boorkop of spantangen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: boorkop of spantangen

Bericht door TestCase »

Ik zou in de verste verte niet weten hoe nauwkeurig je hiermee kan werken op een freesbank, maar het is misschien een tip die in beperkte mate kan dienen.
Ik heb hier boren liggen tot wel diameter 30mm en meer, met de achterkant afgedraaid. Dit om ze in een handboormachine te kunnen gebruiken waarvan de boorkop meestal maar tot 13mm gaat. Dat werkt verbazingwekkend goed, maar met het nodige beleid moet ik eraan toevoegen.
Je zou bijvoorbeeld een spantang van 10 mm kunnen gebruiken voor al je boortjes vanaf diameter 10, met een deel van de schacht op 10 afgedraaid. En een soortgelijke set-up voor de kleinere diameters.
De lengte van je boor zelf is ook aan te passen. Ik heb bijvoorbeeld ooit een boor van 18 of 20 helemaal 'opgebruikt' omdat ik veel in RVS moest boren toen, en bijgevolg regelmatig moest bijslijpen. Die was tot op minder dan 2 cm van de schacht 'opgebruikt' en boorde nog steeds gewoon normaal. Alleen, diepe gaten kan je om duidelijke reden wel vergeten. :mrgreen:
Niets houd je tegen om je boortjes allemaal even lang te maken, of een stuk van oude boortjes af te doen om een stukje Z-as te winnen.


https://www.borenshop.com/labor-metaalb ... edraa.html
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: boorkop of spantangen

Bericht door hfjbuis »

Nog even een aanvulling:

Ik ben op de freesmachine begonnen met een spantangen set tot 16 mm. Om ze op de draaibank te gebruiken heb ik daarvoor een spantanghouder gemaakt. Omdat de draaibank een doorlaat heeft van 21 mm, heb ik vervolgens een ER32 set aangeschaft en nog maar een houder gemaakt voor de draaibank.
Zo'n grote spantanghouder zit op de freesmachine soms aardig in de weg. Ik overweeg dan ook een kleinere set (ER16) aan te schaffen.
Groter is niet altijd beter.
TestCase schreef: 20 sep 2021 11:25 Ik zou in de verste verte niet weten hoe nauwkeurig je hiermee kan werken op een freesbank, maar het is misschien een tip die in beperkte mate kan dienen.
Ik heb hier boren liggen tot wel diameter 30mm en meer, met de achterkant afgedraaid.
Ik heb zo'n set van HBM met een schacht van 13 mm. Het voordeel van deze set is dat de boorlengte (zonder schacht) maar 100mm is. Dat past beter in mijn kleine freesmachine. Met beleid kun je kunt er best nauwkeurig mee boren. Het meeste gebruik ik ze echter in de draaibank als voorbewerking voor het draaien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: boorkop of spantangen

Bericht door TestCase »

hfjbuis schreef: 20 sep 2021 15:44 Ik heb zo'n set van HBM met een schacht van 13 mm. Het voordeel van deze set is dat de boorlengte (zonder schacht) maar 100mm is.
Kijk, je kan ze gewoon op lengte kopen. Ook handig natuurlijk, dan hoef je zelf niet te prutsen. Ik liep vroeger de vlooienmarkten graag af, en als ik oud metaal zag liggen rond de prijs van oud metaal dan moest het gewoon mee. Voor de grotere diameters werkte dat goed, de kleinere hadden dikwijls al zo afgezien dat ze redelijk snel braken. Moraal van het verhaal: koop een nieuw setje als je onmiddellijk aan de slag wil en een beetje nauwkeurig wil werken. :mrgreen:
Plaats reactie