tantan schreef: ↑14 sep 2024 09:10
goed punt, maar stalen tandwielen moduul 1 kosten 11 o 12 euro.
Voor mij is "alles" zelf maken de hobby. Voor dat bedrag kan ik als particulier niet eens het materiaal inkopen. Ook kan ik de kwaliteit van een goede tandwiel leverancier niet evenaren. Desondanks zou ik ze toch zelf maken omdat de kosten voor mij niet tellen en de kwaliteit voor mijn hobby gebruik meer dan voldoende is.
Zakelijk gezien, ben je meestal een dief van eigen beurs als je zelf tandwielen freest die je ook kunt kopen. In die tijd kun je ook voor een klant werken en daar verdien je meer aan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
voor mij is/was alles zelf maken ook de hobby. maar mijn hobby is wat uit de hand gelopen, daardoor moet ik wel keuzes maken om voldoende tijd te hebben om alles op de rit te hebben en te houden. het voordeel van het hebben van veel machines is dat je veel machines hebt om makkelijk dingen te kunnen maken, het nadeel is dat ze allemaal onderhoud nodig hebben, en dat er natuurlijk regelmatig wat aan mankeert. daarom maak ik keuzes in wat ik zelf maak en wat ik inkoop, anders loop je het risico dat je hobby je boven de kop gaat groeien.
terug naar het topic, ik werd enthousiast van hoe mooi dat steken werkt op mijn machine, icm met de verdeel+coordinatentafel is dit echt een aanwinst. ik kan ook inwendige splines maken op mijn EMCO Turn 325II, maar daar durf ik toch geen 8mm brede beitel in staal te drukken, denk ik..
tantan schreef: ↑15 sep 2024 09:48
ik kan ook inwendige splines maken op mijn EMCO Turn 325II, maar daar durf ik toch geen 8mm brede beitel in staal te drukken, denk ik..
Ik maak op mijn CNC draaibank alleen maar spiebanen (geen splines) in aluminium of plastic. Voor staal is mij de belasting op de halfnuts te groot (ik heb nog geen reserve halfnuts gemaakt). De kleine draaibank heeft maar 1 half nut, die wil ik niet misbruiken met staal.
Je kunt ook voor frezen of met kleinere maten via 3,4,5,6,7 op 8 mm breedte uitkomen. Als het echt nodig is zou het wel kunnen op een (CNC) draaibank.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
klaar, de steek kop van de Tom Senior kan nu op de Aciera F4. ik heb de onderdelen gemaakt, gepoedercoated en ik heb een aantal inserts gemaakt om beitels te kunnen plaatsen.
ik had niet verwacht dat dit zo mooi zou gaan werken.
ja zeker een leuk ding, en het is bijna therapeutisch om naar te kijken. het gaat zo langzaam dat je heel beheerst met de hand kan voeden, maar je moet opletten dat je niet in slaap valt...
toch ff anders als dat je met 24.000 of 65.000 rpm spindels aan het klooien bent..
Voor wie een grote steekkop zoekt er staat er een op MP. is helaas eel te groot voor mijn Maho 400
Maar de beste man wil er €200 voor hebben, dus dat is een weggeef prijsje