Parameters Heidenhain TNC155

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door hessel_swart »

Hey mensen.

Ik heb een machine gevonden met een Heidenhain TNC155 besturing, maar ja nu komt het, door heel lang zonder stroom gestaan te hebben zijn de parameters d'r uit.

Volgens de verkoper heeft hij er de parameter lijst bij, is dit te doen ( zelf ) of kan iemand mij daar bij helpen ( mocht ik hem aanschaffen ) ?

p.s. Heidenhain TNC 155 is toch via R232 in te laden met een programmatje ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hessel_swart schreef:p.s. Heidenhain TNC 155 is toch via R232 in te laden met een programmatje ?
Waarschijnlijk moet je een sleutelgetal invullen, die worden overal in de manuals genoemd. Op de site van heidenhain kun je alle documentatie downloaden.
Voor de communicatie hebben ze een programma'tje dat TNCremo heet. ( even googelen )

http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... 13F40.html
http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... 13F40.html
http://www.heidenhain.nl/nl_NL/document ... downloads/ onder PC software kijken.
http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... /sa155.pdf

En dan te bedenken dat heidenhain niet 'mijn' ding is ;-) maar hun documentatie is niets op aan te merken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door Nicky »

Als die verkoper inderdaad een lijst heeft met de juiste parameters dan is dit wel te doen, enkel een kwestie van overnemen wat er op de lijst staat. gebruikerparameters is de code '123' en de parameters '95148'.

RS 232 kun je heel simpel gebruiken met tncremo welke je zo kunt downloaden van de heidenhain website. Enige wat je nodig hebt is dan een kabel. Verwacht niet dat je veel kunt uploaden naar je besturing. Weet niet exact wat die besturing aan geheugen heeft, maar het zal niet veel meer zijn dan 32kB.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nicky schreef:Weet niet exact wat die besturing aan geheugen heeft, maar het zal niet veel meer zijn dan 32kB.
2048 blokken
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door hessel_swart »

Okay dus het is wel te doen mits de gegevens er bij zijn.

Ik wil eerdaags even gaan kijken en kan ik meteen checken of het de juiste lijst is....

Over de communicatie, je zal toch ook wel kunnen dripfeeden of streamen ? dus direct vanaf je pc inladen ?
Gebruikersavatar
alexbrem
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 jun 2009 19:58
Locatie: gouda
Contacteer:

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door alexbrem »

je kan de parameters ook invoeren zonder de rs232 communicatie
na het opstarten kan je in het referentie scherm op de mod knop drukken
dan het code sleutel getal 95148 dan kan je de parameters ingeven.
het is wel wat werk maar het is te doen.
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door Nicky »

Ja je kunt ook met dripfeed programma's overbrengen, is een kwestie van een parameter veranderen van '0' naar '1'. Alleen die besturingen gaan maximaal tot 2400 baud en hoger kunnen ze gewoon niet aan weet ik uit ervaring.

Dus goed ik weet niet wat jij wilt doen ermee, verwacht niet dat je programma's met veel kleine incrementele lijnen kunt aflopen, houdt de besturing gewoon niet bij. En die 2048 blokken eerder genoemd komt ongeveer overeen met 32kB. Het zijn gewoon oude besturingen waar je niet te veel van moet verwachten. Verder zijn het wel goede besturingen.

Nou zoveel parameters had de 155 nog niet, die heb je zo ingevuld met de hand. Als het nou een 426 of 530 betreft, dan wordt het wel wat meer om in te vullen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door hugo stoutjesdijk »

dripfeed
Het verbaasd me altijd dat hier op het forum nogal snel geroepen wordt:
te weining geheugen en dripfeed.
Er wordt niet eens gevraagd wat iemand met z'n machine doet.
Ik maak al ( nou ja 98% ) van m'n onderdelen met programmatjes waarbij ik de moeite niet eens neem om een pc met canbam op te starten.
Met 200 regels typewerk heb je echt een indrukwekkend onderdeel. Zo'n besturing heeft natuurlijk cycli voor boorgaten, rechthoekige kamers, ronde kamers, freesradiuscompensatie enz. Je kunt er dus echt prachtige onderdelen meet maken.
Dus succes met je machine. ;-)

moet je natuurlijk geen PCB willen frezen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door Arie Kabaalstra »

mij verbaasd het niet.. inefficiënte paden van de Cam software, complex 3 D werk.. en dat met een liefst zo goedkope, dus oude machine, met beperkt geheugen..
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door Nicky »

Nicky schreef:Dus goed ik weet niet wat jij wilt doen ermee,
Volgens mij heb ik wel ter sprake gebracht wat hij ermee wilt gaan doen Hugo en daarbij zie ik hier best wel wat 3D werk voorbij gaan omdat er veel mensen zitten vanwege hun hobby in de modelbouw en andere hobbies. Op het werk is het voor mij ook vaak gaatjes boren, een spiebaan frezen of een kamer frezen en dan heb je inderdaad weinig nodig, daar geef ik je volkomen gelijk in.

Volgens mij kan het weinig tot geen kwaad om iemand erop te wijzen of hij er wat mee kan voordat die straks met een machine in zijn maag zit. Dan kan die alsnog een andere besturing erop gaan bouwen en brengt ook weer allerlei bijkomende kosten met zich mee.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nicky, je hebt gelijk.
Zo zwart-wit bedoelde ik het ook niet. En het is inderdaad goed om mensen op (eventuele) tekortkomingen te wijzen. Is altijd moeilijk in zo'n verhaal de juiste nuancering te vinden. Hopelijk heeft Hessel nu voldoende gevoel bij wat ie kan verwachten . :P
Ik ben nogal een voorstander van aan de machine programmeren, komt waarschijnlijk omdat ik daar zelf geen moeite mee heb. En je verdedigd altijd je eigen idee denk ik. ;-)
En misschien weet Hessel heel goed wat ie wil en zit ie nu hoofdschuddend deze berichtjes te lezen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door Nicky »

Nee ik begrijp wel ook dat het soms gissen is als de vraagsteller niet geheel aangeeft wat zijn intenties ermee zijn en je zo een diversiteit aan antwoorden krijgt. Ik weet inmiddels wat hij er grotendeels mee van plan is en zal hij een afweging moeten maken denk ik. Maar goed dat is iets dat hij zelf uiteraard moet gaan beslissen en aan hand van een ieders antwoord daar zijn eigen antwoord in vindt hoop ik.

Heb gewerkt in machinefabrieken waar geen cad/cam software was en wij ook moesten programmeren aan de machine zelf. Ik heb er ook geen moeite mee net als jij en zou ik ook absoluut niet in een fabriek willen werken waar ik alleen maar knoppen hoef te drukken. Denk ook niet dat het kwaad kan dat als ze zich zullen verdiepen in het handmatig programmeren, zo kun je altijd je programma ook controleren als er zich in fout voordoet die je cam software of post processor heeft gegenereerd.
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door hessel_swart »

Ik vraag me nu héél erg af wat Arie niet verbaast ?

Me budget is niet "sky is te limit".... dus ik zoek iets wat de meeste potentie heeft, lijkt me logische, via deze manier lees ik ook veel over de Heidenhain zelf ( ja google bestaat ook I know ) maar persoonlijke meningen vind ik vaak belangrijker.

Mijn intenties hangen ook van de freesbank zelf af, ik wil best een concessie doen tussen betaalbaar/haalbaar en prestaties, wat ik op het oog heb heeft genoeg bereik (voor mij ) een tool wisselaar en een 4de as , ik vind dat belangrijker dan de mogelijk heid tot 3D frezen aangezien je met deze dingen productiviteit behaalt.
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: Parameters Heidenhain TNC155

Bericht door eliebaele »

Mooi voorbeeldje, deze week wou ik gaan testen met Hoogvoedingfrees, stuk uit cam 25mm vlakken met passen van 0.8mm...
Nou niet dus, programma was veeeeeeeeeeeeeeel te groot. Dan maar de vlakfrees van 100 erop :-)
Plaats reactie