waar vind je die nog? Geen PC die ik de laatste 10 jaar heb gezien heeft nog een parallelle poort. Ik weet dat er usb naar parallelle poort dingen bestaan, maar die werken nooit goed.
Is er ook iets wat op een moderne PC werkt?
Moderator: Moderators
Ja... EdingCNC.. Ethernet of USB, een CPU5 heb je dan wel nodig, want het basis model, de 310 kan maar 3 assen aan..
Moderne pc's heb je nodig voor Windows, LinuxCNC is vaak tevreden met de afgeschreven types. (al veranderd daar ook wel wat geloof ik, maar kun je vast een keuze in maken bij downloaden)MeMoRy schreef: 14 jul 2023 11:53 parallelle poort?Dat is iets uit de 20ste eeuw?
waar vind je die nog? Geen PC die ik de laatste 10 jaar heb gezien heeft nog een parallelle poort. Ik weet dat er usb naar parallelle poort dingen bestaan, maar die werken nooit goed.
Is er ook iets wat op een moderne PC werkt?
Het probleem vind ik vooral security updates. zolang die er zijn is het ok. anders kan ik de computer niet veilig aan mijn netwerk hangen. En na jarenlange ervaring met slepen met floppies, CD's, DVD, usbsticks etc ben ik daar wel een beetje klaar mee, dus het zou er fijn zijn om een up-to-date systeem te hebben.hugo stoutjesdijk schreef: 14 jul 2023 12:33 Moderne pc's heb je nodig voor Windows, LinuxCNC is vaak tevreden met de afgeschreven types. (al veranderd daar ook wel wat geloof ik, maar kun je vast een keuze in maken bij downloaden)
Jij had het over LinuxCNC..... werkt prima
USB is sowieso huilen voor developers die low-latency willen. Hebben we op ons werk ook heel veel last van. Het is heel mooi met dingen als high speed, universele connector en power, maar heeft ook behoorlijke beperkingen met timings.hugo stoutjesdijk schreef: 14 jul 2023 12:33 controller kaartjes via USB geven vroeg of laat vaak problemen als je zo beluisterd.
Dit bordje heeft dezelfde functie als de Atmaga 328 processor op een GRBL Uno bordje. Dat is het vertalen van Gcodes naar stepper pulsen en IO levels.MeMoRy schreef: 14 jul 2023 12:52 Op dit bordje zit een STM32. dat is op zich een 32-bit microcontroller, dus heeft enige power. Ik weet niet wat die precies als functie heeft.

Alleen als de rails lang genoeg zijn.. anders lever je slag in op de Y as
Als het alleen om te graveren is, eerst als XY gravure maken en dan de Y naar A converteren. Zijn vast wel tooltjes voor te vinden. Kan niet echt een probleem zijn.MeMoRy schreef: 20 jul 2023 10:59 Vooral 4e as lijkt me een uitdaging...ik kan nog geen goede tutorial vinden voor freecad.