Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

FreesKever

Re: Nieuwe Portaalfrees met "alles er op en er aan"

Bericht door FreesKever »

Quepee schreef: 22 jul 2024 12:16 Kannonen wat een beest !
Dit is inderdaad en best wel leuk machientje, Zelfs al een stuk groter als waar ik zelf behoefte aan heb 8)

Maar ook, als je een echt grote wilt zien, ga dan eens bij van der Wegen kijken in Tilburg. Ze zitten langs het kanaal, want de dingen die ze maken passen niet op de weg. Eerste keer dat ik een filmpje zag van van der Weegen was ik verbaasd dat dit spul in Nederland gemaakt wordt. Ze frezen daar tandwielen tot iets van 16 meter doorsnede. Wel jammer dat filmpjes met "meer inhoud" moeilijk zijn te vinden op youtube. 't is vooral korte versnelde sfeer filmpjes. Ik zou best graag een documentaire van 2 uur willen zien over de produkten die ze maken, hoe ze die maken en waar die dingen naar toe gaan.
serum

Bericht door serum »

Zow!

Dat is een fors monster!

Al wat testjes gedaan om de nauwkeurigheid in kaart te krijgen?

Zal wel snor zitten denk ik!

Wat voor controller zit erop?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

FreesKever schreef: 01 aug 2024 00:39
Dit is inderdaad en best wel leuk machientje, Zelfs al een stuk groter als waar ik zelf behoefte aan heb 8)

Maar ook, als je een echt grote wilt zien, ga dan eens bij van der Wegen kijken in Tilburg. Ze zitten langs het kanaal, want de dingen die ze maken passen niet op de weg. Eerste keer dat ik een filmpje zag van van der Weegen was ik verbaasd dat dit spul in Nederland gemaakt wordt. Ze frezen daar tandwielen tot iets van 16 meter doorsnede. Wel jammer dat filmpjes met "meer inhoud" moeilijk zijn te vinden op youtube. 't is vooral korte versnelde sfeer filmpjes. Ik zou best graag een documentaire van 2 uur willen zien over de produkten die ze maken, hoe ze die maken en waar die dingen naar toe gaan.
Ik heb daar bijna 50 jaar geleden rondgelopen om een nieuwe hal bij hun mee te bouwen, elektrowerk.
Ik heb toen gezien dat er een deur werd verbreed, simpel door de zijkanten enkele meters weg te breken om een groot wiel naar binnen te laten.
De muurtjes werden de dag er na weer opgebouwd en het wiel werd gefreesd. 6 weken later zelfde exercitie om het wiel weer naar buiten te halen.
Ik heb daar destijds storing gezocht in een hele grote geloof kottermachine, er zat een deurtje in de arm van de machine, daarin toen gemeten dat er ergens dieper in die arm een schakelaar haperde. Ze gingen toen die hele arm demonteren on bij de schakelaar te kunnen, geen enkel probleem maar oh wee als het niet die schakelaar was die de ellende veroorzaakte.

De hal die wij toen mee gebouwd hebben was voor een heel bijzondere tandwiel frees machine, normaal worden V-vertandingen gemaakt met in het midden een groef waar de frees in uit kan lopen, die machine kon dat zonder die groef in het midden.
Toen de machine eenmaal opgesteld was bleek dat de hele besturing supergevoelig was voor stoorsignalen, de freespositie veranderde vrijwel continu zonder reden. Het bedrijf waar ik toen voor werkte heeft er toen een hele nieuwe besturing op gemaakt. Op die machine zijn slechts 2 tandwielen gemaakt, het bleek dat geen een constructeur zich waagde aan deze oplossing, na die 2 wielen is de machine weer verdwenen, ik geloof naar de schroothoop.
Het was een machine die op enkele beurzen had gestaan en kennelijk toen al onverkoopbaar was maar Van der Wegen vond het toch zo'n mooie machine dat ze die gekocht hebben en er ook nog eens een hal voor hebben laten bouwen.

Tegenwoordig is de hele fabriek compleet anders opgezet, op die locatie doen ze alleen maar heel groot werk, al het andere zit op een andere locatie.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FreesKever schreef: 01 aug 2024 00:39

Oke, met dit soort berichten, misschien goed bedoelt, maar als topic starter zou ik er volledig op afbranden. :evil:
Het gaat nu even over Stekkesim z'n machine, en niet wat jij toevallig ergens weet te staan. (ja, ik heb ook wel eens naast een 4e as van 8m gestaan, en dan ?)
Hopelijk heeft stekkesim na dit soort commentaar nog steeds zin om z'n vorderingen te delen.

Als je iets leuks te vertellen hebt, begin een eigen topic.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 aug 2024 10:48 Als je iets leuks te vertellen hebt, begin een eigen topic.
Inderdaad, misschien deze middels foto’s vergelijken met de jouwe!
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Ja, jammer is dat, best leuk dit soort verhaaltjes, maar . .
Ik haal dit nog maar weer eens aan :
keesfrees schreef: 31 aug 2023 11:21 Juist om dit wat nu gebeurd te voorkomen, het draadje dwaalt af van de eigenlijke vraag.
Dat zou nog niet zo erg zijn als niet alles in een (wat ik noem) telstrook terecht zou komen.
Helaas kennen de hedendaagse fora geen :
https://en.wikipedia.org/wiki/Conversation_threading
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thread_%2 ... _e-mail%29
onderste alinea,

Als we er toch op door gaan dan stel ik voor om een nieuw onderwerp te starten.
En/of een moderator zou afsplitsingen kunnen maken, maar ja dat neemt ook weer veel tijd in beslag.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
stekkestim

Bericht door stekkestim »

Quepee schreef: 31 jul 2024 22:13 Past net :mrgreen:
Past inderdaad net, was wat puzzelen.
serum schreef: 01 aug 2024 07:57 Zow!

Dat is een fors monster!

Al wat testjes gedaan om de nauwkeurigheid in kaart te krijgen?

Zal wel snor zitten denk ik!

Wat voor controller zit erop?
Ik heb ze vandaag al wel bezig gezien met een granieten hoekhaak.

Testjes zullen voor later vandaag of morgen zijn, techniekers zijn nog vollop aan het installeren en nakijken,
Heaas door omstandigheden was de vrachtwagen pas rond de middag hier (kraan stond al wel te wachten vanaf 8u) waardoor er natuurlijk pas in de namiddag begonnen is met de installatie.

Er zijn zelfs vaste leidingen voorzien tussen de vaccumpompen en de machine (drukleiding van 63mm)

Controller is Osai
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Zeer indrukwekkend stekkesim.
Kun je er nog omheen lopen ?
Mocht ie operationeel zijn komt er een open dag ? ;-)
stekkestim

Bericht door stekkestim »

Wel al aan zitten denken, maar weet niet of mijn atelier zich daar toe leent vanwege het formaat en indeling (zeer klein in verhouding tot de machines die er staan)

Rond de machine kan ik nog net, maar zoals vaak zijn theorie en praktijd niet altijd hetzelfde. Zo is het bijvoorbeeld niet gelukt om de oude machine te zetten waar ik wilde en hebben we een noodoplossing elders in het atelier moeten zoeken. Dit heeft al resultaat weer wat minder opslag ruimte. Een nieuw atelier vinden in de buurt of hier proberen uitbreiden krijgt steeds meer aandacht. Maar dat zijn natuurlijk weer dingen die niet van vandaag op morgen gebeuren en grote kosten met zich mee brengen.
Plaats reactie