kleine portaalfrees met beweegbaar bed
Moderator: Moderators
Re: kleine portaalfrees met beweegbaar bed
Ben nog bedankt voor je bericht.
Groeten John
Groeten John
Ik heb gisteren de gezaagde profielen opgehaald bij van Delft en ze vandaag vetvrij en schoon gemaakt, de meeste hebben aan een kant wat roestvlekjes, waarschijnlijk omdat het profiel ooit even in de regen heeft gelegen. Maar daarom was het natuurlijk ook B-keuze materiaal.
Na het schoonmaken en een nabehandeling met staalwol ziet het er allemaal heel acceptabel uit.
Nu van de bewerkingen G-code maken en dan naar iemand toe die de belangrijke dingen voor me kan frezen.
Ik heb al een aanbieding van iemand, maar voorlopig ben ik nog even druk met de voorbereiding en andere zaken dus.
Na het schoonmaken en een nabehandeling met staalwol ziet het er allemaal heel acceptabel uit.
Nu van de bewerkingen G-code maken en dan naar iemand toe die de belangrijke dingen voor me kan frezen.
Ik heb al een aanbieding van iemand, maar voorlopig ben ik nog even druk met de voorbereiding en andere zaken dus.
Afgelopen week kreeg ik ook het videoscherm binnen, er was een optie voor wel of niet met touch screen, natuurlijk de touch optie besteld.
Toen het ding binnen kwam meteen uitgepakt en aangesloten, geen touch te vinden g#$%^&&, dus maar alvast een return opgestart en ook de leverancier gemeld dat er geen touch op zat. Kreeg ik een berichtje terug dat de touch slechts werkte op één van de twee aanwezige USB poorten. Natuurlijk had ik de verkeerde gebruikt bij het testen. De boel opnieuw aangesloten en had echt het idee dat het nog steeds niet werkte tot ik met een vinger over het scherm ging, het hele scherm bewoog dus ja, de touch werkt toch gewoon. Toen de return procedure maar weer gecanceld en de leverancier gemeld dat het toch werkt.
Vraag me nu alleen wel af of dit ook gaat werken met LinuxCNC op een Pi, zou dat ook zo maar werken zonder driver of iets? Maar dat is voor latere zorg, de touch optie zit er in en werkt onder Windows in ieder geval.
Het is trouwens een heel mooi scherm, slechts 10 mm dik en de aansluitingen mooi aan de zijkant, inbouwen is dus heel eenvoudig, gewoon met de 4 schroefjes voor de VESA75 mount op de behuizing schroeven en klaar is Ben.
Toen het ding binnen kwam meteen uitgepakt en aangesloten, geen touch te vinden g#$%^&&, dus maar alvast een return opgestart en ook de leverancier gemeld dat er geen touch op zat. Kreeg ik een berichtje terug dat de touch slechts werkte op één van de twee aanwezige USB poorten. Natuurlijk had ik de verkeerde gebruikt bij het testen. De boel opnieuw aangesloten en had echt het idee dat het nog steeds niet werkte tot ik met een vinger over het scherm ging, het hele scherm bewoog dus ja, de touch werkt toch gewoon. Toen de return procedure maar weer gecanceld en de leverancier gemeld dat het toch werkt.
Vraag me nu alleen wel af of dit ook gaat werken met LinuxCNC op een Pi, zou dat ook zo maar werken zonder driver of iets? Maar dat is voor latere zorg, de touch optie zit er in en werkt onder Windows in ieder geval.
Het is trouwens een heel mooi scherm, slechts 10 mm dik en de aansluitingen mooi aan de zijkant, inbouwen is dus heel eenvoudig, gewoon met de 4 schroefjes voor de VESA75 mount op de behuizing schroeven en klaar is Ben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Een paar maanden terug heb ik zelf ook een smal langwerpig (Iets van 1280 bij 400 pikkels) touch screen LCD gekocht en aan mijn Linux PC gehangen als 2e scherm en "het werkte" meteen. Er is nog wel een kleiner probleem dat met de standaard instellingen het touch screen gedeelte wordt opgerekt tot de volledige monitor (4k) en daarmee is het op het moment meer een touchpad dan een extra monitor waar je knopjes op kunt zetten. Ik heb nog niet naar software instellingen gekeken om dat aan te passen. Het display is eigenlijk ook voor een andere PC bedoeld. Ik moest wel HDMI & USB aansluiten voor de touch funktie.
Voor zover ik weet is het afhankelijk van het IC dat voor de touch funktie wordt gebruikt, en zijn ze niet allemaal compatible met Linux. Bij aankoop (Ali / China) heb ik er een gekocht waar in de beschijving bij stond dat hij het met linux kan samenwerken.
Voor zover ik weet is het afhankelijk van het IC dat voor de touch funktie wordt gebruikt, en zijn ze niet allemaal compatible met Linux. Bij aankoop (Ali / China) heb ik er een gekocht waar in de beschijving bij stond dat hij het met linux kan samenwerken.
-
Bij het zien van onderstaand filmpje over een opvouwbare omkasting kwam er weer een herinnering bovendrijven aan deze draad.
Fold away CNC enclosure for small workshop BF-30MVL / PM-30MVL etc.
https://www.youtube.com/watch?v=_A5ELqH-xvs
Nou, als ik zo'n omkasting zou maken dan geloof ik niet dat ik veel zou frezen. Wat een gammel onding.FreesKever schreef: ↑26 jul 2024 18:35 Bij het zien van onderstaand filmpje over een opvouwbare omkasting kwam er weer een herinnering bovendrijven aan deze draad.
-
De omkasting is alleen maar om spanen tegen te houden, daar heb je niet veel stevigheid voor nodig.
Het blijft wel een compromis natuurlijk, maar het ziet er bruikbaar uit. Ik zou zoiets zelf wel zo maken dat het niet nodig is om al die haken van het gordijn een voor een lost te maken. (En nog wat details anders). Maar "gammel onding" klinkt een stuk negatiever dan dat deze oplossing verdient.
En ook. Dit "gammele onding" is eenvoudig te maken. Als er eens iets kapot gaat (een zwaar werkstuk valt er op of zoiets) is het ook eenvoudig weer te repareren. Als je door dat "gammele" heen kijkt, dan is het effectief voor waar het voor bedoelt is.
Het blijft wel een compromis natuurlijk, maar het ziet er bruikbaar uit. Ik zou zoiets zelf wel zo maken dat het niet nodig is om al die haken van het gordijn een voor een lost te maken. (En nog wat details anders). Maar "gammel onding" klinkt een stuk negatiever dan dat deze oplossing verdient.
En ook. Dit "gammele onding" is eenvoudig te maken. Als er eens iets kapot gaat (een zwaar werkstuk valt er op of zoiets) is het ook eenvoudig weer te repareren. Als je door dat "gammele" heen kijkt, dan is het effectief voor waar het voor bedoelt is.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Da's waar, maar die "Contraptie" uit dat filmpje.. kan ik met de beste wil van de wereld toch ook niet beter omschrijven dan :FreesKever schreef: ↑28 jul 2024 16:56 De omkasting is alleen maar om spanen tegen te houden, daar heb je niet veel stevigheid voor nodig.
't idee van een "Zijltje" eronder is op zich niet gek... ik heb aan mijn Edelsmidswerkbank ook een "Zijltje" hangen, een zogenaamd schootsvel, dat is bedoeld om edelmetaal spaantjes op te vangen om ze te kunnen verzamelen, en later om te smelten om er weer sierraden van te maken.
Voor een verspanende machine kan dat ook makkelijk zijn om snel je spanen in de juiste bak te doen als je het recycled, of in de schrootbak als je het niet gescheiden inzamelt.
Maar dan denk ik eerder aan het concept van een oude "postzak" zoals PostNL onder de brievenbussen hangt bij 't lichten.
'tis dan wel lekker als de rest van de constructie wel een beetje degelijk is.
in't verleden heb ik een MDF "kastje" gehad dat ik zo van de machine af kon tillen, maar mijn machine is natuurlijk niet groot.. , stoffertje over tafel.. en schoon..
die constructje uit het filmpje.. dat vind ik gewoon te omslachtig en te gammel..
dat valt er ook niet tegenan
-
Waarom? Het zal niet van de machine aftrillen want het zit met scharnieren vast.Arie Kabaalstra schreef: ↑28 jul 2024 21:56 'tis dan wel lekker als de rest van de constructie wel een beetje degelijk is.
... die constructje uit het filmpje.. dat vind ik gewoon te omslachtig en te gammel..
Het gordijntje aan de voorkant met een voor een de haken losmaken is wel prut, maar dat kan anders en beter.
Zo een omkasting mag best wel wat beweging in zitten. Zolang de onderdelen niet tegen elkaar kunnen klapperen zal het tijdens gebruik niet gaan rammelen.
Nog wel een aandachtspunt is lekdichtheid van de onderkant. Koelvloeistof over de vloer is wel vieze prut en kost geld om het weer aan te vullen.
Natuurlijk is het een compromis, maar ik zie het als een best redelijk compromis voor iemand die af en toe dingetjes op een hobby machine wil maken.
Hoeveel hobbyisten zijn hier die b.v. minder dan 20 projectjes per jaar hebben?
In een klein schuurtje is het dan wel erg prettig als je de rest van je schuurtje schoon kunt houden van spanen en het op kunt vouwen voor die andere 345 dagen per jaar.
Maar ook: hoe dat youtube filmpje er precies uit ziet is niet het belangrijkste. Kwalitiet van zoiets is erg afhankelijk van materialen en hoe het gemaakt wordt, en daar ben je zelf vrij in. Als je een stukje PE folie pakt, vallen de hete spanen er gewoon doorheen maar EPDM is b.v. behoorlijk hitte bestendig, en goed te lijmen. Gotteswinter heeft een stuk doek gekocht om het bed van z'n nieuwe draaibank af te dekken, dat gemaakt is om spanen tegen te houden. Van wat ik me herinner, is het geweven glasvezel met polyurethaan er om heen om het dicht te maken.