boorkop of spantangen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

boorkop of spantangen

Bericht door Blazer »

even een vraagje , gebruiken jullie bij het boren op de freesmachine een boorkop of toch spantangen ?

ik denk dat je bij een boorkop teveel lengte verliest op je Z as , met spantangen moet je wel een hele set hebben wil je met alle maten kunnen boren .
welk is nu de beste manier ?

een ander vraagje is : ik heb in andere topic reeds gelezen dat een een SK30 beter is dan een MK2 of3 , makkelijker werkt om te wisselen enz...
nu stel ik de vraag als je met een spantanghouder en ER spantangen werkt hoeft die SK30 of MK houder toch zeer weinig worden verwijdert , je moet toch maar enkel de ER spantang verwisselen om een andere diameter van frees te steken , of zie ik dat volledig verkeerd ?

Ik stel deze vraagjes omdat ik een freesmachine wil aankopen , en dus reeds op voorhand beslissingen moet nemen wat ik nu best koop , en welke toebehoren ik er best bij neem .

Mijn keuzes , de HBM BF25 of de Paulimot F205 , 207 of de 307 , de drie paulimot machines zijn bijna identiek , enkel is de 307 met de SK30 , al de andere is met MK , de 205 heeft dan weer de grootste afstand tussen spindel en tafel . de HBM is de goedkoopste , de drie paulimots liggen bijna gelijk van prijs . volgens mij hebben de paulimots een betere motor Krachtige driefasige asynchrone motor met frequentieomvormer afgestemd op de motor .
ik denk dat de paulimots ook iets beter van kwaliteit zijn , heb geen van de machines al kunnen bekijken .

Ik weet dat er tweedehands misschien oudere en betere machines zijn te vinden maar ze zijn geen optie voor mij doordat ze te groot , lomp zeg maar en veel te zwaar zijn , ik kan geen gebruik maken van heftruck of takels .
Hopelijk kunnen tips mij verder helpen om tot een beslissing te geraken

Groeten Marc
Laatst gewijzigd door Blazer op 18 sep 2021 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: boorkop of spantangen

Bericht door Swake »

Maakt volgens mij niet veel uit tenzij een bepaalde precisie behaald moet worden. Als één en ander nauw zit dan gaan spantangen al snel beter scoren. Alles hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van de gebruikte spullen. Er bestaan fantastische boorkoppen en spantangen die beter als gewicht gebruikt worden dan als boorhouder.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: boorkop of spantangen

Bericht door Swake »

En kleinigheidje: Op een gewone boorkop zit soms een conus die niet aantrekbaar is met een trekbout in de spil. Dit is goed genoeg om te boren, maar zeker niet goed om te gebruiken bij het frezen want die komt zo weer los wanneer er radiale krachten op komen te staan. Dit is trouwens ook een belangrijke reden, naast de stijfheid, waarom er met een gewone kolomboor niet kan gefreesd worden.
When it fits stop using the hammer.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: boorkop of spantangen

Bericht door Blazer »

Hey Swake ,

Alvast bedankt voor je snelle antwoord , ik heb er nog een vraagje aan toegevoegd :lol:

Ik ben van plan van mijn boormachine te houden en te laten zoals ze is , en een freesmachine bij te kopen .
Mag ik vragen van welke regio jij bent ?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: boorkop of spantangen

Bericht door bartL »

Ik gebruik ook spantangen. Die heb ik toch al om mee te frezen dus dan is het net zo makkelijk er ook een boortje bij in te zetten. En inderdaad als ik de boorkop in moet spannen heb ik extra lengte nodig en moet ik de tafel weer naar beneden zwengelen.
Mocht ik alleen een simpele boorbewerking hebben dan pak ik de kolomboor wel.
Overigens heb je niet voor iedere boormaat een spantang nodig. Een boortje 10.5 gaat bijvoorbeeld prima in een 11mm spantang.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: boorkop of spantangen

Bericht door Blazer »

Swake schreef: 18 sep 2021 22:45 En kleinigheidje: Op een gewone boorkop zit soms een conus die niet aantrekbaar is met een trekbout in de spil. Dit is goed genoeg om te boren, maar zeker niet goed om te gebruiken bij het frezen want die komt zo weer los wanneer er radiale krachten op komen te staan. Dit is trouwens ook een belangrijke reden, naast de stijfheid, waarom er met een gewone kolomboor niet kan gefreesd worden.
Dat had ik ook al gelezen , maar ik zou nooit frezen met een boorkop , andersom boren met spantangen zou ik overwegen omdat je dan de lengte van je boorkop uitspaart en meer ruimte hebt tussen de spindel en de tafel .

BartL ,

Bedankt , dan hoef ik ook geen speciale boorkop bij aan te schaffen voor de freesmachine
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: boorkop of spantangen

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 18 sep 2021 22:27 Mijn keuzes , de HBM BF25 of de Paulimot F205 , 207 of de 307
Paulimot heeft tegenwoordig freesmachines met kogelomloop spindels (X en Y, niet Z). Als die passen, dan zou ik daarvoor kiezen, dan kun je eenvoudiger meelopend frezen en een eventuele ombouw naar CNC is een stuk eenvoudiger.

Ik heb voor een boorkop met een B16<=>16 mm verloop gemaakt. Die 16 mm past in een spantang en gebruik ik voor te boren. Als de ruimte onder de spindel te laag is, gebruik ik korte boren of alsnog de boor in een spantang.

Zoals gezegd, als je wilt frezen met een boorkop dan moet er een trekstang aan en moet de boorkop en houder één geheel zijn.

Als je gaat voor spantangen, let dan op of de spantangen passen bij de schacht maat boren en frezen die je het.

Er zijn ook spantangen (zoals de J7316A) die maar geschikt zijn voor één maat. Die zijn vaak langer en hebben een kleinere conus waardoor de klemkracht groter is. Dat werkt prima bij frezen maar ze zijn ongeschikt om een tussenmaat boor in te klemmen.

Op mijn ER32 spantangen staat een maatbereik van 1 mm. Meer als een halve mm ondermaat krijg ik doorgaans niet goed geklemd!

Ik heb van Paulimot de duurste boorkop (16mm keyless) uit hun verzameling. Dat is ook meteen de slechtste boorkop die ik heb. Onvoldoende spankracht en zelfs de MT3 conus is niet zuiver. Doe je zelf een plezier en koop een Röhm

Sommigen keyless boorkoppen draaien los bij linksom draaien. Daar kun je dan ook niet mee tappen!!! Dit kun je zien aan de bekken, die draaien dan mee met de buitenkant van de boorkop. Ze hebben wel het voordeel dat ze onder belasting vaster gaan zitten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: boorkop of spantangen

Bericht door Blazer »

hfjbuis ,

Bedankt voor de tips .
Inderdaad zijn de 3 type die ik in gedachte heb van Paulimot uitgerust met kogelomloop spindels en een 1000W driefasige asynchrone motor met frequentieomvormer .
Ik denk dat dit wel een meerwaarde is tegenover de HBM BF25.

Ik heb geen ervaring met een freesmachine wat betreft de hoogte tussen spil en tafel , uiteraard hoe meer hoe beter maar wat heb je minimum nodig ?
de HBM heeft 320 mm
de Paulimots 310 - 355 en 370 mm

een ander item is de tafel , een tafel van 500 x 180 mm of toch beter een 700 x 180 mm , groter is nooit slecht maar de machine neemt meer plaats in en dat is bij mij net een probleem , mijn werkruimte is beperkt .
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: boorkop of spantangen

Bericht door Blazer »

misschien hierover nog enkele tips waar ik verder mee kan ?

ik heb in andere topics reeds gelezen dat een een SK30 beter is dan een MK2 of 3 , makkelijker werkt om te wisselen enz...
nu stel ik de vraag als je met een spantanghouder en ER spantangen werkt hoeft die SK30 of MK houder toch zeer weinig worden verwijdert , of zie ik dat volledig verkeerd ?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: boorkop of spantangen

Bericht door benkr »

Nou, nog eentje dan:
Ik heb zelf een BF25 kolom waar ik een andere kop op heb gebouwd, simpel omdat ik die kruistafel met kolom zo gekocht heb.
Wat mij opviel toen ik de machine weer opgebouwd had was de eigenlijk gewoon slechte stabiliteit van de kolom.
Je kunt zo'n machine met een heel kleine kracht bovenaan zo maar 0,5 mm omduwen, daarom heb ik er aan de achterkant een echt dikke vierkante buis achter gemaakt die doorloopt in het onderstel, dat scheelt echt stukken.

En nog een nabrander, de motoren van de meeste van dit soort machines zijn DC motoren die qua vermogen aan de krappe kant zijn en die bij best veel gebruikers na een tijd gebruiken problemen geven door slijtagestof van de koolborstels.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: boorkop of spantangen

Bericht door Blazer »

benkr ,

Bedankt voor je ervaring te delen , dat van die motoren heb ik meerdere keren gehoord .
Zou ik dit probleem dan niet kunnen voorkomen met te kiezen voor de Paulimot met de driefasige asynchrone motor ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: boorkop of spantangen

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 19 sep 2021 09:55 ik heb in andere topics reeds gelezen dat een een SK30 beter is dan een MK2 of 3 , makkelijker werkt om te wisselen enz...
Een SK30 heeft een veel grotere conus. Die laat zich veel makkelijker wisselen dan een MK2. Die grotere conus laat zich weer makkelijk verdraaien. Om dat te voorkomen zit er een uitsparing op dit voorkomt.
Ik wissel bij mijn BF16 (MK2) de tool ook maar zelden. Alleen voor kotteren of een zeskant brootzen, moet die er uit.
Een MK2/3 Conus draaien op de draaibank gaat eenvoudig. Daar kan ik dan gemakkelijk wat tooltjes voor maken. Bij zo'n SK30 houder komt toch wat meer kijken.
Blazer schreef: 19 sep 2021 09:14 Ik heb geen ervaring met een freesmachine wat betreft de hoogte tussen spil en tafel , uiteraard hoe meer hoe beter maar wat heb je minimum nodig ?
De hoogte van mijn BF16 is beperkt. Tussen de ER32 houder en de tafel zit 210 mm. Zonder houder is dat 280 mm. Mijn kleine machineklem is 70 mm hoog. Ik zou heel graag wat meer zien.
hfjbuis schreef: 19 sep 2021 00:25 een ander item is de tafel , een tafel van 500 x 180 mm of toch beter een 700 x 180 mm , groter is nooit slecht maar de machine neemt meer plaats
Mijn tafel is maar 400x120, dat is best wel klein maar ik kan maar moeilijk een veel grotere plaatsen. Ook het werkbereik van de machine is bij mij maar 235x132. Veel hangt af van wat je wilt maken. Hoe groot je machine ook is, je loopt altijd wel tegen een beperking aan die je dan creatief met wat extra moeite moet oplossen.
benkr schreef: 19 sep 2021 11:09 Ik heb zelf een BF25 kolom waar ik een andere kop op heb gebouwd, simpel omdat ik die kruistafel met kolom zo gekocht heb.
Wat mij opviel toen ik de machine weer opgebouwd had was de eigenlijk gewoon slechte stabiliteit van de kolom.
Tja dit zijn desktop freesmachines en die hebben een beperkt gewicht en stabiliteit. Je zult je werkwijze daarop moeten aanpassen.
benkr schreef: 19 sep 2021 11:09 Je kunt zo'n machine met een heel kleine kracht bovenaan zo maar 0,5 mm omduwen
Bij al dit soort kleine machines moet je bij het frezen alle geleidingen die niet hoeven te bewegen vast zetten voor maximale stabiliteit. Goed afstellen is ook belangrijk.

Als ik het kon plaatsen en in onderdelen naar de 1e verdieping zou kunnen dragen, dan kocht ik vandaag nog een BF45 of zo iets!
Zodra ik plaats en tijd heb, ga ik een freesmachine ombouwen naar CNC. Als ik vandaag moest kiezen zou dat zo'n kogelomloop geval van Paulimot worden. Ik zou dan de machine met de breedste kolom kiezen want stabiliteit is wel zo makkelijk in gebruik.
Mijn huidige BF16 heeft maar een 600W DC motor. Ik heb dat nooit als een probleem ervaren. Bij tappen zet ik dat ding een versnelling lager en als het groter dan M8 moet, dan gebruik ik de freesmachine alleen voor geleiding van de tap. Het draaien van de tap doe ik dan handmatig met een tap houder.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: boorkop of spantangen

Bericht door Blazer »

Bedankt voor de uitgebreide uitleg , ik ga alles nog eens goed overlopen .
ondertussen kan ik hier in de buurt een BF25 overkopen z.g.a.n bijna niet gebruikt met spangtangset en wat frezen erbij , dat maakt mijn keuze weeral moeilijker :evil:
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: boorkop of spantangen

Bericht door Michel »

Als ik het kon plaatsen en in onderdelen naar de 1e verdieping zou kunnen dragen, dan kocht ik vandaag nog een BF45 of zo iets!
Ik heb hier een BF 45 van Huvema staan ,welke ik ooit eens heb overgenomen van iemand die wel een heftruck had ,deze bank ,na demontage van wat handwielen in zijn geheel in de auto geschoven ,na thuiskomst bleek het niet mogelijk de freesmachien in zijn geheel uit de auto te krijgen ,dus heb ik de freesbank maar in de auto gereduceerd tot hanteerbare brokken ,en weer in de garage opgebouwd tot een freesbank.
Het is op die manier wel mogelijk om een BF 45 naar een eerste verdieping te dragen , maar of het kwa contactgeluid handig is om zo'n freesbank boven te zetten betwijfel ik. Maar het is wel mogelijk.....

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie