Welk draai freesbank

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
erny70
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 aug 2007 17:24
Locatie: Apeldoonr

Welk draai freesbank

Bericht door erny70 »

Hoi CNC techneuten,

Ik zit een beetje bij buitelaar te neuzen om een draaibankje en een freesbankje uit te zoeken, kom ik een draai frees combi tegen die me ook wel aanspreekt.

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=2404

Wat is jullie mening, ik ga hem gebruiken om de CNC machine te bouwen, en evt later voor ander wat zwaarder werk.

Qua ruimtebesparing komt het me beter uit dan een aparte frees en draaibank

Maar ja wat zijn de beperkingen van zo'n combi ?

Ernst
met een kop vol verstand en een paar rechterhandjes ku-j alles maken
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Welk draai freesbank

Bericht door aanrip »

Het is en blijft een draaibank, maar het wordt nooit een frees. Wel geschikt vor een spiebaantje en een groefje of zo, maar een freesbank vervangt hij niet. :| :cry:
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk draai freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Erny,

wil je vragen over andere machines stellen in een ander topic?.. dank u..
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Welk draai freesbank

Bericht door create »

@ erny70

Ik heb even een nieuwe topic voor je geopend, nu kun je hier alle vragen kwijt. Ik wilde niet de andere topic "vervuilen"

Even inhaken op beperkingen, zelf ben ik nog niet zo ver als fijn mechanica (andere kunnen je beter helpen) maar weet wel uit ervaring dat het toch makkelijker is als je draait op een draaibank en frees op een frees bank. het hoeft niet groot te zijn kijk eens bij http://www.wabeco-remscheid.de geweldig spul en niet groot

gr Create
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Welk draai freesbank

Bericht door Testa-Rossa »

Persoonlijk ben ik bezig met een freesmachine waar je ook mee kan draaien. Met een CNC besturing zie ik hier meer in dan een draaibank waarmee je ook kan frezen.

Links van de kruistafel (X-) monteer ik een hoofdspil om mee te draaien, de enige beperking die je hiermee hebt is dat je het draaiwerkstuk niet meer kan ondersteunen met een center/bril.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk draai freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Testa-Rossa schreef:Persoonlijk ben ik bezig met een freesmachine waar je ook mee kan draaien. Met een CNC besturing zie ik hier meer in dan een draaibank waarmee je ook kan frezen.

Links van de kruistafel (X-) monteer ik een hoofdspil om mee te draaien, de enige beperking die je hiermee hebt is dat je het draaiwerkstuk niet meer kan ondersteunen met een center/bril.

Als je nou eens een hoofdspindel OP je kruistafel monteerd?.. en dan een beitelhouder aan de kop van je frees "plakt".. dan kun je draaien op je freesbank.. aan de andere kant van de tafel kun je een Center maken, of een bril ergens halverwege de tafel neerzetten..

Zelf speel ik al een poosje met dit idee.. 't is een beetje de omgekeerde wereld, je draaibank onder de beitel door laten bewegen, maar 't moet kunnen volgens mij.. en als je meerdere beitels aan de kop hangt, dan heb je meteen een "Swiss-system" draaibank... :lol:
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Welk draai freesbank

Bericht door Testa-Rossa »

Hier heb ik (samen met Klaas van Gemerden) ook over zitten denken, maar omdat ik een nogal forse hoofdspil in gedachten heb (Schaublin 102) met bijbehorende motor heb ik hier vanaf gezien. Het te verplaatsen gewicht zou me dan te groot worden, daarbij zou ik de originele motoroverbrenging niet kwijt kunnen (valt op te lossen met frequentieregeling). Daar komt bij dat als je wilt wisselen tussen draaien/frezen die zware hoofdspil ook weer af moet bouwen, en later weer op moet bouwen en uitlijnen.

Bij mijn tafel zit de Y-as ook op de X-as, ipv. dat de X-as op de Y-as zit. Dus ik heb geen overspanning aan het einde van het X-bereik wat me stabiliteit kost als ik de hoofdspil links naast de tafel monteer.

Als je een kleinere hoofdspil kiest is het misschien een optie, je hebt dan tevens als voordeel dat je de hoofdspil ook als 4e as kan gebruiken en kan draaien en frezen in 1 opspanning. Dat is natuurlijk wel weer interresant. Misschien dat je een kruissupport-loze Emco Compact 5 of Schaublin 70 oid. kan scoren op Ebay?

Maargoed, ik verwacht meer te frezen dan te daaien, en als ik draai dan kleine productjes, voor assen kan ik uitwijken naar mijn conventionele draaibank. Vandaar mijn keuze voor montage naast ipv. op.

Persoonlijk zie ik zoals gezegt in beide manieren een handigere machine als een draaibank met freeskolom.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
ocin

Re: Welk draai freesbank

Bericht door ocin »

Ik wilde bij deze de kreet van "Swiss-system" van Arie toch anders toelichten, mede omdat het een zeer oud principe is, maar relatief onbekend.

Je spindel eenheid langs een stationaire beitel bewegen, zie veelal bij overname spillen.
Dit is eerder een handige toepassing van de techniek om één aangedreven as te besparen.

Praat men over "Swiss-type" dan praat men over het langdraai principe.

Dit komt er kort op neer dat de spindel eenheid de langsbeweging maakt en het materiaal doorvoert door een geleidebus.
Achter deze geleide bus staan de beitels of frezen die enkel de dwarsbeweging uitvoeren.

Of zie het als een vaste bril waarachter de beitels staan en de langsbeweging door de spindel wordt gedaan.

Groeten,
Nico
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Welk draai freesbank

Bericht door Rimpelsteeltje »

ik heb de zelfde draaibank staan , alleen dan zonder de freeskolom er aan .
hij ziet er wel leuk uit en hij vald niet tegen , alleen voor rvs te bewerken heb je toch wel andere machines nodig .
maar om een beetje te hobbye aluminium onderdeeltjes maaken voor een cnc machine en zo doet hij het hier prima

groetjes Richard
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Welk draai freesbank

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Erny

ehm koop er een kruistafel bij! Regel eventueel wat met testa-rossa!
Hij zoekt nog een z-as wellicht kunnen jullie gezamenlijk een freesbank kopen en daarna splitsen dat is in ieder geval goedkoper.

[edit] ik heb je verhaal niet goed gelezen, je hebt de machine nog niet gekocht!

Ruimte tsja dat is bij mij ook een probleem.

Gr. KvG
Ziggy2
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2007 10:41
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Welk draai freesbank

Bericht door Ziggy2 »

Hallo Alleemaal,
ik wil ook een keer iets daarover kwijt. Er is het een en ander daar over al geschreven.
Ik ben 20 jaar geleden met een draaibank begonnen, heb daar een freesmoglijkheid opgebouwt.
Ik moet zeggen, het ging wel, maar nu komt de haak: even een pennetje draaien of iets anders doen, weet ik wat je nodig heb, is er niet meerbij, want het is je werk afbreken ombouwen en opnieuw beginnen.
Wat al enkele voorschrijvers opgemerkt hebben is een draaibank geen freesbank.

Dat was toen ook de reden, dat ik later een freesbank heb aangeschaft. Frezen op een draaibank is alijd behelpen!!
Ik weet er zijn wel kunstenaars bij, veel respect, maar vlot werken gaat echt niet, ook al maken zich dat sommigen wijs dat het wel goed gaat. Mijn tip is: houdt het op twee machines. Met een lanbouwtrekker ga je ook niet op Zandfoort om te racen met formule 1. Nu hoor ik ze al zeggen, maar ik kom er wel! Dat is wel zo , maar de lol gaat er snel vanaf.

Bezint voordat je beginnt.
Groetjes

Ziggy
Plaats reactie