kleine portaalfrees met beweegbaar bed

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

Re: kleine portaalfrees met beweegbaar bed

Bericht door benkr »

Dank voor de toelichting, nu is het wel helemaal duidelijk.
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 21 jun 2024 19:52 Mooie oplossing zo.. al een beetje in de lijn die ik al verwacht had..

Nu ik er zo over nadenk.. (mogelijk ook een gevolg van het gegeven dat mijn 3D printer onderweg is naar mijn Deurmat), als je de T-Moer nou eens uit één stuk print, met een Ronde tap waar je een bronzen of kunststof lagerbusje op perst?.. en dan een gaatje door het midden zodat je de Tmoer op zijn plek kan zetten met zo'n Larveschroefje (ik neem aan dat je met een Madeschroefje bedoelt wat men in het engels een Grubscrew noemt?)

dat kan ben op z'n Bambu wel durven.. :mrgreen:
Printen heb ik eerst gedaan maar brak toch snel af. Paar van die blokjes frezen was zo gedaan.

EN madeschroefje is de naam.... :mrgreen:

https://www.google.com/search?sca_esv=3 ... 1270&dpr=1

En graag gedaan Ben! :mrgreen: :mrgreen:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 21 jun 2024 20:15 Printen heb ik eerst gedaan maar brak toch snel af
Ok.. Fair enough.. 'k zal de komende tijd ook wel dingen gaan printen die 't uiteindelijk niet volhouden.. we zien't wel..
P1-Engineering schreef: 21 jun 2024 20:15 madeschroefje is de naam
Ik ken die dingen als "Stelschroeven" of "Inbusstiftjes".. weer wat geleerd..
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Ook een idee:

Je wilt nu een vrij smalle maar hoge machine bouwen.

Als je aan de onderkant en aan de bovenkant een ronde schijf monteert, dan kun je om die schijf heen een plastic folie trekken. Zoals een "horizontaal rolgordijn". Als je dit met een vrij dunne folie doet kun je die net als een rolgordijn aan de zijkant op een stang oprollen. Voor een stijvere folie (B.v. "nood ruiten" van de bouwmarkt, (Is misschien 0.5mm dik?) is dit lastiger, maar misschien ook nog wel te doen.

En euh, wat golfkarton betreft. Prima spul om snel wat dingen uit te proberen.

https://www.youtube.com/watch?v=FrY6vAm-xBY&t=2240s
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

benkr schreef: 21 jun 2024 18:02 Verder wil ik vrijwel de hele machine opbouwen uit 50 x 50 x 5 kokerprofiel, het lijkt er op dat ik dit ga kopen bij van Delft staal, daar lijkt het het goedkoopst te zijn, in ieder geval waar ik het kan kopen en waar ze het ook nog op maat zagen voor me.
Nu heb ik daar een vraag over, omdat de maatvoering van de profielen best belangrijk is, anders klopt straks de bouwdoos niet.
Moet ik ze allemaal een of twee millimeter langer laten zagen en ze dan op de freesbank precies op lengte maken, dat garandeert ook dat de kopse kanten er allemaal echt goed haaks en vlak uitzien, of is alleen op maat zagen al voldoende?

Verder loop ik te denken om een flink aantal bewerkingen te laten laseren (kawarider lief aankijken), maar lukt dat wel?
Tot welke dikte staal is laseren mogelijk?
Hoe bepaal je in zo'n lasermachine waar de nulpunten liggen, werkt dat net zoals bij een freesbank of.......?

Verder zit ik er aan te denken om al die kokers te laten poedercoaten, of is dat niet verstandig omdat de laagdikte niet overal even dik is?
Heeft hier niemand een mening over of antwoord op?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 22 jun 2024 23:33 Verder loop ik te denken om een flink aantal bewerkingen te laten laseren (kawarider lief aankijken), maar lukt dat wel?
Tot welke dikte staal is laseren mogelijk?
Hoe bepaal je in zo'n lasermachine waar de nulpunten liggen, werkt dat net zoals bij een freesbank of.......?
wat het op maat laten zagen betreft.. ik weet niet wat van delft aan nauwkeurigheid kan bieden, en wat voor toleranties ze halen/hanteren.
Verder hangt het ook af van hoe je één en ander aan elkaar bevestigt..
als je alles last, en naderhand laat uitgloeien, en dan haaks laten bewerken waar nodig.. dan valt het er niet zo tegenan.. nauwkeurigheid breng je er dan naderhand weer in..
Ga je schroeven, dan is er wel wat afstelruimte, maar komt het al een stuk nauwkeuriger.. je wilt niet met grote kieren zitten tenslotte..
benkr schreef: 22 jun 2024 23:33 Verder wil ik vrijwel de hele machine opbouwen uit 50 x 50 x 5 kokerprofiel, het lijkt er op dat ik dit ga kopen bij van Delft staal, daar lijkt het het goedkoopst te zijn, in ieder geval waar ik het kan kopen en waar ze het ook nog op maat zagen voor me.
Nu heb ik daar een vraag over, omdat de maatvoering van de profielen best belangrijk is, anders klopt straks de bouwdoos niet.
Moet ik ze allemaal een of twee millimeter langer laten zagen en ze dan op de freesbank precies op lengte maken, dat garandeert ook dat de kopse kanten er allemaal echt goed haaks en vlak uitzien, of is alleen op maat zagen al voldoende?

als je Kokerprofielen wilt lasersnijden, dan moet dat optimaliter in een roterende as gebeuren.. verstekken kunnen op die manier ook gesneden worden, alsmede snedes die je snaarstrak kan vouwen, met mooie afgeronde hoeken.
Ik weet alleen niet of Kawarider zo'n laser heeft..
verder.. een Laser is ook gewoon een CNC machine die gewoon met G-code werkt.. 't zal niet heel anders zijn dan met een Draadvonkmachine bijvoorbeeld, waar je gewoon een nulpunt kiest, en vanuit daar je hele werkstuk programmeert, al dan niet met rotaties van onderdeel en laserkop.
Laseren kan tot dikkere platen dan jij in je machine gaat gebruiken denk ik..
benkr schreef: 22 jun 2024 23:33 Verder zit ik er aan te denken om al die kokers te laten poedercoaten, of is dat niet verstandig omdat de laagdikte niet overal even dik is?
Als de laagdikte een probleem kan worden op bepaalde plaatsen, omdat je er daar iets tegenaan moet schroeven, dan plak je het af, en laat je dat deel blank?.. 'k heb in het verleden de wielen van mijn motorfiets, en het frame van mijn motorfiets laten Poedercoaten, en de lagerzittingen,en schroefdraadgaten worden allemaal gemaskerd, en dus niet voorzien van Coating..
ik denk dat de laagdikte wel redelijk constant is, poeder hecht op metaal door de electrische lading..poeder hecht volgens mij niet op poeder.. dus als er een laag poeder opzit. komt er niet nog meer poeder op..
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Wat lengte van de kokers betreft.
Ik snap de obsessie met recht en haaks zagen niet goed.

Op youtube zie ik veel (te veel) dat kokers koud tegen elkaar gezet worden, dan gelast worden, en vervolgens bijna de hele las er weer wordt afgeslepen om het "mooi" te maken. Het stukje van de las wat dan blijft zitten is alleen de inbranding.

Ik ben er zelf voor om de kokers een paar millimeter te kort te (laten) zagen. De spleet tussen de kokers kun je dan vol lassen, en zelfs als je het vlak en glad slijpt weet je zeker dat het goed gelast is.

Maar ook:
Als je een koker horizontaal legt, er dan vertikaal een andere koker op zet en dan 1 kant last, dan trekt het hele gebeuren erg krom.
Als je een paar mm speling houdt en dan 1 kant last, dan heb je een scharnierpunt waar genoeg speling in zit om de vertikale koker weer recht te zetten.

Die grote bedrijven hebben grote machine's om te zagen, en dat zal behoorlijk haaks zijn. Op de lengte geven ze vaak een vrij ruime (b.v. +/- 1mm) tolerantie.

Wat veel mensen ook niet weten of overslaan.
Voor de stijfheid van een constuktie is het erg goed om schetsplaten tussen de kokers in te lassen, en de uiteinden van de kokers dicht te lassen. Dit zorgt voor een veel betere kracht overdracht tussen de kokers omdat het er voor zorgt dat de zij wanden van de kokers niet naar binnen of naar buiten kunnen bewegen bij buig en torsie krachten. Die schetsplaten kun je ook gebruiken om een "lasgoot" te creeren. Als je een koker van 50x50x5 hebt, en dan aan het uiteinde een schetsplaat van 40x40x5 last, dan krijgt de las al ongeveer de vorm van de afgeronde hoeken van de koker zelf.

Wat laser snijden van kokers en profielen betreft. Zoals al eerder vermeld wordt het hele profiel gedraaid. Voorbeelden zijn gemakkelijk te vinden via:

https://www.youtube.com/results?search_ ... er+cutting
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Beste Freeskver, het hele topic lezen is kennelijk te veel moeite, ik heb daar al eerder geschreven dat ik alles aan elkaar ga bouten, en dan komt het denk ik allemaal een stuk nauwkeuriger, dus je hele verhaal over lassen is helemaal niet ter zake doend.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

ik denk dat de laagdikte wel redelijk constant is, poeder hecht op metaal door de electrische lading..poeder hecht volgens mij niet op poeder.. dus als er een laag poeder opzit. komt er niet nog meer poeder op..
Toch zie ik bij poedergecoate dingen vaak aan de onderkant een dikke rand, kennelijk loopt daar de vloeibare verflaag toch wat uit en vormt dan een dikkere laag, net zoiets als een traan, maar dan aan de onderrand, geen idee of dit vaak gebeurd, maar als dat een dikke rand is dan verwacht ik daar een probleem mee.
Laatst gewijzigd door benkr op 23 jun 2024 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Ben, misschien moet je een langere tijd plannen tussen het drinken en het typen. Dat komt de leesbaarheid best wel ten goede 🧐
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Waarschijnlijk heb ik net zoveel gedronken want ik zie geen gekke dingen in zijn tekst.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik snap ook niet wat Andre bedoeld.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 23 jun 2024 18:29 Ik snap ook niet wat Andre bedoeld.
Nee, misschien moet ik zelf stoppen met drinken 🥳
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, poedercoaten geeft wel eens van die dikke randen, of dat onder of boven is weet je nooit, ze hangen het op zoals het uitkomt.
Maar met die laag er tussen lijkt me geen goed plan. Je praat toch over tiendes bij poedercoaten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie