Pneumatisch snelwisselsysteem voor Kress;

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pneumatisch snelwisselsysteem voor Kress;

Bericht door serum »

Okay, dus kort samengevat kan je met dit printje extra uitgangen/ingangen aansturen/monitoren, en signalen uitsturen met/zonder vertraging, maar hoe koppel je dit verhaal dan aan een simpele M6 Tx? moet je dan in de usbcnc.ini bij de Tx een aanpassing doen? je hoeft toch niet vanuit iedere G-code met toolchange dit hele M64 Px etc. verhaal toevoegen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pneumatisch snelwisselsysteem voor Kress;

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je een toolchanger hebt, dan voeg je de commando's voor het wisselen toe aan de bestaande Sub tool_change in het bestand Macro.cnc

om te beginnen met G43H#5011 waarmee de lengte van je tool automatisch geladen wordt, en bij het wisselen de lengte uit de tooltabel wordt gelezen..

met M61/62 en M82/83 kan de aux geschakeld worden.. (ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je daar met een relais ook wel wat mee schakelen )

als je een toolchange macro wilt maken voor een toolwissel, dan begin je dus gewoon met het terugtrekken van je freeskop naar een veilige hoogte ( ik zou zeggen leg je machine coordinaten vast zodat Z=0 de freeskop op iets onder het hoogste punt is , met dien verstande dat als je een carrousselwisselaar hebt, dat de kop nog voldoende verder kan om 't tool te lossen)
dan een commando om de kop boven het gekozen tool te zetten, vervolgens zet je de tool in de houder, en activeer je een output om je cilinder te vullen met lucht om je tool uit te stoten, en je spindel te flushen.
dan de kop omhoog om het volgende tool onder de kop te krijgen, koppie naar omlaag, output triggeren om de lucht van je cilinder af te halen, en je tool te klemmen.. terug naar veilige hoogte, einde sub..

vervolgens kun je je programma gewoon vervolgen.. een toolchange in USBCNC is niet meer of minder dan het aanroepen van de Sub Tool_change uit het bestand Macro.cnc

alle dingen die je vaak doet, kun je in Macro.cnc zetten en uitvoeren naar believen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pneumatisch snelwisselsysteem voor Kress;

Bericht door serum »

Merci, ik zal me er eens wat meer in verdiepen Arie.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Pneumatisch snelwisselsysteem voor Kress;

Bericht door Erik »

En hoe roep je de Sub Tool_Change aan? In het MDI venster "Gosub Tool_Change" of iets dergelijks?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pneumatisch snelwisselsysteem voor Kress;

Bericht door Arie Kabaalstra »

graag gedaan.. 't is allemaal niet zo moeilijk, maar ach.. ik zit al wat langer volle bak in USBCNC te "poken" en dan moet je wel eens gekke dingen schrijven.. zoals dialoog-gestuurde software, met routines gestuurd door inputs van de gebruiker, omdat er met slechts 1 programma verschillende taken moeten worden uitgevoerd..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pneumatisch snelwisselsysteem voor Kress;

Bericht door Arie Kabaalstra »

Erik schreef:En hoe roep je de Sub Tool_Change aan? In het MDI venster "Gosub Tool_Change" of iets dergelijks?
als je in USBCNC 't commando T [X] M6 in een programma hebt staan, dan gaat USBCNC automagisch de sub toolchange uit Macro.cnc uitvoeren..

ook als je T [X] M6 in MDI ingeeft
zelf heb ik dan nog wel geen toolchanger, maar als die er een keer opkomt, dan zet ik de commando's voor de toolchanger erbij in sub tool_change, en loopt ie dat stukkie ook af..

dus als je alles voor elkaar hebt, dus een toolchanger en de aansturing ervan, en de juiste commando's in sub tool_change, dan zul je zien dat wanneer USBCNC een T [X] M6 tegenkomt in een programma of in MDI, dat ie je tool keurig gaat wisselen...

momenteel heb ik dus nog geen toolchanger, maar wel een toolsetter.. daar heb ik ook een macrootje voor geschreven, en als ik in een programma een toolchange heb, dan zet ik daar Gosub MTOOL onder.. mijn macro.cnc heeft dus die sub MTOOL ( Measure Tool), dus die wordt dan uitgevoerd.. de kop gaat naar boven, en er verschijnt een dialoog waar naar de globale lengte van het nieuwe gereedschap gevraagd wordt.. na het klikken op "OK" gaat de machine in ijlgang naar recht boven de toolsetter, en verticaal tot ongeveer 10 mm erboven.. daarna gaat ie meten, zet de lengte in de tabel, en laadt de nieuwe lengte, beweegt terug naar boven, en vervolgt het programma.

zo kan ik dus ondanks dat ik handmatig mijn tools moet wisselen min of meer halfautomatisch werken, omdat USBCNC voor mij de lengte opmeet, en ik daarna zonder blikken of blozen in ijlgang terug kan naar mijn werkstukje..
Plaats reactie