MAHO SK 250 retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

@ed

Een MH700 is wel effe groter als mijn machine, als het goed is heefd een MH700 een Xslag van 700mm en die van mij had er origineel slechts 250mm. De machine die ik gebruikt om onderdelen te vervaardigen voor de toekomstige cnc machine is ook een MH700, echter met verkord bed. Om zo'n machine omte bouwen ben je denk ik wel even bezig en je heb een stevige kraan nodig, om alleen al het bed er af te tillen :shock: .
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Om de kogelomloopspindels op te sluiten heb ik Dubbelrijige hoekcontactlagers gekozen, eenvoudig op te sluiten, geen gestel van losse hoekcontaktlagers en sterk genoeg om alle krachten op te vangen.
3775
de lagers hebben een binnen diameter van 25 mm de spindels hebben dit ook, dus heb ik een verloopbus gemaakt die naar van 25 naar 17 mm gaat. Het lager word opgesloten op de bus met een KM5 moer en de bus daarna met een KM3 moer op de spindel. De buitenschaal van het lager word in een gekotterd gat aangedrukt met de getoonde flens.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Van de origineele Zwaluwstaart van de X-as is de zwaluwstaart verwijderd. Om de karren van de linear stevig op de slede te krijgen heb ik twee koppenplaten gemaakt welke op de slee worden gebout en hier gaan de karren weer op.
3777 3776

De gaten partonen zitten "raar" dit heb ik gedaan omdat het bed verdraaibaar is door een half ronde T-sleuf. Deze optie wilde ik graag behouden.

Het is de bedoeling dat op het platte vlakje een houder komt om de moer van de kogelomloopspindel op vast te gaan maken.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Het lagerhuis voor de Y-as kogelomloop is klaar
3790

Hier in komt een lager met verloopbus
3791 3792

En deze word onderaan de ram tussen de lineair geleidingen gemonteerd.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Op m'n machine moet natuurlijk ook een centraal smeersysteem komen, om de leidingen aan te sluiten op de karren van de geleidingen moest helaas bij de Y-as de ram er even af en de karren worden gedementeerd. Alles daarna weer uitgeleind en weer terug geplaatst.

Effe een foto'je van de onderkant van de ram
3849

Daarna een verbindings plaat gemaakt en de houder van de stappenmotor voor de Y-as geplaatst motor er op en daarna de kogelomloopspindel afgedraaid en voorzien van de nodige aansluitingen (spiebaan en schroefdraad).
En zojuist een tandriem besteld voor deze as.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Mcgyver »

machtig om te zien hoe je dit oude beessie ombouwd met al die moderne geleidingen en techniek ..

CHapeau!

Is wel een bekkie werk zeg!

Keep us posted!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
thb-support
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 okt 2010 22:19

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door thb-support »

Beste mensen, hoe gaat het nu verder, ben erg benieuwd.

Gerrit
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

De ram staat op de machine en is grof uitgelijnd op het frame met een schuifmaat, de karren staan op de kop op een verbindingsplaat deze plaat bedoel ik dus. Toen dacht ik die lijn ik wel effe uit met een raam waterpas maar toen kreeg ik het advies om de uitlijn volgorde anders te doen ( helaas) :roll:. Ik dacht as klaar uitlijnen en volgende as.

3875
Raamwaterpas Voor het uitrichten en controleren van zowel horizontale als verticale vlakken of assen.

Op mijn machine staat de Z-as rails op de machine vast gebout, deze is uitgelijnd ten opzicht van de oude z-as zwaluwstaart deze moet als eerste worden voorzien van een aandrijving daar na gaat de raam waterpas er op en deze waterpas moet dan parallel aan deze as komen te liggen. De X-as kan ik daarna overnemen van de Z-as. Als deze rails zijn uitgelijnd dan kunnen de karren en de plaat waar de tafel aan komt worden geplaatst daarna de spil er op met aandrijving dan deze as nogmaals controleren op haaksheid ten opzichte van de Z-as daarna de raamwaterpas op de plaat waar de tafel opkomt en daarna de Y-as ten opzicht van de X-as en de Z-as uitlijnen.

Als je het op deze manier doet heb je uitgesloten dat de machine niet in de haak staat en je ruiten gaat frezen ipv vierkanten.

Voor de aandrijving van de Z-as word de oude haakse overbrenging hergebruikt omdat ik anders veel slaglengte moet inleveren. Op deze as komt ook een rem voor als de machine uit staat.

Inmiddels wel via Boutje een goede machineklem gekocht
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

Hardstikke leuk projekt en het wordt ook heel voortvarend aangepakt.

Het idee is niet zo origineel , (zie dit linkje van 4 jaar geleden ;-) http://www.practicalmachinist.com/vb/cn ... it-121017/ )
maar het komt wel goed van de grond.
Ik ben erg benieuwd naar de afloop
Laatst gewijzigd door yoyo op 15 nov 2010 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

@yoyo volgens mij gaat het in de link om jouw machine, wat heb jij met de hoofdspildel gedaan?? Mijn machine is voledig gestript en ik weet niet of je nog opzoek bent naar onderdelen, ik heb eigenlijk alles in de aanbieding (assen versnellingsbakken motor snaarwielen tandwielen you name it).

Deze week weinig gedaan aan de maho wand er moesten twee machines worden voorzien van een digitaale uitlezing, een draai en een de freesmachine waar ik alle onderdelen op maak.
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

Stephan, ik heb niks met de machine gedaan, dat heb jij gedaan.

Als je de foto goed bekijkt dan zie je dat het jouw machine is. Dat wil zeggen, hij was zes jaar geleden nog van mij. Ik had er twee waarvan ik er nu dus nog steeds een heb staan. Die zou ik nog kunnen ombouwen net als je met die van jou aan het doen bent. Ik vraag me alleen af of ik er ooit tijd voor heb.

Ik zou wel graag een keer komen kijken als je hem klaar hebt.

Er staat op het PM-forum ergens ook nog een draadje waarin een schetsje staat van een opgebouwde motor
Afbeelding
op deze manier is de horizontale en de vertikale spindel nog te gebruiken. Maar ik begrijp dat jij een hele nieuwe spindel wilt inbouwen.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Yoyo, Het zou kunnen dat ik jou machine heb gekocht echter heb ik een anderde tafel op de machine zitten, namalijk een draai kantel tafel. de zogenaamde instrumentmakers tafel ( vandaar dat ik hem moest hebben ), ik heb de machine bij een handelaar vandaan.

heb jij de tafel van de foto ook nog ?? in de aanbieding.

En als je wilt komem geen probleem koffie staat klaar
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

Dat is de handelaar waarbij ik hem heb ingeruild (ik herken ook hem van de fotos die je hebt geplaatst, ook herkende ik het rechte staafje aan het handwiel waarmee je de kop scheef zet). In eerste instantie wilde ik een cnc SK250 en een manual SK250. Het bleek echter dat er weinig tot geen tooling bij de maho te krijgen is. Voor een cnc is dat niet erg maar ik wilde bij de manual machine wel wat te verzamelen hebben.
Ik heb hem daarom ingeruild op een Deckel FP2 daar ben ik zeer blij mee. De andere SK250 heb ik gehouden om als basis voor de cnc te gebruiken. Hierbij heb ik de stootkop ook nog.
De tafel hiervan is het bovenblad van een beweegbare tafel maar gefixeerd op een vaste achterplaat. Voor de cnc is dat niet erg. Destijds heb ik de slechte machine gehouden en de (goede) tafel hiervan op de machine gezet die ik heb ingeruild. De handelaar moest hem tenslotte ook nog kunnen verkopen. Het was wel jammer dat er een stukje uit de voorrand was misschien kun je dat nog opvullen met zilversoldeer want dat blikje is niet om aan te zien.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

nog snel een mail naar yoyo

Ik had nog een beetje wantrouwen maar met dat plaatje op het bed heb je mij overtuigd. Dit word zeker gerepareed.

Ik heb de machine op gehaald stekker er in en draaien maar de voeding was stuk en ze was in slechte staat van onderhoud.
Alles lag er binnen twee uur naast en toen kwam de echte straat van de machine te voorschijn. De spindel van de X-as behoorde een dikte van de toppen van 2mm te hebben hier is slechts 0,8mm van over de andere assen zijn niet veel beter. De geleidingen zijn gewoon Maho, dus daar mankeert niet veel aan alles na gemeten en een bok gemaakt om haar te kunnen verrijden met de pompwagen en de rest heb je denk ik al gelezen.

Het grote nadeel vind ik dat er een MK spindel in zit deze gaat er ook zeker uit en dit word een SK. De reden dat ik haar op lineair heb gezet is dat de slag van de Y-as gewoon veel te klein is naar huidige maatstaven dus alles of niks.

Op mijn werk heb ik een Maho MH600 en heb regelmatig contakt met DMG en deze jongens vinden het ook leuk en wilden ook wel een fotootje zien ze kenden haar niet meer.

Ik vind het leuk dat je de machine heb terug gevonden en interesse heb.
Plaats reactie