ongeveer hetzelfde oppervlak als de 20*20 railsen aan de voorkant.

Ik gebruik overigns "X" voor de brug, en "Y" voor de 2 railsen onder de tafel, jij benoemt ze blijkbaar andersom. Z gaat omhoog en omlaag.
Inderdaad is de Z-as altijd wel duidelijk, hoewel ik daar ook nog weer verschil hoor over de instelling in EdingCNC over nulpunt en welke richting negatief is. De instellingen in EdingCNC van Steps/AppUnit (draairichting motor), Positive Limit/Negative Limit waren nog wel een hoofdpijn dossier voor mij. De crux was uiteindelijk het negatief instellen van de Home Vel/Dir. Dit zijn mijn EdingCNC instellingen.
23882

Voor de X- en Y-as ben ik uitgegaan van de rechterhandregel en dat ik aan de zijkant van de CNC sta. Dan kom je voor de X-as in lengterichting en Y-as in breedterichting.

Ik begrijp nog niet welke platen je bedoelt op de X-as (in mijn verhaal de Y-as). Ik plaats in volgende posts nog wel de nodige foto's, misschien dat het dan duidelijker wordt? Hoor dan graag van je!
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Perkeo »

En weer verder met de opbouw van het portaal.

Als eerste wat nokjes afbreken op de hoeksteunen en wederom goed haaks maken.
23770

En de hoeksteunen op het portaal gemonteerd.
23767

En het portaal aan de portaalwangen vastgeschroefd.
23769

Op de motor montage plaat worden twee Hiwin wagens gemonteerd en uitgelijnd met behulp van de lineaire geleider. De tweede is dus vanwege de High Performance Kit, standaard wordt bij de Basicline hier één Hiwin wagen gemonteerd
23798

Hier de plaat die aan het portaal wordt geschroefd.
23800

En de twee gecombineerd, klaar om aan het portaal vastgemaakt te worden.
23792

Vervolgens ben ik waarschijnlijk meer gas gaan geven met de bouw, want duidelijk minder foto's gemaakt van de verdere afmontage. Toch nog steeds een paar plaatjes. Hier zijn de stepper motoren geplaatst.
23818

Sorotec heeft volgens mij wat recenter het aansluiten van de motoren wat vereenvoudigd, namelijk door het meeleveren van deze modulaire connectoren en montage doosjes.
23782

Na wat gaten boren.
23775

Het krimpen van wat adereindhulsen.
23774

Is het aansluiten van de kabels echt een peulenschil.
23780

Een grotere crime is het solderen van de SUB-D connectoren aan de andere kant. Maar goed, als het lukt een gitaar buizenversterker te bouwen, dan lukt een aantal connectoren ook nog wel.
23784

Net als boven op zolder heb ik in mijn 2x3m mancave ook enige moeilijkheden met 'clean desk policy' :mrgreen:
23862

En dit is de tijdelijke opstelling op dit moment (echter dan niet meer opgebokt)
23858

Het idee is om de CNC op dezelfde positie, maar dan 20cm omhoog te plaatsen. De besturing kan dan onder de CNC worden geplaatst. De rechter MFT zelfbouw tafel is op zich een mobiele werkbank op wielen. De CNC zal in bedrijf daar op worden afgesteund. De CNC zelf wil ik nog in een behuizing van 30x30 profielen + lexaan/multiplex gaan plaatsen.

Ook moet ik nog kijken of ik de 0,6kW Teknomotor nog wil ombouwen met een elektrische fan. De 24V voeding heb ik al wel in de schakelkast bij de frequentie omvormer geplaatst, maar in principe wordt deze ombouw niet bij de 0,6kW Teknomotor aangeboden. Wel bij de 0,27kW en 0,4kW versie, maar ik zou niet weten waarom het bij de 0,6kW versie niet zou kunnen?. Het ontwerpen en 3D printen van aangepast afdekkapjes is het probleem niet.

De Yaskawa J1000 frequentie omvormer instellingen en aansluitingen waren nog niet zo eenvoudig. Zo had ik met name moeite om de juiste aansluiting voor de noodstop te vinden. Deze is nu op MA/MB/MC uitgang aangesloten en functioneert ook, maar volgens mij moeten deze zelfde aansluitingen ook kunnen worden gebruikt om 24V output van de voeding te schakelen, zodat de ventilator op de motor wordt aangeschakeld als de motor wordt aangezet.
23883

Zijn er toevallige forummers die bekend zijn met de Yaskawa J1000?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door hfjbuis »

Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe de resultaten zijn en hoe haaks/zuiver je het zaakje ingesteld krijgt.

Bij soldeerconnectoren (DB25) gebruik ik altijd een stukje krimpkous. Mocht er een verbinding loslaten, heb je minder snel schade.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Perkeo »

Perkeo schreef: 10 sep 2021 08:41
benkr schreef: 09 sep 2021 22:25
Perkeo schreef: 09 sep 2021 20:46 Enige punt van aandacht gaat nog eens zijn om een andere aan/uit knop te monteren. Bij dit model brand onder spanning altijd het rode lampje van de schakelaar, ongeacht of deze op aan of uit staat. Maar wellicht is dit ook wel handig ter controle als ik het geheel spanningsloos wil afsluiten. Nu zit de besturingsunit gewoon in de WCD met een brandend lampje als gevolg.
Dat komt omdat je de schakelaar verkeerd hebt aangesloten.
Verwissel de fase en nuldraad met de andere twee draden en je probleem is weg.
Kijk, dat is nu fijn om te horen dat het een foute aansluiting betreft en er een eenvoudige oplossing is. Dat ga ik van het weekend direct even uitvoeren!
Vier draden omwisselen met het gewenste resultaat. Waren alle problemen maar zo eenvoudig op te lossen! Dank!! 8)
Perkeo
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 mar 2021 18:25

Re: Opbouw Sorotec Basic Line

Bericht door Perkeo »

hfjbuis schreef: 11 sep 2021 01:15 Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe de resultaten zijn en hoe haaks/zuiver je het zaakje ingesteld krijgt.

Bij soldeerconnectoren (DB25) gebruik ik altijd een stukje krimpkous. Mocht er een verbinding loslaten, heb je minder snel schade.
Met vlakken met een 25mm frees met weinig overlap heb ik al gezien dat de frees niet helemaal haaks op het bed staat in de Y-as richting. In die richting valt er volgens mij niets te shimmen en standaard is er niet een excentrische bout of iets dergelijks. Eerst maar een paar resultaten van projectjes bekijken of en hoe ik hier eventueel actie op wil ondernemen.
Plaats reactie