Update 15 November
Nadat ik me veel heb georiënteerd hier op het forum en langs ben geweest bij Jacala in Nijmegen heb ik eind maart een CNC machine besteld bij Quick CNC voor in mijn werkplaats. Begin augustus kreeg ik bericht van de fabriek dat de machine klaar was en is 'ie in een zeecontainer geschoven en op transport gegaan naar Rotterdam. Het regelwerk voor het transport viel enorm mee. De Nederlandse transporteur Grodal heeft ook Jacala's machine vervoerd dus alles was duidelijk. Bij aankomst van de container schiet je de BTW en Douane kosten voor (of zij doen dat voor je tegen wat rente) en zij regelen de rest. Enige minpuntje van het transport waren de (veel) hogere kosten ivm het conflict in het Midden-Oosten en de Houthi's. (En de machine in China laten staan leek me ook geen optie)
Maandag twee weken geleden is de machine afgeleverd. Ik kwam op weg naar Weesp achter een vrachtwagen te zitten met twee containers en toen dacht ik: " Zou dit 'm zijn?" En het was nog zo ook! Op het terrein van Wim Bos (lokaal transport bedrijf) hebben ze de machine uit de container getrokken en vervolgens in hun eigen vrachtwagen naar mijn bedrijfsruimte gebracht. Ze namen ook een joekel van een vorkheftruck mee en veel hondjes, machine karren en hijslussen.
Het was fantastisch om het pakket daar open te maken, te ontdoen van al het verpakkingsmateriaal en dan de machine waar ik zoveel mee bezig ben geweest in mijn hoofd in het echt te zien, wat een apparaat! De portaal was gedemonteerd en lag op het bed en het geheel stond naast de controller kast op een stevig stalen frame. Ook meegeleverd werden een Becker Vacuümpomp, 100 meter rubber, extra toolholders en heel veel collets die ik meteen had mee besteld.
Toen al het verpakkingsmateriaal verwijderd was hebben we het hele pakket op zware hondjes gezet en de hoge hal van het bedrijfspand ingereden. In het voorgedeelte is genoeg hoogte voor de vorkheftruck om de portaal op te liften voor de montage. In mijn werkplaats is de hoogte beperkter. Na het verwijderen van de vacuümpomp die op de tafel lag en het controller kabinet naast de tafel konden we de portaal uitpakken en deze van de tafel af liften. Dit was best spannend omdat het niet echt duidelijk was waar het zwaartepunt lag van de portaal. Gelukkig ging het met genoeg stukken underlyment om de vacuüm tafel te beschermen en de nodige ervaring van "Nol" (echt een oude rot in het vak:-)) allemaal goed en hing de portaal mooi aan de lange lepels.
Toen nog even meten of het wel door de deur ging en toen bleek de gecommuniceerde "2m40 breed" toch in een keer 2m60 te zijn en konden we niet met de portaal op het bed gemonteerd de werkplaats inrijden. Met wat out-of-the-box denken hebben we toen de tafel naar binnengereden en de portaal diagonaal naar binnengestoken met de vorkheftruck in het hoge gedeelte van de hal en zo konden we de portaal aan de tafel verbinden in de werkplaats. Ik had van tevoren ook goed nagedacht over hoe we de tafel in de werkplaats zouden verrijden zodat 'ie goed om zou komen te staan en ook dat we de kabel rups op het juiste moment goed mee naar binnen zouden nemen. Alles zit aan elkaar vast; de controller, de tafel en de portaal. bedankt Jacala voor je informatieve filmpje over jou unboxing, was perfect voor mijn voorbereiding!
Toen we de portaal mooi hadden gefixeerd aan de vorkheftruck was het monteren hiervan op de geleiders eigenlijk heel simpel. ongelofelijk eigenlijk dat zo'n enorm ding dan met 16 bouten vast zit! Het gleed direct al heel erg mooi... Toen nog even de machine op zijn uiteindelijke plek zetten en daarna konden de mannen van Wim Bos weer verder en heb ik nog wat doorgewerkt met mijn vader.
Er zit niks van documentatie bij de machine. het is heel goed kijken wat waar moet komen en hoe en dan alles monteren, schoonmaken, invetten. De volgende avonden ben ik daar zoet mee geweest. De beide motoren van Y as gemonteerd en de kappen over de verschillende geleidingen gemonteerd. Het bleek ook nodig om de machine nog wat meer van de muur af te verplaatsen maar dat was gelukkig prima te doen met wat pallets en twee pompwagens.
Afgelopen woensdag had ik een afspraak met een bevriende elektricien om alles aan te sluiten op de stroom. Ik had de installatie al uit laten breiden met een veel zwaardere automaat. Wat een spannend moment was het inschakelen! Klak, aardlekschakelaar eruit, de machine doet niks :-(
Na een inspectie van de groepenkast was het eea snel opgelost en toen was het niet klak, maar kwam de CNC echt tot leven en startte de computer op! Ik probeerde de portaal over de assen te laten joggen en het werkte gewoon :-) Ik moest bijna een traantje wegpinken.
Wat toen wel grappig was was dat ik de machine weer uit moest zetten zodat we ook de vacuümpomp konden aansluiten maar ik dus nergens kon vinden hoe dat nou precies moet met Syntec (het besturingssysteem) We hebben uiteindelijk gewoon de sleutel omgedraaid en dan gaat alles uit (bleek later ook de manier te zijn)
Nu is de stand van zaken dat alles elektrisch is aangesloten en ik ben alles puntje voor puntje aan het nalopen en onderzoeken. De perslucht lekte bijvoorbeeld hier en daar dus dan was het een kwestie van nippels even opnieuw in de teflon wikkelen en dan testen of de lekkage verholpen was. Een goede manier om de machine te leren kennen en te begrijpen hoe alles werkt en aan elkaar zit.
Ik heb de vacuüm tafel uitvoerig gestofzuigd omdat er nog best veel frees resten (van het frezen van de vacuüm tafel zelf) in de vacuümkamers zat en ik dat niet de pomp in wou hebben. Vandaag heb ik de stofkap gemonteerd en moest ik ook weer wat aanpassen om het werkend te maken. Deze machine bouw je echt samen met Quick, haha!
Het plan is nu om rustig aan door te gaan met het afbouwen van de machine en het ontdekken van Syntec en hoe dat in elkaar zit en werkt en ik heb daar veel zin in! Ik vind het ook spannend omdat de documentatie niet aanwezig is en wat er wel is aan video's is heel vaag maar ik ga gewoon eens kijken wat ik kan uitvogelen nu ik de machine hier heb staan. En ik ben natuurlijk niet de enige met Syntec; Andrefc101 heeft me ook al wat tips gegeven, waarvoor dank!
Ik zal binnekort weer wat schrijven over de vorderingen!
Update 15 November

Becker pomp

In de besturingskast
