Gearriveerd! Quick CNC K6090T uit China

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur

Re: Gearriveerd! Quick CNC K6090T uit China

Bericht door hfjbuis »

Als je bij quick op de site kijkt, staat bij de beschrijving:
Hand controlled system, DSP B57
There is no need to attach your CNC router to your computer to operate it. Simply transfer your file to the handheld controller via USB storage device. The handheld B57 controller allows for tool path previewing and 4 axis function.
Zoals ik het lees, de USB stick er in en dan kun je de tool paden zien en het hele ding bedienen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesfrees

Bericht door keesfrees »

O ja, dat heb ik wel eens vaker gezien.
Ietwat omslachtiger, dat zou ik wel lastig vinden, ik maak regelmatig meerdere kleine bestanden, voor hetzelfde werkstuk (plaat), terwijl de een loopt maakt ik het volgende bestand.
FreesKever

Bericht door FreesKever »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 mei 2025 10:25
FreesKever schreef: 23 mei 2025 21:23 En nog een keer: Ik hoop dat ik niet te negatief over kom hier. Mijn kommentaar wodt vaak negatiever geinterpreteerd dan bedoeld.
Misschien dat je het zelf niet zo doorhebt, en zeker niet zo bedoelt. Maar tussen jouw opmerkingen zit heel veel ongevraagd advies wat de koper van de machine niet meer kan veranderen. En het dus kan ervaren alsof ie een verkeerde keus gemaakt heeft.
Achteraf iemand vertellen wat die beter had kunnen doen komt niet zo leuk over. In zulke gevallen kun je misschien beter maar gewoon niets zeggen.
Dat is niet alleen in dit topic, maar in veel andere topics lees ik het ook. Vaak denk ik dan: heeft ie nu eigenlijk wel de berichten er voor gelezen?

Dus ik ga nu ook niet tegen TS zeggen dat dat akoestisch schuim (?) beter met de ribben verticaal tegen de wand geplakt had kunnen zitten, i.v.m. op de randjes blijven liggen van het stof. :lol:
Ik begin 't een beetje te begrijpen misschien.
Het is niet mijn bedoeling om de machine zelf of de keuze van Cocobolo af te kraken. Ik ben me er ook echt wel bewust van dat hij deze machine al gekocht heeft en dat niet zomaar kan veranderen. Mijn bericht is ongeveer 20% voor OP, en 80% procent voor anderen die de komende 20 jaar op zoek zijn naar een machine voor aankoop en deze overwegen.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Je berichten zijn eerder 80% onzin !
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Ik heb het 2e bericht, van FreesKever nog een keer doorgelezen, ik zie daar niets vreemds in, het is wat ik noem hardop denken, meer niet.
FreesKever schreef: 23 mei 2025 21:23 Open loop werkt wel, maar heeft een aantal nadelen, en het prijs verschil (paar tientjes) is zo klein dat ik zelf nooit een machine meer zal bouwen met open loop stappenmotoren.
Laat ik nou al jaren een machine met stappenmotoren hebben die (buiten mijn fouten) nog nooit stappen oversloeg.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Hij heeft die machine gekocht is er blij mee en vraagt wat tips.

En vervolgens gaan er wat zure sloten allemaal onzin dingen lopen roepen wat er allemaal fout is en wat er beter kan.
Cocobolo2

Bericht door Cocobolo2 »

Goedemorgen allen :-)

Ik heb ik denk vanaf 2010 tot 2021 een Excitech 1312 CNC gehad. Met exact dezelfde DSP controller. Ja, je moet wel met je usb stick naar de machine lopen maar mij beviel het wel. Ik teken op de computer in een andere ruimte. Beetje primitief wellicht maar ik heb hier dus heel veel jaren ervaring mee en leverde wereldwijd allemaal dingen voor gitaarbouwers (dat is 1 van mijn hobbies). Liep heel goed. Maar door omstandigheden dus werkplaatshuis/partner opgegeven. Nu in mijn nieuwe omgeving kan ik weer een kleine machine kwijt. Ik ga niet meer met gitaarbouw verder. Ik wil het kleinschaliger houden maar ik ben wel een prototype van iets aan het ontwikkelen, zal ik als het af is zeker wel laten zien hier. Tipje van de sluiter: mijn andere hobbie is arcade machiines welke ik ook vaak zelf bouw.

Omdat ik die Excitech dus destijds had gekocht via een "tussenhandelaar" kreeg ik de machine kant en klaar thuis, inclusief uitgebreide uitleg. Deze machine komt rechtstreeks vanaf fabriek dus ik werd onzeker over al die rommel op de rails. Top adviezen daarover in jullie reacties, waarvoor dank 8) ! En ik ben BLIJ met de machine (hij moet nog wel aan en het doen :lol: ) maar dat is na mijn vakantie pas dus over enkele weken.

Die HBm stofzuiger trouwens: ik dacht "ik ga voor zo'n cycloon, dat werkt vast goed". Maar WAT EEN HERRIE maakt dat ding :lol: Ik ben bang bijna meer dan de CNC.... Weet niet of het een goede keus is geweest daarom maar ik wil zo min mogelijk schadelijke stoffen in de ruimte (vanwege astma).

Oh, haha, wat grappig de opmerking over de richels van die isolatie waar de stof op zal blijven liggen! Had ik eerder aan moeten denken :lol:

Fijne zondag!
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Cocobolo2 schreef: 25 mei 2025 09:23 Die HBm stofzuiger trouwens: ik dacht "ik ga voor zo'n cycloon, dat werkt vast goed". Maar WAT EEN HERRIE maakt dat ding
Nou, wacht maar totdat je ook nog een vacuum plaat gaat gebruiken. Dan heb je 2 "straaljagers" die ervoor zorgen dat geen enkel geluid van buiten je nog uit de concentratie kan brengen. :lol:
keesfrees

Bericht door keesfrees »

hfjbuis schreef: 25 mei 2025 09:58 [..] een vacuum plaat gaat gebruiken [..]
Wat ook kan (vaak beter is nmi), een dikke plaat "hout" vastmaken op de machine, bv 38mm MDF ( of 2 lagen 18, of . . )
Daar een dunne plaat MDF (3mm) op als snij/verlies plaat.
Dan kun je daar alles op vastschroeven, eventueel laat de je machine eerst de gaten boren, dan weet je zeker dat je die niet gaat raken met de frees.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 25 mei 2025 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Henk3D

Bericht door Henk3D »

Is die 3 mm plaat wel nodig als je al een MDF spoilboard hebt gemaakt?
38 mm geeft toch genoeg ruimte om het spoilboard te vlakken als je er te vaak gefreesd hebt!?

En als je je hout met dubbelzijdige tape of de Tape en CA lijm methode vast maakt is een extra laag dun MDF waarschijnlijk niet echt handig..
Henk3D

Bericht door Henk3D »

Cocobolo2 schreef: 25 mei 2025 09:23
Die HBm stofzuiger trouwens: ik dacht "ik ga voor zo'n cycloon, dat werkt vast goed". Maar WAT EEN HERRIE maakt dat ding :lol: Ik ben bang bijna meer dan de CNC.... Weet niet of het een goede keus is geweest daarom maar ik wil zo min mogelijk schadelijke stoffen in de ruimte (vanwege astma).
Dat is denk ik de 2200w cyclone afzuiging van HBM? Lijkt me een zeer krachtige en mooie afzuig oplossing!

Ik ben zelf ook nog aan het kijken wat ik het beste voor 'stof'afzuiging kan gebruiken. En vraag me dan af hoeveel afzuiging je nodig hebt! Deze zou
1.350 m³/h afzuigen. En dan vraag ik me af of ik zoveel nodig heb of dat een flinke stofzuiger dan niet ook al voldoende is. Een afzuiging met een 100mm diameter slang zou als ik het goed begrijp vooral nodig zijn voor machines die grote schaaf snippers maken.. zoals een grote schaaf machine..
De grotere stofzuigers met kleinere diameter slang zouden meer zuigkracht hebben... maar sneller verstoppen bij grotere 'wood chips'..

Kan hier iemand iets -zinnigs- zeggen over wat je op een hobby cnc machine (zoals die van mij) nodig hebt als je vooral plaat materiaal gaat frezen?

Ik zou me ook voor kunnen stellen dat je als je iets aan het frezen bent waar weinig stof en chips vanaf komen je voor het geluid een stofzuiger aan sluit ipv de grote afzuiging..
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Henk3D schreef: 25 mei 2025 13:01 En dan vraag ik me af of ik zoveel nodig heb of dat een flinke stofzuiger dan niet ook al voldoende is.
Om stof te zuigen moet je een onderdruk creëren zodat de stof met de luchtstroom wordt meegevoerd. Hoe kleiner de zuigmond, hoe minder luchtstroom je nodig hebt om een onderdruk te maken, net als bij een stofzuiger.
De frees zal stof en spanen de ruimte in slingeren. Hoe hoger het frees toerental, hoe groter de frees diameter, hoe hoger de snelheid van de deeltjes. Naarmate het deeltje een grotere afstand aflegt zal de snelheid van het deeltje afnemen door de luchtweerstand. Bij stof (laag gewicht) gaat dit snel, bij een dikke metalen spaan gaat het langzamer. Pas als de snelheid van het deeltje laag genoeg is, zal het door de luchtstroom worden meegenomen.
De zuigmond heeft invloed op de onderdruk die gecreëerd wordt. Hoe beter de aansluiting op het te frezen onderdeel, hoe makkelijker er onderdruk gecreëerd wordt. Alleen onderdruk is niet genoeg. Er moet voldoende luchtstroom zijn om de deeltjes af te voeren, daarvoor zijn kieren nodig. Kieren beïnvloeden de luchtstroom. Niet alleen de kieren van de zuigmond, maar ook de kieren door de gefreesde banen beïnvloeden de luchtstroom. Een kier vlak naast de afzuiging is slecht, een kier tegenover de afzuiging helpt in het creëren van de juiste luchtstromen.

Nu frees ik maar zelden hout. Trespa (HPL) frees ik wel vaker. Dat doe ik dan op een wat lager toerental met een wat grotere voeding per tand. Dan stoft het ook niet zo. Ook het frezen van printplaten doe ik op een laag (3000) toerental. De banen frees ik wel, de buitenkant niet. Die buitenkant knip ik met een metaal schaar op maat.
Een stofafzuiging voor de CNC moet ik nog maken net als heel veel andere dingen. Als de stofafzuiging er komt, zal het met een "gewone" stofzuiger worden met een zelf gemaakte zuigmond.
Cocobolo2

Bericht door Cocobolo2 »

Goedenavond allen

Ik heb intussen vakantie gehad en daarna was er nog wat drukte zakelijk en prive dus ik ben pas vandaag er aan toegekomen om de machine van al het anti-corrosie-vet te ontdoen, netjes op te poetsen smeren enzovoorts. Dus het werd tijd om hem aan te doen. Nou heb ik daar een vraag over: er zit nergens een stekker aan :lol:

Ik heb wat foto's gemaakt en ik heb natuurlijk even een bericht gestuurd naar Quick in China maar ik denk dat ze daar nu slapen haha. Dus ik deel toch even mijn verrassing en vraag: is dit normaal?

Ik zal wat foto's bijsluiten van de systeemkast welke ik open gemaakt heb (ik dacht "daar zal de 220V kabel wel in zitten of zo).

Om te beginnen foto 1 : de dikke zwarte kabel bevat alles dat komt vanaf de machine (frees enzovoorts). Daarnaast zit nog zo'n zwarte doorvoerplug, daar zit niets in. De zwarte kabel die je in beeld ziet gaat naar de DSP besturing.

Afbeelding

Hier een foto met de deksel er af. Rechtsonder zie je dat blauwe ronde ding, dat is aan de buitenkant van de kast de hoofdschakelaar (zo'n rode knop in een gele huls) waarmee je de kast helemaal van de stroom kan afhalen. Mijn gevoel zegt dat alles in de kast hier start maar dat ik dus een kabel moet aansluiten daarop, met een stekker voor in het stopcontact. Maar ik weet het niet zeker.

Afbeelding

Ik doe nog maar een paar foto's, geen idee of het iets toevoegt. Hier zie je die schakelaar beter:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dat ik het beste even kan wachten op reactie uit China, maar misschien zijn jullie er zeker van wat ik moet doen
:)

Fijne avond!
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Cocobolo2 schreef: 20 jun 2025 22:36 Ik vind dat ik het beste even kan wachten op reactie uit China, maar misschien zijn jullie er zeker van wat ik moet doen
Dat lijkt mij bij een nieuwe machine wel verstandig. In de bijbehorende handleiding van de machine zal ook wel een bedradingsschema staan. Dat kan verhelderend werken. Weet je zeker dat het een enkel fase 220V machine is?
Plaats reactie