Wat appels en peren betreft. Het zijn inderdaad 2 behoorlijk verschillende machine's. En voor wat andere doel groepen. Maar voor een beginner is het moeilijk om zo'n keuze in te schatten. En "wij hier" weten ook niet wat jij wilt doen met je machine, en hoe fexibel je budget is.
Die Quick is zonder meer een veel betere machine. Gelast stalen frame en ik denk dat voor die prijs de spindel er ook al bij zit. "Goedkope" water gekoelde spindels (met VFD) beginnen bij zo'n EUR 300, maar voor een goede zit je ongeveer tussen EUR 500 en EUR 1000. Een spindel motor van Kress oid kost ook wel wat. (ATC heb ik het maar niet over, da's een andere prijs klasse)
Zo'n Ratrig Pro kun je vrij gemakkelijker stijver maken door wat staal profielen over het aluminium heen te lijimen (Had ik misschien al vermeld). De Ratrig is meer een "knutsel machine". Van zelf in elkaar zetten tot de besturing aan de gang krijgen en "verbeteren". Zelfs als de machine niet goed genoeg is, dan kun je met die HGR25mm rails en kogel omloop spindels wat anders maken. Het lijk me nog steeds het afwegen waard, mits je "knutselen" leuk vind, en zelf handig genoeg ben om er aan te knutselen.
Als je gewoon een goede machine wilt en daar mee aan de slag wilt, dan is de Quick een betere keuze. Met zo'n betere (stijvere) machine kun je sneller frezen, waardoor hij minder lang herrie staat te maken. De prijs komt denk ik wel overeen met andere machines van vergelijkbare kwaliteit. Het kost gewoon wat om iets fatsoenlijks te maken.
Woutertje schreef: 08 dec 2025 08:15
de K1212T in desktop variant met vacuüm tafel kost 4800 USD.
Gossie, ook al Vacuuum erbij...
Wat denk je van een Quick K6090?
(Keuken) kast deuren zijn ook 600mm breed. Da's wel jammer, want om die uit te frezen moet de frees dikte ook nog bij de werk lengte, en dat past dan net niet (Je kunt wel de deur eerst op maat zagen en dan iets in het oppervlak frezen. Zo'n kleine machine kun je nog aan de muur hangen als je hem niet nodig hebt. Ik denk dat ze het op de tweede hands markt ook goed doen als je er later vanaf wilt. Zie het als een stukje van je pensioen, mits je de machine gedurende zijn leven fatsoenlijk onderhoud.