Freesmachine bouwpakket

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

dannysbb
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2010 10:55
Contacteer:

Freesmachine bouwpakket

Bericht door dannysbb »

Hallo
Heeft er iemand ervaring met deze firma EAS http://www.easgmbh.de/index.php?p=stati ... plettpaket deze bieden bouwpakketten aan van complete machines tegen een zeer schappelijke prijs
Beste groeten Danny
Laatst gewijzigd door Erik op 07 mar 2010 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar juiste subforum
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door Piet Versleijen »

Ik zie de machines van EAS regelmatig staan op modelbouwbeurzen in Duitsland.
Ze maken op mij een goede indruk.
Op 14-18 april staat EAS weer op de Intermodellbau te Dortmund.
Heb je haast, rij dan eens naar Rheinberg, ze kunnen daar ook alles laten zien, beter persoonlijk gaan kijken dan op afstand je mening vormen.
Rheinberg ligt niet zo ver van de Nederlandse grens, dus een beetje Nederlands kunnen ze daar ook.

Verder heeft EAS in nederland een eigen vertegenwoordiging:
JFZ INTERTOOLS BV
Rhedenseveerweg 5-04 6987 EC GIESBEEK
Tel. 00 31 (0)313-633031 Fax. 00 31 (0)313-633058

Succes.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door Mcgyver »

Het ziet er opzich best leuk uit (heb geen ervaring met de machines) maar ik heb ernstig mn twijfels over de constructie van het portaal..

Met een iets ander ontwerp heb je een veel degelijker portaal..

Voor de rest is het wel leuk dat ze het leveren als bouw pakket
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door Arie Kabaalstra »

't lollige van deze "goedkope" bouwpakketten is de vraag, wat voor besturing hangt eran en wat kun je ermee?..

uit eigen ervaring kan ik je zeggen, een machine bouwen, daar is geen fluit aan, maar 't kreng besturen zodat je er ook nog eens wat mee kan, da's "Quite a different Coockie"
Twin-X
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 mar 2009 13:39

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door Twin-X »

Wat raad je dan aan? Dan kunnen de geintreseerde zich wat beter orienteren bij de koop of misschien wat weglaten zoals de besturing die zij aanbieden en een andere besturing kopen.
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 27 mar 2010 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd gebruik de reageer knop.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door Mcgyver »

dat zal naar alle waarschijnlijkheid USB-CNC zijn wat arie aanraad :mrgreen:

Ik zou als je dan alsnog voor zo'n machine gaat hem kopen zonder besturing..

Je kan dan of zelf een besturing maken met usbcnc of mach3 of bij damen cnc een complete besturings kast kopen als je het zelfbouwen niet ziet zitten...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door Arie Kabaalstra »

als ik dat aanraad, dan is het omdat ik het zelf ook gebruik.. ( dat ik er tegenwoordig ook deels mijn brood mee verdien mag geen invloed hebben op mijn postings.. )

trouwens.. wat moet ik anders roepen?.. EMC2?.. wie draait er nou met Linux?.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door Mcgyver »

Eh mach3?? en dat omdat ik daar ook zelf mee werk :mrgreen:

Ondanks het hoge jukebox gehalte met de originele screenset toch een erg goed programma .. ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mcgyver schreef: Ondanks het hoge jukebox gehalte met de originele screenset toch een erg goed programma .. ;-)
ben ik met je eens, ALS je een PC hebt die nog een LPT heeft, Als die PC voldoende "prik" op zijn LPT heeft, Als je Pinsettings goed zijn, ALS.. ok.. ik kom weer van mijn groentekissie af, met Zeus had ik tenslotte in den beginne ook 't gedoe met een LPT, maar gelukkig een PC uit NegentienNebuchadnezhar.. zo eentje die nog vlambogen kon trekken uit zijn LPT waarmee overklokken een kwestie was van "extra handje Kolen erin" :lol:

ik weet het.. ik ben verwend.. screensets?.. ik ben momenteel mijn eerste stapjes op programmeer gebied aan het maken om een compleet eigen GUI voor USBCNC te schrijven..

Als't werkt, dan werkt het.. da's waar.. ik ken ook genoeg mensen die werken met Mach..
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door veteq »

Een PC zal nooit goed functioneren als pulse generator, het blijft simuleren en de pulsetrein is niet mooi (lees kan veel beter) Het beste is zeker een aparte dedicated CPU voor de rekenen aan de pulsen...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door serum »

@veteq; Ah, je bedoeld USBCNC? :)
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door veteq »

Hee die Serum,

Lees onderstaande link eens (vooral die van Torchhead)voor het idee wat ik bedoel, vindt het zelf erg interessant, wat de controller doet is immers belangrijk, zeker veel belangrijker dan interface, macro`s, andere mogelijkheden etc,
http://www.cnczone.com/forums/showthrea ... oblem+mach
zelf heb ik al veel meer threads erover gevonden op cnczone.com, kan dit niet snel terug vinden.
Weet niet of dit ook een probleem is met USBCNC aangezien deze een usb gebruikt en geen parallelport, lijkt mij wel hetzelfde systeem overgens.
Kan ook niet zo 123 vinden of USBCNC een aparte DigitalSignalProcessor heeft voor het creeeren van de pulsetrein, volgens mij dus niet.

Komt erop neer dat mach gebruik maakt van de cpu van de pc om de pulsetrein te generenen, (kernel driver)
We hebben het hier over miliseconden, maar er kunnen problemen optreden als een ander onderdeel van de pc aanspraak maakt op de CPU. De pulsetrein kan even stotteren (versnelling vertraging in miliseconden gebied, niet direct zichtbaar, reden dat een smoothstepper die dit niet heeft mooier loopt), dit beperkt de maximaal haalbare acceleratie van de machine en er is dus meer kans op problemen. (als je heel ver inzoomd op het proces loopt het niet mooi)
Het kan geoptimaliseerd worden met allerlei trukjes etc, maar niet voor 100%, blijft behelpen.

Misschien is deze problematiek met USBCNC wel verholpen???? Dat weet ik niet. Denk dat 90% hier geen problemen van deze verschijnselen zal ondervinden, maar de problemen zijn er wel degelijk.

Zelf ben ik meer gecharmeerd van de aparte kaarten met een DSP chip, vaak zijn deze een stuk duurder. BV. Galil, Delta-Tau, Vitalsystem en de goedkopere Kflop van Dynomotion. Denk dat de laatste de enige betaalbare is en een lekkere simpele interface. (geen fruitautomaat)....functies, macros en interface zijn zelf te programmeren!!!!!
Voordeel is dat er gelijk gewerkt kan worden met closedloop op de controller kaart (servo en stepper) en dus niet alleen closedloop op de servodrive. De beweging is dan 100% top.
2791
Roy.
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 27 mar 2010 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door veteq »

Trouwens, sorry, draaf even een beetje door mbt het onderwerp.
Vindt het een mooie machine en er zitten voor het geld goede componenten in, denk maximaal licht aluminium verspanen, prijs is ok naar mijn mening.
Als je geen productiemogelijkheden hebt voor zelfbouw, zou ik zeggen, gewoon doen.

Zou hem los kopen en zelf de controller in elkaar zetten,
Stappenmotoren, Geckodrive G540 stappenmotoraansturing en mach3 van artsoft met een oude pc en wat kabels en voeding voor de motor.
Op de website van artsoft (mach3) staan een hoop filmpjes hoe dat allemaal moet.....leuk projectje
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesmachine bouwpakket

Bericht door Arie Kabaalstra »

USBCNC verzend de pulsen en I/O informatie in "pakketjes" door de USB poort, de pakketjes komen op de CPU in een FiFo ( First in First Out ) Buffer die er een constante stream van maakt voor de drivers.

er zit dus een heel klein tijdsverschil tussen, maar daar merk je in de praktijk niets van.. USBCNC haalt een max-output frequentie van 75 Khz, een LPT gaat dat waarschijnlijk niet halen..

wat is er eigenlijk zo "wonderbaarlijk" aan Gecko drives?.. ik meen dat je de stroominstelling moet regelen met een weerstandje?.. de meeste andere drivers hebben gewoon een paar dipswitches..
Plaats reactie