DRO op Sieg SX2.7L – Waar te koop en tips?
Moderator: Moderators
DRO op Sieg SX2.7L – Waar te koop en tips?
Hoi allemaal,
Ik heb sinds kort een Sieg SX2.7L freesmachine gekocht en nu wil ik er graag een DRO (Digital ReadOut) op maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar kan ik een goede DRO set kopen die goed past op deze machine? Waar moet ik op letten?
Alle tips, links of foto’s van eigen installaties zijn zeer welkom!
Alvast bedankt!
Ik heb sinds kort een Sieg SX2.7L freesmachine gekocht en nu wil ik er graag een DRO (Digital ReadOut) op maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar kan ik een goede DRO set kopen die goed past op deze machine? Waar moet ik op letten?
Alle tips, links of foto’s van eigen installaties zijn zeer welkom!
Alvast bedankt!
Re: DRO op Sieg SX2.7L – Waar te koop en tips?
op meerdere freesmachines dro's gezet, gekocht bij Aliexpress. Maar je moet nu rekening houden met invoerrechten bij bestellingen boven de € 150.
Al mijn dro's kwamen goed aan ook linealen van 800 mm geen probleem..
linealen van Hymseann en uiteeskast van Sino, maar is ws geen echte Sino. Op mijn huidige freesmachine heb ik de reeds bestaande ingebouwde digitale uitlezing van de boorpinole vervangen voor een magneetstrip met sensor ( https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... pt=glo2nld ) Wanneer je 4 linealen uit wil lezen heb je natuurlijk ook een uitleeskast nodig die 4 inputs heeft.
Al mijn dro's kwamen goed aan ook linealen van 800 mm geen probleem..
linealen van Hymseann en uiteeskast van Sino, maar is ws geen echte Sino. Op mijn huidige freesmachine heb ik de reeds bestaande ingebouwde digitale uitlezing van de boorpinole vervangen voor een magneetstrip met sensor ( https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... pt=glo2nld ) Wanneer je 4 linealen uit wil lezen heb je natuurlijk ook een uitleeskast nodig die 4 inputs heeft.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
Ik had op mijn oude HBM BF16 2 linialen van iGaging gezet, die met zo'n apart uitleeskastje. Die hebben het altijd probleemloos gedaan. Op mijn nieuwe machine (F-207V) wilde ik dezelfde linialen, maar ze zijn in de EU niet meer verkrijgbaar. Uiteindelijk heb ik er 2 opgezet van HBM, dat zijn iGaging clonen. Die doen het op zich goed maar als ik een relatief nulpunt instel, dan gaat bij het automatisch uitschakelen van het display (iets dat na een paar minuten al gebeurd) het ding weer in de absoluut modus staan en dan is mijn relatief nulpunt weg.
Alle DRO's met een uitleeskastje op netspanning moet je op de netspanning aangesloten laten staan in de "slaap stand" anders registreren die de bewegingen van de handels niet en is ook de positie weg. Dat is voor mij nog vervelender dan het probleem met de linialen van HBM. Kijk eens naar dit topic viewtopic.php?t=23609&hilit=hbm
Waar je op moet letten is dat de vrije slag van de machine niet beperkt wordt door de linialen. Ik heb de Y-as nu links zitten en dat werkt goed. De X-as zit aan de voorkant maar nu kan ik slecht bij de knoppen om de X-as vast te zetten. Deze liniaal moet ik verplaatsen naar de achterkant. Daar is ruimte voor. De "igaging" linialen van HBM hebben een beschermkapje nodig.https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-6 ... itleeskast
Ik denk dat je machine bij Paulimot vandaan komt. Die verkopen daar ook DRO's voor.
Alle DRO's met een uitleeskastje op netspanning moet je op de netspanning aangesloten laten staan in de "slaap stand" anders registreren die de bewegingen van de handels niet en is ook de positie weg. Dat is voor mij nog vervelender dan het probleem met de linialen van HBM. Kijk eens naar dit topic viewtopic.php?t=23609&hilit=hbm
Waar je op moet letten is dat de vrije slag van de machine niet beperkt wordt door de linialen. Ik heb de Y-as nu links zitten en dat werkt goed. De X-as zit aan de voorkant maar nu kan ik slecht bij de knoppen om de X-as vast te zetten. Deze liniaal moet ik verplaatsen naar de achterkant. Daar is ruimte voor. De "igaging" linialen van HBM hebben een beschermkapje nodig.https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-6 ... itleeskast
Ik denk dat je machine bij Paulimot vandaan komt. Die verkopen daar ook DRO's voor.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 09 jun 2025 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kijk ook eens bij Vevor.nl, die hebben voor redelijk weinig geld een best mooie en degelijke uitlezing. Let er bij de linialen op dat de standaard linialen redelijk 'dik' zijn en makkelijk in de weg gaan zitten, er zijn, o.a. van Sino, ook wat kleinere uitvoeringen die je daardoor makkelijker kunt plaatsen. Ik zelf heb 3 uitleeskasten gehad van Ditron, daar heb ik nooit problemen mee gehad, de andere merken ken ik alleen van horen zeggen.
- spinningwheels
- Contacteer:
Wat ben zecht Ditron is prima spul, heb er twee doenhet al weer een jaar of 7/
Wel de slimline latten ik heb ze met 0.001 resolutie was maar iets van €5 meer dan 0.01 .
Wel de slimline latten ik heb ze met 0.001 resolutie was maar iets van €5 meer dan 0.01 .
In theorie kan ik praktisch alles
Bedankt voor alle reacties! Top!
@Andre-R: Goed dat je het zegt van die invoerrechten, daar had ik echt nog niet aan gedacht. Dat is wel even een dingetje om mee te nemen.
@benkr: Op Vevor kon ik inderdaad ook nog niet echt een complete set vinden met de juiste lengtes, en die dikte is ook wel een dingetje. Lastig te zien op foto's. Waar heb jij die Ditron spullen precies gekocht?
@hfjbuis: Ha, die "dommere" linialen (zoals ik ze maar even noem :D) zijn ook wel een goed idee! Ik zat zelf meer aan zo'n display te denken, maar om eerlijk te zijn heb ik nu geen klėus waar ik al die functies voor nodig heb. Zet me wel aan het denken!
@spinningwheels: Waar heb jij dat Ditron systeem met die slimline latten vandaan? Dat klinkt interessant.
@Andre-R: Goed dat je het zegt van die invoerrechten, daar had ik echt nog niet aan gedacht. Dat is wel even een dingetje om mee te nemen.
@benkr: Op Vevor kon ik inderdaad ook nog niet echt een complete set vinden met de juiste lengtes, en die dikte is ook wel een dingetje. Lastig te zien op foto's. Waar heb jij die Ditron spullen precies gekocht?
@hfjbuis: Ha, die "dommere" linialen (zoals ik ze maar even noem :D) zijn ook wel een goed idee! Ik zat zelf meer aan zo'n display te denken, maar om eerlijk te zijn heb ik nu geen klėus waar ik al die functies voor nodig heb. Zet me wel aan het denken!
@spinningwheels: Waar heb jij dat Ditron systeem met die slimline latten vandaan? Dat klinkt interessant.
- spinningwheels
- Contacteer:
Ik heb er een direct via ditron gekocht , en een via Ali.
Wat invoer betreft , BTW betaal je toch al, de invoer heffing is volgens mij 5%
Ditron verkoopt ook zelf op Ali. is gewoon even zoeken wat het gunstigste is.
Zit ook wel een verkoper in NL . Maar die laten het ook volgens mij per set overkomen dus ben je daar anzienlijk duurder uit.
De service van Ditron is prima. had met 1 al heel snel een probleem, kreeg na het opsturen van filmpje een nieuwe printplaat opgestuurd.
En werkt dus hier al 7 jaar, Ja een keer een meetlat moeten vervangen maar dat was eigen schuld.
In theorie kan ik praktisch alles