el-cheapo machine op aliexpress

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 8 times

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door Huub Buis »

MeMoRy schreef: 09 jan 2026 13:06 Ik had trouwens nog gekeken of ze ondersteuning nodig hadden bij het FluidNC project.
Ik heb bij meerdere opensource projecten getracht en daadwerkelijk meegeholpen. Helaas moet je dan heel strak in het stramien van "de developer" lopen. Ik vind ze zo flexibel als een looien deur. Maar dat ben ik zelf ook dus dat begrijp ik wel.
Soms hebben ze ook eigen hardware of werken samen met iemand die hardware produceert. Dan staan ze heel snel vol op de rem als je iets oppert dat bedoeld is als verbetering van iets waar ze zelf minder belang bij hebben. Ook dat begrijp ik wel.

Ik heb de FluidNC firmware aangepast om wat meer info te geven op het display na het booten zodat ik kan zien of er een limit switch of b.v. de noodschakelaar actief is. Daarnaast heb ik de firmware aangepast zodat ik ook 2 ventilatoren PWM kan sturen op een i2s poort. Dat werkt mooi op mijn MKS-TinyBee controller die twee i2s aansluitingen heeft voor twee 24V ventilatoren.
Ik heb bij deze firmware wijzigingen niet goed rekening gehouden met het t.z.t. toevoegen aan de originele firmware. Dit ga ik wel een keer doen als ik mijn F207-V aan de praat heb. Maar de kans is groot dat ze deze wijzigingen helemaal niet willen hebben.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Been thanked: 2 times

Bericht door MeMoRy »

Ik denk het niet inderdaad. Die ene negatieve dev zei het als volgt
new features: we are at the point where every new feature creates more support burden, with insignificant impact on the donation rate. We just keep digging the hole deeper and deeper. Eventually it will become unmanageable. It is close to that point already.
Get the vibe 🙄? Bij dat soort projecten blijf ik ver uit de buurt.
Het beste wat met zo'n project kan gebeuren is dat het vastloopt, die ene dev het opgeeft en weggaat en dat een nieuwe generatie het overneemt. Dat heeft dan opstartproblemen, maar zorgt uiteindelijk voor een betere community en betere resultaten.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 8 times

Bericht door Huub Buis »

Ik heb altijd de regel gehanteerd dat één uur ontwikkelen ook één uur testen door support kost en vervolgens "levens lang" één uur onderhoud. Dat gezegd hebbende, de grbl-L en grbl-L-Mega versie die ik onderhoud kosten jaarlijks maar af en toe support. Dat zijn uitontwikkelde versies.
Als je onderhoud en bug fixes veel meer prioriteit geeft dan doorontwikkeling, heeft de gebruiker een stabiel product, krijg de support afdeling rust en de ontwikkelafdeling tijd voor nieuwe features. Uiteindelijk gaat dan de ontwikkeling sneller omdat je niet keer op keer opnieuw in het systeem hoeft te duiken om fouten te herstellen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie