kleine portaalfrees met beweegbaar bed

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

kleine portaalfrees met beweegbaar bed

Bericht door benkr »

Bijgevoegd een plaatje van de portaalfrees die ik aan het ontwerpen ben, doelstelling is dat deze in mijn kleine schuurtje moet passen.
De machine zal geen zwaar verspaanwerk moeten gaan doen, er zit een toolchanger op met ISO10 ER11 houdertjes, dat betekent dat de max. freesdiameter 8mm is.
Het hele ontwerp is gebaseerd op stalen kokerprofielen van 50 x 50 x 5 mm, de machine word 55 cm breed, 70 cm diep en 1 meter hoog, en wordt geplaatst op een kar met vergrendelbare zwenkwielen, dit om de machine ook makkelijk buiten het schuurtje te kunnen parkeren als ik wat anders wil gaan doen en de ruimte nodig heb.
Nu is het ontwerp redelijk af, maar ik zit nog met een soort van deur of afscherming aan de voorzijde van de machine, bovenin komt denk ik een touch monitor, misschien wel met een toetsenbord er onder, die weggeklapt kan worden om het bovendeel van de machine te kunnen bereiken. Ik zou graag een soort van deurtje willen hebben wat makkelijk te openen is, de spanen binnen houdt en ook na een flinke regen van spanen nog gewoon werkt en bij het openen een hoop spanen niet alsnog naar buiten spuugt.
Poertaalfrees met beegbaar bed V2.JPG
De machine heeft best een grote slag op de Z-as, dit om er een flinke machineklem of 4e as onder kwijt te kunnen.

Graag wat hints van jullie over het spanendicht maken van dit machientje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Re: kleine portaalfrees met beweegbaar bed

Bericht door andrefc101 »

Ik zou in eerste instantie zeggen: lexaan deurtjes maken. Desnoods met magneetjes om te monteren. Snel en makkelijk.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Als ik naar je ontwerp kijk lijkt het me nodig om gaten voor een spaan opvang onderin of achterin te maken. Tenzij je met flaps de ruimte afdekt.
Anders loopt je tafel, geleidingen en KO spil vast in de spanenberg na 5 minuten goed alu frezen.
Als je deze achterin maakt kun je met een flinke luchtstroom van voor naar achter of korte bursts met hogere druk lucht de spanen afvoeren.
Dat voorkomt dan dat je spanen naar buiten vallen als je de deur opent.
Alternatief is om onderin achter het deurtje een spanen compartimentje aan te brengen zeg maar het principe van de onderste deur van een lintzaag.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Het ziet eruit alsof er wel een bak/lade onder kan. Dat is dan deel 1 van de oplossing van je spanenprobleem.
Kwa deurtje vind ik polycarbonaat/lexaan wel aan te raden net zoals Andre; dat spul is effectief als er ooit een werkstuk los komt uit de klem of je frees vastloopt en in 3 stukken desintegreert; het stuk in je werkstuk, het stuk in je spindel, en het middenstuk dat hard wegvliegt.

Daar kun je dan een schuifdeurtje of openklap-deurtje van maken. Een schuin 'trechter' randje onderaan de voorkant zal de meeste spanen wel binnen houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou die zijwanden ook beweegbaar maken. De tafel zit nu opgesloten tussen 2 wanden, als je dan op de tafel iets wilt doen wordt dat een heel krappe bedoening.
Of op z’n minst de delen naast de tafel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 jun 2024 09:38 Ik zou die zijwanden ook beweegbaar maken. De tafel zit nu opgesloten tussen 2 wanden, als je dan op de tafel iets wilt doen wordt dat een heel krappe bedoening.
Of op z’n minst de delen naast de tafel.
Hugo, met dat idee speelde ik al, zal er denk ik ook wel van gaan komen, is technisch ook niet zo'n hele grote ingreep.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Die spanenbak had ik nog niet over nagedacht, maar dat is eigenlijk wel een goed idee, soort van trechter er onder en meteen in de afvalbak.
Moet ik even laten pruttelen, komt wel goed denk ik.
Dank voor het meedenken allemaal.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn eerste gedachten: maak gaten in de zijpanelen, daar kun je plexiglas/PolyCarbonaat in zetten.. meer licht, of je kunt ze eruit halen als je iets hebt dat door moet kunnen steken (als dat al niet gaat over de Y as natuurlijk)
verder.. spanenbak eronder, een Lade kan praktisch zijn, ik heb dat momenteel niet dus moet ik ze leegscheppen..
't is wel fijn dat mijn spanenbakken in de Freesbank afgeronde hoeken hebben, omdat ik ze van glasvezel gemaakt heb, dat was makkelijk zat, gewoon het frame van de machine als Mal gebruiken, en met was de afrondingen erin boetseren met een oude pistonpen van een Kawasaki KR-1 :lol:
dat maakt dat er geen spaantjes in de hoekjes blijven steken.. omdat de bak geen hoekjes heeft..
als je een lade maakt.. dan veeg je gewoon dagelijks de machine schoon, alles valt onderin.. is ie vol, trek je em er uit, en mieter je de inhoud in de mand van staal, ook wel bekend als het vierkante archief. (al dan niet gesorteerd in materialen, voor recycling)

Of inderdaad een "trechter" eronder, en de container in het frame monteren/plaatsen..

deurtjes zou ik ook doen. gewoon om tijdens het frezen de rotzooi (en een deel van de herrie) binnen te houden.
Magneetjes zou ik dan weer niet doen.. want daar gaan stalen spaantjes aan zitten.. als je eens staal verspaant.

qua montage van de deurtjes.. schuifdeurtjes werken ook goed.. Ik heb op mijn Freesbank ook schuifdeurtjes, en het is niet moeilijk om daar een "Labyrintje" over de geleidingen te maken om de spanen binnen de kast, en vooral buiten de geleiders te houden.. gewoon ladegeleiders nemen..

Verder, ik zie in het onderframe platte vlakken.. als het mogelijk is, daar een schuin vlak van maken, zodat de rommel weer niet in de hoekjes blijft liggen.. je gebruikt 50x 50 koker?.. gewoon een paar reepjes plaat laten zetten en die aan je frame lijmen, en de boel netjes afdichten met een reepje kit/vulmiddel.. 't hoeft er toch nooit meer uit..
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Wat er gebruikt wordt in prof machines is poly carbonate, dus lexan (merk naam van sabic.. voorheen general electric.) Slagvast barst niet,je kunt er zelfs een spjjker doorheen slaan als het moet.

Nu is lexan behoorlijk krasgevoelig. Ik zou aanraden om lexan margard te nemen. Deze heeft een kraswerende coating.
Je hoeft dan minder bang te zijn dat je hete spanen snel sporen achter laten op je ruiten, en ook niet bang hoeft te zijn dat je een heel spoor achterlaat als je geen microvezel doek gebruikt bij het schoonmaken 8)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb volgens mij gewoon plexi in de machine zitten, da's minder taai, dus ook niet kogelwerend :lol:
maar qua krassen.. valt het nu na 11 jaar alles mee.. en ik ga mijn ruitjes aan de binnenkant regelmatig te lijf met een doek.
Hete spanen.. dat zal in onze hobbymachientjes wel mee vallen.. of ze zijn heel klein, of ze komen niet ver.. dus tegen de tijd dat ze tegen het plexi/lexan aanvliegen zijn ze de meeste hitte al kwijt..
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Prof machines gebruiken toch echt gewoon Gelaagd glas PC plaatje daar zie je na een week niets meer door als je een beetje serieus aan het frezen ben.

Maar we dwalen weer flink af van wat de ts vroeg
Laatst gewijzigd door Quepee op 05 jun 2024 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Ik begrijp het idee wel van een stevige doos maken en die dan als onderdeel van de CNC machine te integreren, maar met zo een kleine machine wordt het al snel heel krap als je er ook nog zijkanten bij doet.
In de hoogte heb je blijkbaar wel wat ruimte...

Mijn idee is om de kokers die nu naast de Y-as geleiding zitten, onder de Y-as te zetten. Daarmee krijg je meer stijfheid, en je houd aan de zijkanten meer ruime over om spanen bij elkaar te sparen. Je kunt b.v. links en rechts een spanen bak / lade zetten.

Voor de rest van de omkasting denk ik eerder aan smalle stroken met een aantal piano scharnieren er in. Dan kun je hem als een harmonica opvouwen en is de machine rondom vrij als je spul wilt opspannen. Met een spanenbak aan de onderkant lijkt dan wat op een douche kabine. Of je gaat nog een stap verder. Maak een rails aan de bovenkant, en maak een "douche gordijn" die onderaan in de spanenbak hangt. Zo'n gordijn is gemakkelijk te vervangen als hij beschadigt of erg vuil wordt.

Op mijn eigen kleine CNC machine heb ik een vrij grote spanenbak aan de zijkant, daar staat (tijdelijk) een muurtje van golfkarton op (eenvoudig afneembaar). En daarboven stukken plastic folie die met wat magneten op de juiste plaats worden gehouden. Dit is natuurlijk wat prutserig, maar het is wel effectief. Het werkt beter als ik had verwacht toen ik het als "probeersel" even snel in elkaar knutselde.
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Quepee schreef: 05 jun 2024 19:55 Prof machines gebruiken toch echt gewoon Gelaagd glas PC plaatje daar zie je na een week niets meer door als je een beetje serieus aan het frezen ben.
Als je de hele dag staal staat te frezen met 3 spuiten koelvloeistof op je frees heb je ook wat andere eisen als iemand die 3x per week wat hout stof staat te maken...

Met een kombinatie van piano scharnieren en "boekenplanken" van gehard glas kom je denk ik ook een heel eind.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

FreesKever schreef: 05 jun 2024 20:05
Quepee schreef: 05 jun 2024 19:55 Prof machines gebruiken toch echt gewoon Gelaagd glas PC plaatje daar zie je na een week niets meer door als je een beetje serieus aan het frezen ben.
Als je de hele dag staal staat te frezen met 3 spuiten koelvloeistof op je frees heb je ook wat andere eisen als iemand die 3x per week wat hout stof staat te maken...

Met een kombinatie van piano scharnieren en "boekenplanken" van gehard glas kom je denk ik ook een heel eind.
Ik ben niet diegene die over prof machines begon.
Plaats reactie