el-cheapo machine op aliexpress

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MeMoRy
Been thanked: 2 times

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door MeMoRy »

parallelle poort? :shock: Dat is iets uit de 20ste eeuw?
waar vind je die nog? Geen PC die ik de laatste 10 jaar heb gezien heeft nog een parallelle poort. Ik weet dat er usb naar parallelle poort dingen bestaan, maar die werken nooit goed.
Is er ook iets wat op een moderne PC werkt?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 14 jul 2023 11:53 Is er ook iets wat op een moderne PC werkt?
Ja... EdingCNC.. Ethernet of USB, een CPU5 heb je dan wel nodig, want het basis model, de 310 kan maar 3 assen aan..
hugo stoutjesdijk
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 14 jul 2023 11:53 parallelle poort? :shock: Dat is iets uit de 20ste eeuw?
waar vind je die nog? Geen PC die ik de laatste 10 jaar heb gezien heeft nog een parallelle poort. Ik weet dat er usb naar parallelle poort dingen bestaan, maar die werken nooit goed.
Is er ook iets wat op een moderne PC werkt?
Moderne pc's heb je nodig voor Windows, LinuxCNC is vaak tevreden met de afgeschreven types. (al veranderd daar ook wel wat geloof ik, maar kun je vast een keuze in maken bij downloaden)
Jij had het over LinuxCNC..... werkt prima
En dat board wat jij toont zal ook iets van usb naar ..... moeten doen. (controller kaartjes via USB geven vroeg of laat vaak problemen als je zo beluisterd.
Of dat chipje wat er op zit specifiek mach3 is, (en ook een mach3 driver nodig heeft denk ik) of stiekem een standaard usb naar parallelle poort is met dezelfde problemen die jij hierboven noemt. (maar jij googled dat chipje wel even neem ik aan)
PCI naar parallelle poort kaartjes zijn er meer dan voldoende, en Linux heeft daar geen enkele moeite mee, hele mooie IO als ik goed voorgelicht ben.
Uiteindelijk heb je iets nodig dat step en dir signalen aanleverd naar de stepperdrives. Je kunt ook GRBL met een pcb-tje gebruiken. (alles vanuit het el-cheapo kader)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

heel erg bedank voor alle info en reacties. Het geeft veel inzichten!

ik zie nu dat de software de werkelijke aansturing van de steppers doet. Ik had verwacht dat de "controller" het zou doen, net als bij bijv een 3d printer. Maar het is geen controller dan, maar een break-out board. Sowieso interessant dan, want windows is helemaal geen real-time operating systeem.
ik zie ook opties voor raspberry pi. handig, want daar ligger er bij mij 2 niets te doen. Wel een beetje een monster van frankenstein: van rpi naar level shifter naar lpt adapter naar BOB. Maar er is ook eenHAT die zelf stepper drivers kan hebben.

Op dit bordje zit een STM32. dat is op zich een 32-bit microcontroller, dus heeft enige power. Ik weet niet wat die precies als functie heeft.

Ik wil er zeker op den duur iets moois van maken. Heck, die BF25 zal op den duur ook CNC krijgen. Maar ik wil klein en goedkoop beginnen (ik heb slechte ervaringen met teveel geld uitgeven aan hobby's, er te diep in verzonken raken en uiteindelijk ongelukkig worden. En ik ben nu al tegelijk met 3d printen, metaaldraaien/frezen en nu de CNC bezig. plus werk, gezin, familie en vrienden). Ik ga dus eerst dit bakkie maar eens proberen aan de praat te krijgen. Even illegale mach 3 dan maar. Komt wel iets legaals voor terug op dan duur.

Ik zag op MP al een minipc voor 40e die ik er dedicated aan kan hangen. dat is wat onhandig als ik later evt een parallelle insteekkkaart nodig heb, maar goed voor nu
hugo stoutjesdijk schreef: 14 jul 2023 12:33 Moderne pc's heb je nodig voor Windows, LinuxCNC is vaak tevreden met de afgeschreven types. (al veranderd daar ook wel wat geloof ik, maar kun je vast een keuze in maken bij downloaden)
Jij had het over LinuxCNC..... werkt prima
Het probleem vind ik vooral security updates. zolang die er zijn is het ok. anders kan ik de computer niet veilig aan mijn netwerk hangen. En na jarenlange ervaring met slepen met floppies, CD's, DVD, usbsticks etc ben ik daar wel een beetje klaar mee, dus het zou er fijn zijn om een up-to-date systeem te hebben.
hugo stoutjesdijk schreef: 14 jul 2023 12:33 controller kaartjes via USB geven vroeg of laat vaak problemen als je zo beluisterd.
USB is sowieso huilen voor developers die low-latency willen. Hebben we op ons werk ook heel veel last van. Het is heel mooi met dingen als high speed, universele connector en power, maar heeft ook behoorlijke beperkingen met timings.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 8 times

Bericht door Huub Buis »

MeMoRy schreef: 14 jul 2023 12:52 Op dit bordje zit een STM32. dat is op zich een 32-bit microcontroller, dus heeft enige power. Ik weet niet wat die precies als functie heeft.
Dit bordje heeft dezelfde functie als de Atmaga 328 processor op een GRBL Uno bordje. Dat is het vertalen van Gcodes naar stepper pulsen en IO levels.
Als er een parallelle poort op zit, moet het programma (Mach3 / Linux CNC) dit werk doen. Dat kan alleen als het programma realtime toegang heeft tot die parallelle poort. Dat kan niet (altijd) onder windows 10 vandaar dat hiervoor oplossingen nodig zijn waarbij een deel van de taken door de processor op het bordje moet worden uitgevoerd.

Van dit bordje met STM32 processor zijn verschillende versies gemaakt. Ik denk dat jou bordje er ook zo een is.
https://embeddedtronicsblog.wordpress.c ... ontroller/
https://drufelcnc.com/?c=controllers
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Ik ben de lineaire rails aan het schoonmaken, want die zijn vies geleverd.
Hoe moet ik die smeren? Ik heb lagervet, maar dat is vrij dik. Wellicht geeft dat teveel wrijving? Ik heb er nu mobil vactra 2 (leibaanolie iso vg 68) op gedaan, maar dat is misschien te dun?
Ik heb nog veel verschillende smeermiddelen liggen, maar welke is geschikt...

Edit: hier lijkt te staan dat deze olie geschikt is voor lineare lagers en ko spindels.
Kjelt
Donateur
Has thanked: 2 times

Bericht door Kjelt »

Hetzelfde vet als in de wagentjes moet worden gespoten.
Deze voor Hiwin : https://www.sorotec.de/shop/HIWIN-Stand ... 400g-.html
maar er zijn vast goedkope standaard vetten die je ook kunt gebruiken.
Olie wordt volgens mij niet gedaan behalve misschien bij speciale gevallen zoals sterk voorgespannen wagentjes.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Intussen heb ik de machine helemaal gerepareerd! Bedrading is nu ook veiliger en de machine heeft een zekering en is geaard.
Ik heb ook een oudere pc op de kop getikt... met parallelle poort!

Eerst kijken wat ik er nu mee kan. Alle assen en de spindel draaien in mach3. Ook de 4e!

Afbeelding
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Eigenlijk.. ziet dat machientje er niet heel gek uit.. Wat je zelf al aangaf.. raar dat de Y-as blokken zo ver naar achter zitten, maar dan denk ik.. "Grondplaat in zijn geheel een stuk naar voren.. en de bak de helft daarvan naar achter.. dan is de boel weer in evenwicht.. "instant improvement"

een andere optie zou kunnen zijn om het portaal een halve slag te draaien.. :)
Nu bij de Kringloop een oude Ijskast scoren.. Raampje in de deur maken.. en Presto!. een mooie machine omkasting.. dat gaat wel passen.. :).. en verlichting zit er ook al in.. (als de deur open is)
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 8 times

Bericht door Huub Buis »

2 wagentjes erbij zetten kan ook.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

hfjbuis schreef: 19 jul 2023 23:14 2 wagentjes erbij zetten kan ook.
Alleen als de rails lang genoeg zijn.. anders lever je slag in op de Y as
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Inderdaad, de rails zijn te kort. Ook verplaatsen van de wagentjes in geen optie, want dan heb ik ook minder werkbereik. Er is een redesign nodig om dit echt te fixen... Ach ja, later zorg. Eerst maar sowieso iets maken.
Een calibreren moet ik ook nog ergens doen.
Vooral 4e as lijkt me een uitdaging...ik kan nog geen goede tutorial vinden voor freecad.

er zit ook al 10+ uur in reparaties
- draad van een aantal bouten en t-moeren moest gerepareerd worden.
- aluminium extrusie profiel moest rechtgebogen worden
- alles was vies. ik denk dat niets schoongemaakt is voor montage. Het vet had zwarte plekken. Dus ik heb alles met alcohol schoongemaakt en nu dus maar ingeolied met vactra 2 totdat het goede vet binnenkomt.
- weinig was uitgelijnd. Het was gewoon as-is vastgeschroefd. De "balschroefdraad" assen werden gewoon kromgetrokken.
- elektra was nogal amateuristisch. Dus zoals ik al zei:
- niets was geaard. En hoewel er wel een netfilter inhangt (voor de voeding voor de motor), met Y-caps e.d. hing de aarde dus gewoon los. De hele netfilter hing maar vast met een houtje-touwtjeoplossing.
- soldeerwerk was prut. en hoewel dat nu waarschijnlijk wel had gewerkt, had ik op dan duur door thermische stress wel problemen gekregen.
- de dunne draden op diverse plekken. bijv: Als de motor 500W is, en de voeding 48V, loopt er dus (soms) meer dan 10A door de bedrading. Daar hadden ze van die dunne signaaldraden voor gebruikt. Lekker ohms.
- geen zekering! ofwel, als er kortsluiting was geweest (en met die niet-gecertificeerde Chinese spullen kan je alles verwachten) was mijn 16A groepstop de enige veiligheid geweest. Zulke dingen kunnen al brand geven.

De oorzaak van de transportschade is mij nu duidelijk: Slechte assemblage. Er waren twee belangrijke bouten die ze schuin in de moer hebben gedraaid en die dus na 1-2 mm niet verder konden en niet vast zaten. Daarmee is niet alleen die moer en bout beschadigd, maar was de kracht niet meer goed verdeeld en kwam veel kracht op plekken die dat niet aankonden. Dus heel duidelijk fout van producent.

Zoals ik al zei: ik had verwacht dat het el-cheapo aliexpress spul zou zijn. Maar zo defect als hij was is ook niet acceptabel. en de verkoper wilde niet meewerken. Ik heb contact gehad, maar hij bleef steeds vragen of ik het wilde repareren. Hij zou me dan "gifts" sturen. Ik had in de reacties bij het artikel al gezien dat je dan de meest waardeloze, goedkope troep krijgt...want ik ben niet de eerste met problemen. Ik heb bij AliExpress een dispute geopend en na wat gedoe nu 100 euro teruggekregen.
FreesKever
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Bericht door FreesKever »

Zoals de titel van deze draad al aangeeft, zit een el-cheapo machine zoals deze vol met relatief ernstige beperkingen.
Aan de andere kant, ik denk dat je verbazingwekkend veel machine hebt voor die EUR500.

Wat schoonmaken betreft, vertrouw er maar op dat er slijp grid in de kogelomloopspindel moeren zit, en als je die niet schoon spoelt merk je dat wel op de levensduur :)
Dat alles scheef in elkaar geschroefd is verbaast me ook niet. Ik zie zulke machine's meer als een "montage voorbeeld".

Dat de lagerblokken voor de Y-as helemaal achteraan zitten is mechanish niet optimaal, maar ik vermoed dat het ook niet echt schadelijk is. Er is eventueel (later) ook vrij gemakkelijk wat aan te doen door de hele grondplaat te vervangen. Een optie is om simpelweg iets zwaars op de tafel te leggen. Dan wordt eventuele speling altijd naar beneden gedrukt, en heb je er geen last van. Hiwin HGH20CA (dit is geen Hiwin, maar zelfde afmetingen) mag een belasting hebben van17kN per blok, dus over het gewicht hoef je je niet druk te maken. Alleen maximale accelleratie van de machine gaat wat achteruit, maar dit is vermoedelijk ook verwaarloosbaar.

Dat de kogelomloop spindels stijf op de motor assen zitten is ook een bekend compromis in dit prijsbudget. De lagers zelf zijn vermoedelijk goed genoeg. Probleem is wel dat de construktie rondom de lagers niet gebouwd is op axiale belasting in de motor. De motor as heeft geen axiale fixering in de lagers, en de buitenring van de lager heeft waarschijnlijk zo een gegolfde veer ring, waardoor de hele motor as onder geringe belasting dus axiaal beweegt. Een simpele (en in dit prijsbudget passende) oplossing is om aan de achterkant van de motor as een kogel te zetten als taatslager en daarmee de as axiaal op te klemmen.

Ik heb ook slechte verhalen gehoord over de TB6560. Kudo's voor onder het koel lichaam kijken naar wat ze daar proberen te verdoezelen. Een ander probleem met de TB6560 zijn de schakelaars voor instellen van de motorstroom. Dit zijn kleine signaal schakelaars en ze zijn niet degelijk. Bij een examplaar dat bij mij aan kwam was de schakelaar al defect (hele bovenkant er af) bij het uit de verpakking halen. Ik wil je aanraden deze schakelaars te verwijderen, en de juiste draadbrug te solderen.

Een andere opwaardering die ik zelf zou overwegen is om er een BLDC spindel op te zetten. Zo een spindel kost ong. EUR125. Het ontbreken van koolborstels is hier een voordeel, maar belangrijker is de hele motor construktie. In de ER11 varianten van de BLDC is de spantanghouder vaak een geheel met de motor as. Met de ER16 variant zit er (helaas) vaak een losse spantanghouder op de motor as. Dit is natuurlijk sub-optimaal i.v.m centrering, maar belangrijker is de stijfheid van de construktie. Hoe dikker de as, hoe meer stijfheid, en dit is op een plaats waar wat ekstra stijfheid erg belangrijk is.

Verder zou ik terughoudend zijn met verbeteringen aanbrengen aan deze machine. Algemene stijfheid verhogen zie ik nog als een optie (b.v. extra stalen profielen tegenaan schroeven of lijmen) maar met dingen als lagerblokken er bij zetten kom je gelijk in de problemen met de lengte van de geleidingen zelf. Bedenk ook dat je lagerblokken niet te dicht bij elkaar moet zetten, omdat dit dan geen ruimte laat voor opvangen van uitleinfouten (De plaat waar je alles opschroeft is niet zuiver vlak (maar PVC geeft wat mee, en "voorspanning" kan hier gunstig zijn).

Van zo een EUR 500 machine kun je veel leren en mee experimenteren. Zowel met uitzoeken wat je met zo een machine kan, of je er de dingen mee kan die je er mee wilt doen, t/m uitvogelen van de electronica en de software om de hele machine aan te sturen.

Als later blijkt dat je een "betere" machine wilt, dan heb je deze gebruikt om daar achter te komen, ondertussen ervaring in je hobbie opgedaan, en is het waarschijnlijk beter om deze hele machine te verkopen en dat geld in de volgende machine te stoppen.

Wat 4e-as betreft. Deze machine wordt ook als 5-assige variant verkocht. (Zie bijlage).

Een andere simpele 4e-as is ook als standaard onderdeel te koop voor een redelijke prijs. Voor ong. EUR200 heb je dan een gelagerde as in een stevig aluminium blok, een Nema 23 stappenmotor met 1:6 overbrenging en afhankelijk van gewenste uitvoering, een klauwplaat erbij, of een geintegreerde ER32 spantanghouder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 20 jul 2023 10:59 Vooral 4e as lijkt me een uitdaging...ik kan nog geen goede tutorial vinden voor freecad.
Als het alleen om te graveren is, eerst als XY gravure maken en dan de Y naar A converteren. Zijn vast wel tooltjes voor te vinden. Kan niet echt een probleem zijn.
(komt 114.59 weer om de hoek kijken :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie