BF20, spindel loopt zwaar.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door DaBit »

Gister heeft de BF20 een aardige tijd (1,5-2 uur ofzo) continu gedraaid op ca. 900rpm in de lage versnelling, dus niet gek hard. Hij was wel RVS aan het frezen met een 6mm freesje, maar door een niet al te snugger programma eigenlijk meer lucht dan RVS.

Na een ruim uurtje hoorde ik het geluid van de spindel veranderen. Ding even in 'z'n vrij' gezet, spindel draaide met redelijk wat weerstand. Wat af laten koelen, maakte niks uit. Toch maar doorgegaan onder het motto 'als het al stuk is, dan maakt dat ook niet meer uit en het is bijna gebeurd'.

Programma liep braaf af, deeltje was klaar, machine uitgezet. Vandaag nog eens gecontroleerd, en de spindel loopt nog steeds zwaar. In z'n vrij heb ik moeite om de spindel met het topje van de wijsvinger op de ER25 spantanghouder rond te draaien. Voor de rest komen er geen verontrustende geluidjes uit.

Voordat ik de boel opentrek: Heeft iemand dit ook ooit aan de hand gehad, en wat was toen het euvel?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door michel pet »

vermoet de lagers dan.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door Leeuwinga »

Rommel in de spindel lagers zoals gietzand?
Kogellagers defekt?
Gewoon de hele spindel demonteren, binnenwerk reinigen
en alle kogellagers vervangen door SKF of iets anders Duits -degelijk...
Cees
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door lelieveld »

De komische lagers bij mij
Je hebt in zijn vrij staan zeg je
Dan zijn er maar 4 lagers waarvan er misschien 1 maar kapot is gegaan.
Er zitten in het huis 2 lagers met stofringen
En 2 komische lagers , welke je speling vrij kan stellen, de moer kan je borgen met 2 inbusboutjes.
Daar zit geen stofringen tussen en kan je zelf afstellen
Die 2 lagers heb je er zo uit om te bekijken.
Als je boven op de freesspil dat 25 mm dikke busje met 2 platte kantjes afschroefd
Vervolgens met een schroeven draaier die bus eronder naar beneden drukt en de borgring wegschuift.
Kan heel de boor pinole eruit
Wel de digitale liniaal van de pinole losmaken !
En kan je nu kontroleren welk lager het is
Grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door FSSF »

Komisch verhaal :lol: ;-) ;-)
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door Leeuwinga »

TIP.... gewoon ALLE lagers eruit en vervangen door nieuwe
Lagers kosten niet zoveel (behalve die Konische) en anders moet je
straks weer de boel loshalen.
Als alles uit de kop is reinig ik normaal die met was benzine en verf de binnenkant
met een epoxy verf, dan weet ik zeker dat er niet meer van dat gemene gietzand
inzit. Je zult merken dat alles ook veel geruislozer gaat lopen.
Succes, met al die tips en opmerkingen moeten het zo,n vonkentrekker ook
wel lukken om de kop weer goed te krijgen.
Cees
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door Ian »

Kijk ook gelijk of alle lagerpassingen wel rond zijn
Heb bij hbm spul wel eens gezien dat het lager gemonteerd niet eens wou draaien en gedemonteerd wel
Zo onrond dat het was
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door DaBit »

OK, lagers dus, en geen 'afstelling af fabriek is niet alles'. Als ik dat verhaal van Lelieveld/Bert zo lees ligt het zo uit elkaar.

Ik zal van de week eens kijken, en als een van die lagers niet fris is dan vervang ik ze inderdaad meteen allemaal. Lagernummers staan in de partslist volgens mij en de lokale industrietoko heeft een uitgebreide selectie SKF en FAG op voorraad, dus dat komt wel goed.

Die epoxyverf is ook wel een goeie. Epoxyverf heb ik niet, maar gewoon lamineerepoxy staat er nog wel een jerrycannetje.

Ik mag dan trouwens wel vonkenboer zijn, maar motorfiets-blokjes uit elkaar en in elkaar schroeven zonder onderdeeltjes over te houden en wat stuk was weer te repareren gaat me tot nu toe goed af, dus dat spindeltje zal ook wel lukken. Maar wat achtergrondinformatie kan uiteraard nooit kwaad; bij motorfietsen bestudeer ik ook altijd eerst het werkplaatshandboek en eventuele HOWTO's voordat ik de doppendoos tevoorschijn trek.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door lelieveld »

Voor je de Boorpinole er uit haalt
De digitale liniaal van de pinole losmaken !

Anders moet je dat hele ding uit elkaar halen
bij mij lazerde het hele zooitje naar beneden toen ik de vergrendeling van de boorpinole los draaide :evil:
Nu let ik er dus heel erg op :oops:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door DaBit »

OK, ik zal proberen om dat niet te vergeten :lol:
Bedankt voor de tips!

Even vooruit lopen op de zaken: hebben die conische lagers en de moer waar je ze mee aanspant nog een correcte, gedefinieerde voorspanning nodig? Op spanning als ze koud zijn is niet noodzakelijkerwijs ook correct als ze warm zijn en belast worden.....
De fijne-draad spanmoer van de balhoofdlagers van een van mijn motoren (KTM 950) gaat daarom op maar liefst 25Nm (!) vast; veel strakker dan wanneer je het op gevoel doet, maar noodzakelijk om te garanderen dat er onder alle omstandigheden een beetje voorspanning overblijft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door DaBit »

Nou, lijkt me duidelijk:

Afbeelding

Lagerschalen zijn niet erg fris meer, rolletjes ook niet. En kijk eens naar de kooi van het lager rechts op het plaatje? Stelletje @#$%^#@.

Goed, bergje vragen over die konische lagers:

1) Het zijn 32005 lagers. Da's een bekende; die heb ik er in de vorm van balhoofdlagers al aardig wat vervangen. Ik heb zelfs nog een nieuw FAG 32005X lagertje liggen. Is die bruikbaar (hoef ik er maar eentje bij te halen), of zijn 32005 lagers voor in een freesmachine iets bijzonders?

2) Gebruik ik regulier NLGI 2 lagervet op lithiumzeepbasis voor die dingen (lekker inmasseren), of heb ik wat anders nodig? 't viel op dat de chineesjes een dunnere rode smurf gebruikt hadden voor deze lagers in plaats van de dikke groene smurf waarvan ze een halve emmer elders gebruikt hebben.
Voor de spline heb ik trouwens nog een lekker molybdeensulfidespulletje liggen. Is dat eventueel een goed plan voor die rollenlagers? (ik heb eigenlijk nooit MoS2 vet in lagers gesmeerd, alleen op glijdende delen)


OK, dan die andere twee lagers. Die voelen overigens prima, niks op aan te merken.

3) Het onderste lager heeft als code 6007Z op de schaal staan. In de onderdelenlijst staat een 7007AC lager vermeld. Beiden zijn 62x35x14 lagers, alleen de voorgeschreven 7007AC is een hoekcontactlager, en de 6007 niet; da's een gewoon lager. Hmmz....

Maar maakt 't eigenlijk wat uit, 6007-ZZ vs 7007AC in deze toepassing? Dat lager krijgt als het goed is geen axiale krachten te verwerken, toch? Sterker nog: het 6007 lager is in stofdichte (ZZ) uitvoering te krijgen, het 7007AC lager vind ik zo gauw niet met stofdichting.
Oftewel: welke koop ik?

4) Ik weet nog niet of ik het ga doen, want de boorpinole ligt er snel uit indien nodig en de lagers zijn nog prima, maar wat is de handigste methode om dat 6209 en 6007 lager te verwijderen? Kan ik die bus met tandwielen eruit tikken?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door lelieveld »

Ik heb die lagers met tandwiel er met een draadeind er uit getrokken
een draadeind M12 of zo er langs onder er in met een moer en een stevige ring er op
door de lagers steken een stukje pijp wat over het lager past en daar op weer een ring met moer
dan draai je het hele spul er langs de bovenkant uit
er in zetten heb ik op de zelfde manier gedaan maar dan een grote ring op het huis aan de onderkant
Maar zoals je al zei dat kan je altijd nog doen ;-)
die 2 conische lagers eerst maar vervangen en goed afstellen
En de schroefdraad vet vrij houden van die grote moer om alles af te stellen
het gaat erg gemakkelijk losser of vaster ondanks die 2 borg boutjes
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door DaBit »

lelieveld schreef: er in zetten heb ik op de zelfde manier gedaan maar dan een grote ring op het huis aan de onderkant
Ben je dan die lagers niet te gortig aan het belasten, of gaat het heel makkelijk?
Je trekt ze dan via de binnenschaal op hun plek. Voor het verwijderen maakt dat weinig uit; ze gaan immers toch de vuilnisbak in. Maar voor het monteren is het een andere zaak.

Wat zit er bij jou als onderste lager? 6007-ZZ regulier kogellager of een 7007AC hoekcontactlager?
die 2 conische lagers eerst maar vervangen en goed afstellen
Gewoon op gevoel (lichte weerstand, zeg maar), of op moment? Indien het laatste: welk moment?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: BF20, spindel loopt zwaar.

Bericht door lelieveld »

er zit nergens een hoek contact lager in
Ook niet in mijn BF30
het er in drukken in de BF30 heb ik een ring gedraaid zodat hij op de butenste schaal drukt van het bovenste lager
Maar het onderste lager duw je inderdaad op de binnenring er in .
afstellen net speling vrij
moeilijk vast e stellen als het niet in een keer goed is , dan doen we het 2 keer toch ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Plaats reactie