MAHO SK 250 retrofit
Moderator: Moderators
Re: MAHO SK 250 retrofit
Ik ben weer verder gegaan met het maken / aanpassen van onderdelen.
De oude moer houder van de Z-as is aan gepast, een gedeelte is weggehaald en er zijn gaten ingezet om de kogelomloopmoer vast te kunnen zetten.
Foto tijdens boren.
Deze moer houder had aan beide zijde een grote schuine kant op de foto is de ene kant er af.
De twee gaten die je ziet zijn van de voedings as en van de oude moer geweest, bij deze machine werd alles aangedreven door één motor en via assen en tandwielen werd deze naar het bed gebracht. De digitaal die ik vorige had geplaatst heeft een functie om gaten op een steekcirkel te boren en dat gaat geweldig makelijk voor een setje gaten voor de moer.
De oude moer houder van de Z-as is aan gepast, een gedeelte is weggehaald en er zijn gaten ingezet om de kogelomloopmoer vast te kunnen zetten.
Foto tijdens boren.
Deze moer houder had aan beide zijde een grote schuine kant op de foto is de ene kant er af.
De twee gaten die je ziet zijn van de voedings as en van de oude moer geweest, bij deze machine werd alles aangedreven door één motor en via assen en tandwielen werd deze naar het bed gebracht. De digitaal die ik vorige had geplaatst heeft een functie om gaten op een steekcirkel te boren en dat gaat geweldig makelijk voor een setje gaten voor de moer.
Re: MAHO SK 250 retrofit
Een z-as die iets minder snel loopt dan de andere assen (bijvoorbeeld 1:4 ipv 1:2) lijkt mij niet zo storend omdat bij 90% van de werkzaamheden de z-beweging minder/kleiner is dan de x en y bewegingen
Je maakt mooie duidelijke fotos trouwens over de voortgang van de conversie
Je maakt mooie duidelijke fotos trouwens over de voortgang van de conversie
Re: MAHO SK 250 retrofit
De moer houder van de Z-as staat op de machine even passen en uitmeten.
De voet van de machine moet een kleinbeetje worden aangepast wand de spil is te lang ( zie cirkeltje ).
Vandaag een originele dekel fp1 spindel met SK40 gekregen. Nu hoef ik de grote spindel ( ala niels ) niet te gebruiken, dit scheelt heel erg in gewicht aan de ram. Ik denk dat deze spindel erg makelijk in de originele kop zal passen, foto volgt.
De voet van de machine moet een kleinbeetje worden aangepast wand de spil is te lang ( zie cirkeltje ).
Vandaag een originele dekel fp1 spindel met SK40 gekregen. Nu hoef ik de grote spindel ( ala niels ) niet te gebruiken, dit scheelt heel erg in gewicht aan de ram. Ik denk dat deze spindel erg makelijk in de originele kop zal passen, foto volgt.
Re: MAHO SK 250 retrofit
De houder voor het lager van de Z-as is klaar deze word onder het bed gebout met aan de ene kant een rem en aan de andere kant een poelie voor een tandriem
Hier staat de lagerhouder op z'n kop met de opsluitring voor het lager er op.
De lagerpassing is gekotterd, even old skool wand de cnc doet het nog niet
Hier staat de lagerhouder op z'n kop met de opsluitring voor het lager er op.
De lagerpassing is gekotterd, even old skool wand de cnc doet het nog niet
Re: MAHO SK 250 retrofit
Vandaag een dagje vrij gehad en maar eens stevig aan de slag gegaan, de Z-as er afgehaald en begonnen met de voorberijding voor het centrale smeersysteem. Ook is de kruistafel aan gepast zodat de X-as een 200mm extra kan verplaatsen. De spindel voor de Z-as is klaar en zit in zijn lagerblok compleet afgemonteerd met rem .
Volgende week gaat de kruistafel er weer op en dan volgen ook nog een paar foto's.
Volgende week gaat de kruistafel er weer op en dan volgen ook nog een paar foto's.
Re: MAHO SK 250 retrofit
Is het een handmatig smeersysteem of wordt het automatisch gestuurd ?
Re: MAHO SK 250 retrofit
Het smeersysteem is handmatig, maar als je nog een smeer automaat heb dan ik die er natuurlijk zo op zetten . De machine moet eerst maar eens echt gaan draaien voordat ik daar ook veel geld in ga investeren, die dingen kosten nog al wat.
Re: MAHO SK 250 retrofit
Weer wat gedaan deze week, eerst natuurlijk de foto's gemaakt
En daar na alles gemonteerd om te passen, tandriem opgemeten en besteld en toen nog een paar foto's.
Deze motorophanging is zo gemaakt dat als deze motor (6,4Nm) niet sterk genoeg is hij makelijk kan worden vervangen door een 12Nm motor. De tandriem is al de benodigde dikte voor een zwaarde motor.
En daar na alles gemonteerd om te passen, tandriem opgemeten en besteld en toen nog een paar foto's.
Deze motorophanging is zo gemaakt dat als deze motor (6,4Nm) niet sterk genoeg is hij makelijk kan worden vervangen door een 12Nm motor. De tandriem is al de benodigde dikte voor een zwaarde motor.
Re: MAHO SK 250 retrofit
De achterkant van het kruis stuk is dicht gemaakt en de karren zijn voorzien van de smeerleidingen,
Om alle karren en kogelomloopmoeren te smeren heb ik verdeel blokjes gemaakt welke afzonderlijk instelbaar zijn
Op de bovenste foto staat links een elektrokastje welke vast zit op het kruisstuk hier in komt een klemmen strook voor elektronica en aan de onderkant komt een verdeelblok voor het smeersysteem. Dit kastje is van staal en is "waterdicht" alles wat naar binnen / buiten gaat moet met PG-wartels gebeuren.
Nadat het kruisstuk weer op de machine zat is voor het eerst de een motor aangesloten op een spindel en deze motor moest natuurlijk ook even getest worden .
De kracht die de motor kan leveren lijkt tot nu toe voldoende, het kruisstuk weegt ongeveer 50kg en als ik hier zelf dan bijga zitten beweegt de Z-as nog steeds zonder problemen . En voor dat het kerst werd had ik een een testje met de weegschaal gedaan en dat was net onder de 97 en met de kerst heb ik ruim voldoende tot mij genomen daarna is de Z-as gemonteerd en getest.
Tussen kest en nieuw jaar wel wat hulp gehad met de machine vandaar dat het even sneller ging.
Om alle karren en kogelomloopmoeren te smeren heb ik verdeel blokjes gemaakt welke afzonderlijk instelbaar zijn
Op de bovenste foto staat links een elektrokastje welke vast zit op het kruisstuk hier in komt een klemmen strook voor elektronica en aan de onderkant komt een verdeelblok voor het smeersysteem. Dit kastje is van staal en is "waterdicht" alles wat naar binnen / buiten gaat moet met PG-wartels gebeuren.
Nadat het kruisstuk weer op de machine zat is voor het eerst de een motor aangesloten op een spindel en deze motor moest natuurlijk ook even getest worden .
De kracht die de motor kan leveren lijkt tot nu toe voldoende, het kruisstuk weegt ongeveer 50kg en als ik hier zelf dan bijga zitten beweegt de Z-as nog steeds zonder problemen . En voor dat het kerst werd had ik een een testje met de weegschaal gedaan en dat was net onder de 97 en met de kerst heb ik ruim voldoende tot mij genomen daarna is de Z-as gemonteerd en getest.
Tussen kest en nieuw jaar wel wat hulp gehad met de machine vandaar dat het even sneller ging.
Re: MAHO SK 250 retrofit
Ongelofelijk, wat een projekt.
Het vervangen van de spindels door kogelspindels is al een gigantische klus.
En deze manier (met nieuwe kogelgeleiding) is drie keer zoveel werk als wanneer je alleen de spindels had aangepast en toch gaat het ontzetten snel met het projekt
Petje af
Ik ben erg benieuwd hoe het gebeuren met de freeskop en de freesmotor gaat worden. Dat wordt ook nog een aardige operatie.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.
Hopelijk heb je aan het eind nog tijd en energie over om het goed te ontvetten en te voorzien van een likje verf.
Het vervangen van de spindels door kogelspindels is al een gigantische klus.
En deze manier (met nieuwe kogelgeleiding) is drie keer zoveel werk als wanneer je alleen de spindels had aangepast en toch gaat het ontzetten snel met het projekt
Petje af
Ik ben erg benieuwd hoe het gebeuren met de freeskop en de freesmotor gaat worden. Dat wordt ook nog een aardige operatie.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.
Hopelijk heb je aan het eind nog tijd en energie over om het goed te ontvetten en te voorzien van een likje verf.
Re: MAHO SK 250 retrofit
Inderdaad prachtig werk! Zeker met het vervangen van die geleidingen. Dat gaat echt wel het verschil maken denk ik.
Het is ook een heel leuke machine (zoals de meeste Maho's). Bijna jammer dat je hem ombouwt .
Veel succes er mee nog!
Het is ook een heel leuke machine (zoals de meeste Maho's). Bijna jammer dat je hem ombouwt .
Veel succes er mee nog!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Re: MAHO SK 250 retrofit
Het bed is gisteren even op de machine gegaan om te kijken hoe dat er ook alweer uitzag. De maatvoering lijkt aardig te kloppen, en het ziet er wel beter uit een machine met bed . Jammer is dat de rem niet genoeg remt als de machine uit staat en dat de max snelheid ongeveer 1000 mm per minuut is. Snel de tafel er weer af en begonnen met de de kogelomloopspindel voor de X-as.
@yoyo: De frees kop gaat waarschijnlijk worden aangedreven via een snaar rechtstreeks op de freesspindel. maar ik weet nog niet precies hoe. De motor is er al en de spindel ook ( zelfs 2X SK40 ). Eerst de machine werkend en helaas ben ik geen van Gogh dus schilder beloof ik nog niet.
@damocles: Wat is de beste oplossing de machine geheel retrofiten en klaar maken voor de moderne techniek of acepteren dat ie geheel versleten is en naar het oud ijzer brengen. Ik ging voor de retrofit en kwam er achter dat dit wel de langste weg is.
Bedankt voor de interesse
@yoyo: De frees kop gaat waarschijnlijk worden aangedreven via een snaar rechtstreeks op de freesspindel. maar ik weet nog niet precies hoe. De motor is er al en de spindel ook ( zelfs 2X SK40 ). Eerst de machine werkend en helaas ben ik geen van Gogh dus schilder beloof ik nog niet.
@damocles: Wat is de beste oplossing de machine geheel retrofiten en klaar maken voor de moderne techniek of acepteren dat ie geheel versleten is en naar het oud ijzer brengen. Ik ging voor de retrofit en kwam er achter dat dit wel de langste weg is.
Bedankt voor de interesse
Re: MAHO SK 250 retrofit
Ken je deze spindel al, de Kenturn MV0910, dit is een BT30 en kost slecht 890 dollar, ze rekenen voor verzenden 480 dollar. Het is een gerenommeerd bedrijf van spindels uit Taiwan:Stephan schreef:@Mcgyver
De frees spindel is en blijft nog een groot vraag stuk de originele is in brons gelager en loopt origineel max 1000rpm. en is MK4. Dit is natuurlijk tegen woordig erg langzaam en niet handig. Ik ben inmiddels in het van een spindel ala Niels maar die is weer erg groot (sk 40). eigenlijk zoek ik nog een SK30 met wiselaar mogenlijkheid de motor die de spil gaat aan drijven is een 0,75 kW 3000rpm met freq. Ik weet het nog niet.
http://www.kenturn-machinery.com.tw/e/mv0910.htm
Deze prijzen gelden voor de 8000 rpm versie.
Re: MAHO SK 250 retrofit
In middels staat er een kast voor de elektronica op de achterkant van de machine, Hij is een beetje groot uitgevallen maar dit soort dingen zijn normaal gesproken altijd te klein vandaar een XXL versie voor mijn machientje.
De kast is slechts 600 x 400 x 1000 , De machine is net een brugklasser, klein ventje met een mega rugtas , maar hij maakt de benodigde vloer oppervlak van de machine niet groter dus is ie perfect (foto volgt nog).
Het huis voor de moer van de X-as is klaar en zit inmiddels op de slede.
@ Veteq
Deze prijzen vind ik nog stevig, voor zo'n spindel is het niet duur maar mijn spaarvarken is inmiddels bijna dood gebloed . Zelf heb ik twee SK40 spindels sets compleet met lagers en lagerhuis en een hiervan gaat op de machine. In iedergeval bedankt voor het zoeken.
De kast is slechts 600 x 400 x 1000 , De machine is net een brugklasser, klein ventje met een mega rugtas , maar hij maakt de benodigde vloer oppervlak van de machine niet groter dus is ie perfect (foto volgt nog).
Het huis voor de moer van de X-as is klaar en zit inmiddels op de slede.
@ Veteq
Deze prijzen vind ik nog stevig, voor zo'n spindel is het niet duur maar mijn spaarvarken is inmiddels bijna dood gebloed . Zelf heb ik twee SK40 spindels sets compleet met lagers en lagerhuis en een hiervan gaat op de machine. In iedergeval bedankt voor het zoeken.