Gearriveerd! Quick CNC K6090T uit China

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Cocobolo2

Gearriveerd! Quick CNC K6090T uit China

Bericht door Cocobolo2 »

Goedemorgen

In december de knoop al doorgehakt en een aanbetaling gedaan op een Quick CNC K6090T. Met Neele-vat e.e.a. geregeld met betrekking tot het importeren en douane iklaring enzovoorts en na lang wachten kwam op 11 mei de machine op de boot aan in Rotterdam. En deze week is hij geleverd!

Ik kan niet anders zeggen dat de communicatie vanuit Quick perfect ging: Jessica (vast niet de echte naam) stuurde regelmatig WhatsAppjes en als ik wat vroeg dan had ik altijd vrijwel direct antwoord. Ook met Neele-Vat ging alles perfect, fijne behulpvaardige mensen.

Lang geleden ad ik mijn eerste CNC machine (Excitech 1312) maar door omstandigheden en verandering van woonruimte is die al jaren terug verkocht.

Nu, in mijn nieuwe huis, kon ik in de garage wel iets kwijt maar niet te veel. Ik heb gekozen om in de garage een extra ruimte te maken met 12cm dikke muren met speciale isolatie, ramen van twee keer trippel glas (10cm dik in totaal) enzovoorts in de hoop dat het straks geen overlast geeft voor de buren. Ik moet nog de deur maken en de muur dicht maken waardoor de machine naar binnen ging, over een tijdje zal ik het weten :lol:

Het is lang geleden dat ik die Excitech binnenkreeg en die was geheel voorbereid door het bedrijf via wie ik hem kocht. Nu sta ik te kijken naar de machine, misschien kunnen jullie even adviseren over 'de grote schoonmaak' en het smeren?

Overzichtsfoto:
Afbeelding

Hier zie je wat er allemaal op de rails enzovoorts zit.
De vragen
- Moet ik dit alles verwijderen?
- wat kan ik het beste gebruiken voor het smeren van de rails?
- wat kan ik het beste gebruiken voor het smeren van de leadscrews?
- de x-as zit centraal in het midden ondeer het bed van de machine: dat is lastig te bereiken, doe ik daar wellicht iets anders? Op mijn oude Excitech kon ik er bij en gebruikte ik overal met regelmaat een dunnen olie voor het smeren...

Afbeelding

Spannende tijden weer! Ik ga bijna op vakantie dus waarschijnlijk zal ik de machine pas echt gaan testen over een paar weken...

groeten
Marco

PS: Heb ik het wel goed gedaan met het plaatsen van mijn 2 foto's? Ik zie dan staan "Upload hier je afbeelding. (Let op: deze map wordt leeggemaakt en alle uploads worden gelogd)": leeggemaakt? Gaan de foto's weer weg na korte tijd?
FreesKever

Re: Gearriveerd! Quick CNC K6090T uit China

Bericht door FreesKever »

Dat ziet er best netjes uit. Is denk ik best een bruikbare machine en degelijk genoeg voor hout.

Ik ben altijd nieuwschierig naar (richt) prijzen van machines. Kwaliteit zegt mij veel minder dan prijs / kwaliteits verhouding.
Op hun eigen site staan geen prijzen:

https://www.quick-cnc.com/products/CNC_ ... uter1.html

Op een andere website zie ik een richtprijs van ong. EUR 6000
Kleur is anders, maar er zitten dezelfde voetjes aan.

https://itech.info/products/itech-k6090 ... cnc-router

Prijs / kwaliteit verhouding is moeilijk in te schatten. Prijzen van kogelomloopspindels en liniaire geleidingen varieert enorm. Ik vermoed dat het is afgewerkt met relatief goedkoope railzen, minder dan (heel redelijke) Hiwin kwaliteit. EUR 6000 lijkt wat aan de hoge kant voor een Chinese machine als dit. EUR 4000 zit denk ik meer in mijn verwaching, maar dan begin je al te beknibbelen op service enzo, en dat is ook wat waard. Voor EUR 6000 begin ik meer aan Sorotec te denken.

Ik heb wisselende verhalen gehoord over die besturingskast met schuine voorkant. Van buitenaf kun je niet zien wat er in zit, maar vaak is het heel matig spul wat maar net werkt. Zitten er "closed loop" stappen motoren op (Die hebben 2 kabels naar elke motor). Open loop werkt wel, maar heeft een aantal nadelen, en het prijs verschil (paar tientjes) is zo klein dat ik zelf nooit een machine meer zal bouwen met open loop stappenmotoren.

Mijn zelfbouw project is echter een meer jaren plan. Zelf wist ik dit al, anderen op dit forum zijn hier (begrijpelijk) wat ongeduldig over geworden.

En nog een keer: Ik hoop dat ik niet te negatief over kom hier. Mijn kommentaar wodt vaak negatiever geinterpreteerd dan bedoeld.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Cocobolo2 schreef: 23 mei 2025 08:08 De vragen
- Moet ik dit alles verwijderen?
Ja, al deze troep is voor corrosie bescherming. Die kun je het beste verwijderen voor dat je de machine laat lopen anders gaat het tussen de kogels zitten. Ik maak het schoon met droog keukenrol of een ander soort zacht papier. Ik gebruik geen alcohol, aceton of andere vetoplosser.
- wat kan ik het beste gebruiken voor het smeren van de rails?
- wat kan ik het beste gebruiken voor het smeren van de leadscrews?
Ik smeer de rails en KO moeren met vet (vet spuit, Shell Gadus, standaard lithium EP vet). Op de KO moer zit een smeernippel en ook op de wagentjes.
- de x-as zit centraal in het midden ondeer het bed van de machine: dat is lastig te bereiken, doe ik daar wellicht iets anders?
De smeernippels hebben (hopelijk) een metrische draad. Daar kun je ook zo'n 4 mm PU leiding koppeling in draaien. Dan kun je het smeerpunt verleggen naar een gemakkelijkere positie.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Cocobolo2

Bericht door Cocobolo2 »

Dank @hjfbuis, dat zijn nog eens mooie antwoorden, hier kan ik zeker iets mee! Super!
Cocobolo2

Bericht door Cocobolo2 »

@freeskever:
ik zal de besturingskast eens openmaken en kijken hoe het er uit ziet. Ik plaats nog wel een foto.

De prijs: het was lang wachten en best een gedoe met papieren en afstemmen maar gelukkig was zowel Neele-vat als Quick erg goed in de communicatie. Al met al ben ik minder dan 4000 kwijt (ik neem tenminste aan dat de rekening die ik van Neele-vat kreeg ook inclusief de invoerrechten was...zal het toch nog eens nakijken haha :lol: )
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FreesKever schreef: 23 mei 2025 21:23 En nog een keer: Ik hoop dat ik niet te negatief over kom hier. Mijn kommentaar wodt vaak negatiever geinterpreteerd dan bedoeld.
Misschien dat je het zelf niet zo doorhebt, en zeker niet zo bedoelt. Maar tussen jouw opmerkingen zit heel veel ongevraagd advies wat de koper van de machine niet meer kan veranderen. En het dus kan ervaren alsof ie een verkeerde keus gemaakt heeft.
Achteraf iemand vertellen wat die beter had kunnen doen komt niet zo leuk over. In zulke gevallen kun je misschien beter maar gewoon niets zeggen.
Dat is niet alleen in dit topic, maar in veel andere topics lees ik het ook. Vaak denk ik dan: heeft ie nu eigenlijk wel de berichten er voor gelezen?

Dus ik ga nu ook niet tegen TS zeggen dat dat akoestisch schuim (?) beter met de ribben verticaal tegen de wand geplakt had kunnen zitten, i.v.m. op de randjes blijven liggen van het stof. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Superkees

Bericht door Superkees »

Maar goed, dat HBM bord vloekt wel me de machine, en dat kan wel aangepast worden. ;-)

Ik ben wel benieuwd hoe TS de machine heeft gekocht. 4k all in lijkt me een heel redelijke prijs voor wat ik zie. Ik schat dit toch wel een stuk degelijker in dat zo’n machine die van extrusieprofielen aan elkaar hangt.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Dan zal ik er ook nog maar een sausje overheen doen.
Ik zou de geleidingen echt helemaal droog maken, zeker met houtbewerken blijft al dat stof echt goed in de vettiheid van de geleidingen plakken en dat wil je eigenlijk niet. De meeste merk lineaire geleidingen zijn voor heel veel gebruiksuren af fabriek gesmeerd en die gebruiksuren zijn eigenlijk altijd veel meer dan onze machines in heel hun leven gaan beleven, dus al je al wilt smeren dan is eens per jaar al echt heel veel.

Als ik naar de foto kijk dan vind ik het echt een hele mooie machine voor het genoemde bedrag, daar vind je binnen Europa geen vergelijkbare machine voor, voor dat bedrag.
Ikzelf vind denk ik de besturing met zo'n soort van handterminal echt niet mijn ding, maar wellicht heb ik dat volkomen mis en werkt het in jouw situatie wel gewoon goed.
Ga gewoon aan de gang, probeer gewoon de dingen die je wil gaan doen eerst uit op stukken afvalhout en met echt goedkope, wat dikkere freesjes. Pas wanneer je een beetje overweg kunt met de machine en vooral met de manier van werken via CAD/CAM software zou ik overstappen op de wat dunnere freesjes en ook de duurdere freesjes. Voor elke soort materiaal zijn er freesjes die het meest optimaal presteren, ook toerentallen zijn belangrijk, maar in het algemeen geldt dat echt scherpe frezen het belangrijkst zijn.

Misschien is er hier op het forum wel iemand die een vergelijkbare machine of besturing heeft die je goede adviezen kan geven of, en dat is denk ik nog fijner, die met je af kan spreken om 'face to face' aan de machine het een en ander duidelijk te maken.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Heb het ook weer weggehaald, Hugo heeft denk gelijk.
Laatst gewijzigd door benkr op 24 mei 2025 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Niet doen Ben, zo maak je het onnodig zwaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 mei 2025 12:32 Niet doen Ben, zo maak je het onnodig zwaar.
Is al weer weg, klopt wel wat je roept.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

benkr schreef: 24 mei 2025 12:14 Ikzelf vind denk ik de besturing met zo'n soort van handterminal echt niet mijn ding, maar wellicht heb ik dat volkomen mis en werkt het in jouw situatie wel gewoon goed.
Ik moest even kijken wat je bedoeld, op de eerste foto ligt-ie naast de machine, een pendant (nl: hanger).
Dat heb ik al jaren, zoiets, erg handig. Daar mee kies ik een (eerder ingesteld) 0-punt en dan het uit te voeren bestand, via een ethernetverbinding.
Hoe gaat dat -het kiezen van het bestand- op deze machine ?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

keesfrees schreef: 24 mei 2025 14:05
benkr schreef: 24 mei 2025 12:14 Ikzelf vind denk ik de besturing met zo'n soort van handterminal echt niet mijn ding, maar wellicht heb ik dat volkomen mis en werkt het in jouw situatie wel gewoon goed.
Ik moest even kijken wat je bedoeld, op de eerste foto ligt-ie naast de machine, een pendant (nl: hanger).
Dat heb ik al jaren, zoiets, erg handig. Daar mee kies ik een (eerder ingesteld) 0-punt en dan het uit te voeren bestand, via een ethernetverbinding.
Hoe gaat dat -het kiezen van het bestand- op deze machine ?
Nee, dat is beslist geen pendant, dat is de hele bedien interface van de besturing.
Een paar regeltjes tekst, dat is waar je alles mee moet doen.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Is dat zo ? Eindelijk is er weer iemand wakker geworden, geweldig, dat heb ik al jaren maar verder nooit ergens gezien.
Wie heeft praktijk ervaring met deze bediening, foto van het kastje ?
benkr schreef: 24 mei 2025 16:19dat is beslist geen pendant
? Waarom niet ?
Een pendant is nmi een ander woord voor afstandbediening, met welke functies dan ook.

(NB zie mijn onderschrift :-> )
Plaats reactie