Ombouw Bridgeport CNC (BJ:1980)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Aad
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:54
Locatie: Ouderkerk a/d IJssel
Contacteer:

Ombouw Bridgeport CNC (BJ:1980)

Bericht door Aad »

Hierbij een klein (foto)verslagje van de ombouw van een Bridgeport Series 1 CNC freesbank uit 1980.

571

De freesbank heb ik in het voorjaar van 2007 gekocht met als doel om er een nieuwe besturing op te bouwen. De oude BOSS4 besturing had wat storingen en werkte zoiezo niet erg fijn.

Door tijdgebrek is er pas eind november schot in de zaak gekomen, er zijn 3 nieuwe stappenmotor drivers gekocht bij stappenmotor.nl.
Deze drives gaan de originele motoren aansturen omdat ik het (nog) niet nodig vond deze te vervangen.
De drivers zijn van het type MSD230-8 , een erg mooi compleet systeem met ingebouwde koeling en ze werken gewoon op 230Volt.

De nieuwe besturing bestaat uit een oude (Pentium I) inbouw-PC voorzien van CNCZeus, we hebben voor CNCZeus gekozen omdat dit de meest duidelijke besturing is, het is een kopie van een Fanuc 6m besturing.

De PC is ingebouwd in een stalen bedieningslessenaar, deze zit niet vast aan de freesbank omdat dat me handiger leek.

572

De bedieningslessenaar is opgebouwd uit 30x30 koker en 3mm plaatwerk, lekker stevig dus.

573

Daarna netjes grijs geverfd, het oog wil tenslotte ook wat:

574

Hieronder is nog een close-up van de pc te zien:

576

De achterkant van de lessenaar is uitschroefbaar en wordt als montageplaat gebruikt, hierop zijn de 24V 6A voeding en een oude pc voeding (5/12V) gemonteerd, ook zijn er een aantal klemmen aangebracht om alles netjes en overzichtelijk te houden. In de onderste rij klemmen komt de printerkabel uit en gaat van daaruit weer verder naar de elektriciteitskast van de freesbank.

575

De bridgeport zelf ondergaat inmiddels ook een flinke verbouwing, alle electronica en bekabeling wordt vervangen, alleen de motoren en eindschakelaars worden gebruikt.
Van de 2 enorme kasten vol met elektronica voor de besturing en stroomvoorziening blijft er één over (de andere ligt inmiddels al in het oude ijzer) met daarin een 230-110v trafo voor het smeersysteem.
In deze kast komen ook alle andere stroomvoorzieningen voor oa de spilmotor en de stappenmotordrivers worden hierin weggewerkt.

Binnenkort een update met foto's van de hoe de freesbank aangepast wordt, het is de bedoeling dat hij voor 2008 nog gaat werken.
Als alles naar behoren werkt is het de bedoeling dat er een handwiel en externe voedingsknop op komen. Ook moet de 4e as aangestuurd gaat worden en komt er een stalen behuizing om de freesbank heen (zoals bij moderne machines) zodat er met een dikke straal koelwater gewerkt kan worden.

Maar eerst moet alles netjes en vooral naar mijn zin werken, wordt vervolgd

Aad
Boers Engineering
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Ombouw Bridgeport CNC (BJ:1980)

Bericht door Brunow »

Ow my! Een van de meest belovende projecten die ik tegengekomen ben op dit forum! *Rock en Roll!*

Vraagje. Van die computer voeding. Krijg je daar geen afwijking van eens je de 5V ietwat gaat belasten?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Ombouw Bridgeport CNC (BJ:1980)

Bericht door bartL »

Aad,

Een mooi project, ik ben ongeveer aan hetzelfde bezig alleen houd ik de oude drives om de stappenmotoren aan te sturen. De Boss 5 besturing wordt vervangen door een pentium 4 met hillbilly break out board en mach 3 voor het genereren van de G-codes. In de toekomst wil ik pro/toolmaker aanschaffen zodat pro/engineer modellen in 1 keer in mach 3 geladen kunnen worden en de codes al door de toolmaker gegenereerd worden.
Verder moet ik nog gereedschappen aanschaffen, de frees heeft een QC30 opnamen die niet zo gangbaar meer is volgens mij. Heb jij adressen waar dit te koop is?

Groeten en succes met de voortgang!

Bart
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Ombouw Bridgeport CNC (BJ:1980)

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Aad,

Wat is het koppel van je Stappenmotoren?

Ik wil dezelfde drivers gebruiken alleen dan van Kevin Damen.

Gr. KvG
Aad
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:54
Locatie: Ouderkerk a/d IJssel
Contacteer:

Re: Ombouw Bridgeport CNC (BJ:1980)

Bericht door Aad »

Koppel van de motoren weet ik niet, het zijn de originele nog steeds.

De freesbank werkt overigens al weer een tijdje naar behoren, als besturing heb ik de (betaalde) versie van CNC zeus erop. We hebben al aardig wat motordelen en andere onderdelen erop kunnen frezen.

Hier nog wat foto's van het eindresultaat;

745

744

ALLEEN, hij gaat binnenkort in de verkoop, de reden:
Er is een bewerkingscentrum gekocht en dat was iets te duur om de bridgeport erbij te houden :oops:

Dus als mensen interesse hebben, je kan me altijd een mailtje sturen, maar het is een goede machine dus hij gaat niet voor een appel en een ei weg.
Plaats reactie