Bridgeport series 1 CNC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Bridgeport series 1 CNC

Bericht door bartL »

Hallo forum leden.

Ik ben nieuw hier en ben hier eigenlijk gekomen via de .com versie van deze site.
Ongeveer 1,5 maand geleden heb ik een bridgeport series 1 CNC freesmachine aangeschaft die ik van plan ben om te bouwen naar volledig computer gestuurd. Deze machine heeft nu nog een tape maker en een tape reader waarop de programma's te schrijven zijn op een tape die vervolgens op de reader weer afgelezen kunnen worden door de machine. Omdat ik hier helemaal geen kaas van gegeten heb en het best ouderwets is wil ik de Boss 5 besturing verwijderen en de machine met behulp van een break out board aan de computer linken die mach 3 gaat draaien om de G-codes in te lezen.
Alvorens dit te doen wil ik eerst zorgen dat de machine feilloos kan draaien en bewegen. Nu heb ik een probleem met de Z-as, deze kan ik wel bewegen maar als ik hem te lang ingedrukt hou dan daalt of stijgt hij niet meer maar hoor je de motor nog wel. Dit betekend waarschijnlijk dat de motor gaat oscilleren tussen de polen en feitelijk niks meer doet. Dit is een typisch verschijnsel dat optreedt bij een transistor die kapot is. Het probleem is echter dat ik zowel de hoofdtransistors als de transistors op de Z-as printplaat heb gecheckt maar deze alle nog goed zijn. Iemand een idee wat het dan zou kunnen zijn?
Verder ben ik nog op zoek naar gereedschappen voor de frees, dit zat er namelijk helemaal niet bij. De spindel heeft een QC30 opname.
Na dit project hoop ik hetzelfde te kunnen doen met mijn Hardinge HXL CNC draaibank.
Als ik hier wat beter bekend ben zal ik hier nog wat foto's plaatsen indien er geinteresseerden zijn.

Groeten,
Bart
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Bridgeport series 1 CNC

Bericht door rsemotion »

Bart,

Welkom op het forum.
plaats rustig alle vragen, tips, en ombouw beschrijvingen.
ik ben erg nieuwsgierig naar je machine.

Foto's kan je in je personal gallery uploaden, en koppelen aan je berichten door de IMG tag te gebruiken.
http://www.cnczone.nl/gallery/

Als je vragen hebt mbt tot het forum, kan je mij, create of erik rustig aanschrijven

Rene
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bridgeport series 1 CNC

Bericht door Erik »

bartL schreef:Nu heb ik een probleem met de Z-as, deze kan ik wel bewegen maar als ik hem te lang ingedrukt hou dan daalt of stijgt hij niet meer maar hoor je de motor nog wel.
Wat voor een motoren? Stappen- of servomotoren? Of gewone gelijkspannings- of wisselspanningsmotoren? Wat voor een geluid maakt de motor, zoemtoon of draait de motor onbelast?
bartL schreef:Dit betekend waarschijnlijk dat de motor gaat oscilleren tussen de polen en feitelijk niks meer doet. Dit is een typisch verschijnsel dat optreedt bij een transistor die kapot is. Het probleem is echter dat ik zowel de hoofdtransistors als de transistors op de Z-as printplaat heb gecheckt maar deze alle nog goed zijn. Iemand een idee wat het dan zou kunnen zijn?
Waar zitten de transistoren in ingebouwd? Frequentieregelaar of omkeerrelais? Alle connectoren en soldeereilanden al nagelopen? Eventuele koolborstels en anker van de motor zijn in orde? Op de 1 of andere manier een mechanische blokkering? Is er een overstroombeveiliging geintegreerd in de elektronica? Op welke manier zijn de transistoren gecheckt? Kun je de transistoren niet beter preventief vervangen? Heeft de z-as print een aparte voeding die de storing zou kunnen veroorzaken? De spanning al gemeten op de motor als 'ie draait en als de storing optreed? Heb je de motor al uitgewisseld met die van een andere as en treed dan de storing ook op? Heb je de driverprint al uitgewisseld met die van een andere as en treed de storing dan nog op?

Teveel vragen...
Gr.

Erik
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Bridgeport series 1 CNC

Bericht door bartL »

Erik,

Dat zijn een hoop vragen maar ik vind het zeer interessant dat er gelijk iemand met de nodige kennis reageert.
Het is een Boss5 machine en zover als ik weet zijn die uitgevoerd met stappenmotoren.
Ik weet van informatie op het internet - waar precies hetzelfde probleem beschreven stond - dat het een elektrotechnisch probleem zou moeten zijn. De motor gaat harder zoemen maar doet feitelijk niks. Door een slechte transistor kan de motor gaan oscilleren waardoor het lijkt dat hij wat doet maar dat doet hij niet. Exact het probleem wat ik heb. De transistors zitten in de zij-cabinet tegen een zwart luchtrooster. Deze heb ik losgehaald en getest met een multimeter met de diodetester. Bij de X-as kwam ik hier al een slechte tegen. Bedoel je met soldeereilanden printplaten? Daar heb ik alles op gecheckt. Alle transistors en diodes zijn nog prima en weerstanden zijn niet doorgebrand. Uitwisselen van de motoren zit ik niet echt op te wachten omdat ik denk dat dit niks uithaalt omdat ik echt denk dat het een electrische storing is.

Rene:
Bedankt voor de informatie. Ik zal binnenkort kijken of ik wat foto's kan uploaden.

Gr.
Bart
Plaats reactie