Steampunk frees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Papaatje
Has thanked: 12 times
Been thanked: 4 times

Re: Steampunk frees

Bericht door Papaatje »

Belofte maakt schuld......

Hier het uiteindelijke resultaat.
Eerst nog ff een plaatje hoe het was:

25817

Nu: 8)

25818

Zelfs een spiebaan in RVS had ie geen moeite mee:

25819

Ik moet bekennen dat ik de binnenbus opnieuw gemaakt heb.
Aan beide kanten hiervan zit een zit een 8 mm gat, maar in het midden is een gedeelte M8.
Dit schroefdraad was niet helemaal lekker meer, RVS op RVS gaat vaak vreten, vandaar........ :roll:
Dat komt ervan als je het gelijk wil passen zonder het goed af te bramen. :cry:

Ben nog wel van plan het handwiel te vergroten, net zoals ik bij de kruisslede van de vevor gedaan had:

25820

Het huidige is te klein, werkt niet lekker.
Het is ook geen kogelomloopspil dat hij laat draaien.
Misschien maak ik hem zelfs iets groter dan die van de vevor.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Bericht door Huub Buis »

Dat ziet uit als een werkbare oplossing. Ik dacht dat sommige emco draaibanken ook zo iets hadden.

Een groot handwiel en een grote schaalverdeling is super handig, zeker als het nauwkeurig moet zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 03 sep 2025 23:59 Dat ziet uit als een werkbare oplossing. Ik dacht dat sommige emco draaibanken ook zo iets hadden.

Een groot handwiel en een grote schaalverdeling is super handig, zeker als het nauwkeurig moet zijn.
Ik heb het ook gepikt van Emco. ;-)

Kwam erachter dat het handwiel van de langsslede geen schaalverdeling heeft, wat in principe wel nodig is als je wil frezen.
Zag toevallig een plaatje op het internet ergens met zo'n handwiel aan de zijkant.
Vroeger ook wel aan een Emco Emcomat 7 gewerkt, hier zat ook zo'n handwiel op, besefte ik me later.

De schaalverdeling vind ik wel groot genoeg. Gaat me meer omdat het toch wel zwaar gaat met dat kleine handwieltje.
Het moet dan ook de langsslede bewegen, maar de tandwielen van de voeding van de bank draaien ook.
Je kunt de voeding wel op neutraal zetten, zodat de draaibank spindel niet meer gekoppeld is, maar toch......
De diameter vergroten geeft toch meer moment.
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Dit draadje is tot eind gekomen...... :roll:

De machine staat nu in Eindhoven, er wordt nu aan gewerkt door een student van de TU Eindhoven.

De zoon van de koper zat in een groepje dat daar bezig is met het ontwerpen en construeren van een elektrische auto.
Er zijn meerdere groepjes hiermee bezig.
Ze hebben daar natuurlijk ook verspaningsgereedschap, maar in dat bewuste groepje zat geen student die daarvoor gecertificeerd was.
Daarvoor had die man deze machine gekocht. Een super enthousiasteling, leuk!
De bewuste man had zelf een bedrijf, waar die machine nu staat, en de studenten eraan kunnen werken.
Altijd leuk om zulke mensen te ontmoeten.
Die man was toch even van Eindhoven naar Drachten gereden om dat apparaat op te halen voor zijn zoon. :shock:

En dan te bedenken dat zondag een verbouwde BF20 kloon van me naar Zeeland vertrokken is.
Die freesbank had ik in erbarmelijke staat gekocht in de buurt van Gouda, dus die is ook heel Nederland al door gereisd. :lol:
Plaats reactie