Cyclus 5 Heidenhain

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lblade
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2009 11:01
Locatie: Macharen

Cyclus 5 Heidenhain

Bericht door lblade »

Hallo,

Ben op weg om mijn TNC 426 besturing op de Fehlman Picomax 55 CNC te leren.
Deed een cyclus 5, rondkamer om een kamer van rond 19 te frezen.
Eerst met een 8 mm HSS frees. Dit resulteerde in 2=x rond per diepte voeding.
Daarna met een 10 mm VHM frees. Toen ging de frees maar een keer rond per diepte voeding!

Weet iemand waarom? Dit lijkt niet in te stellen bij de cyclus zelf. Is het een verhouding freesdiameter-kamermaat?

Bedankt, groeten van Leo
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Cyclus 5 Heidenhain

Bericht door rien1959 »

De besturing gaat uit van een freesbreedte van de helft van de frees. Dus reken maar uit. Een frees van 8 mm haalt dan 4 mm weg en een frees van 10 neemt 5 mm. Alleen de start is uiteraard op de volle breedte.

Dus nu het rekenwerk , frees 8 mm : insteken is 8 mm diameter, dan rest er (19-8)/2 = 5.5 mm Voorzet is 4 mm dus heb je twee keer nodig.
Frees 10 mm : insteken is 10 mm, dan rest er (19-10)/2 = 4.5 mm. Voorzet is 5 mm dus dat gaat in een keer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cyclus 5 Heidenhain

Bericht door Arie Kabaalstra »

https://content.heidenhain.de/doku/tnc_ ... 062-21.pdf

Overigens kun je in de machineparameters de stepover (overlap factor) instellen (MP7430)
rien1959 schreef: 19 okt 2021 20:12 De besturing gaat uit van een freesbreedte van de helft van de frees. Dus reken maar uit. Een frees van 8 mm haalt dan 4 mm weg en een frees van 10 neemt 5 mm. Alleen de start is uiteraard op de volle breedte.
nee dus.. de besturing gaat uit van de waarde van Parameter MP 7430, maar da's dus in te stellen..

Leuk om te lezen dat je Heidenhain aan het leren bent.. even opletten met contouren programmeren.. de CHF en RND Functie, Controleer even of ie daar ook de eerder ingestelde voeding overneemt, de machine waar ik in het verleden mee gewerkt heb, deed dat niet.. (ik zie dat als een bug), ik maakte er sowieso een gewoonte van om in ELK blok de voeding te programmeren.

Zoals je wellicht weet, of net hebt ontdekt, is er geen "G00" of "G01" in Heidenhains, een rechte beweging programmeer je met :

L X20 Y20 R0 FMAX in ijlgang, of L X20 Y20 R0 F500 met voeding.

"G41" heet RL en "G42" heet RR.

APPR en DEP heb ik zelf nooit gebruikt, vond het een leuk gevonden functie, maar't was me te omslachtig..

als ik een , laten we zeggen vierkantje moest frezen, met afgeronde hoeken, dan begon ik in het midden van één van de zijden, liep er met radiuscompensatie in, en zette de radiuscombensatie aan het einde weer uit:
(even uit het hoofd)

L X-20 Y20 R0 FMAX
L Z-10 R0 FMAX M3
CC
LP PR 20 PA 270 RL F500
CP PA 0 DR+ RL F500
L Y40 RL F500
RND R5 F500
L X40 RL F500
RND R5 F500
L Y0 RL F500
RND R5 F500
L X0 RL F500
L Y20 F500
CP PA 90 RL F500
L X-20 Y20 R0 F500


Zoiets dus..

Verder..heeft jouw besturing ook FK?.. da's helemaal mooi..daarmee kun je contouren programmeren met maten die je nog niet weet.. voorbeeld, je kunt een lijn programmeren hoek 0 graden.. en dan een lijn onder 45 naar een X en een Y coordinaat. de machine berekent dan zelf de lengte van het eerste lijnstuk..

Verder.. SL Cycli.. die zijn ook bijzonder handig.. wil je een driekhoekige kamer uitfrezen?.. SL Cyclus gebruiken, in een subprogramma (Label) zet je de contour, in de cyclus vul je in hoe je em uit wil gaan baggeren, en welke contour.. grote groene knop.. koffie..
Tevens kun je meerdere contouren programmeren, en aan de hand van de radiuscompensatie van elke contour, en de positie van het startpunt kun je ofwel beide uitfrezen, of alleen het deel waar ze elkaar snijden, of het deel wat de ene contour de andere doorsnijdt, overslaan..
Stel.. je programmeert een Cirkel, en een driehoek die de cirkel tot op het middelpunt doorsnijdt, als de cirkel radiuscompensatie aan de binnenkant heeft, en de driehoek aan de buitenkant, en je startpunt ligt in de cirkel, dan freest ie een "Pacman"uit.. zet je dan nog een cirkel met radiuscompensatie buitenkant ergens in de cirkel, dan laat ie dat ook staan.. en heeft ie nog een oog ook..

Wil je meer weten, geef maar een brul..
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Cyclus 5 Heidenhain

Bericht door rien1959 »

Sorry Arie maar dit vind ik gelul. Alle Heidenhain besturingen staan standaard op de halve freesdiameter. Logisch, dat is de beste methode. Ja, je kunt het instellen, maar waarom zou je dat doen ? Dat werd ook helemaal niet gevraagd door de TS.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cyclus 5 Heidenhain

Bericht door Arie Kabaalstra »

rien1959 schreef: 23 nov 2021 08:10 Sorry Arie maar dit vind ik gelul. Alle Heidenhain besturingen staan standaard op de halve freesdiameter. Logisch, dat is de beste methode. Ja, je kunt het instellen, maar waarom zou je dat doen ? Dat werd ook helemaal niet gevraagd door de TS.
Je mag het natuurlijk met me oneens zijn.. maar om het Gelul te noemen vind ik een beetje (te) ver gaan.. Je kent de achtergrond van deze machine niet, weet jij waar ie in het verleden gestaan heeft?, en wat ie bewerkt heeft?.. als ie in een Kunststof verwerkend bedrijf heeft gestaan.. of in een bedrijf dat vooral Aluminium heeft bewerkt, dan is het goed mogelijk dat de machine aangepast is, juist op dit punt.. dat weet je niet..

In mijn eigen macro op mijn eigen freesbankje heb ik die Parameter ook gewijzigd.. omdat ik met name ronde pockets in grotere stappen in de diepte uitfrees..

Als een machine 2de hands is.. dan is de kans aanwezig dat de parameters gewijzigd zijn naar voorkeur van de vorige gebruiker.. of verwacht je dat als je een tweedehands autoradio koopt, dat al jouw favoriete zenders al opgeslagen zijn?

Dat het door de TS niet gevraagd werd, verbiedt mij niet om die informatie erbij te geven, hij gaf zelf aan dat ie Heidenhain aan het leren is, en dan is't nooit verkeerd om wat extra info mee te geven, of een linkje naar waar je dergelijke informatie kan vinden
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Cyclus 5 Heidenhain

Bericht door joopbos »

Arie Kabaalstra schreef: 23 nov 2021 12:25
Als een machine 2de hands is.. dan is de kans aanwezig dat de parameters gewijzigd zijn naar voorkeur van de vorige gebruiker.. of verwacht je dat als je een tweedehands autoradio koopt, dat al jouw favoriete zenders al opgeslagen zijn?
Prachtige vergelijking
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cyclus 5 Heidenhain

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies, Ik heb in het verleden "Mijn bridgeport-van-de-zaak" ook aangepast op mijn specifieke eisen.
we werkten daar veel met hardere staalsoorten, dus heb ik die parameter wat kleiner gezet..zo gaan je frezen langer mee
Op mijn eigen freesbank (waar feitelijk een zelfgeschreven kopie van Heidenhain op draait) Staat die parameter vrij klein, omdat ik feitelijk trochiodaal verspaan als ik een ronde kamer wil maken.. ik kan gewoon in grotere dieptestappen werken..
dit heb ik gedaan in een tijd dat ik vooral veel Alu verspaande..

Kijk ook eens naar iets wat iedereen tegenwoordig heeft.. de mobiele telefoon AKA Streeltegel.. 't eerste wat je doet nadat je em uit de doos hebt gehaald, je simkaartje erin geprutst hebt, en em aangezet hebt, is het instellen van het hele ding op je eigen persoonlijke voorkeuren.. de Applicaties die je het meest gebruikt worden op het startscherm gezet.. Mail instellingen, telefoonboek, notificaties.. da's bij iedereen anders. en als je een beetje een ervaren verspaner bent.. dan stel je je machine ook in op je persoonlijke voorkeuren.. daar is niets geks aan..

Als je een "nieuwe" besturing aan het leren bent, dan vind ik het als ervaren gebruiker van zo'n besturing niet zo gek om je wat tips mee te geven..
Heidenhain is gemakkelijk in het gebruik, maar niet eenvoudig.. je moet wel de ins en outs kennen van zo'n besturing wil je er alles uit kunnen halen wat er in zit.. en.. als je weet hoe.. dan kun je heel veel aan de machine programmeren.. dat is waar Heidenhain voor ontwikkeld is tenslote..

't is niet voor niets dat ik dat systeem voor zover mogelijk voor mijn eigen freesbank met EdingCNC heb nagemaakt.. ik heb zelfs een G_Code Editor geschreven in VB.NET om net zo te kunnen programmeren als op een Heidenhain besturing, en ik heb er zelfs een Heidenhain Controlepaneel aangeknoopt..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Cyclus 5 Heidenhain

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 23 nov 2021 14:11 .. de mobiele telefoon AKA Streeltegel.. 't eerste wat je doet nadat je em uit de doos hebt gehaald, je simkaartje erin geprutst hebt....
Simkaartje? Jeetje... das ouwerwets man ;-)
Plaats reactie