De schakelaar, weten jullie nog?
Nou, hier is de boosdoener in de spotlights.

Het is een Emco 8 Compact clone, volgens mij een Optimum, waar een soort van 'Steampunk'-freesgedeelte aan gebouwd is.

Er is gewoon een spil met motor op een dwarsslede van een draaibank verticaal gemonteerd. Met allerlei leuke rondsels en knoppen te bedienen.

Er zat nog van alles bij, waar ik ook druk mee bezig ben.

Eerst maar wat foto's, dat zegt vaak meer dan woorden.
Tsja......
Apart, of niet dan?

Het draaibankje heb ik nu al zo goed als gereviseerd. Nieuwe lagers erin, nieuwe riemen enz.
Geleidingen spelingvrij en soepel, wat natuurlijk het nodige werk weer was.
Jullie weten zelf hoe dat allemaal gaat, dat is niet zo interessant......
Er zat genoeg extra interessant materiaal bij, wat allemaal een beetje aandacht nodig had.
Een supermooie geslepen machineklem, die ik helemaal uit elkaar heb gehad en nu piekfijn in orde is weer.
Onder de machineklem zat een soort draaibare stoel.
Er zaten brillen bij, kotterkopjes en boorkoppen enz.
Ook een onafhankelijke vierklauw die volgens het schroefdraad van een Emco 4 of zo komt. Deze was totaal verroest, heb ik met baking soda weer schoon gekregen.

Ook zat er een zelf ontworpen verdeeltoestel bij. Die zag er niet uit.

Daar ben ik ook nog mee bezig, nieuwe asjes gedraaid en lagers gedraaid daarvoor, want alles was een soort super-ruime passing.
Als je op de foto kijkt met de nog verroeste klem zie je ook een soort verdeelschijf daar achter liggen, hier zit een wormwiel op.
Op de as van de draaibank zit een tandwiel waar die rondsel in past. Als deze constructie erop gemonteerd is, met twee boutjes,kan de spil gefixeerd worden. Echt een leuk bedenksel.
Genoeg te prutsen, bekijk alles maar.
Ik zag trouwens dat er op het handwiel van de langsslede geen maataanduiding zit, dus ben ook bezig met een ontwerp om op de spindel van de automatische voeding een handwiel te zetten. Zo kun je in ieder geval, als je wil frezen, de maat instellen.
Dan moet de slotmoer vastgezet worden, deze kan via een hendel los gekoppeld worden van de tandwielen van de draaibank.
Nou, genoeg werk, ik hoef me niet te vervelen.

Wil nu eerst dat freesgedeelte uit elkaar halen. En een paar nieuwe poelies is ook geen overbodige luxe.

Groetjes Eric