sieg x3

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kenwaldek
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2009 22:09

sieg x3

Bericht door kenwaldek »

Geachte, vrienden

ik ben nu al een hele tijd aan het rondneuzen op het net, en was aan het twijfelen tussen een portaal of een gewone freesmachine.

nu na heel wat overwegen te hebben denk ik dat deze wel wat voor mij is.

SUPER X3 CE certificate
Producer: Sieg
Our reference: RC20BFN
drilling and milling machine 230 V
digital depth gauge
digital speed regulator
reversible tapping system
max. drilling capacity 25 mm
max. milling capacity 25 mm
max. tapping capacity M12
max. face milling capacity 50 mm
spindle speed range 100 - 1750 rpm +/- 10 %
longitudinal axis 400 mm
cross axis 145 mm
headstock travel 400 mm
distance between spindle to column 230 mm
spindle taper MT3
spindle stroke 80 mm
square column (dovetail)
table sizes 550 x 160 mm
motor "Brushless" 230 V / 1 kW
width of T-nut 12 mm
weight 165 kg
sizes 685 x 560 x 830 mm

Dimensions (gross)
Lenght: 1200 mm
Width: 800 mm
High: 1200 mm
Weight: 185,00 kg

Dimensions (net)
Weight: 165,00 kg


als eerste machiene lijkt me dat wel een leuke kandidaat.
wat ik ermee wil doen gewone conventioneel draaien in het begin. Sinds kort smelt ik thuis aluminium tot blokken enzo. deze moeten nu gevlakt worden alvorens ik verder kan. een pocket maken enzo simpele dingen om erin te komen. alsook heb ik veel toegang tot polycarbonaat platen die ik ook zou willen bewerken

ik zie dat deze ook om te bouwen is naar cnc, messchien iets voor latere plannen. wanneer de behoefte eris

dus ik zoek een freesmachine voornamelijk voor alu en plexi stukken en mescshien een goede afvlakfrees met van die wisselbare plaatjes ene van 30 mm

zijn er hier mensen die mij willen adviseren, ik weet dat het bed aan de kleine kant is.
maar daarom moet ik nu keuzes maken. frontplaten op dit ding zal niet lukken. toekomst gericht waag ik mij dan aan een zelfbouw portaal frees of zo'n tron ++ zegt me ook wel wat
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: sieg x3

Bericht door assink »

Echter is het met deze machine dan wel weer mogelijk om onderdelen te maken voor de ombouw naar cnc of voor de bouw van een cnc.
Dus zo'n verkeerde keus is het dan ook weer niet.
Je kunt ook op zoek gaan naar een grotere 2e hands, als je daar de ruimte voor hebt en krachtstroom.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: sieg x3

Bericht door Mcgyver »

Hoi..

Nou het is echt een afweging die je moet maken met wat je wilt bewerken...

Een portaalfrees is leuk voor hoofdzakelijk plaat materiaal..

Echt zwaar verspanen kun je niet en wat aluminium is denk ik het zwaarste dat je met een gemiddeld portaaltje kan bewerken... Een vlakfrees kan je in een portaal helemaal vergeten denk ik...
Met een kolom freesmachine ben je wel beperkt in het x-y berijk maar je hebt wel meer hoogte waardoor je de machine ook kunt gebvruiken om te boren etc...

De Sieg is best een leuke machine maar het toerental van 1750 vind ik erg laag..

Wel een mooie stevige z-kolom..

Wellicht kan je ook kiezen voor een BF25L

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=3620

Deze heeft een mooie lange tafel met een SLAG van 500 x175mm
Is voor een hobby machine niet verkeerd....

Het toerental kan ook wat hoger ( en voor kunststof kan je wel wat toertjes gebruiken)

Evt kan je er ook voor kiezen om er een HF spindle naast te hangen of een kress spindle voor wat meer graveerwerk..

Het nadeel vind ik de wat lichtere kolom..

Maar het grote voordeel voor jou is dat er merdere mensen topics hebben over het ombouwen van hun BF25 kan je mooi wat vanaf kijken...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
kenwaldek
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2009 22:09

Re: sieg x3

Bericht door kenwaldek »

assink schreef:Echter is het met deze machine dan wel weer mogelijk om onderdelen te maken voor de ombouw naar cnc of voor de bouw van een cnc.
Dus zo'n verkeerde keus is het dan ook weer niet.
Je kunt ook op zoek gaan naar een grotere 2e hands, als je daar de ruimte voor hebt en krachtstroom.
een tweede hands is ook een optie maar heel veel ruimte heb ik niet, alsook krachtstroom is niet voorhanden.
ideaal zou een bridgeport zijn maar ja helaas.

het liefst zou ik een tafelmodel willen, omdat ik al een grote stevige lastafel heb die stabiel is. daar zou ik één vierkante meter kunnen voor op offeren om deze op te plaatsen.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: sieg x3

Bericht door mosoft »

Hallo,

Ik bezit een X3 en ben daar heel tevreden over. Het was een draai frees combinatie, maar ik heb het frees gedeelte met een losse kruistafel uitgevoerd en dan heb je de X3.
Maar de frees ondertussen CNC zie elder in dit forum
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=1337 ondertussen ook voorzien van kogelomloopspillen.
Nu ben ik bezig met een BF-25 omdat ik de bereiken van de frees te klein vond voor mijn doeleinden en niet vanwege de kwaliteit want die is uitstekend.
Dus binnenkort komt de freesmachine als de X3 als CNC machine vrij voor verkoop compleet met onderzetkast en computer.
Maar eerst heb ik hem nog nodig voor het vervaardigen van mijn onderdelen van de BF-25.

Maar wat stabiliteit betreft is die uitstekend voor zon kleine machine en ik frees er best wel vaak mee.

Jan

Jan.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: sieg x3

Bericht door Damocles »

Mosoft, jouw kolom is deze van een X2 en niet van een X3 denk ik. Een X3 heeft een veel dikkere kolom, vierkant. Die van jou is rechthoekkig. ;-)

Maar dat maakt de X3 enkel stabieler denk ik dan.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
kenwaldek
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2009 22:09

Re: sieg x3

Bericht door kenwaldek »

inderdaad is me ook opgevallen dat de x3 een bredere kolom heeft als deze in je link. toch bedankt voor je input
Plaats reactie