Referentiepunten Emco F1P instellen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Psteen

Referentiepunten Emco F1P instellen

Bericht door Psteen »

Halllo,

Sinds zaterdag heb ik een Emco F1P om wat mee te spelen, voornamelijk om aluminium delen voor mijn oldtimer te maken.
Ik heb de machine in mijn garage geplaatsts, schoongemaakt en natuurlijk willen starten. Echter krijg ik een foutmelding welke aangeeft dat er geen referentiepunten zijn.
Internet heb ik al afgezocht, er wordt verweze naar een Zweedse website, maar die betaat niet meer. De casettes heb ik ook niet meer.

Is de code welke ik kan ingeven, eventueel via een computer nog ergens te vinden?

Ombouw is een optie, maar wil ik pas later doen, ik wil eerst de machine gebruiken voor ik daar aan begin.
mjeuring

Re: Referentiepunten Emco F1P instellen

Bericht door mjeuring »

Heb je hier wat aan? Hoofstuk 4, Commisioning the machine. En inderdaad je hebt of een cassette bandje, of een ponsbandje nodig lijkt het.
https://www.novembre88.net/medias_resso ... t_possible
Psteen

Bericht door Psteen »

Die is handig, maar inderdaad verwijst naar de casettes.
Niemand kent een alternatieve optie om deze in tegeven?
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

Psteen schreef: 09 jun 2025 18:17 Die is handig, maar inderdaad verwijst naar de casettes.
Niemand kent een alternatieve optie om deze in tegeven?
Het probleem met oeroude machines is de software niet of heel moeilijk te vinden is, 2de probleem is dat de besturing niet aansluit bij moderne CAD en CAM programma's

De oplossing is niet heel moeilijk en meerdere keren besproken op dit forum , namelijk een andere besturing gebruiken

De emco heeft 3 stappen motor drivers met 2 aansturings lijntjes STEP (stappen motor maakt stap) en DIR (linksom of rechtsom) deze 2 draadjes voor elke motor driver (6 draadtjes totaal plus 1 draatje GND) kun je aansluiten op een andere besturing bijvoorbeeld EdingCNC, Masso, linuxcnc, WinPC-NC, Mach3 , CNC-USB

Een hobby cnc besturing is gewoon een kleine printplaatje waar je die draadtjes op aansluit en software voor op je PC
Besturingen zoals Edingcnc, Masso en Linuxcnc doen niet onder voor wat men een professionele besturing zou noemen bij een machine zoals jouw Emco

Voor iemand die dat nooit gedaan heeft lijkt dat moeilijk maar dat is het niet, vooral omdat veel mensen hun kleine emco's al hebben omgebouwd en de info erover hebben gedeeld. En je kunt natuurlijk altijd vragen stellen, als je mazzel hebt woont er een kundig forumlid in jouw buurt

Hier een voorbeeld van Emco F1 ombouw
viewtopic.php?p=150785#p150785

Je kunt bij de ombouw er voor kiezen om de 5 fase stappen motoren te vervangen door 2 fase. Ik zou dat alleen doen als de een van de 5 fase motoren of drivers stuk blijkt, 5 fase stappen motoren hebben een veel betere koppel/snelheid gedrag. Een andere reden om de 5 fase berger Lahr motoren te vervangen is als je veel meer koppel wilt hebben, deze originele zijn niet super krachtig.

Greetz,

Markus
Psteen

Bericht door Psteen »

Ik heb geprobeerd met de importeur contact op te nemen, maar kon deze niet in NL vinden. WEl diverse EMCO namen, maar die hebben meer met winkelmatten en badkamers te maken..

De producent in Oostenrijk aangeschreven en binnen een uur had ik een blad met de opstartparameters ontvangen. Vanavond maar eens proberen in te voeren.

Echter heb ik ze ook nog op een andere manier ontvangen, via ChatGPT. Serienummer ingegeven en Chatgpt gevraagd naar de referntiepunten. Toen kwam er een lijst uit GPT met aanwijzingen hoe in te voeren.
Als alles correct blijkt te zijn, zal ik deze hier opslaan.

Ombouwen is iets voor later, maar zal zeker gebeuren. Er is veel te koop, edingcnc lijkt me wel een mooie optie, maar er zijn ook veel goedkopere oplossingen. Maar eens later bekijken, ik wil eerst iets met de machine doen. Anders ga ik van project naar project en heb nog steeds niks gemaakt. (er liggen nog enkele horloges te wachten, een Faema E61 en 2 Jaguar 420G's) En het mooie is, voor al die projecten kan ik de EMCO's gebruiken, behalve als de EMCO's zel;f weer een project worden.......
mjeuring

Bericht door mjeuring »

Psteen schreef: 10 jun 2025 15:11 Ik heb geprobeerd met de importeur contact op te nemen, maar kon deze niet in NL vinden. WEl diverse EMCO namen, maar die hebben meer met winkelmatten en badkamers te maken..

De producent in Oostenrijk aangeschreven en binnen een uur had ik een blad met de opstartparameters ontvangen. Vanavond maar eens proberen in te voeren.
Importeur is De Ridder https://www.ridder.net/fabrikanten/emco/ maar daar heb ik, buiten mooie beloftes, weinig hulp van ontvangen.
Mooi dat ze vanuit Oosternrijk wel ondersteuning bieden.
Psteen

Bericht door Psteen »

Met de hulp hier geboden kom ik steeds verder. Echter heb ik nog steeds de foutmelding dat de referentiepunten niet bekend zijn.
Ik heb in het MONITOR-menu de volgende waardes ingegegeven:
R0 X Reference Position 105.637 X reference position. Edge of table to center of spindle.
R1 Y Reference Position 17.599 Y reference position. Edge of table to center of spindle.
R2 Z Reference Position 218.821 Z reference position. Table top to face of spindle without tool.
R3 X+ Software Limit 293.5 X+ software limit. Set to avoid crash into hard stop.
R4 Y+ Software Limit 112,500 Y+ software limit. Set to avoid crash into hard stop.
R5 Z+ Software Limit 228,000 Z+ software limit. Set to avoid crash into hard stop.
R6 X- Software Limit 95,500 X- software limit. Set to avoid crash into hard stop.
R7 Y- Software Limit 13,00 Y- software limit. Set to avoid crash into hard stop.
R8 Z- Software Limit 30,500 Z- software limit. Set to avoid crash into hard stop.
R9 Limit Switch Approach 10,000 Sofware physical limit switch approach in manual mode. Distance to begin slowing down before reaching software limit switch.

Als ik dan naar het REF menu ga en de z positie wil vastleggen dan gaat het goed, de spindeel beweegt en ik zie de waarde 218,821 op het scherm. Echter de andere 2 assen blijven leeg en de x en z as lopen tegen het einde en gaan door, deze worden dan mechanisch tegengehouden. Door de Reset knop stop ik de motoren dan.

Iemand een idee wat ik fout doe? Het betreft dus een F1P met Emcotronic M1 besturing. (EdingCNC komt zodra ik dit aan het werk heb gekregen)
mjeuring

Bericht door mjeuring »

Zorg dat de assen ongeveer in het midden van betreffende as staan, in elk geval niet al voorbij het kalibratiepunt.
Psteen schreef: 18 jun 2025 16:23 Het betreft dus een F1P met Emcotronic M1 besturing. (EdingCNC komt zodra ik dit aan het werk heb gekregen)
Ehh, dan waarom nog zo veel energie in een oude besturing stoppen?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kun je de schakelaar van dat referentie punt niet controleren? Misschien komt er helemaal geen signaal binnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie