MAHO SK 250 retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

Een oude koe uit de sloot halen, is misschien wel het goede spreekwoord om dit topic van 5 jaar geleden weer omhoog te krijgen.

Toch is dit een van de indrukwekkendste projecten die ik ben tegen gekomen op het forum.
Zelf was ik ook voornemens om een Maho SK250 om te bouwen naar CNC maar door gewijzigde omstandigheden kan ik dit project niet project doen.

Mijn Reeds kaal gemaakte Maho wil ik daarom doorschuiven (voor een zeer schappelijk zacht prijsje) naar iemand die net als Stephan er ook zo'n fijne CNC gestuurd freesmachine ervan wil gaan maken.

Dit topic is een ontzettend mooie leidraad voor het project, je hoeft dus niet opnieuw het wiel uit te vinden.

Als je interesse hebt doe me dan een pm. Als je serieus ermee aan de slag wil dan gaan we er zeker uit komen.

12381
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het hele verhaal nog es doorgebladerd, een mooie onderneming, en eigenlijk vind ik het iets meer dan een retrofit.
Handig toepassen van gietijzer kun je het ook noemen. :lol:

Eigenlijk ben je benieuwd hoe het nu een paar jaar later allemaal bevalt en of er nog verbeterpuntjes doorgevoerd zijn.
Het zou best leuk zijn om van afgeronde projecten na een paar jaar nog es een update te krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door yoyo »

Er zijn al 3 geinteresseerden, dus reageren is niet meer nodig.
Eigenlijk had ik niet verwacht dat er zoveel animo zou zijn, maar ik ben er wel blij om. Dat geeft aan dat er gelukkig nog veel actieve metaalbewerkings hobbyisten zijn :)
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Heren we blijven wel netjes he.

Om te beginnen is het een keurige dame en geen oude koe. Kort om is het een top machine.
regelmatig ben ik bezig met het maken van tandwielen en tandwieltjes, rechte, schuine enz. 3d frezen is ook geen probleem.

De materialen die ik verspaan zijn over het algemeen RVS 304 en 316 42CRMO, Alu en voor de tandwieltjes delrin.

Laatste aanpassing is het kompleet maken van de 4e as. Ik kan nu op deze as ook een vlakplaat monteren waar weer een machineklem op gaat en dan 4 assen simultaan frezen in de klem. spanmiddelen op de 4e as zijn op dit moment spantangen, 3 klauw, 4 klauw, tussen de centers en de vlakplaat. run out van de as op de aanleg vlakken is 0.005

O,ja op de machine zit tegenwoordig ook een degelijk besturings paneel welke aan een cs-lab zit.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

als er nog animo is voor foto's enzo kan ik deze ook nog wel even posten.
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door thebigbozz »

Foto's zij altijd goed 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Stephan schreef: Om te beginnen is het een keurige dame en geen oude koe. Kort om is het een top machine.
Maar die algauer koeien zijn ook heel mooi hoor. :lol:
12425

Goed om te horen dat het verder ook toppie met de machine gaat, we zien de foto's met ongeduld tegemoet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door thebigbozz »

Gisteren bij Arjan (yoyo) langs geweest om de Maho op te halen.
Aardige kerel met een passie voor machines. Ook nog een paar Hembrug freesbankjes van hem gezien in het wild.

De machine is zoals op de foto's. grotendeels gestript maar op de eerste opslag lijken de zwaluwstaart geleidingen goed te zijn.
Met een heftruck toen het spulletje maar opgeladen en vast gezet voor de 2 uur durende rit naar huis.
12431

De rit ging goed. Geen wiebelende aanhanger of loskomende lading.

Eenmaal thuis maar mijn net nieuw aangeschafte HBM 2t werkplaatskraan op de proef gesteld.
Door de extra hoogte van de 2t kraan kon ik hem zo van de aanhanger af tillen.
Zelf had ik ook nog 2 kunstof rijplaten gehuurd. Die waren hun geld dubbel en dwars waard. Ik heb namelijk nogal ruwe tegels in de tuin waardoor het zelfs zonder iets in het kraantje te hebben bijna niet te doen is om normaal te rijden.
Langzaam maar zeker ging de tocht door de achtertuin. De wieltjes van de kraan wilden niet echt bijsturen als de freesbank er in hing. Dus moest elke keer de wieltje eerst in de goede richting draaien en daarna treken of duwen in de goede richting.
Na 1 1/2 uur stond hij dan na veel zweten en puffen op z'n plekje.

12432

12433

Maar het het eerste pilsje smaakte daardoor extra lekker.

Nu is het het plan om eerst even te inventariseren wat het allemaal is en plannen maken voor de conversie. Hierbij ga ik hem ook digitaliseren in SolidWorks.

Als er echt wat gaat gebeuren met het beestje ben ik van voornemens om een nieuw draadje te beginnen voor de ombouw.

Mark
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door Stephan »

Nu moet ik ook maar een paar foto's plaatsen van mijn kop
18259
18260
18261

Ik vind het wel leuk Twee Maho SK250 allebei van YoYo geweest, en waarschijnlijk de enigen in Nederland. Ze staan vele jaren naast elkaar in zijn werkplaats. Een voor een verkoop hij ze en nadat ze beide een nieuwe baas hebben gekregen die ze ombouwt krijgen ze beide een nieuwe freesspindel.

Ja ja allebei dezelfde deckel snelloop kop met SK40. Alleen heb ik een iets zwaardere motor erop geschroefd wand ik vond de oude een beetje voor beginners :mrgreen: 1,5kW met aparte koelventilator
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: MAHO SK 250 retrofit

Bericht door thebigbozz »

Ook netjes gedaan.

Extra vermogen is natuurlijk altijd fijn.
Zelf ben ik nog niet tegen tegen het limiet aangelopen met de standaard motor. Maar ik ben ook nog niet bezig geweest met een grote wisselplaat frees.
Ook wil ik de snelloopkop helemaal orgineel houden ivm eventuele verkoop in de toekomst, als er een serieuzere spindle in plaats voor komt.

Je bedienings console is ook erg mooi gedaan. Veel knopjes, altijd leuk ;-)

Groeten,
Mark
Plaats reactie