MAHO SK 250 retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

Het is vooral frappant dat de machine nu toch de ombouw naar CNC ondergaat.
Erg rigoreus om de y-as opnieuw op te bouwen met lineaire geleiders.

Het verschil met deckel is dat bij de maho aan de X-as de spindel vast zit aan het kruis Bij de deckel zit de spindel vast aan de tafel (gaat dus heen en weer). De tafel is dus wel af te nemen met bouten maar je kunt hem dus over de gehele breedte van de X-spindel verschuiven en vastzetten. Je kunt ook je werkstuk direkt op de X-as vastzetten zonder tafel. Bij de maho is dat veel kleiner en je kunt er alleen een tafel op vastzetten. Bij ombouw naar cnc is dat juist een voordeel. Je kunt alles wat lichter maken omdat de onderdelen zichzelf niet hoeven te dragen en bewegen De onderdelen wegen niet zoveel maar de constructie die de ondergrond stijf maakt wel.

Het is een goede keus om er een stalen freempje onder te zetten. Ik had ze eerst op europallets staan maar die geven geen stevigheid op de goede punten. Ik heb verhalen gehoord dat ze er op transport doorzakken.
Bij mij staan ze op dikken metalen platen (10 tot 15 mm) met een U frame. De ruimte ertussen bevat een lade op wielen met tools. Als ik de lade wegrijd kan ik ze met een pompwagen verzetten.
Als ze iets hoger staan kun je er ook beter bij.

Er zijn er waarschijnlijk niet zoveel gebouwd en bijna niemand kent ze. Zeven jaar geleden was er helemaal niets te vinden op het net. Zelfs Tony kende hem niet. Ondertussen wordt hij wel genoemd bij Tony (van Tony's http://www.lathes.co.uk/maho/)
Er bestaat een SK250, SK250A, SK250W en een SK300. Er is er nog steeds een in gebruik bij een universiteit in Oostenrijk en er zijn diverse hobbyisten in Duistland en Frankrijk die er een hebben.
Ik heb er ook wel een handleiding voor, eigenaars die een kopietje willen kunnen zich melden via http://www.metalworker.eu , eerst je taal kiezen, dan op manuals en dan op alle handleidingen. Wel even het betreffende nummer doorgeven

Welk programma ga je gebruiken voor de sturing ? Ik vermoed EMC of Mach3
in de Yahoo cnc groep is op dit moment de discussie tussen die twee weer aangezwengeld. Er stond een goed verhaaltje op over de keuze die je zou kunnen maken.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Met alles of niks bedoelde ik eigenlijk dat niet allen de Y-as op lineair staat maar ook de X-as en de Z-as. De Y-as had een slag van ongeveer 150mm nu 400mm de X-as had 400mm en dit word ongeveer 600mm en de Z-as had 350mm en dit word 450mm. De spindels zijn / worden ook vervangen door kogelomloop 25x5.

De besturing twijvel ik nog steeds over :?: . Mach is nu geinstaleerd op de test opstelling en dit werk goed (met stappenmotor.nl interface kaartje). Van meer ervaren cnc ombouwers krijg ik steeds vaker te horen dat Mach goed is en op het forum lees je dan weer dat wat anders beter is. Kort om ik weet het nog niet. Adviesen met goede beargumentering altijd welkom graag geen bla bla bla verhalen.
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

Ik dacht al op de fotos te zien dat er ook een lg op de andere assen zat. Hoe ondersteun je de delen die voorbij de ondergrond van de x-as steken ?

Hieronder staat het advies van Dave uit de Yahoo cnc groep:


Ik heb zowel EMC2 en Mach3 draaiend op verschillende commerciële machines ..
Sommigen van hen lopen 2 of meer shifts per dag.

Als je Windows draait ..dan ga je het best voor Mach3 of een van de andere commerciële windows CNC pakketten die heel wat meer kosten.

Als je geen bezwaar hebt tegen het draaien van Linux, dan is er EMC2, dit werkt zeer goed voor vele gebruikers.

De meeste van de webservers in de wereld draaien op Linux voor een goede reden - met een goede
setup is het bijna bullet proof.

EMC2 is gratis en Mach3 is $ 175 of zo, maar deze kosten vallen in het niet zodra je begint met de aanschaf van andere CNC-hardware en gerelateerde software (Cam, CAD sw etc)

Als je kunt programmeren dan is EMC2 open source.Als je iets niet aanstaat, kunt je de code herschrijven totdat het doet wat je wilt.Er is ook een stel zeer goede jongens aanwezig, die je in de juiste
richting wijzen als je daar mee bezig gaat

Mach3 is natuurlijk closed source commerciële software.

Er zijn ongeveer 10 ontwikkelaars bezig met het aanbrengen van wijzigingen en aanpassingen aan EMC2
Bugs worden gewoonlijk vastgesteld en verholpen in een paar dagen als ze gemakkelijk
gerepliceerd kunnen worden.

Mach3 is eenvoudig op te zetten voor zeer eenvoudige toepassingen, maar voor meer
complexe toepassingen is EMC2 zeer moeilijk te verslaan; het is uiterst
flexibel.

EMC2 heeft enkele uitstekende bedrijven die zorgen voor de hardware en uitstekende
ondersteuning voor de softwarekant.

Mach3's hardware-ondersteuning is een gemengde zaak en hardwaresupport is een steeds voortdurend probleem voor Mach3.

Het is echt afhankelijk van wat u wilt doen, wat je al mee vertrouwd bent
en hoeveel moeite je wilt steken in de software en setup controles.


De vertaling is gegoogeld en iets bijgesteld maar de kern van de zaak geeft hij wel goed weer.

Ik zou zeggen als je het hebt draaien met mach3 zou ik daar bij blijven en pas overstappen als je het niet verder rond krijgt.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

De ondergrond van de X-as de voormalige zwaluwstaart word aan beide kanten verlengd met 100mm. Deze verlengstukken worden vast gebout en verpend (paspennen rond 10) en daarna worden deze gevlakt tenopzichte van de oude geleiding.

Zijn er nog meer mensen die mij een besturingsoftware willen adviseren. Cad Cam en G-code zijn geen probleem hiermee werk ik dagelijks. De cad/cam software die ik gebruik is Vector, de nederlandse versie van bobcad alleen dan veel verder doorondwikkeld, echter de werk wijze is bijna gelijk.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Voor de aandrijving van de Z-as word de oude haakse overbrenging hergebruikt ik ben hier even mee aan het puzelen geweest en ik denk dat het als volgt gaat worden: :idea:
Z-as spindel - lagering - tandwiel - tandwiel - as - rem -snaar wiel - motor met snaarwiel.
De tandwiel overbrenging is 2 op 1 en ik wil hierna toch nog een snaar wiel hebben mocht de aandrijvings motor niet sterk genoeg blijken (6,4 Nm op 48volt) dan is het eenvoudig een ander snaarwiel en de overbrenging is aangepast. :?: Is dit slim of juist niet??? wat denken jullie :?:
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door boutje »

Krijg je die haakse overbrenging wel helemaal spelingsvrij?
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

Mij werd geadviseerd dat het kan met een overbrenging van 1:2 met 6 Nm motoren en 5 mm spoed spindels. Hierbij moet de tafel met behulp van een gasveer wel geneutraliseerd worden voor zijn eigen gewicht.
Ik zou proberen de haakse overbrenging weg te halen.
Hoeveel spoed hebben jouw spindels en welke diameter hebben ze ?
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

De oude haakse overbrenging is de "oude overbrenging" van de spindel naar het hand wiel/nonius, deze tandwielen zijn wel nauwkeurig anders werkte het niet :P .

Echter is het belangerijk dat er geen omkeerspeling aanwezig is. Wat mag ik maximaal hebben aan omkeer speling?

De spindels hebben een maat van 25mm met spoed 5. Ik wil geen gasveren plaatsen dat ziet er niet uit een machine met krukken :lol: , kan niet lopen zonder :lol:

Zou een spoed van 5 met vertraging van 2 op 1 niet sterk genoeg zijn had ergens op het forum gelezen en zelf wat gerekend dat ik dan op minstens 1000Kg kracht zit (6,4 Nm 2 op 1 + 12,8 Nm en dan deze spoed).
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

Als je met omkeerspeling bedoeld de "vrije slag" dan heb je daar op de Z-as met een kogelspindel geen last van. De hele trein blijft continue op spanning staan en de tandwielen worden maar aan 1 kant belast.
Blijft wel over dat die continue spanning op de tandwielen veel hoger wordt door het gebruik van de kogelspindel.
Als je 1000 kilo hebt berekend dan zal het in theorie voldoende moeten zijn. Ik schat dat de tafel met een verdeelkop en een werkstuk niet boven de 150 kilo uitkomt. Maar het kan zijn dat door krachten die worden opgewekt bij de acceleratie van het geheel er toch ongewenste neveneffecten optreden (gemiste stappen etc)
Aan de andere kant kun je een extra stel "krukken" er ook later onder monteren. Zodat je met die "bijzonder precies uitgebalanceerde precisie tafel " toch fijn werk kunt maken. ;-)
PS
Houd er bij het lezen van mijn adviezen wel rekening mee dat ik alleen werk met grote portaal CNC freesmachines met hout, dat ik nog nooit met een metaal cnc frees heb gewerkt en er ook nog nooit een gebouwd heb.
(Ik ben dus een van die beste stuurlui die aan wal staan :roll: )
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Bij een roterend onderdeel kan je last van hebben van drie soorten spelingen:
als voorbeeld houd een pen in je hand achterkant in de ene hand en de punt in de andere
1 Axiale speling => speling in de lengte van de as, pen van links naar rechts
2 radiale speling => speling in de dwars richting van de as, pen naar je toe van je af
3 omkeerspeling => speling in b.v. de tandwielen, je draai links om en daarna rechts om, hoeveel hoekverdraaing heb je voordat de andere as weer mee gaat draaien (bij een conventioneele machine altijd de speling eruit draaien als je met de nonius werkt)

;-) Ennnnee één onkundige kan meer vragen dan tien deskundige kunnen beantwoorden ;-) gelukking ben je niet geheel onkundig anders had ik je niet kunnen antwoorden ;-)
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

De meeste mensen zijn geinteresseerd in de "vrije slag" als opgeteld totaal van de genoemde spelingsoorten, omdat je die moet invoeren om je besturing te compenseren. dat kan in een boorprogramma nog wel werken maar met frezen kun je er dan niets meer mee

In het geval van het vervangen van de spindel door een kogelomploopversie lijkt me het eenvoudiger om de haakse overbrenging weg te halen. Maar ik weet eigenlijk niet precies meer hoe het er daar uitziet.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Ik heb geprobeert de haakse overbrenging netjes aftestellen. Het kleine tandwiel zit op een splain-as hier zit ruimte op, de tandwielen zijn ook te ver heen om goed te kunnen funcioneeren. Helaas het gaat plan B worden. :cry:

De bedoeling is nu op de tafel aan te drijven met een tandriem dit kost me wel wat slag maar het is niet anders. Ik wil het eerst proberen met 2 op 1 met de 6,4 Nm motor gaat dit niet dan kunnen de wielen worden aangepast of eventueel een 12Nm motor er op (de aansluitflens is even groot alleen is de motor 6 cm langer).

Is het een probleem als de motoren verschillende overbreng verhoudingen hebben? Of lost een besturing dit zonder problemen op. :?:

Als ik alle assen met de zelfde voeding aan sturen en deze voeding is sneller als de maximaal van 1 van de assen (Z) gaan dan alle assen de max van deze as (Z) ??
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4045
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Is het een probleem als de motoren verschillende overbreng verhoudingen hebben? Of lost een besturing dit zonder problemen op.
Je stelt uiteindelijk toch gewoon het aantal pulsen per mm in bij de configuratie van de machine...

De besturing weet dan dat voor DIE as je een x-aantal pulsen nodig hebt om de as te laten bewegen...

Er is dus geen probleem voor de besturing...

Voedingssnelheden zullen allene hetzelfde zijn.. de besturing zorgt hiervoor! ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Gelukkig weer een zorg minder.

Ik krijg donderdag een cursus 4-assen simulaan frezen met Vector Cad Cam op mijn werk, nu weet ik zeker dat ik ook een 4de as nodig heb op mijn machine.
Plaats reactie