Afmetingen HBM BF 18 en BF 25 zeer onduidelijk

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

wd73

Afmetingen HBM BF 18 en BF 25 zeer onduidelijk

Bericht door wd73 »

Ik ben me aan het orienteren op een freesmachine en twijfel tussen twee modellen; De BF18 en BF25 van HBM.
De ruimte die ik heb voor de machine is erg beperkt, dus de afmetingen zijn van groot belang.
Helaas lijken er in de gepubliceerde afmetingen een hoop foutjes te zitten? Ook na het downloaden van de manual van de BF 25 blijf ik met vragen zitten;

1) De breedte van de BF 25
Handleiding zegt 67cm voor de kleine tafel versie, 72cm for grote tafel versie.
Dat is raar want de kleine tafel is 50cm breed en de grote tafel 70..
HBM website zegt 60cm voor de kleine tafel versie (is dat incl handwiel?) en 70cm voor de grote tafel versie (maar een verschil van 10cm?)

2) diepte van de BF 25
Handleiding zegt 55cm voor de kleine tafelversie en 70cm voor de grote tafelversie.
Beide tafels zijn 18cm diep volgens de website en handleiding, dus dit lijkt niet te kloppen.
HBM website zegt 60cm voor de kleine tafelversie en 72cm voor de grote tafelversie.

Kan iemand voor mij de breedte en diepte opmeten exclusief en inclusief de handwielen? (en even vermelden of dat met de 50c of 70cm tafel is)

Tevens heb ik van de BF 18 enkel de afmetingen gevonden op de HBM website.
Het zou me niet verbazen als daar ook foutjes in ziten..
Dus mocht iemand een BF 18 kunnen opmeten voor, dan is at ook meer dan welkom! HBM geeft 50 cm x 45 cm (BxD) aan, wat zou kunnen, maar dan zonder de handwielen.
kevertje
Donateur

Re: Afmetingen HBM BF 18 en BF 25 zeer onduidelijk

Bericht door kevertje »

Je moet er ook rekening mee houden dat de tafel nog moet bewegen. Ik heb voor mijn BF25 grote tafel een ruimte van 150cm in de breedte gereserveerd.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

kevertje schreef: 27 jan 2025 09:43 Je moet er ook rekening mee houden dat de tafel nog moet bewegen.
Dit. En dat je ook nog ruimte nodig hebt om de handwielen te bedienen...
Bij mij is dat ook erg krap (bf25 grotere tafel in kleine schuur ) en als de tafel helemaal naar rechts moet, moet ik het laatste stukje met het linker handwiel doen. Aangezien is erg rechtshandig ben, is dat niet heel fijn.
wd73

Bericht door wd73 »

Dank voor jullie reacties.
Aan die zaken heb ik ook al gedacht, vandaar dat ik echt voor de kleine tafel moet kiezen, en niet de grote, dat had ik al bedacht.
Nu op dit moment de BF25 met grote tafel 100 euro goedkoper(!) is dan die met de kleine tafel, is dat wel heel jammer natuurlijk :roll:
Nu de afmetingen nog ;-)
wd73

Bericht door wd73 »

Oh wat zeg ik?
Sinds vandaag is die met grote tafel zelfs 250 euro goedkoper als die met de kleine tafel:
BF25 grote tafel: € 1049,-
BF25 kleine tafel: € 1299,-

Afbeelding
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Ff bellen met HBM zou ik zeggen, want dat lijkt me onzin.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Er staat toch duidelijk bij UITVERKOOP......
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

IK heb ook lang gezocht voor een nieuwe freesmachine voor om te bouwen naar cnc als vervanger van mijn BF16.
De vrije hoogte van mij BF16 is krap en de slag van de tafel in x richting is net te weinig om comfortabel een verdeeltafel in de machineklem te zetten. Ik heb gekozen voor een F-207V. Die heeft kogelomloop spindels en dat is "gemakkelijk" bij de CNC ombouw. Om dat ding daarmee handmatig te bedienen is, zoals verwacht, knap waardeloos. De spoed is veel te groot om handmatig comfortabel te kunnen instellen en omdat een KO spindel geen remmend vermogen heeft, moet je de niet bewegende assen zelf bij een minimale belasting onder het frezen, vast zetten. Door de grote spoed is de schaalverdeling slechts 0.1 mm. Een DRO is daarbij echt wel nodig.
In de bijlage mijn lijst met maten die waar mogelijk geverifieerd zijn bij meerdere leveranciers.
Mijn F207-V is een echte Chinese machine die zeker niet beter is dan een machine van HBM. Er gaan heel wat uren werk in zitten om daar iets bruikbaars van te maken.
FreesmachineAfmetingen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
wd73

Bericht door wd73 »

Mooi overzicht die tabel, maar zo te zien heb je de afmetingen overgenomen van de BF25 overgenomen van de HBM website.
Die diepte van 72cm zal incl het handwiel zijn denk ik, de handleiding zegt 55cm (wat dan excl handwiel is?)
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

wd73 schreef: 28 jan 2025 12:01 Mooi overzicht die tabel, maar zo te zien heb je de afmetingen overgenomen van de BF25 overgenomen van de HBM website.
Die diepte van 72cm zal incl het handwiel zijn denk ik, de handleiding zegt 55cm (wat dan excl handwiel is?)
De enige correcte opgave (alle merken) zijn de afmetingen van de tafel. Tel daar de breedte van de handwielen/montage bij (ongeveer 2x120) en je hebt de breedte. Doe daar nog de slag in X richting bij en je hebt de minimaal noodzakelijke breedte. Ik ben rechtshandig dus het linker handwiel kan vervallen. Van de handwielen kun je ook een slanke versie maken met een korter knop dan heb je nog ongeveer 6 cm nodig voor één handwiel.
Het is handiger als de zwengel van het handwiel aan de voorkant voorbij het werkblad steekt. Een omklapbare zwengel is ook een optie.

Mijn F207-V heeft een diepte van 670 mm, inclusief handwiel. De opgave van Paulimot is 560 mm. Het handwiel aan de voorkant steekt 150 mm uit. Van die maat klopt dus niets.
De sokkel is 440 mm diep. De opgave van Paulimot is 340 mm.
De breedte is 940 mm. De opgave van Paulimot is 950 mm, dat klopt vrij aardig. Bij de plaats afmeting staat ook 950 mm dat is zonder rekening te houden met de 500 mm slag van de tafel dus ook een foute opgave.
De hoogte is 980 mm en is conform hun opgave.
De motor is 0.6 kW maar mag 6 minuten op 1 kW draaien en dan 4 minuten op nullast om af te koelen. Hun opgave van 1kW klopt ook al niet. Op de motor zit geen temperatuurbeveiliging.

Als maten echt kritisch zijn is er heen rijden en zelf opmeten noodzakelijk. In de loop der jaren kunnen ook de maten van machines zijn aangepast.
Als je hem in de auto kunt laden, scheelt het vrachtkosten.
Jollenbaas

Bericht door Jollenbaas »

HBM verstuurd machines tegenwoordig alleen per (à 65 euries voor een halve...) pallet.
wd73

Bericht door wd73 »

@hfjbuis; Dank!
Als de machine iets breder uitvalt is ie wel te plaatsen, maar wordt het misschien ergonomisch onhandig.
De meeste spannende ruimteberking bij mij is de werkbank, die is maar 55 cm diep. Maar dat lijkt dus wel net te gaan lukken.
(werkbank dieper maken is geen optie, mijn hele werkplaats is slechts 2m breed en aan de andere kant staat een zaagtafel :shock:)
Ik kwam deze tekening tegen van de Weiss VM25 die volgens mij grotendeels dezelfde machine is, daarin zie ik ook een diepte van z'n 55 cm en dat is dan inclusief handwiel.
Het blijft dus wat onduidelijk allemaal, uiteraard een dag uittrekken om af te reizen naar HBM om daar zelf even te meten is het beste, maar ik dacht dat hier ook wel mensen zouden zijn met een BF18 of BF25 ;-)

Afbeelding
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Deze Weiss VM25 maten passen op mijn F207-V machine.
wd73 schreef: 02 feb 2025 15:29 De meeste spannende ruimteberking bij mij is de werkbank, die is maar 55 cm diep
Daar past deze Weis en mijn machine heel ruim op. Zoals gezegd, het Y-handwiel (zwengel) over het werkblad laten steken is wel zo handig. Houd wel rekening met het gewicht van de machine.
wd73 schreef: 02 feb 2025 15:29 mijn hele werkplaats is slechts 2m breed
Die van mij is ook maar 2x4 meter. Is misschien maar goed ook want ruimte schreeuwt om opvulling.
hfjbuis schreef: 28 jan 2025 12:48 Mijn F207-V heeft een diepte van 670 mm, inclusief handwiel. De opgave van Paulimot is 560 mm.
Heb ik nogmaals gemeten en hij is 550 mm. De opgave van Paulimot is dus goed :mrgreen:
wd73

Bericht door wd73 »

Super, dank je!

De uitverkoop van de BF25 met grote tafel is sinds vandaag weer voorbij en hij kost weer 450 euro meer.(1499 euro)
Fijn, want dan word ik echt niet meer in de verleiding gebracht toch nog een foute keuze te maken :mrgreen:
Plaats reactie