Smering BF20 etc.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

Smering BF20 etc.

Bericht door benkr »

Zoals denk ik wel bekend ben ik bezig met de ombouw naar CNC van een BF20 machine voor het SHE, StadsHobbycentrumEindhoven, nu zit ik nog steeds te twijfelen of ik de machine ga voorzien van een (semie)automatische smering op de X-,Y- en Z-as.
Heeft iemand dit al eens ooit gedaan, en dan de volgende vraag natuurlijk: HOE dan wel?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Smering BF20 etc.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb in het verleden wel machines gezien met de nodige olieleidingen eraan en erdoor..
't makkelijkste is volgens mij om het "Zadel" te voorzien van een aantal boringen voor de toevoer, en daar nippels in draaien en met leidingen verbinden met je smeerpomp.. het mooiste is dat je in het zadel meteen de x en de y as kan pakken.. (als je in de X-as geleiding een gaatje boort tot aan de Y as geleiding, dan heb je 2 vliegen in één optater.. Gaatje ernaartoe boren, en daar de nippel in.. Doe dat aan 2 kanten en alles is gesmeerd.. voor de Z as kun je gewoon links en rechts in de geleiding een gaatje boren, nippeltje, leidingkje.. klaar.. (als je dan toch bezig bent.. print ook meteen wat kabelrups (Ik heb een ontwerpje in FreeCad bijna klaar, geef maar een brul als je belangstelling hebt.. )
dat valt er ook niet tegenan
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Zoiets had ik ook in gedachten, maar ik zie ook oplossingen waar een hele groef in de zwaluwstaart wordt gefreesd, is dat nodig?
Zoals het was bij mijn eigen BF25, helemaal niets en zo af en toe flink staan viezerikken met een kwast vind ik in ieder geval niets, bovendien weet je in de hobbyclub nooit hoeveel het ding gebruikt gaat worden en wie en wanneer de boel smeert.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Als ik erover nadenk is het voordeel van de groef dat de smering beter wordt verdeelt.
Stel je freest vooral kleine dingen, dan maakt je X en Y maar een kleine slag steeds en blijft de smering vooral op dezelfde plek zitten.

Ik zie hier een discussie over ditzelfde onderwerp: https://www.cnczone.com/forums/benchtop ... chine.html
En hier iemand die een BF25 heeft aangepast:
kevertje
Donateur

Bericht door kevertje »

Ben, ik heb centrale smering gebouwd, dat bevalt tot op heden prima. In mijn build topic beschreven:

https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=8312
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. een geultje op de "leivlakken" is wel aan te raden.. dan vloeit het smeermiddel beter, zeker als je Vet gebruikt voorkom je met een geultje dat je de boel "optilt" , want het smeermiddel moet wel ergens heen kunnen..
Maar ook met Olie gaat het gewoon beter, ook heeft het smeermiddel dan een plekje om naar "uit te wijken", als je ze mooi diagonaal over het oppervlak legt, dan verdeel je het smeermiddel ook beter..
dat valt er ook niet tegenan
Piet Versleijen
Contacteer:

Bericht door Piet Versleijen »

Als je in elke leiding ook nog een check-valve zet zoals deze dan weet je zeker dat elke te smeren locatie precies dat krijgt wat ie nodig heeft:
https://www.leijenaar.nl/nl/producten/s ... +sc+a+view
Uitleg:
https://www.leijenaar.nl/media/files/dr ... taheet.pdf

Van vetspuit naar smeerpomp:
https://www.youtube.com/watch?v=_PxFE2L9xq4&t=1167s

Gr,
Piet
hex173

Bericht door hex173 »

tien jaar geleden een progressief (zo heet het denk ik) smeerblokje gemaakt. Er zitten 8 aansluitingen op, eigenlijk heb je er 9 nodig.
Omdat ik het idee had dat er na enige tijd wat olie naar de pomp terug liep er terugklepjes opgezet.

hier het idee. Staan ook wel wat filmpjes op you tube.
11036
de verbindingen waar de paarse cirkels staan het ik weggelaten.

hier het blokje.
11039

11038

11040

de onderdelen - plunjers enz paar prikkers erin om te laten zien hoe de boringen zitten.
11041

Blokje op de BF20 gemaakt. Wel even mee bezig geweest, komt omdat ik ook maar wat hobby.
Op het ogenblik ligt het blokje ernaast omdat ik de boel aan het verhuizen ben.
alles wat ik maak, kan beter.
Piet Versleijen
Contacteer:

De injectors van Leijenaar zijn dan toch een stuk simpeler 8)
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Piet Versleijen schreef: 27 feb 2025 22:19 De injectors van Leijenaar zijn dan toch een stuk simpeler 8)
Verklaar u nader, begrijp niet wat je bedoeld.
Piet Versleijen
Contacteer:

De juiste nederlandse benaming is doseerventiel
Een doseerventiel schroef je op een simpel verdeelblokje.
Naast de poorten voor een doseerventiel heeft het verdeelblokje nog een poort voor de toevoer van het smeermiddel.
Eventueel nog een extra poort om door te koppelen naar een volgende verdeelblokje.
De individuele doseerventielen zijn op maat gemaakt om slechts een vast gestelde hoeveelheid olie of vet door te laten.
Is die hoeveelheid bereikt, dan sluit ie af, daarmee krijgen alle smeerpunten precies de juiste hoeveelheid smeermiddel.
Daarna zul je enige tijd (10-20 seconden) moeten wachten voordat je een nieuwe shot kunt geven, zie pagina 3 van de pdf van de tweede link.
In dezelfde PDF vind je wat verder op voorbeelden van verdeelblokken.
Een doseerventiel koop je dus op maat voor de hoeveelheid smeermiddel die je op een bepaalde plek wilt toedienen.
Je bent dus vrij om te kiezen hoeveel smeermiddel je op een bepaalde plek wilt toedienen.
Zelfs Ali heeft ze:
https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 23321.html
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

haha dat filmpje erbij.
Ik moet aan het einde denken aan heel iets anders :roll: squirt! :lol:
kevertje
Donateur

Bericht door kevertje »

JINPINLUB op AliExpress heeft ze ook:

JINPINLUB
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ja, lijkt me heel goed bruikbaar maar nog wel een vraag over de pompunit, moet dat er eentje zijn met een timer die b.v. 1 keer per uur of zo een shot geeft, of heb ik dat mis?

Ik denk b.v. aan deze unit:
oliepomp.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie