FreesKever schreef: ↑01 aug 2024 00:39
Quepee schreef: ↑22 jul 2024 12:16
Kannonen wat een beest !
Dit is inderdaad en best wel leuk machientje, Zelfs al een stuk groter als waar ik zelf behoefte aan heb
Maar ook, als je een echt grote wilt zien, ga dan eens bij van der Wegen kijken in Tilburg. Ze zitten langs het kanaal, want de dingen die ze maken passen niet op de weg. Eerste keer dat ik een filmpje zag van van der Weegen was ik verbaasd dat dit spul in Nederland gemaakt wordt. Ze frezen daar tandwielen tot iets van 16 meter doorsnede. Wel jammer dat filmpjes met "meer inhoud" moeilijk zijn te vinden op youtube. 't is vooral korte versnelde sfeer filmpjes. Ik zou best graag een documentaire van 2 uur willen zien over de produkten die ze maken, hoe ze die maken en waar die dingen naar toe gaan.
Ik heb daar bijna 50 jaar geleden rondgelopen om een nieuwe hal bij hun mee te bouwen, elektrowerk.
Ik heb toen gezien dat er een deur werd verbreed, simpel door de zijkanten enkele meters weg te breken om een groot wiel naar binnen te laten.
De muurtjes werden de dag er na weer opgebouwd en het wiel werd gefreesd. 6 weken later zelfde exercitie om het wiel weer naar buiten te halen.
Ik heb daar destijds storing gezocht in een hele grote geloof kottermachine, er zat een deurtje in de arm van de machine, daarin toen gemeten dat er ergens dieper in die arm een schakelaar haperde. Ze gingen toen die hele arm demonteren on bij de schakelaar te kunnen, geen enkel probleem maar oh wee als het niet die schakelaar was die de ellende veroorzaakte.
De hal die wij toen mee gebouwd hebben was voor een heel bijzondere tandwiel frees machine, normaal worden V-vertandingen gemaakt met in het midden een groef waar de frees in uit kan lopen, die machine kon dat zonder die groef in het midden.
Toen de machine eenmaal opgesteld was bleek dat de hele besturing supergevoelig was voor stoorsignalen, de freespositie veranderde vrijwel continu zonder reden. Het bedrijf waar ik toen voor werkte heeft er toen een hele nieuwe besturing op gemaakt. Op die machine zijn slechts 2 tandwielen gemaakt, het bleek dat geen een constructeur zich waagde aan deze oplossing, na die 2 wielen is de machine weer verdwenen, ik geloof naar de schroothoop.
Het was een machine die op enkele beurzen had gestaan en kennelijk toen al onverkoopbaar was maar Van der Wegen vond het toch zo'n mooie machine dat ze die gekocht hebben en er ook nog eens een hal voor hebben laten bouwen.
Tegenwoordig is de hele fabriek compleet anders opgezet, op die locatie doen ze alleen maar heel groot werk, al het andere zit op een andere locatie.