retrofit Jones&Shipman CNC vlakslijpmachine
Moderator: Moderators
retrofit Jones&Shipman CNC vlakslijpmachine
tja het moest er een keer van komen.... de originele besturing heeft het met oudjaar begeven. ik heb hier op het forum een paar knappe Leadshine Closed loop steppers van 8Nm op de kop kunnen tikken.
ga het daar eerst maar eens mee proberen, misschien dat ik later nog naar servo's overstap, maar een slijpbank heeft helemaal geen snelheid nodig..
het meeste zal wel lukken maar het hydraulische regelventiel.... dat zal nog wel wat voeten in aarde gaan hebben. nog geen idee hoe dat moet gaan werken.
ik weet nog niet of ik misschien eens een keer voor Eding ga of toch bij Mach3/4 blijf. ik moet aardig wat HMI gaan maken die Gcode uit moet gaan spuggen.
ik ga er een video verslag van maken op YT en Insta.
https://youtu.be/Uw2zyM3qyic?si=JSrUQ7gZh6Qcmfyn
ga het daar eerst maar eens mee proberen, misschien dat ik later nog naar servo's overstap, maar een slijpbank heeft helemaal geen snelheid nodig..
het meeste zal wel lukken maar het hydraulische regelventiel.... dat zal nog wel wat voeten in aarde gaan hebben. nog geen idee hoe dat moet gaan werken.
ik weet nog niet of ik misschien eens een keer voor Eding ga of toch bij Mach3/4 blijf. ik moet aardig wat HMI gaan maken die Gcode uit moet gaan spuggen.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: retrofit Jones&Shipman CNC vlakslijpmachine
als je besluit voor EdingCNC te gaan, dan wil ik je wel helpen om één en ander aan Macro's te schrijven.. ik heb daar vanwege mijn ABA FF450 Vlakslijpmachine al genoeg over zitten piekeren.. hoe één en ander in een vorm te gieten, zoals automatisch ritsen, een Tooltabel bijhouden met de diameter van de stenen, en meer van dat soort dingen, alsmede Cycli voor het slijpen naar een bepaalde maat, eventueel inclusief ritsen van de steen, elke 0.1 mm om maar wat te noemen..
- P1-Engineering
- Donateur
Als je een complete set macro's hebt voor Eding om een slijpbank te retrofitten denk ik dat daar best wat interesse voor is. Een redelijke plug & play oplossing is er voor zover ik weet niet.
Hoop binnenkort een mooie Jung op te kop te tikken en dan ook gelijk ombouwen naar CNC.
Hoop binnenkort een mooie Jung op te kop te tikken en dan ook gelijk ombouwen naar CNC.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Tot nog toe heb ik eigenlijk alleen maar gedacht aan een Cyclus om gewoon een bepaalde hoeveelheid af te slijpen,
Volgens mij moet dat kunnen met een Macro die±
eerst vraagt naar de Y+ en Y- positie (eventueel ook aangevuld met de X+ en X-), dan de afname, en de afname per pass ingeven, steen op het werk zetten, en start drukken..
Daarbij kun je dan nog (als je een Vast opgestelde Ritsdiamant hebt) automatisch ritsen, en tevens daarmee ook de steendiameter vast leggen in de gereedschapsTabel (en dus ook de diameter van verschillende stenen bij houden, als je die makkelijk kan wisselen.. )
Eigenlijk.. weet ik niet wat zo'n Jones&Shipman besturing allemaal voor functies heeft, zou ik dat hebben, dan kan ik eens kijken hoe dat na te maken.. dat heb ik tenslotte voor de Freesbank en de draaibank ook gedaan, door na te maken wat Heidenhain en Fagor hadden, en nu ben ik bezig aan een systeem dat sterke gelijkenis vertoont met STYLE.
Volgens mij moet dat kunnen met een Macro die±
eerst vraagt naar de Y+ en Y- positie (eventueel ook aangevuld met de X+ en X-), dan de afname, en de afname per pass ingeven, steen op het werk zetten, en start drukken..
Daarbij kun je dan nog (als je een Vast opgestelde Ritsdiamant hebt) automatisch ritsen, en tevens daarmee ook de steendiameter vast leggen in de gereedschapsTabel (en dus ook de diameter van verschillende stenen bij houden, als je die makkelijk kan wisselen.. )
Eigenlijk.. weet ik niet wat zo'n Jones&Shipman besturing allemaal voor functies heeft, zou ik dat hebben, dan kan ik eens kijken hoe dat na te maken.. dat heb ik tenslotte voor de Freesbank en de draaibank ook gedaan, door na te maken wat Heidenhain en Fagor hadden, en nu ben ik bezig aan een systeem dat sterke gelijkenis vertoont met STYLE.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
'k heb net dat videootje bekeken.. en.. die machine heeft een mooi bedieningspaneel, nou betwijfel ik of dat beeldschermpje te gebruiken is, maar een vervanger moet ook niet al te moeilijk te vinden zijn.tantan schreef: ↑23 mar 2025 19:18 ik weet nog niet of ik misschien eens een keer voor Eding ga of toch bij Mach3/4 blijf. ik moet aardig wat HMI gaan maken die Gcode uit moet gaan spuggen.
Heb je een beschrijving van de toetsen rechtsonder, en de draaiknoppen rechtsboven?.. Ga even na of het toetsendeel een Matrix is, en zo ja.. spendeer er een avondje met de Fluke aan om erachter te komen welke knop waar op de Matrix zit, dan kun je dat zo op een Pokeys frituren.
't QWERTY Deel heeft helaas geen F-Toetsen.. een Mepschermpje zou dan het handigste zijn.., of.. je vervangt dat deel van het toetsenbord met een "gewoon" toetsenbord, zodat je daar verder niets aan hoeft te doen..
wel grappig dat hier toch nog interesse voor is. het automatiseren van vlakslijpbanken zie je bijna niet, maar ik ga het iig doen. de basis van de machine die ik heb is uitstekend, daarom wil ik deze juist houden. ik heb 2 jaar met deze machine gewerkt en snap de logica van J&S. ik wilde met delta servo's met terug gekoppelde linialen gaan werken maar ga toch eerst maar eens proberen met leadshines.
het plan is om eerst de hoofdmotor, Z en Y as en de hydrauliek voor de tafel aan de pruttel te krijgen. dan met een gcode progje met variabelen een stukje vlakslijpen. dan ben ik al een heel eind. dan maar eens kijken welke controller er definitief op gaat komen en hoe de HMI ingevuld gaat worden.
het plan is om eerst de hoofdmotor, Z en Y as en de hydrauliek voor de tafel aan de pruttel te krijgen. dan met een gcode progje met variabelen een stukje vlakslijpen. dan ben ik al een heel eind. dan maar eens kijken welke controller er definitief op gaat komen en hoe de HMI ingevuld gaat worden.
-
- Contacteer:
Jullie kennen, neem ik aan, de ombouw naar CNC en ontwikkeling eigen software voor een vlakslijper,
door de mechatronicus Clough42 op YouTube?
Is een hele serie van.
https://www.youtube.com/watch?v=FGFzxrrF7Sk
Hessel
door de mechatronicus Clough42 op YouTube?
Is een hele serie van.
https://www.youtube.com/watch?v=FGFzxrrF7Sk
Hessel
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Nog niet eerder gezien.. maar hij weet overduidelijk wel waar ie mee bezig is..
Voor het instellen van een bereik voor het vlakslijpen had ik ook al iets dergelijks in gedachten, feitelijk de steen op een locatie buiten het werk zetten, en dat punt dan vastleggen.., en zowel het punt voor en het punt achter kun je met dezelfde Toets doen (UserMacrootje in EdingCNC), Je mikt de coordinaten in een Array.. en als de Y(Z volgens Clough 42) in Array locatie 1 groter is dan in Locatie 2.. dan heb je dus eerst het achterste deel gepakt.. je snedeopdeling.. ach.. die heb ik al zovaak uitgelegd en gepost hier.. dat is ook geen Rocketscience meer.. (gewoon een kwestie van de Absolute waarden gebruiken bij je berekeningen.. zo spannend is dat allemaal niet..
Dan, inderdaad.. de steen laten raken.. dat is nog een een lastige.. omdat je een Macro moet uitvoeren, en tegelijkertijd handmatig naar beneden moet bewegen.. dat is toch de meest gebruikte methode, tafel heen en weer laten lopen, dwarsvoeding nog niet inschakelen.. en de steen langzaam naar beneden draaien.. zodra ie raakt.. dwarsvoeding aan, en de ingestelde afname starten (dat was eigenlijk de standaard procedure bij elke slijpmachine waar ik mee gewerkt heb, behalve de DoAll, en mijn ABA, want die hebben geen automatische hoogtevoeding.. (nog niet
)
Voor het instellen van een bereik voor het vlakslijpen had ik ook al iets dergelijks in gedachten, feitelijk de steen op een locatie buiten het werk zetten, en dat punt dan vastleggen.., en zowel het punt voor en het punt achter kun je met dezelfde Toets doen (UserMacrootje in EdingCNC), Je mikt de coordinaten in een Array.. en als de Y(Z volgens Clough 42) in Array locatie 1 groter is dan in Locatie 2.. dan heb je dus eerst het achterste deel gepakt.. je snedeopdeling.. ach.. die heb ik al zovaak uitgelegd en gepost hier.. dat is ook geen Rocketscience meer.. (gewoon een kwestie van de Absolute waarden gebruiken bij je berekeningen.. zo spannend is dat allemaal niet..
Dan, inderdaad.. de steen laten raken.. dat is nog een een lastige.. omdat je een Macro moet uitvoeren, en tegelijkertijd handmatig naar beneden moet bewegen.. dat is toch de meest gebruikte methode, tafel heen en weer laten lopen, dwarsvoeding nog niet inschakelen.. en de steen langzaam naar beneden draaien.. zodra ie raakt.. dwarsvoeding aan, en de ingestelde afname starten (dat was eigenlijk de standaard procedure bij elke slijpmachine waar ik mee gewerkt heb, behalve de DoAll, en mijn ABA, want die hebben geen automatische hoogtevoeding.. (nog niet

idd, ik heb de ombouw van Clough42 ook bekeken idd. knap stukje werk. maar ik zie een dergelijke controller eigenlijk niet zitten. in Mach of Eding is eigenlijk al een hele hoop geregeld waar ik me dan niet druk over hoef te maken. ik begin iig met een Mach controller simpelweg om dit ik die heb liggen en ik goed de weg weet in mach3.
de grootste uitdagingen zijn:
het hydrauliekventiel om de tafel op en neer te bewegen en te regelen in snelheid is volgens mij een 12V brushed servo met een potmeter terugkoppeling voor de positie, althans voor zover ik heb kunnen achterhalen. ik heb het voedinkje en het regelaartje laten zitten, maar die gaan er toch uit. ik wil enkel nog gangbare spullen.
ik wil deze vervangen voor een closed loop steppertje of zo.
en dan de software natuurlijk, de aansturing gaat door een stukje GCode te generen. ik zal dat eerst handmatig doen en dan eens kijken of je dat hou het makkelijkst met Eding of Mach kan generen obv een invulscherm. in eerste instantie wil ik gewoon kunnen vlakslijpen en slotting is ook een wens. de rest komt later wel.

de grootste uitdagingen zijn:
het hydrauliekventiel om de tafel op en neer te bewegen en te regelen in snelheid is volgens mij een 12V brushed servo met een potmeter terugkoppeling voor de positie, althans voor zover ik heb kunnen achterhalen. ik heb het voedinkje en het regelaartje laten zitten, maar die gaan er toch uit. ik wil enkel nog gangbare spullen.
ik wil deze vervangen voor een closed loop steppertje of zo.
en dan de software natuurlijk, de aansturing gaat door een stukje GCode te generen. ik zal dat eerst handmatig doen en dan eens kijken of je dat hou het makkelijkst met Eding of Mach kan generen obv een invulscherm. in eerste instantie wil ik gewoon kunnen vlakslijpen en slotting is ook een wens. de rest komt later wel.

gisteren de motoren/drives binnen gekregen die ik hier onlangs op het forum gekocht heb. Leadshine Easy Sevo's, volgens mij zijn het gewoon 3 fase closed loop stappenmotoren. Wel wat gedoe gehad om de juiste handleiding te vinden om de bekabeling van de encoder juist te krijgen, maar het is gelukt
. we hebben in ieder geval alvast beweging!
https://youtu.be/gmQfb-yLEQs

https://youtu.be/gmQfb-yLEQs
vandaag lekker aan het frezen geweest om de Leadshine servo te kunnen monteren. de EMCO Concept Mill 155 is echt super om staal mee te frezen!.
https://youtu.be/mLltrkLRaLg?si=IEuSFTcZMUYvzQYR
https://youtu.be/mLltrkLRaLg?si=IEuSFTcZMUYvzQYR
https://1drv.ms/v/c/e6d304e56ae65bea/EV ... w?e=ysJ9sE
ik kreeg de hydauliek installatie maar niet aan de gang. de throttle valve krijg ik wel aangestuurd met een klein closed loop steppertje, maar de tafel wilde maar niet van links naar rechts. vanochtend viel het spreekwoordelijke kwartje... ik had de solenoids die de hydraulische ventielen sturen direct aan de CSLabs controller gehangen, die outputs leveren 250mA per stuk, ik hoorde de solenoids schakelen en de ledjes op de solenoids gingen ook keur aan. toen ik vanochtend voor de 15e keer de hydrauliekinstallatie onder de machine uithaalde viel er een plakkertje van de hydraulische ventielen waarop stond dat de spoelen 24V 8W zijn..... 330mA dus. zucht... even een paar schakelaartjes en wat draad aan mijn voeding geknoopt, en inderdaad de kleppen trekken ca 400mA. de solennoids waren dus niet genoeg geactiveerd om de hydraulische ventielen goed te schakelen... eindelijk.
ik kreeg de hydauliek installatie maar niet aan de gang. de throttle valve krijg ik wel aangestuurd met een klein closed loop steppertje, maar de tafel wilde maar niet van links naar rechts. vanochtend viel het spreekwoordelijke kwartje... ik had de solenoids die de hydraulische ventielen sturen direct aan de CSLabs controller gehangen, die outputs leveren 250mA per stuk, ik hoorde de solenoids schakelen en de ledjes op de solenoids gingen ook keur aan. toen ik vanochtend voor de 15e keer de hydrauliekinstallatie onder de machine uithaalde viel er een plakkertje van de hydraulische ventielen waarop stond dat de spoelen 24V 8W zijn..... 330mA dus. zucht... even een paar schakelaartjes en wat draad aan mijn voeding geknoopt, en inderdaad de kleppen trekken ca 400mA. de solennoids waren dus niet genoeg geactiveerd om de hydraulische ventielen goed te schakelen... eindelijk.
Goed bezig Antoine!
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Interessant leesvoer.. 'k heb de ABA nog niet "opengetrokken" om te zien hoe het daar in elkaar zit, maar ik denk dat het vergelijkbaar is.. Als de jouwe klaar is, kom ik graag een keer kijken..tantan schreef: ↑17 mei 2025 14:40 https://1drv.ms/v/c/e6d304e56ae65bea/EV ... w?e=ysJ9sE
ik kreeg de hydauliek installatie maar niet aan de gang.
...
de solennoids waren dus niet genoeg geactiveerd om de hydraulische ventielen goed te schakelen... eindelijk.