iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xirisken

iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Bericht door xirisken »

is er iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een kt-150 proxxon machine ?
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Bericht door Testa-Rossa »

De MF70 is volgens mij het 'gangbare' freesmachinetje van Proxxon om om te bouwen naar CNC.

Voor een M70 CNC zou je even op http://www.youtube.com kunnen zoeken naar 'Proxxon CNC', 34 filmpjes. Je kan op Youtube de poster van een filmpje een PM sturen, dus je zou zo ook nog een en ander kunnen vragen.

Ook staat er 1 te koop op Marktplaats voor 975euro (belachelijk veel in mijn ogen), maargoed die zou je als 'potentionele koper' ook even kunnen mailen voor wat meer info/foto's.

KT150
Afbeelding

MF70
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Testa-Rossa op 04 jan 2008 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
goldklus

Re: iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Bericht door goldklus »

Kijk eens bij http://www.damencnc.com in gallery daar wordt er een in afgebeeld.
Ik heb nog een te koop .Alleen z as werk niet goed
vrg fred
Jeka
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2008 19:46

Re: iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Bericht door Jeka »

Ik heb ook een KT150 en gekeken naar een manier om het om te bouwen. Bij http://www.damencnc.com is een retrofit kit verkrijgbaar. Ik heb er uiteindelijk van af gezien omdat het effectieve oppervlak maar zo'n 13 bij 15 cm is en dat vond ik te klein. Ik ben nu van plan zelf iets te gaan bouwen.

Jos.
xirisken

Re: iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Bericht door xirisken »

ik heb de mf70 filmpjes op youtube bekeken, het ziet er niet mis uit maar ik ben bang dat het motorvermogen te zwak is aangezien ik 3d wil frezen in aluminium en bovendien is de max spantang 3.2mm wat niet veel is

de bfw 40/e met kruistafel kt150 en houder bfb2000 samen = ongeveer 500euro
deze set heeft een groter motorvermogen 250W ipv 100 en heeft spantangen tot 6 mm
bovendien is dit een losse freesmotor met klemdiameter 43mm > kan dus ook vervangen worden met een sterkere kress

bovendien vermoed ik dat deze freesmotor veel minder lawaai gaat maken dan de mf-70
welke onderdelen zouden jullie gebruiken voor ombouw naar cnc (zowel voor mf-70 als kt-150)
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Bericht door Testa-Rossa »

Kan je dan niet beter kijken naar een ander freesbankje, ik vrees dat aluminium frezen met 1 van deze machines tegen gaat vallen. Een BF16, of misschien een kruistafel van Ebay/mp en daar zelf een Z-as met Kress achter monteren?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Bericht door Testa-Rossa »

Kruistafel (verplaatsing = 280x190mm)

Z-as waar je Kress op kan monteren

Z-as met spindel

Zo maar even een voorbeeldje, ik kon op mp zo gauw geen leuk kruistafeltje vinden. Dus op Ebay even gezocht, het is een Inch tafeltje (niet ideaal, maar zoals gezegt even als voorbeeld). Verplaatsing 290x190 (haast het dubbele van de Proxxon). Het tafeltje kost 60 euro in Amerika, dus zeg voor 100 euro in NL. Daar monteer je bijv. de BF16 achter (á 300 euro), of je kan een verplaatsingsasje halen en daar een Kress op bouwen. In beide gevallen ben je denk ik even duur/goedkoper uit en je hebt gok ik (heb de Proxxon in het echt nog niet gezien hij doet nogal plastic aan) een krachtigere, stabielere machine met een groter werkbereik.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

gek als het moge klinken.. de MF 70 is veruit mijn Favoriet.. ik denk dat ie stijver is dan de grotere machine..

ik heb zelf een MF 70, nog conventioneel, maar 't is mijn 1001 dingenmachinientje..ik denk ook niet dat ik em ooit ga ombouwen.. feit is en blijft wel, 't zijn beide kleine machines, dus.. bedenk vantevoren goed wat voor werk je ermee wilt gaan doen..
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Bericht door Testa-Rossa »

De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Bericht door Testa-Rossa »

Misschien dat dit een interresant stuk is om is te lezen?

http://engraving.majosoft.com/html/het_ ... _van_.html
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
rolandcube
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 jul 2007 00:34
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Bericht door rolandcube »

De proxxon Kt150 kruistafel kan je vrij simpel ombouwen naar een cnc gestuurde tafel.
Ik heb destijds de ombouw van de set gedaan om wat bekend te worden met cnc frezen.
En ik moet zeggen dat het frees resultaat niet tegen valt met deze machine. Natuurlijk zijn er
beperkingen bv. frezen van staal moet je niet aan denken maar kunstof, hout, messing, aluminium
is geen probleem. http://www.xs4all.nl/~bet

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: iemand ervaring met een proxxon kt150 kruistafel ?

Bericht door Testa-Rossa »

De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Plaats reactie