Machine importeren uit China (Quick K1313ATC)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

De houtdraaier

Machine importeren uit China (Quick K1313ATC)

Bericht door De houtdraaier »

Goedemiddag Allen,

Inmiddels ben ook ik enthousiast geworden over de machines van Quick, met dank aan Jacala:). 2 jaar geleden heb ik een RatRig stronghold pro gekocht en gebouwd, en die heeft zich dubbel en dwars bewezen, echt een leuk ding! Nu beginnen de projectjes te groeien en daarmee ook de behoefte aan een ATC/ vacuumtafel. Mij oog viel op de 1313 van Quick, die past nog precies in de werkplaats maar is wel een enorme upgrade qua stevigheid en mogelijkheden. Hieronder wat specs op een rijtje zoals nu geconfigureerd;
-Werkbereik van 1300x1300x200
-9KW ISO30 luchtgekoelde ATC spindel
-Leadshine easy servo's (eventuele upgrade naar Inovance 'pure' servo's, weet niet of dit de 1000 euro waar is?)
-T-slot vacuum tafel met 7.5kw vacuum pomp
-Tandheugels op Y en X as, kogelomloop op Z-as

Nu liep ik tegen 2 puntjes aan, stroomaansluiting en compressor.
-Volgens Sebastian vraagt de machine zo'n 22kw/49ampere. We krijgen vooraan het huis 3x25A binnen, deze wordt dan afgetakt, vanuit een 20A automaat, naar de werkplaats, en in de werkplaats zit nog een meterkast achter een 40a 3 fase automaat. Op die meterkast zitten ook de warmtepomp, airco, zonnepanelen en de hele rits, dus die zit denk ik al aardig hoog in z'n belasting. Is een verzwaring naar 3x50a de enige optie of valt het gemiddelde verbruik van zo'n machine iets mee?

2e puntje is de compressor, hij raadt een 7,5kw schroef compressor aan met 1m3/min. Dat vindt ik wel een prijzige unit, is dat nodig voor het bedienen van de ATC? Ik hoor graag van jullie wijsheid, als alles haalbaar is hoop ik hem snel te kunnen bestellen.

https://www.quick-cnc.com/products/CNC_ ... anger.html
ruudpg
Donateur
Contacteer:

Re: Machine importeren uit China (Quick K1313ATC)

Bericht door ruudpg »

Zomaar even mijn 2 centen....

Als ik het zo zie ga je serieus investeren in deze machine, Gefeliciteerd!!!

Ik zou dan ook niet besparen op de aansturing. Leadshine easy servo's klink leuk, maar het blijft een gewone stappenmotor en nu is juist het positioneren wat CNC anders maakt dan een handmatige machine en servo's zijn daar serieus beter in dan steppers... als alles goed staat ingesteld natuurlijk. Het blijft natuurlijk jou keus of het die 1000 euro waard is. Ik ken Inovance overigens niet maar ben dan wel weer positief over Leadshine.
Ook zit er natuurlijk verschil in de ene of andere stepper of servo, hoeveel Nm zijn de steppers en hoeveel Watt de servo's?

Voor het stroomverbruik denk ik dat het ook de vraag is wat je met de machine gaat doen.
Een 9kW spindel gaat geen 9kW trekken als je er 18mm multiplex mee gaat frezen met een 6mm freesje, ook vind ik een 7,5kW vacuum pomp best een zware, maar ook dat ligt weer aan heel veel dingen, zoals wat voor soort pomp het is, juist hoog volume of hoog vacuum en wat ga je er mee doen, 3 kleine gaatjes in een volle plaat maken of 200 kleine onderdelen uit een grote plaat frezen en toch alles op zijn plek laten liggen...
De houtdraaier

Ja als het allemaal doorgaat wordt dit wel een mooie volgende stap voor de business!
Ik heb mijn huidige machine opgebouwd met Centroid Acorn en ben daar erg over te spreken. Het werkt gewoon allemaal super goed, niet de meest fancy interface of dingen, maar het doet het altijd. Ik ben dan ook van plan om de machine van Quick om te bouwen naar Centroid (of Eding), en hem bij hen zonder besturing te bestellen, (wel met de rest bekabeld enzo natuurlijk). Ik ken het merk Inovance ook niet, maar 2600 voor Yaskawa’s vind ik wel een beetje veel van het goede zegmaar…., ik zal hem eens vragen of ze ook Leadshine servo’s hebben.

Dat van dat stroomverbruik is een goeie, ik heb nu een project, (waar ik de machine waarschijnlijk veel voor ga gebruiken), waar ik veel gebruik maak van een CMT R19 frees, met 45mm diameter. Dat is best een grote jongen, en heeft m’n 2.2kw spindle al een paar keer tot stilstand gebracht.
7.5Kw vond ik ook vrij zwaar, ik doe wel veel detail werk, waarin ik bijvoorbeeld 20 bordjes van 15cm doorsnee uit eiken planken frees. Ik heb geen idee of de vacuum pomp sterk genoeg is om dit op z’n plek te houden zonder tabs, maar dat zou me wel enorm veel werk achteraf schelen met frezen/schuren van tabs.

Al met al is nu de ‘main concern’ het stroomverbruik, en welke steppers:) heb inmiddels ook wat offertes opgevraagd bij Grodal, Neelevat en Pultrum voor vervoer en inklaring.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

ik heb op mijn machine een 5,5kW HSD ES929, mijn vacuümpomp is ook 7,5kW, mijn compressor is een Altas Copco GX4 4kW.
mijn Vacuüm is meer dan voldoende door mijn 32 zone systeem.
Perslucht heb je enkel nodig bij wisselen en bij spanen weg blazen(dat verbruikt het meeste)
Als ik kunststof frees met zulke frees,bvb de halfronde radiusfrees 91488011, 38mm Ø of de de afrond radiusfrees 93899011, 51mm Ø gaat dat in 3 tot 4 en zelfs 6 stappen, afhankelijk van de hardheid en de taaiheid van welke plastic ik verwerk
Breek de dag, frees een lijntje.
De houtdraaier

Kijk dat is verhelderend! Heb je echt zo’n grote compressor nodig voor de toolwissels, als je geen co stante flow hebt voor het wegblazen van chips? En op wat voor groep zit die machine?
janplastiek
Donateur
Contacteer:

In het begin dat ik mijn freesmachine had heb ik gewerkt met een Airpress van 2kW 240V daar kwam ik mee toe enkel blies ik de spanen sporadisch weg.
Naargelang de soort plastic die ik verwerk, zoals pp is het wenselijk om de spanen uit de groef te blazen, anders smelt dat achter de frees terug aan de plaat als de frees niet meer fris is. Dan heb je wel volume nodig, geen hoge druk +/- 1,5Bar
Ik heb net een verzwaring gehad naar 40A, Ik heb 11 jaar of zo met 32A driefazig gewerkt, maar als moeder in de keuken wat kookte etc was het over met de kermis, alles uit.
Dus goede afspraken maken tot wanneer je werkte of melden dat ze moest wachten tot nader order.
omwille van de digitale meter is er dan een verzwaring naar 40A geweest.
De houtdraaier

Begrijpelijk, nu hoef ik geen chips weg te blazen omdat ik alleen hout frees, en die worden meestal vanzelf al de lucht in geslingerd richting de afzuigslang 8) , dat scheelt weer.
Als ik 2x 16A Kracht groepen aanleg, zou dat voldoende zijn? Dat komt dan natuurlijk lager uit dan de 49ah waar de vertegenwoordiger van Quick het over had, maar zou die machine echt zoveel ampere trekken?
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Heb je 2 aansluitingen, een voor de woning en een tweede voor de werkplaats of is de werkplaats aan de woning afgetapt?
De houtdraaier

We krijgen 3x25ah binnen, vanaf de hoofdschakelaar gaat er een dikke kabel naar een aparte meterkast in de werkplaats.
Superkees

Bericht door Superkees »

Maar hoe kan je dan 3x 40A hebben in de werkplaats?
De houtdraaier

Excuus voor de onduidelijkheid, als ik het goed zie is het als volgt aangelegd. in de hoofd meterkast zit een 20a automaat, van waaruit de kabel naar de werkplaats gaat. Vervolgens zit er in de werkplaats een 40a hoofdschakelaar, en daar hangen dan weer verscheidene groepen aan voor de autolader, warmtepomp en airco.
Superkees

Bericht door Superkees »

Die 40A is dan een werkschakelaar. Maar je komt dus niet verder dan 20A op deze manier. Verzwaren naar 3x50 helpt helemaal niets, als die voeding uit het huis komt.
De houtdraaier

Ik heb net met de elektricien overlegd, we hebben een 20a krachtgroep beschikbaar, hij zei dat ik daar ongeveer 8-10kw op kan aansluiten. Zou het dan met een lichtere vacuümpomp alsnog uitmaken? De meneer van Quick somde het volgende op,
-9kw spindle-19a
-7.5kw vacuüm pomp- 16a
-servos- 5a
- overige componenten- 5a

Benodigde compressor, 5.5kw schroefcompressor.

Heeft iemand hier een machine met een vergelijkbare spindle, en enig idee of die 9kw echt op enig moment 9kw gebruikt, als inschakelstroom ofzo?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Voor de spindel geldt altijd: wat je er uit trekt moet je er ook in stoppen m.a.w. zolang je er voor zorgt dat je de spindel maar voor de helft belast zal die ook maar de helft van het opgegeven (max.) vermogen consumeren. Dus dat max. vermogen mag je gerust zien als een vermogen wat in de praktijk eigenlijk nooit voor komt. Eigenlijk zal het spindelvermogen heel vaak maar 10% van het nominale vermogen bedragen dat is dus heel gunstig voor jou.
Anders is dat voor de compressor, die zal op het moment dat die draait richting het opgegeven vermogen consumeren, hoeveel tijd deze dat doet per uur ligt aan de hoeveelheid lucht die je verbruikt. Zoals al eerder is geroepen zal vooral het wegblazen van de spanen uit het oorlogsgebied veel lucht kosten, maar ook dat kun je beperken. Ik zelf heb dat ooit opgelost door de diameter van het spuitmondje flink te verkleinen, je houdt dan een straal met dezelfde druk, maar wel beduidend minder verbruik. Ik gebruikte daar de spuitmondjes van een MIG of TIG (weet ik niet meer) laspistool voor dat werkte perfect voor mijn machine en gebruik.

Eigenlijk betekent dit dus dat je je niet zo heel veel zorgen hoeft te maken over het beschikbare vermogen, incidenteel zou dat wat meer kunnen zijn dan wat er theoretisch beschikbaar is, maar dat kun je zeker plannen en managen. Ik bedoel dan dat wanneer je weet dat je spindel echt veel vermogen moet consumeren voor een bepaald klus je vooraf kunt zorgen dat b.v. je voorraadvat van je compressor helemaal vol is en dat je de compressor dan dus tijdelijk uit kunt schakelen om het totale vermogen te beperken.
Plaats reactie