rexroth lineaire rails.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

rexroth lineaire rails.

Bericht door keesijp60 »

Beste allemaal


Voor de pcb frees zoek ik dik aluminium, waar kan ik dit laten zagen? en kopen? ik had een adres die niet duur was maar niet meer te vinden.

Ik gebruik rexroth lineaire rails, deze zijn wat zwaar voor wat ik wil, en de wagentjes zijn ook best groot, 6 x 7 cm en ik heb er 2 aan iedere rail, het zijn er twee. De rails zelf zijn 2.5 x 2 cm dikke dus die veel kracht kunnen hebben.

Omdat ik wat meer bereik wil wilde ik 2 wagentjes verwijderen en er twee gebruiken, zou dat dan nog sterk genoeg zijn kwa speling, de wagentjes zijn erg sterk en je kan er geen enkele beweging in krijgen, behalve dan op en neer natuurlijk.

Omdat ik printplaten frees denk ik dat 2 wagens ipv 4 meer dan voldoende is, maar graag advies.



vrg ijpelaar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: rexroth lineaire rails.

Bericht door benkr »

Kees, alles kan, maar je moet het wel goed afwegen, Als je echt alleen maar printplaatjes wil frezen dan kan dat best goed, geen enkel probleem, maar dan komt het: er moeten ook grote gaten in die print of er moet een frontpaneeltje gefreesd worden of.....of....of en dan is het einde zoek.
Ik heb een paar jaar geleden een portaalfreesje omgebouwd voor medeforumlid Tony, daar bestond de hele Y-as geleiding uit een 20mm rails met maar EEN wagentje. Hij gebruikt die machine nu al een jaar of 4 schat ik en hij gebruikt die machine echt veel en het blijft goed gaan. Dat ligt vooral aan het materiaal wat hij freest, dat is net iets meer dan peperkoek dus het lijdt allemaal zo ongeveer niets.

Als ik kijk naar wat je omschrijft zou ik zelf kiezen voor veel kleinere rails en wagentjes en er dan wel 4 per as gebruiken maar dat is gevoel en is zeker geen absolute must, ik bouw eigenlijk altijd naar gelang ik spullen heb liggen.
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: rexroth lineaire rails.

Bericht door Giel »

ik heb nog wat stukken 8080 3x 300mm 8040 4x400mm 4040 4x500mm en 4545 4x 300 mm liggen

zagen met afkortzaag voor hout! marktplaats 50/100€ en heeeel rustig zagen ( ja een blad speciaal voor metaal gaat beter)

maar om budget redenen blad kost €80 ongeveer voor alu

qua wagentjes 2 wagentjes is al dikke overkill als je de specs bekijkt van die wagentjes

ik hou wel van te stevig bouwen,daarom ook 3d printer van 8080 en 4545 profiel gemaakt ipv 2020
lichte geleiding vind ik persoonlijk alleen van toepassing als je op het gewicht moet letten!

pro machines zijn niet voor niets altijd ZWAAR uitgevoerd massa houd trillingen ook in toom
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: rexroth lineaire rails.

Bericht door keesijp60 »

Hoy Allemaal.


Bedankt voor de tips, ik kan 4 wagens doen maar dat is best zwaar voor pcb.

De cnc is niet voor frontplaten, en de gaten in pcb gaan prima met de speciale freesjes.

Ik zal eens kijken wat en hoe met het aluminium, ik heb wel wat nodig en ik had een zaak gevonden tijd geleden,
helaas kan ik de naam niet meer vinden, ze zaagden ook, en het was zeer betaalbaar.

Alles is duur nu. Heb nog een vraagje, kan iemand plaatjes maken? ik moet de dikte nog bepalen, voor tussen wagentjes en aluminium plaat om
ze aan elkaar te bevestigen, ik heb nu kogelomloop en die zijn net wat anders kwa hoogte,.

Kwa trillingen, de freesmotor is trillingsvrij en de stappenmotoren krijgen microstepping, dat zingt mooi en rondingen worden ook echt mooi zoals de pad,s van printplaten en bochten..

dank alvast.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: rexroth lineaire rails.

Bericht door DaBit »

Ik zou het rustig aandurven om maar 2 van die wagentjes te gebruiken, mits de wagentjes 4 kogelbanen gebruiken en niet 2. Die van jouw plaatje gebruikt er 4.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: rexroth lineaire rails.

Bericht door keesijp60 »

Bezig geweest met de pcb router, maar de chinese kogelomloop zijn niet best, althans de omloop zelf is goed te gebruiken maar de steunen met lagers zijn belachelijk afwijkend, een mm hoogte verschil, de versies met opdruk zijn wel goed, wijken 0.01 af.

De blokjes waar de kogelomloop moer in zit iden dito, zo scheef geboord dat ik de kogelomloop onmogelijk kan richten, de enige manier nog is dan om de blok niet vast te zetten aan de Z as maar met pennen zonder speling zodat moer altijd goed draait. Ik bedoel dan om 4 pennen aan de blokjes die in het Z systeem steken waarmee de freesmotor lings en rechts af kan.

Het zou verboden moeten worden, we worden zwaar opgelicht door aliexpress, maar goed geld is bij mij wel een punt, en dus dan maar zo, het kan prima als je een goede verkoper vind, er zitten er wel erg veel rotzooi te verkopen, en te kopieren.

iemand idee?.

dank
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: rexroth lineaire rails.

Bericht door Kars-cnc »

Ik kan natuurlijk niet spreken voor de kogelomopen die je hebt, misschien heb je veel betaald en slecht spul gekregen. Dan zou je kunnen zeggen dat je opgelicht bent, in ieder geval een slechte ervaring hebt opgedaan.

Maar mijn ervaring is dat de Chinezen bijna altijd "kwaliteit" leveren. Dat wil zeggen: kwaliteit is in hoeverre het product voldoet aan de verwachtingen. Betaal je wat meer dan krijg vaak wel waar voor je geld, betaal je bijna niets dan krijg je ook bijna niets, precies waar je om vroeg :mrgreen:
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: rexroth lineaire rails.

Bericht door keesijp60 »

Ik heb 280 euro betaald voor alles, nu 2 jaar geleden, de kogelomloop is wel goed, maar eentje loopt wat zwaar. De lagerblokken zijn er maar 2 goed, de andere hebben een hoogteverschil van wel 0.3 mm, dat wordt shimmen.

Maar als ik de wagen met Z as van links naar rechts laat lopen tilt ie een kant gewoon 2 mm op. de andere kant op gaat hij juist klemmen.

Ik heb de zaak zoals de rexroth rail getest, deze loopt niet omhoog, dat kan ook niet, ik denk dat het de moer blokjes zijn, ik heb de zaak vlak gefreest waar deze dan op de Z as systeem zitten, en die was toch echt recht. dat moet wel de blokken zijn, het is een lange kogelomloop, en dus een kleine afwijking wordt groot. Ik denk dat om de Z as houder nog dieper te frezen en dan de lagerblokken te shimmen, en of jij weet een goede verkoper in china die deze kogelomloopmoer blokjes wel goed maakt. Gek is gewoon dat ik van links naar rechts de zaak oploopt, de ene lagerblok gaat dan 2 mm tussen zitten en de andere klemmen.

Ik denk dat je met een kogelomloop ook moet shimmen, eens kijken waar je knipbare shimplaatjes kan kopen.

Ik gebruik hard geperste watervaste mdf, en daar ligt het niet aan, deze is naast superstijf ook superglad, dat heb ik getest, deze platen zijn met hars geperst, straks na wat spelen ga ik misschien voor aluminium. Ik heb dan het ontwerp goed. Het is voor printplaten, daar komt geen enkele kracht op met freesjes van 0.1 t/m 2 mm.

In bijlage blokje, dat is niet goed, de schroefjes zijn ook niet exact waardoor ze zwaar er in gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie