frequentieregelaar

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cies
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2023 19:58

frequentieregelaar

Bericht door cies »

Hallo, ik bouw een freesspindel die ik wil aansturen met een motor plus regelaar. Om het toerentalbereik te bekomen dat ik zou willen moet de regelaar zakken tot 20%. Nu hoor ik dat dit zeker niet lang mag draaien omwille van de weinige koeling die de motor dan krijgt. Is het een idee om een extra koeling bovenop de koeling van de motor te monteren ?
grt
Cies
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: frequentieregelaar

Bericht door HD13 »

Helemaal geen verkeerd idee.
Kijk meteen op er een thermistor en of PTC in de motor zit.
Deze meet de temperatuur van de wikkeling.
Thermistor of PTC kun je vaak aansluiten op een ingang van de frequentie regelaar.
Opzoeken in de manual, is per merk en of type verschillend.
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: frequentieregelaar

Bericht door MartijnD »

Dit ligt een beetje aan de motor... sommige motoren kunnen prima op een lage frequentie draaien. Is de Motor qua koeling afhankelijk van zijn eigen toerental (er zit een waaier achterop), dan is bij lage frequenties een actieve koeling wel aan te bevelen. Wat je dan vaak ziet is in plaats van de waaier een kap met een echte ventilator erin die gevoed wordt met een eigen spanning.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: frequentieregelaar

Bericht door Bjornski1976 »

Denk dat er weinig koppel overblijft om op 20% van nominaal toerental te frezen als ik het verhaal zo goed begrijp.

Als je op een bepaald (laag) toerental wilt frezen kan je beter een motor kiezen met overbrenging naar een spindel zodat de motor in zijn voorkeur gebeid draaid met vfd.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie