BF20 vraagjes (speling/afstellen)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

BF20 vraagjes (speling/afstellen)

Bericht door DaBit »

Ik heb een paar kleine vraagjes aan mede BF20-bezitters of mensen die zo'n ding goed kennen:

- Ik heb op de X-as een backlash die iets varieert tussen de 0,13mm en 0,16mm. Dus backlash meten met poupitaster in de spindel: 0,14mm. Tafel heen en weer en op en neer joggen, backlash 0,16mm. Weer joggen, backlash 0,15mm. Weer joggen, backlash 0,14mm.
Dit uiteraard met vers schoongemaakte en ingeoliede zwaluwstaartgeleidingen. De schroeven van de geleidingen bijstellen maakt weinig uit.

Iemand een idee hoe dat komt? Dat er backlash op zit, helaas, maar dat schijnt nou eenmaal zo te wezen met de standaardschroeven. Maar dat-ie varieert zint me niet.
De Y-as heeft dit probleem overigens niet; daar is de backlash consistent 0,045mm.

- Beetje domme vraag misschien over de moer van de X-as: heeft dat ding 1 of 2 stelschroefjes om de speling bij te stellen? Staat niet in de documentatie en het is zo van buitenaf lastig te zien.

- De kolom staat in de Y-as net iets uit het lood. Ik moet nog eens goed meten hoeveel, maar dat valt niet mee. Hoe stellen jullie dat bij? Uitvullen bij de bouten met eh, iets duns (kan d'r wel een voelermaatje voor opofferen), of kan dat slimmer?
(X-as misschien ook wel maar die heb ik nog niet gecontroleerd)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: BF20 vraagjes (speling/afstellen)

Bericht door lelieveld »

De moer van de assen is een moer welke ingezaagd is en welke je uit elkaar kan drukken met 2 schroefjes om de speling te verminderen
Het indrukken van die spleet gaat niet als die boutjes zijn aangedraaid maar wat uit elkaar trekken wel
ook op je lagers kan speling zitten dan moet je de moer bij de handwielen strakker zetten ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vraagjes (speling/afstellen)

Bericht door DaBit »

Bij die lagers heb ik de speling eruit gesteld toen ik de koppelingen voor de stappenmotoren monteerde. Toen is er overigens ook niks veranderd in de speling. Op de geleiding heb ik een meetklokje gezet en wat getikt met de plastic hamer, en daar kan ik niks ontdekken.

Over die moeren: waar zit die 2e schroef? Ik zie er maar eentje zitten. En even voor de duidelijkheid: die draai je in, dus rechtsom, om de speling te verminderen?

Is die (gemiddeld) 0,15mm trouwens normaal, of aan de hoge kant? Klinkt mij wel als 'veel' eigenlijk, zeker omdat de Y-as maar 1/3 daarvan doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: BF20 vraagjes (speling/afstellen)

Bericht door lelieveld »

schroefje vast draaien dan druk je de moer uit elkaar
ik denk dat die 0.15mm niet slecht is , maar je kan hem strakker zetten en de speling kleiner maken
;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF20 vraagjes (speling/afstellen)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: iets duns (kan d'r wel een voelermaatje voor opofferen), of kan dat slimmer?
Voelerband kun je ook 'los' kopen ( 0.02 0.05 ) of anders latoen koper ( zit ook op de rol )
Als het heel weing is zou huishoudfolie ( ongeveer 0.03 ) misschien ook nog wel kunnen.

Over het nastellen van speling op een moer: Er zit ook een afwijking op de schroefdraad over de werkende lengte, je kunt daardoor ook nooit strakker als het krapste punt, verderop zal er weer iets ruimte op zitten.
Daardoor kun je bij een oude machine met zwaluwstaart geleiding ook de ruimte er niet volledig uitstellen, in het midden loopt het dan en aan de uiteinden zit ie vast.

Beetje overbodig waarschijnlijk, de opsluiting van de moer moet natuurlijk ook goed vast zitten. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: BF20 vraagjes (speling/afstellen)

Bericht door leopard »

Latoenkoper wordt ook nog weleens in setjes met verschillende diktes verkocht in modelbouwzaken.
Als je iets duns wilt hebben om uit te vullen kan je ook een een verzameling blikjes aanleggen en deze met een blikschaar te lijf gaan, pas wel op voor je vingers, er zit gemeen dun spul bij!
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: BF20 vraagjes (speling/afstellen)

Bericht door lelieveld »

Als je kolom uit het lood staat welke richting bedoel je ?
als hij voorover of achterover staat kan je meten met een taster in de freeshouder
daar mee meet je de hoogte van de tafel draai je Yas naar voren en achter de meter moet op 0 blijven staan
Dat zal wel niet die afwijking kan ook komen door de Montage van de freeskop op de slede
zorg dat alles schoon is en zet het heel goed vast
Er is een modificatie op welke Grizzly op de G704 heeft toegepast
Je zet die kop alleen maar aan de onderkant van het draaipunt vast
Door 2 bouten erbij te plaatsen boven het draaipunt is dit opgelost
zie de plaatjes
De steekcirkel is bij mij 76mm
6758
6759
6760
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vraagjes (speling/afstellen)

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Voelerband kun je ook 'los' kopen ( 0.02 0.05 ) of anders latoen koper ( zit ook op de rol )
Als het heel weing is zou huishoudfolie ( ongeveer 0.03 ) misschien ook nog wel kunnen.
Mjah, liever iets degelijkers dan huishoudfolie. Gewoon voelerband op rol of latoenkoper klinkt wel goed (al zal dat al gauw meer kosten dan een simpel setje voelermaatjes; daar word je mee doodgegooid op diverse motor-webshops)

Eerst maar eens zien te verzinnen hoe ik nauwkeurig die afwijking ga meten.
Over het nastellen van speling op een moer: Er zit ook een afwijking op de schroefdraad over de werkende lengte, je kunt daardoor ook nooit strakker als het krapste punt
Dat snap ik. Maar als die Y-as beneden de 0,05mm soepel loopt zou dat met de X-as toch ook wel minder moeten kunnen dan ~0,15mm. En minder is toch beter; software backlashcompensatie is tenslotte ook maar plakband. Werkt goed dat plakband, maartoch.
Beetje overbodig waarschijnlijk, de opsluiting van de moer moet natuurlijk ook goed vast zitten. ;-)
Mjah, misschien een keertje de boel loshalen en inspecteren. Of gewoon leven met wat ik heb (ik heb er opzich weinig last van) en tegen de tijd dat ik dat beu ben kogelomloopschroeven erin.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vraagjes (speling/afstellen)

Bericht door DaBit »

lelieveld schreef:Als je kolom uit het lood staat welke richting bedoel je ?
De voor/achter richting, dus in het verlengde van de Y-as. Het scheelt niet veel hoor, maar het valt net op als je iets vlakgetrokken hebt en je legt het bijvoorbeeld op een glasplaat met een druppeltje water eronder.
als hij voorover of achterover staat kan je meten met een taster in de freeshouder
daar mee meet je de hoogte van de tafel draai je Yas naar voren en achter de meter moet op 0 blijven staan
Dat doet-ie niet helemaal; zit iets van 3 honderdsten verschil in. Magoed, dat kan ook een tafel zijn die niet 100% vlak is; in de X-richting bobbelt die tafel (of geleiding) ook een paar honderdsten. Dus poupitaster in de spil, naaldje zo horizontaal mogelijk op de tafel, tafel heen en weer joggen.
(dat de poupitaster dan afwijkt weet ik overigens, maar de absolute meetwaarden zijn niet zo spannend en indien nodig altijd nog te corrigeren met wat goniometrie)
Dat zal wel niet die afwijking kan ook komen door de Montage van de freeskop op de slede
zorg dat alles schoon is en zet het heel goed vast
Dat kan uiteraard ook. Maar ik zou dat liever in 2 delen opsplitsen: kolom krek haaks zetten tov tafel, en vervolgens freeskop haaks zetten tov kolom.

Overigens heb ik die superstrakke toleranties niet nodig hoor, en zo erg is het allemaal niet. Maar 't spul staat er toch en zo goed mogelijk afstellen kost behalve wat (veel) tijd weinig.
Door 2 bouten erbij te plaatsen boven het draaipunt is dit opgelost
zie de plaatjes
De steekcirkel is bij mij 76mm
Is zowiezo geen slecht plan, want de bevestiging van die freeskop vind ik inderdaad wat dubieus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: BF20 vraagjes (speling/afstellen)

Bericht door lelieveld »

als hij voorover of achterover staat kan je meten met een taster in de freeshouder
daar mee meet je de hoogte van de tafel draai je Yas naar voren en achter de meter moet op 0 blijven staan



Dat doet-ie niet helemaal; zit iets van 3 honderdsten verschil in. Magoed, dat kan ook een tafel zijn die niet 100% vlak is; in de X-richting bobbelt die tafel (of geleiding) ook een paar honderdsten. Dus poupitaster in de spil, naaldje zo horizontaal mogelijk op de tafel, tafel heen en weer joggen.
(dat de poupitaster dan afwijkt weet ik overigens, maar de absolute meetwaarden zijn niet zo spannend en indien nodig altijd nog te corrigeren met wat goniometrie)
In mijn vorig antwoord was ik onderbroken.
Mijn gebakke ei lag koud te worden :P dat vond ik ff belangrijker

Nou Nu weet je dat je tafel en of Y geleidingen niet kloppen
De puppi taster met een verleng armpje ronddraaien zo dat je een Cirkel beschrijft van zeg 150mm
Het verschil voor en achter verreken de verschillen met 0.03 de die je tafel afwijkt
en je weet hoeveel alles uit het lood staat
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vraagjes (speling/afstellen)

Bericht door DaBit »

Hmm, ik zal eens kijken. Beginnen bij het begin, en het ding eens krek waterpas zetten op een wat stevigere bodemplaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie