HBM freesbank ombouw naar CNC machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tneijsel
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2021 12:36

HBM freesbank ombouw naar CNC machine

Bericht door tneijsel »

Omdat ik een mini CNC 2018 freesbankje aangeschaft heb kwam ik op het idee om mijn HBM BF20 feesbank ook geschikt te maken voor CNC aansturing.
Het eerste gedeelte zit er op de basis is gelegd. De motorsteunen heb ik geprint naar voorbeeld van Job smolders. De ontwerpen en de modellen zijn te downloden via zijn site Design uit inspiratie. De motoren en de aansturing zijn geplaatst en een eerste test ziet er veel belovend uit. Zie de videolink met een korte impressie van het project op. https://www.youtube.com/watch?v=DYncvilQafA

Ik ben benieuwd naar het commentaar en bevindingen van andere CNC zelfbouwers.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HBM freesbank ombouw naar CNC machine

Bericht door benkr »

Ik denk dat je binnen heel korte tijd bezig bent om alle 3D geprinte delen van metaal te maken, dit blijft gewoon niet heel en stabiel.

1. ik zelf zou in ieder geval de Y-as motor 180 graden draaien en die verstoppen ergens onder het bed, vervolgens zou ik de motoras via een tandriem koppelen met de spindel.
2. stappenmotoren, en zeker dat soort flinke jongens die jij gebruikt worden behoorlijk warm, en daar heeft dat 3D geprinte spul een bloedhekel aan. Het is normaal gesproken de bedoeling dat de motor wordt vastgemaakt aan een stevig stuk metaal, niet alleen voor de stabiliteit, maar ook om daar flink wat warmte kwijt te kunnen raken, dat metaal is tevens koelblok.
3. de koppeling zoals jij die gebruikt, een zgn. Oldham koppeling, is een best wel goed werkend ding, maar dan moet die wel van degelijk maatvast materiaal gemaakt zijn, 3D printmateriaal hoort daar niet bij, dat is in no-time versleten en geeft dan speling.
4. As borgingen die als basis een schroefje in 3D geprint materiaal hebben hebben last van het zelfde euvel.

Ik kan nog wel even door gaan, maar zorg eerst maar eens dat je basis degelijk en stabiel is.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: HBM freesbank ombouw naar CNC machine

Bericht door kevertje »

Leuke ombouw! Benkr's opmerkingen zijn natuurlijk terecht maar voor nu doet ie het. Je hebt nu een frees waarmee je onderdelen van aluminium kunt maken om het 3D printwerk kan vervangen. Hier kan je zien hoe ik mijn BF20 heb omgebouwd: viewtopic.php?t=8312
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: HBM freesbank ombouw naar CNC machine

Bericht door xander janssen »

Top gedaan. Niet lullen maar bouwen en dan frezen.

Opbouwende kritiek en goede raad gaat je zeker helpen om hem verder en verder te verbeteren tot een punt waar je zelf tevreden mee bent.

Ik heb jaren lang gefreesd met siliconenslang als as-koppelingen. Ruim voldoende voor wat ik toen de machine voor nodig had.
tneijsel
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2021 12:36

Re: HBM freesbank ombouw naar CNC machine

Bericht door tneijsel »

Alle opmerkingen allemaal waar. Waar het mij allereerst om gaat is het spul een (beetje) werkend te maken ervaring er mee op te doen en dan te verbeteren.

Ik Denk dat ik weet waar ik mee bezig ben en de valkuilen zie en de oplossingen voorhanden heb. Het gaat er om eerst het kunstje te leren en dan de vervolmaken. Dankjewel allemaal voor de input.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: HBM freesbank ombouw naar CNC machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. niets mis mee om eerst wat onderdelen van kunststof te maken en een 3D printer is dan wel handig..

later maak je dan op die machine metalen motorsteunen.. zo eenvoudig kan het zijn..

ik ben met mijn machine (in afwachting van de levering van kogelomloopspindels) ook begonnen met M8 draadeindjes en zelfgedraaide Delrin moeren.. werkten prima tot ik de Kogelomlopen binnenkreeg..

de eerste PC die ik gebruikte.. was een dinosaurus die met moeite Windhoos 95 draaide.. en dat gebruikte ik alleen om bestanden over te zetten met een Psion.. 't ding had nog niet eens USB poorten.. de besturing draaide nog onder DOS..

Later, na de aanschaf van een nieuwe PC de boel omgebouwd naar EdingCNC, en daarmee nieuwe onderdelen gemaakt voor diezelfde machine.. zo doe je dat gewoon.. zeker als het hobby is.. dan is het stukje bij beetje verbeteren van je machine een deel van het proces.. en da's hobby.. en je leert er ook nog wat van..
Plaats reactie