V-riem Hembrug FR1
Moderator: Moderators
-
V-riem Hembrug FR1
Hallo,
Kan iemand mij vertellen wat de maat is voor de V-riem/V-snaar voor de FR1 van Hembrug. De handleiding zegt A13x9 Ln=1298. De riem die ik bij de machine heb is te lang, er van uitgaande dat de riem redelijk strak moet zitten zonder spanrol (wat weer een andere discussie is....). Mijn riem is echter zo slap als het slappe koord in het circus. De handleiding heeft het over de lengte Ln, ik weet niet wat deze lengte is, mogelijk een oude term? Ik weet van Li. = Binnen lengte, Lw./Lp./Ld. = Werkende lengte en La. = Buiten Lengte. Ln is dus niet duidelijk, zou bijvoorbeeld "Nominale" lengte kunnen zijn?
Ik kom er al metend niet helemaal uit welke riem ik zou moeten aanschaffen, wie heeft een FR1 en kan even kijken wat de maat is van de riem die daar op zit?
Bij voorbaat dank!
Hartelijke groet, Koen
Kan iemand mij vertellen wat de maat is voor de V-riem/V-snaar voor de FR1 van Hembrug. De handleiding zegt A13x9 Ln=1298. De riem die ik bij de machine heb is te lang, er van uitgaande dat de riem redelijk strak moet zitten zonder spanrol (wat weer een andere discussie is....). Mijn riem is echter zo slap als het slappe koord in het circus. De handleiding heeft het over de lengte Ln, ik weet niet wat deze lengte is, mogelijk een oude term? Ik weet van Li. = Binnen lengte, Lw./Lp./Ld. = Werkende lengte en La. = Buiten Lengte. Ln is dus niet duidelijk, zou bijvoorbeeld "Nominale" lengte kunnen zijn?
Ik kom er al metend niet helemaal uit welke riem ik zou moeten aanschaffen, wie heeft een FR1 en kan even kijken wat de maat is van de riem die daar op zit?
Bij voorbaat dank!
Hartelijke groet, Koen
Re: V-riem Hembrug FR1
Als je de hoofdspil omhoog of naar beneden draait verandert de hartafstand tot de motor as en dus de benodigde lengte van de V snaar.
Om dat op te vangen kan je de motor horizontaal verstellen. Onder de motor zitten borgmoeren.
Het is een bewerkelijk systeem, maar het heeft de voordelen van grote eenvoud.....
Om dat op te vangen kan je de motor horizontaal verstellen. Onder de motor zitten borgmoeren.
Het is een bewerkelijk systeem, maar het heeft de voordelen van grote eenvoud.....
Ik zie nu pas je bericht van 2 december. Ooit heb ik ook zo'n spanrol gemaakt. Beviel me niet. Dus gewoon weer terug naar origineel.
Ik heb het ding vanaf 1975, ik gebruik hem regelmatig.
Ik heb het ding vanaf 1975, ik gebruik hem regelmatig.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Als die motor scharnierend gemonteerd is, houd het motor gewicht de boel toch op spanning?
Of is dat te simpel?
Of is dat te simpel?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
De motor van een FR1 is niet scharnierend gemonteerd, maar op een voetplaat, die heen- en weer kan schuiven.
Het is allemaal van brute eenvoud.
Het is allemaal van brute eenvoud.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik een scharnier simpeler dan een schuif.
Ik probeer tegenwoordig constructie zo te bedenken dat het met een draaipunt werkt en niet hoeft te schuiven. In vieze productie omgeving gaat dat schuif gebeuren altijd vast zitten is de ervaring.
En het is niet verboden aanpassingen te doen als dat het leven simpeler maakt. Of je moet perse vast willen houden aan het originele.

En het is niet verboden aanpassingen te doen als dat het leven simpeler maakt. Of je moet perse vast willen houden aan het originele.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Zodra je dat goed werkend hebt, wil ik het graag van je namaken.
-
Dank voor de antwoorden. Altijd grappig dat een eenvoudige vraag vaak een andere kant uit gaat terwijl de oorspronkelijke vraag niet wordt beantwoord.
Ik ben wel wat wijzer geworden: ik wist niet dat de motor verstelbaar was
. Ik heb de machine kort geleden gekocht, voor transport is deze deels uit elkaar gehaald. Ik heb de motor weer gemonteerd op de voet plaat, ik wist zeker dat dat met 4 bouten in getapte gaten zat, dus niks verstelbaar daar. Nooit opgevallen dat de voetplaat waar de motor op zit wel van sleufgaten is voorzien!
Ook niet heel vreemd, omdat er een spanrol bij zit heb ik daar geen moment aan gedacht. Ik kan nu inderdaad de riem een stuk strakker zetten. Wel vervelend dat de uitlijning van de motor dan ook onmiddellijk om zeep is, de geleiding is niet erg precies. Afijn daar is overheen te komen.
Blijft nog steeds de vraag: wat is de maat van de V-riem, als ik de riem opmeet dan kom ik nooit aan de genoemde 1298mm, ik weet ook nog steeds niet wat de lengte Ln zou zijn. Overigens weet ik in tussen wel dat de moderne variant van het A13 profiel een SPA riem zou moeten zijn. Dus als iemand kan kijken wat er op de riem staat dan graag.

Ik ben wel wat wijzer geworden: ik wist niet dat de motor verstelbaar was

Blijft nog steeds de vraag: wat is de maat van de V-riem, als ik de riem opmeet dan kom ik nooit aan de genoemde 1298mm, ik weet ook nog steeds niet wat de lengte Ln zou zijn. Overigens weet ik in tussen wel dat de moderne variant van het A13 profiel een SPA riem zou moeten zijn. Dus als iemand kan kijken wat er op de riem staat dan graag.
Tsja, goed kijken! Die spanrol is zeker niet origineel. Als je veelvuldig de draairichting omkeert, zoals ik vanwege de haakse kop, heb je weinig aan een spanrol.Koen Visser schreef: ↑09 mar 2025 16:25 Nooit opgevallen dat de voetplaat waar de motor op zit wel van sleufgaten is voorzien!Ook niet heel vreemd, omdat er een spanrol bij zit heb ik daar geen moment aan gedacht. Ik kan nu inderdaad de riem een stuk strakker zetten. Wel vervelend dat de uitlijning van de motor dan ook onmiddellijk om zeep is, de geleiding is niet erg precies. Afijn daar is overheen te komen.
Uitlijning? Bij een Vsnaar met die hartafstand is dat ook echt niet nodig.
Alles over V-snaren: https://www.acb-transportbanden.nl/de-a ... JtEALw_wcB
Ooit had ik er een appje voor, helaas kwijt.
-
Ach, donker hoekje, steeds even tussendoor, kan gebeuren nietwaar? Dank voor de link, staat alleen nergens nog de lengte Ln vermeld, zal wel een mysterie blijven. Uitlijning is inderdaad niet zo'n probleem, kan makkelijk op het oog, ik wil het echter altijd goed voor elkaar hebben, denk te veel na over de dingen, ik zou wat makkelijker moeten worden
.
Ik heb ook een verticale kop, mag ik, als beginnend frezer, vragen wanneer je de draairichting om draait? Voor het frezen lijkt het me niet nodig, dat is toch meestal dezelfde kant op lijkt me?

Ik heb ook een verticale kop, mag ik, als beginnend frezer, vragen wanneer je de draairichting om draait? Voor het frezen lijkt het me niet nodig, dat is toch meestal dezelfde kant op lijkt me?
In de verticale kop zit een haakse overbrenging. De meeste frezen draaien dezelfde kant op. Dus: van horizontale spil naar verticale spil betekent andere draairichting
-
Ah, natuurlijk. Dus het verschil zit in horizontaal of verticaal frezen. Ik begreep al niet waarom je (verticaal) de andere kant op zou willen maar als je inderdaad ook even aan het horizontaal frezen denkt dan valt het op zijn plek. Dank voor de verheldering.

Deze zit er bij mij op. Kan toevallig passen.
-
Dank je wel, kan ik een keer proberen.