Gravograph IS200 geen dengel, wat is het alternatief

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TheoW

Gravograph IS200 geen dengel, wat is het alternatief

Bericht door TheoW »

Ik heb onlangs een ouder graveerapparaat gekocht. De Gravograph IS200 waar geen dongel bij zit
Een nieuwe dongel is voor mij als particuliere gebruiker geen optie
Ik las onlangs dat vcarve een optie zou kunnen zijn om de machine te kunnen laten werken zonder dongel, echter kom ik hier niet echt verder mee
De installatie voor de driver met GT Smartstream lukt mij ook niet
Is er iemand die mij hiermee verder kan helpen om de machine aan de praat te krijgen
Afbeelding
Mocht mij dit niet gaan lukken dan wil ik deze gaan verkopen, wat zou deze nog moeten opbrengen?
erikkate

Re: Gravograph IS200 geen dengel, wat is het alternatief

Bericht door erikkate »

Persoonlijk zou ik het controllerbordje vervangen voor iets wat overweg kan met standaard g-code.
Dus vervangen door een grbl-achtige oplossing op basis van een arduino of esp32.
So many projects, so little time.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

erikkate schreef: 12 jun 2024 12:39 Persoonlijk zou ik het controllerbordje vervangen voor iets wat overweg kan met standaard g-code.
Dus vervangen door een grbl-achtige oplossing op basis van een arduino of esp32.
Misschien lastig wanneer de stepperdrivers geïntegreerd op het controller bord zitten.

Niet echt moeilijk, maar dat ligt aan de gebruiker hoeveel die er zelf aan wil sleutelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TheoW

Bericht door TheoW »

Is er iemand die deze machine zou kunnen ombouwen voor mij?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik zou het zeker kunnen, maar heb noch de tijd noch de ruimte, ik ben voorlopig nog tijden bezig om mijn nieuwe schuur(tje) van 2,15 x 2,35 mtr2
ingericht te krijgen en zo veel spulletjes weg te doen dat het allemaal past. Daarna moet ik nog een soort van stroomvoorziening bouwen, een accupack met daarbij een omvormer om zelf mijn 230V te gaan maken omdat het schuurtje zelf geen elektra aansluiting heeft.

Maar begin eens om in je profiel aan te geven waar je machine woont, wellicht woont er iemand bij je in de buurt die dit ook wel zou kunnen.

Als platform zou ik Mach3 op een oude PC aanraden, dat kun je voor relatief weinig geld draaiend maken en Mach3 wordt door vrijwel elk CAD programma ondersteund qua postprocessor.
TheoW

Bericht door TheoW »

Een goede tip > THANX, ik heb mijn profiel aangevuld met mijn gegevens
Zijn er ergens een soort van handleidingen hoe je een machine kunt ombouwen naar mach3?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ja en nee, ja in de zin van YouTube filmpjes en ombouwverslagen op de diverse fora, nee omdat je van je huidige machine zo veel mogelijk wil hergebruiken, dat kan alleen aan de hand van (liefst) een servicemanual en de ervaring van iemand die de ombouw gaat doen. Ik de basis werkt vrijwel elke besturing op dezelfde principes en met dezelfde onderdelen, kunst is dan om de nog bruikbare delen te gaan hergebruiken.
Ik heb ooit een Roland CAMM3 graveermachine omgebouwd door de bestaande besturingsprint gewoon middendoor te zagen zodat alleen dat deel waar de herbruikbare componenten op zaten over bleven, maar daar had ik wel het volledige servicemanual van.
Hier vind je een topic over die ombouw:
viewtopic.php?t=12761&start=14

Ik ben nog even op zoek geweest naar wat meer technische gegevens van die machine, maar er is niets te vinden, het enige is een foto van de stuurprint op Ebay, daar is te zien dat het gaat om echt stokoude techniek waarvan ik, zeker zonder een schema, al meteen zou zeggen dat allemaal weg te doen en opnieuw te beginnen met een paar goede drivers, een voeding en waarschijnlijk een motorsturing voor de spindelmotor, geen idee over het hoe en wat daar van zonder dit eerst in detail te hebben aanschouwd, maar dat is zeker oplosbaar. Het is echter best wel een stevige uitdaging om dit dan weer volledig werkend te krijgen, en zoals al eerder geroepen heb ik er echt geen tijd voor.
TheoW

Bericht door TheoW »

Dan zal ik helaas moeten afhaken, zelf ombouwen is voor mij geen optie
Ik ga hem te koop zetten op marktplaats
Iemand enig idee wat deze machine zou kunnen opleveren?
Madco

Bericht door Madco »

Gaat het om de is200 met rs232 of usb aansluiting?

Ik heb er een gehad met rs232 aansluiting, de aansturing vanuit vcarve verliep d.m.v. een printer driver.

Zelf een nieuwe printer aanmaken in windows en de juiste parameters ingeven.

Even uit mijn hoofd:
COM1
Baudrate: 19200
Data bits 8
Parity none
Stop bits 1

Is al weer een tijdje weg mijn apparaat, dus weet het noet helemaal zeker meer,
TheoW

Bericht door TheoW »

Madco schreef: 21 jul 2024 02:00 Gaat het om de is200 met rs232 of usb aansluiting?

Ik heb met usb aansluiting
Plaats reactie