In december de knoop al doorgehakt en een aanbetaling gedaan op een Quick CNC K6090T. Met Neele-vat e.e.a. geregeld met betrekking tot het importeren en douane iklaring enzovoorts en na lang wachten kwam op 11 mei de machine op de boot aan in Rotterdam. En deze week is hij geleverd!
Ik kan niet anders zeggen dat de communicatie vanuit Quick perfect ging: Jessica (vast niet de echte naam) stuurde regelmatig WhatsAppjes en als ik wat vroeg dan had ik altijd vrijwel direct antwoord. Ook met Neele-Vat ging alles perfect, fijne behulpvaardige mensen.
Lang geleden ad ik mijn eerste CNC machine (Excitech 1312) maar door omstandigheden en verandering van woonruimte is die al jaren terug verkocht.
Nu, in mijn nieuwe huis, kon ik in de garage wel iets kwijt maar niet te veel. Ik heb gekozen om in de garage een extra ruimte te maken met 12cm dikke muren met speciale isolatie, ramen van twee keer trippel glas (10cm dik in totaal) enzovoorts in de hoop dat het straks geen overlast geeft voor de buren. Ik moet nog de deur maken en de muur dicht maken waardoor de machine naar binnen ging, over een tijdje zal ik het weten
Het is lang geleden dat ik die Excitech binnenkreeg en die was geheel voorbereid door het bedrijf via wie ik hem kocht. Nu sta ik te kijken naar de machine, misschien kunnen jullie even adviseren over 'de grote schoonmaak' en het smeren?
Overzichtsfoto:

Hier zie je wat er allemaal op de rails enzovoorts zit.
De vragen
- Moet ik dit alles verwijderen?
- wat kan ik het beste gebruiken voor het smeren van de rails?
- wat kan ik het beste gebruiken voor het smeren van de leadscrews?
- de x-as zit centraal in het midden ondeer het bed van de machine: dat is lastig te bereiken, doe ik daar wellicht iets anders? Op mijn oude Excitech kon ik er bij en gebruikte ik overal met regelmaat een dunnen olie voor het smeren...

Spannende tijden weer! Ik ga bijna op vakantie dus waarschijnlijk zal ik de machine pas echt gaan testen over een paar weken...
groeten
Marco
PS: Heb ik het wel goed gedaan met het plaatsen van mijn 2 foto's? Ik zie dan staan "Upload hier je afbeelding. (Let op: deze map wordt leeggemaakt en alle uploads worden gelogd)": leeggemaakt? Gaan de foto's weer weg na korte tijd?