Eerste CNC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Woutertje
Has thanked: 7 times

Re: Eerste CNC

Bericht door Woutertje »

FreesKever schreef: 14 dec 2025 17:43
Een "kant en klaar" bouwpakket wat interessant is voor een redelijke machine is de Ratrig Stronghold pro. Ratrig zit in Spanje geloof ik (Of verkoopt vanuit Spanje).
https://docs.ratrig.com/product-details/stronghold-pro
allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie!

ik was zelf naar de RatRig aan het kijken, nog steeds geen kleingeld maar het leek mij wel een degelijke machine.

zo'n Quick machine kost toch in totaal €5000 met invoeren erbij.

om eens te oefenen met cnc zit ik dus een beetje op de wip.
benkr
Donateur
Has thanked: 2 times

Bericht door benkr »

Je hebt het heel duidelijk over appels en peren, we weten toch allemaal wel dat je die niet kunt vergelijken hoewel het beiden onder de groep "fruit" valt. Idem voor deze frees machines. Zo'n Quick CNC machine is echt een heel andere klasse van machine.
Ik denk dat zelfs de prijs nog niet eens zo heel veel gaat schelen als je ook die RatRig machine gaat aankleden met dezelfde hardware als de Quick standaard heeft.
Ik kan je aanraden om beide machines uit te rusten met b.v. Eding hardware, Nederlands fabrikaat en een grote groep gebruikers hier op het forum.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 8 times

Bericht door Huub Buis »

Deze ratrig is net als mijn machine met 40x40 en 40x80 alu profielen gebouwd. Ik vind mijn machine al niet stijf en deze is 2 x zo groot en zal dus 8 x zoveel flexen. Daarbij heeft die ook nog enkele zijplaten voor de brug en geen stevige basis. Daar een 2.2 kW frees op zetten is zoiets als een F1 motor in een kleine auto zetten. Leuk marketing verhaal maar praktisch zonder toegevoegde waarde. Met de kleinste controller loopt de prijs al op tot € 2542,-- en dan is het nog steeds een bouwpakket. Nee, niet iets wat ik zelf zou kopen.
Hij zal het zeker doen en natuurlijk kun je er op leren frezen. Als je dan t.z.t. opzoek gaat naar een betere machine zal het bij de verkoop even slikken zijn, maar dat is leergeld. Die Quick is natuurlijk ook 2x zo veel geld en daarmee ook geen beginners machine.

Maar dan een alternatief, die zijn er zoals eerder genoemd. Voor de freesmotor, kijk eens naar de bovenfrees die je nu gebruikt. Zal vast geen 2.2 kW versie zijn en die snijd toch ook als boter door het hout!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Been thanked: 9 times

Bericht door FreesKever »

Wat appels en peren betreft. Het zijn inderdaad 2 behoorlijk verschillende machine's. En voor wat andere doel groepen. Maar voor een beginner is het moeilijk om zo'n keuze in te schatten. En "wij hier" weten ook niet wat jij wilt doen met je machine, en hoe fexibel je budget is.

Die Quick is zonder meer een veel betere machine. Gelast stalen frame en ik denk dat voor die prijs de spindel er ook al bij zit. "Goedkope" water gekoelde spindels (met VFD) beginnen bij zo'n EUR 300, maar voor een goede zit je ongeveer tussen EUR 500 en EUR 1000. Een spindel motor van Kress oid kost ook wel wat. (ATC heb ik het maar niet over, da's een andere prijs klasse)

Zo'n Ratrig Pro kun je vrij gemakkelijker stijver maken door wat staal profielen over het aluminium heen te lijimen (Had ik misschien al vermeld). De Ratrig is meer een "knutsel machine". Van zelf in elkaar zetten tot de besturing aan de gang krijgen en "verbeteren". Zelfs als de machine niet goed genoeg is, dan kun je met die HGR25mm rails en kogel omloop spindels wat anders maken. Het lijk me nog steeds het afwegen waard, mits je "knutselen" leuk vind, en zelf handig genoeg ben om er aan te knutselen.

Als je gewoon een goede machine wilt en daar mee aan de slag wilt, dan is de Quick een betere keuze. Met zo'n betere (stijvere) machine kun je sneller frezen, waardoor hij minder lang herrie staat te maken. De prijs komt denk ik wel overeen met andere machines van vergelijkbare kwaliteit. Het kost gewoon wat om iets fatsoenlijks te maken.
Woutertje schreef: 08 dec 2025 08:15 de K1212T in desktop variant met vacuüm tafel kost 4800 USD.
Gossie, ook al Vacuuum erbij...

Wat denk je van een Quick K6090?
(Keuken) kast deuren zijn ook 600mm breed. Da's wel jammer, want om die uit te frezen moet de frees dikte ook nog bij de werk lengte, en dat past dan net niet (Je kunt wel de deur eerst op maat zagen en dan iets in het oppervlak frezen. Zo'n kleine machine kun je nog aan de muur hangen als je hem niet nodig hebt. Ik denk dat ze het op de tweede hands markt ook goed doen als je er later vanaf wilt. Zie het als een stukje van je pensioen, mits je de machine gedurende zijn leven fatsoenlijk onderhoud.
Markus
Donateur
Been thanked: 5 times
Contacteer:

Bericht door Markus »

Kijk deze ?

FoxAlien

Greezt,

Markus
FreesKever

Die FoxAlien Vasto V2 ziet er ook best redelijk uit voor die prjis. Maar ik zou niet voor de grootste variant gaan, want ik vermoed dat je dan te veel stijfheid verliest in de portaal balk. (Al kun je die wel verstevigen).

In het filmpje zag ik wel de machineklem en het hele bed mee trillen. Het bed is (origineel) een zwak punt bij deze machine. Aan de onderkant zitten 2 dunne aluminium dwars profieltjes, en daarover zitten dan die lange MDF met Alu T-gleuf latten.

Voor een stevig bed kun je b.v. 2 platen van 18mm MDF op elkaar lijmen, en er dan met 2 componenten lijm aan onder en bovenkant een (2 tot 5mm) aluminium plaat overheen lijmen. Of je doet onder het bed een heleboel (Alu of staal) dwars kokers. Als je gewicht niet belangrijk vind. kun je ook iets van 20cm beton gieten :)

De 400W DC motor is ook een duidelijk zwak punt. Op het filmpje zie je dat hij het met die 1.5kW spindel een stuk beter doet. Dit komt niet echt door het motor vermogen, maar meer omdat de as van de DC motor zo dun is vlak boven de ER spantang houder. Er zitten waarschijnlijk ook slechte lagers in die DC motor.

Wel jammer dat Aurora Tech gestopt is bij 1mm frees diepte (@20:10). Deze machine kan meer aan. Het komt (denk ik) ook in de buurt dat de buiging in de frees zelf de grootste beperking is. Met een frees die b.v. een snij lengte heeft van 10mm en 15mm uit de spindel steekt is deze laatste (of eerste?) schakel een stuk stijver en kun je hem harder door het materiaal heen duwen. Met tests zoals deze zie ik het ut liefste dat ze door gaan totdat de frees breekt, of dat het zoveel trilt en herrie maakt dat het overduidelijk is dat een grens berijkt is. Een freesje van EUR 10 breken om de capaciteit van een EUR 1500 machine te demonstreren lijkt me ook niet een probleem. (Behalve dan dat al die reviewers de machines gratis krijgen).

Als ik een klein machientje zou willen kopen, dan een zoals deze FoxAlien wel in de buurt van wat ik zou willen. Duidelijk een of 2 klasses beter dan die hele goedkope dingen, goed genoeg om gelijk mee te starten, en ook ruimte om later wat te verbeteren.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 08 jan 2026 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Jammer dat zo'n dure machine maar een één kant limit switches heeft waardoor auto squaring niet mogelijk is. Ook jammer dat voor dit bedrag een spindel zonder speed control wordt geleverd.
Ik denk dat de verschillen tussen de 1.5 kW en 400W spindel niet veroorzaakt worden door het vermogen (koppel is ongeveer hetzelfde) maar door de betere lagering van de 1.5 kW spindel.
1.5 Kw met een ER11 (max 7 mm freesje) is erg ruim bemeten.
Al met al een mooie machine waarvan ik mij verbaas dat die los liggend op de tafel staal kan frezen.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Huub Buis schreef: 08 jan 2026 10:50 Jammer dat zo'n dure machine maar een één kant limit switches heeft
Ja, dat hadden ze beter kunnen doen dan 4 stuks closed loop steppers er op te zetten.

Je brengt het alsof het allemaal voor niets is. Dit argument komt steeds weer terug, maakt niet uit over welk product of wat het koste.
Verkoop een CNC frees van €150.000 en dan wordt er weer gezeurd dat er voor dat geld geen machine lamp vanaf kan.
Of een auto waar niet eens standaard een regensensor op zit.
Je begrijpt natuurlijk wel dat elke euro die er in gestopt wordt minimaal een aantal keren over de kop gaat, en op een gegeven moment moet je dus een keuze maken tussen de verkoop prijs en de opties.

Het opvallendste vind ik dat er nog niemand gevallen is over die wieltjes geleidingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 jan 2026 15:04 Huub Buis schreef: 08 jan 2026 09:50
Jammer dat zo'n dure machine maar een één kant limit switches heeft
Ja, dat hadden ze beter kunnen doen dan 4 stuks closed loop steppers er op te zetten.

Je brengt het alsof het allemaal voor niets is. Dit argument komt steeds weer terug, maakt niet uit over welk product of wat het koste.
Bij beginnen met CNC horen crashes. Als er dan 2 motoren op één as zitten met maar aan één kant limit switches dan kun je na elke crash de brug weer haaks gaan zetten en dat is niet echt handig.
Op deze machine zitten aan de Y-as zelfs 2 limit switches. Met één limit switch en een soft limit heb je een betere beveiligen tegen de meest voorkomende gebruikers fouten. Dan hadden ze die 2e limit switch zonder extra kosten mooi aan de andere kant kunnen zetten.
hugo stoutjesdijk schreef: 08 jan 2026 15:04 Je brengt het alsof het allemaal voor niets is.
Ik eindig met:
Huub Buis schreef: 08 jan 2026 10:50 Al met al een mooie machine waarvan ik mij verbaas dat die los liggend op de tafel staal kan frezen.

hugo stoutjesdijk schreef: 08 jan 2026 15:04 Het opvallendste vind ik dat er nog niemand gevallen is over die wieltjes geleidingen.
In de video wordt gesproken van "lineaire geleidingen op alle assen" en die laten ze ook zien.
FreesKever

Huub Buis schreef: 08 jan 2026 17:35 In de video wordt gesproken van "lineaire geleidingen op alle assen" en die laten ze ook zien.
Ja precies. Als iemand in dit onderwerp aan 't zeuren is, dan is 't Hugo met die regensensor op z'n auto. Geen idee wat dat met een CNC machine te maken heeft.

En het benoemen van sterke en zwakke kanten van een machine noem ik geen zeuren. Ik heb zelf heel veel machine ontwerpen voorbij zien komen en ik zie het vaak gebeuren dat mensen die beter zouden moeten weten heel erge basis fouten maken die ten koste gaan van de kwaliteit van de machine, dus blijkbaar hadden ze dat zelf niet door, en iemand anders moet het dus zeggen.

Wat die motoren, betreft. Ik vind closed loop steppers veel belangrijker dan een (extra) eindschakelaar. Die motoren zijn relatief duur om te vervangen, terwijl het prijsverschil tussen open / closed loop erg klein is tegenwoordig. Zo een eind schakelaar kun je er zelf bij zetten als je dat wilt. De "goedkope" machines draaien ook heel vaak op GRBL. Ik weet niet of GRBL het recht trekken van een dubbele as ondersteunt.

En ook: Closed Loop steppers hebben een alarm uitgang, die aktief wordt bij een te groot "stap verlies". Daarmee kan je de hele machine in de noodstop duwen zodat de portaal niet door die andere motor wordt scheef getrokken, en daarmee kun je schade voorkomen. De kans dat dit zo is aangesloten op een "goedkope" machine schat ik echter in als "erg klein". Maar het is maar een draad (of 2), en is iets wat je ook zelf kunt doen.

In 't "Grote Youtube topic" viewtopic.php?p=308645#p308645 heb ik een paar dagen terug ook de Genmitsu Prover MAX 3030 weg gezet. Dat is een vrij kleine en betaalbare machine die best nette prestaties weg zet voor zijn prijse van EUR 800. Maar kijk uit met grotere varianten van een bepaalde machine. Door b.v. een portaal balk langer te maken gaat stijfheid heel snel achteruit, en dat gaat ten koste van de prestaties van een machine. Stijfheid is erg belangrijk voor een CNC machine.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

FreesKever schreef: 09 jan 2026 10:54 Ik weet niet of GRBL het recht trekken van een dubbele as ondersteunt.
Origineel Grbl en Grbl-Mega niet. FluidNC en b.v. GrblHAL weer wel, uCNC weet ik (nog) niet.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ok, misschien ben ik wel aan het zeuren, waarschijnlijk een combinatie leeftijd, weer, donkere dagen en te weinig afleiding. :mrgreen:
De strekking van mijn verhaal was dat er vaak gezegd wordt, voor die prijs had dat er wel op kunnen zitten.
Maar ergens houd het gewoon op, dat probeerde ik duidelijk te maken. Een beetje beeldspraak, net als regentonnen water terugleveren enz.

Ik vind trouwens al die losvaste vergelijkingen van goedkope machines erg verwarrend. Als je serieus wilt vergelijken, maak dan een tabel en zet de specs netjes naast elkaar. Ook zo iets waar fabrikanten op websites steeds vaker een dusdanige puzzel van maken dat een normale vergelijking niet gaat lukken. Zal wel een marketing truucje zijn, anders is het onkunde en dat zou nog erger zijn.
Bij veel van die goedkopere machines is het heel moeilijk om de echte technische specs te vinden, en eigenlijk is dat toch best belangrijk.

Ik zie nu dat het linkje naar foxalien een andere machine laat zien dan het video filmpje.
Dus we hebben het dan over een vasto v2, die lijkt niet naar europa geleverd wordt.

Onder de streep denk ik dat het belangrijker is dat we hier op het forum starters bij staan met technisch advies, dan kan de eventuele koper daarna hopelijk zelf een afweging maken of het hem het geld waard is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Markus
Donateur
Been thanked: 5 times
Contacteer:

Bericht door Markus »

Vergelijkbare met de FoxAlien gewoon in Nederland te koop

Ik ga er van uit dat beide ronde geleidingen gebruiken, en dat gaat buigen al bij medium freesdruk, dus je zult maar weinig materiaal kunnen afnemen als je nauwkeurig wilt werken. Dat kan het frezen een langdurig verhaal gaat maken en ik heb twijfels of je alu zou kunnen fatsoenlijk kunt frezen. Al weet ik van mensen die mijn machines gebruikten (die hadden allemaal ronde geleidingen lang gelee in 2007) dat zelfs met ronde geleidingen dat mogelijk is.

De originele low cost frees spindel lijkt me best wel bagger

Als je een kleine (maar dure) kwaliteitsspindel zoekt dan lijkt me Windward een goede keuze --> ebay --- Aliexpress

Windward website hebben ook kleine spindels met hogere koppel bij lage toeren

Voor 599 Euro bij 123-3d.nl
Deze lijkt me overigens makkelijk te upgraden dat je de opstaande platen die de Xas in de lucht houden wat dikker maakt

Voor 1310 Euro

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 09 jan 2026 14:16, 7 keer totaal gewijzigd.
Kars-cnc
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door Kars-cnc »

FreesKever schreef: 09 jan 2026 10:54 ...Als iemand in dit onderwerp aan 't zeuren is, dan is 't Hugo...

En het benoemen van sterke en zwakke kanten van een machine noem ik geen zeuren. Ik heb zelf heel veel machine ontwerpen voorbij zien komen en ik zie het vaak gebeuren dat mensen die beter zouden moeten weten heel erge basis fouten maken die ten koste gaan van de kwaliteit van de machine, dus blijkbaar hadden ze dat zelf niet door, en iemand anders moet het dus zeggen.
Dat klinkt als iemand die veel ervaring heeft en dus anderen goed kan helpen bij het maken van de juiste keuze.

Maar wat is jou ervaring nu eigenlijk? Voor zover ik weet hebben we nog nooit iets concreets van jou kant voorbij zien komen... Dit in tegenstelling tot Hugo. We weten welke machines hij heeft, welke dingen hij (in het verleden) heeft gemaakt, en dat hij 50 jaar ervaring heeft in het CNC vak 8)

Sorry dat ik nu ook een beetje zeur, maar ik moest het toch even kwijt.
Plaats reactie