MAHO SK 250 retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Het centrale smeer sijsteem is aangesloten en de pomp hangt aan de machine. Wat voor olie gebruiken jullie voor je kogelomloop spindels en kogelomloop geleidingen. Zelf zat ik te denken aan iso vg 220, dit is leidbaan olie die wat dikker/stroperigen is als gewone leidbaan olie. Graag hoor ik jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Dwarsligger »

Gewone iso 150 olie is prima voor de kogelomloopgeleidingen en -spindels.
Gaat ook in de Mazak, Maho en onze eigen machines die na 10 jaar voltijd in de klei te hebben gedraait nagenoeg geen speling hebben...

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
hayabusa10
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2011 08:42

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door hayabusa10 »

Hoi Stephan en alle anderen,

Om te beginnen, ik excuses voor mijn slechte Nederlands (ik ben Frans en ik gebruik de google vertaler).
Ik vond uw post op de retrofit van een Maho SK250.Je ben onder de indruk van het werk op deze machine.
Ik heb ook een SK 250 (serienummer 1333) Ik ben op zoek naar zijn oorspronkelijke versie te herstellen. Ik ben altijd op zoek naar een aantal onderdelen finish om mijn machine te voltooien, omdat mijn mechanische snelheidsregelaar voor de opmars van de tafel is HS.Avez u een aantal onderdelen die je zou de druk om u af te zijn?
Hartelijk
hayabusa10
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Beste Hayabusa al de onderdelen die ik niet meer gebruik zijn te koop. bijvoorbeeld: Motor, spindels, pully, plaatwerk, tand wielen, gearboxes, handels enz.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

De kap voor over de x-as is bijna klaar
4859

Foto's van de kap op de machine, de geleiders zijn afgedekt en de motor ook.
4860
4861
foto's zijn wat donker maar dat heb je als je s'avonds mag spelen 8) .
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Voor het eerst de machine een echt werkstukje laten frezen. best spannend maar zij doet het ongelovenlijk goed 8) , beter en gemakelijker als ik had verwacht.

4862

kevertje gefreesd met twee gereedschappen, frees 10 en een bolfrees 6mm. gereedschapswisselen is even uitzoeken maar daarna ging het goed.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Arie Kabaalstra »

in een blokje was.. "watje" :lol: Nee.. zonder gekheid.. 't ziet er strak uit... dus de nauwkeurigheid van de machine is goed..
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Niels »

Die Kever ken ik 8)
Heb je er wat meer specs van of evt de code met de gereedschappen gebruikt?

Wel een heel leuk begin zo. Zelf heb ik getest met Roofmate. Leuk materiaal en als het fout gaat loopt ie uit je klem en is er niks aan de hand :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

@niels.
De kever heb ik een klein jaartje geleden naar de knowledgebase gestuurd http://www.cnczone.nl/knowledge/kb_show.php?id=53
Het is een .IGS bestandje kan je zelf mee "spelen". Een G-code leveren kan ik wel maar dat vind ik altijd gevaarlijk, waar ligt het nul punt zijn de tools goed, wat kan jou machine enz.
Maakt jou machine een :shock: salto mortale :shock: met mijn code en dan :?: kortom jij weet niet wat er gaat gebeuren maar je moet wel kunnen ingrijpen
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Niels »

Dat antwoord is meer dan voldoende ;-)

IGS file kan ik zelf ook wel een stukkie code uit genereren. Net zo makkelijk want dan kan ik mijn eigen tools er ook bij kiezen.

Denk dat mijn machine geen salto mortale gaat maken maar er dwars door heen bij een te hoge feed :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Bij Alexbrem had ik een mach3 remote gekocht, gistern heb ik die aangesloten en ik ben er zeer tevreden over.
Daarna ben ik begonnen met de nokken voor de Y-as schakelaar
Gebruikersavatar
alexbrem
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 jun 2009 19:58
Locatie: gouda
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door alexbrem »

ik ben blij om te horen dat het goed werkt.
veel succes met de ombouw.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

De schakelkast achter op de machine is best groot en als je in de kast aan het werk bent zit je de hele tijd in het "donker", nu kwam ik laatst op marktplaats een rittal kast lamp tegen ( een klein tl buisje met kap ). Deze heb ik in de kast op gehangen en ben er heel blij mee, er is licht in het duister. Echt een aanrader voor iedereen die een ietwat grotere schakelkast op de machine bouwt.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Ik ben bezig om te gaan verhuizen, vandaar dat het niet heel erg snel meer gaat met de machine. Maar als je verhuist heb je een nieuw naambordje nodig en die gaan we dus niet kopen.
5040
gisteren ben ik nog wel bezig geweest met de eindschakelaars dit is nog een aardige puzzel gebleken maar ik denk de oplossing gevonden te hebben.
Plaats reactie