G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door floriske.nl »

BELANGRIJKE UPDATE: We hebben inmiddels wat slechte ervaringen gehad met de after sales van G-Weike welke belangrijk zijn om te vermelden in dit topic. Zie het laatste kopje van deze post.
Omdat er wat mensen nieuwsgierig waren naar de eindprijs en de machine vandaag bezorgt is maak ik bij deze dan toch maar eens een eigen topic aan rondom de aanschaf van een G-Weike WK-6090.

Mensen die het volgende topic gevolgd hebben weten er al wat meer van:

http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=7423
Inleiding

In het kort komt het er op neer dat ik op zoek was naar een 60x90cm CNC machine. En als in bovenstaand topic te lezen is heb ik samen met Vincenttor, na enig speurwerk, besloten de machine bij G-Weike (http://www.wklaser.com) te bestellen.

Dit is de pagina op hun website met de machine in standaard configuratie: http://wklaser.com/pro_199.aspx
Specificaties

Standaard komt de machine met 2Nm Nema23 steppers, 1605 kogelomloop, ronde ondersteunde geleidingen op x-en y as en niet ondersteunde geleidingen op de Z-as.

Wij hebben echter de specificaties enigszins naar eigen wens aan laten passen en de machine is met de volgende onderdelen geleverd (helaas niet allemaal conform onze bestelling, zie "Het vervolg").

• 20mm PMI MSA square Linear guides on x- y & z
• 2005 German high precision (C7) ballscrew on x-axis
• 2005 German high precision (C7) ballscrew on y-axis
• 1605 German high precision (C7) ballscrew on z-axis
• stepper motors - 86BYGH450A-06-05J (2,1Nm/4A)
• stepper drivers - Leadshine M542-05
• limit swiches (proximity, 1 per axis)
• power supply (40V 10A for stepper motors & 24V for other electronics)
• all wiring, etc.
• ACD for z-axis spindle (tool setter)
• 1,5kW water cooled spindle with Fuling DZB200M inverter
• the machine comes with accessories(ER 11 collets, 16pcs of router bits etc.)

Buiten deze specificaties hebben wij de machine zonder controller besteld omdat we beiden een EdingCNC controller wilden gaan gebruiken.

Met bovenstaande wijzigingen in de specificaties komt de machine ook in een iets ander jasje.
Foto's tijdens productie

Wij hebben specifiek gevraagd om foto's van het productieproces. Dit is de laatste serie foto's die wij van de fabrikant hebben ontvangen tijdens de productie:

7522 7521 7520 7519 7518 7517
Kosten machine

Na kort onderhandelen hebben wij de machines gekocht voor $ 2300,- FOB (Free On Board), omgerekend kwam dit neer op € 1790,-
Kosten transport en BTW

Op aanraden van MichielB hebben wij gekozen voor Norbert Dentressangle voor het volledige transport vanaf de haven in China tot aan onze deur. Wij zijn hier echt super geholpen!

Het totale transport terug gerekend naar één machine tot aan de deur inclusief BTW en alle overige bijkomende kosten kwam op € 845,- waarmee de totale kosten voor de machine € 2635,- zijn geworden.

De transportkosten waren als volgt verdeeld:

Zeevracht - $ 50/m3 = € 110,52
Lossing - € 26/m3 = € 72,93
THC - € 16,5/m3 = € 46,28
Laat Volgen - € 70 :2 = € 35,00
ISPS/ Milieu - € 12,50 :2 = € 6,25
Inklaring - € 45,00 :2 = € 22,50
Invoerrechten = € 31,95
BTW = € 419,79
Voorschotprovisie - 3% = € 13,55
Transport Oirschot = € 72,00
Fuel surcharge 17% = € 12,24

Totaal - € 843,01

Let wel, deze kosten zijn die voor mijn machine, maar wel gebaseerd op een bestelling door 2 personen (de bedragen waarbij :2 staat zouden voor 1 machine dus het dubbele zijn geweest)

De gebruikte HS goederencode voor de freesmachine is 8459 31 (1,7%): http://gebruikstarief.douane.nl/8459310000
De levertijd

We hebben de machines op 26 maart 2013 besteld waarna ze in productie genomen zijn.
Ze zijn op 22 april verscheept en op 3 juni aangekomen in Rotterdam.
De uiteindelijk levering heeft 10 juni plaatsgevonden.

Hier even een aantal foto's van de machine net na levering:

Uitpakken:
7549 7550 7551 7552

Voor het verwijderen van het "transportvet":
7553

En er na en op z'n plek:
7554755575567557
Het, helaas negatieve, vervolg

We hebben even gewacht met het posten van onze ervaringen met de aftersales, maar omdat G-Weike niet bereid is om een aantal fouten toe te geven en/of te compenseren doen we dit bij deze toch.

Ze hebben bijvoorbeeld niet alles conform offerte geleverd.

Dit is wat we besteld hebben:

• 20mm (HiWin or) TBI square Linear guides on x- y
• 2005 German high precision ballscrew on x- and y-axis
• 1605 German high precision ballscrew on z-axis
• 3,5Nm stepper motors on all axis instead of 2,1Nm (kosten: $100,- extra per machine)
• stepper drivers - (Leadshine)
• limit swiches
• all wiring
• power supply etc.
• ACD for z-axis spindle
• 1,5kW water cooled spindle with inverter
• No DSP controller and PCB ivm gebruik EdingCNC controller
• accessories (ER 11 collets, 16pcs of router bits etc.)
• extra box of bits (it comes with 16pcs of bits)

En dit is wat er geleverd is:

• 20mm PMI square Linear guides on x- y - NIET WAT WE BESTELD HEBBEN
• 2005 German high precision ballscrew on x- and y-axis
• 1605 German high precision ballscrew on z-axis
• 2,1Nm stepper motors on all axis instead of 3,5Nm (waarvoor we $100,- extra betaald hebben per machine) - NIET WAT WE BESTELD HEBBEN
• stepper drivers - (Leadshine)
• limit swiches
• ontbrekende aarde draad - NIET WAT WE BESTELD HEBBEN
• power supply etc.
• ACD for z-axis spindle - Ontbraken bij eerste levering, maar zijn nageleverd
• 1,5kW water cooled spindle with inverter
• No DSP controller and PCB
• accessories (ER 11 collets, 16pcs of router bits etc.)
• extra box of bits (it comes with 16pcs of bits)

Zoals je kan zien zijn enkele zaken niet conform offerte/bestelling geleverd en G-Weike weigert dit toe te geven en/of compenseren

---

We hebben $100,- extra betaald voor 3,5Nm stepper motors, maar kregen in plaats daarvan 2,1Nm.
G-Weike weigert de extra $ 200,- die we betaald hebben terug te storten ook al hebben ze deze upgrade niet geleverd.

---

Daarnaast waren de volgende zaken mis met de machine:

Aarde draad ontbrak volledig, ronduit gevaarlijk en niet CE conform!
Er was geen aarding aangebracht in de machine, dus zowel de apparatuur als het chassis waren niet geaard. Dit hebben we gemeld bij G-Weike en aangegeven dat we dit zelf op hebben moeten lossen wat zowel tijd als geld gekost heeft. G-Weike weigert deze fout toe te geven en/of compenseren.
Daarnaast werden ons CE conforme machines beloofd, maar een machine zonder aarding zal nooit aan deze eisen voldoen.

Ontbrekende smeernippels op de wagens konden zogenaamd niet nageleverd worden
Omdat de wagens van de geleidingen geen smeernippels hadden hebben we nagevraagd of deze nageleverd konden worden. Hierop kregen we de reactie dat ze contact gehad hadden met PMI en dat hieruit bleek dat deze niet los nageleverd konden worden. Ik kon dit niet echt geloven en heb dus zelf contact opgenomen en had binnen een dag een prijsje binnnen. Waaruit blijkt dat ze helemaal geen contact met PMI gehad hebben,

Stepper drives waren verkeerd ingesteld (stroom)/amperage
Omdat de acceleratie na testen te wensen overliet vermoedde ik dat dit met de instellingen van de drives te maken had. Hierop G-Weike verzocht de specificaties van de motoren door te sturen welke we na enkele maanden en veel vijven en zessen eindelijk ontvangen hebben. Hieruit bleek inderdaad dat de instelling verkeerd was en dus ook dat de verkeerde motoren geleverd waren.

Home switches waren verkeerd gemonteerd zodat de machine verkeerd homede/B]
De home switches waren zo gemonteerd dat de x- en y-assen omgewissseld waren, hierdoor homede de machine boven het werkvlak in plaats van boven het ongebruikte gedeelte van het bed. Dit hebben we zelf nog op moeten lossen.

Waterpomp is niet krachtig genoeg om voldoende flow te genereren
Er wordt een aquarium/vijver pomp bij de machine geleverd welke niet voldoende krachtig is om voor een degelijk flow te zorgen. Dit hebben we aangegeven bij G-Weike en kregen als reactie dat dit nu eenmaal de pomp is die er bij geleverd wordt.

Aansluiting waterpomp verkeerde maat
Er werd een aansluitnippel geleverd bij de pomp welke niet geschikt was voor de slangen van de machine. We hebben zelf moeten improviseren om eea aan te kunnen sluiten.

Z-as niet goed uitgelijnd
De z-as stond bijna 1º scheef In eerste instantie dacht ik dat dit aan mezelf lag vanwege het verstellen van de spindel motor, maar het bleek in de Z-as plaat te zitten.

---

De laser had ook nog enkele problemen, waaronder:

• gevaarlijke ongeisoleerde krokodillenbek aansluiting voor de hoogspanningskabel van de laserbuis
• verkeerd uitgelijnde kop
• niet goed gecentreerde 4e as


Aangezien dit niet mijn machine is weet ik de exacte details niet, maar bovenstaande heb ik in ieder geval meegekregen.

---

De meeste puntjes hebben we zelf inmiddels opgelost en zijn op zich "kleinigheidjes", maar alles op een hoop in combinatie met het belangrijkste feit dat de stepper motor upgrade niet geleverd is en ze niet bereid zijn de meerprijs die we hiervoor betaald hebben terug te storten heeft ons doen besluiten deze ervaringen te posten.

Al met al zouden we, ondanks dat de machines na wat aanpassingen goed bevallen, mensen vanwege de slechte aftersales af willen raden om te bestellen bij een G-Weike gerelateerd bedrijf en willen adviseren naar alternatieven zoals wellicht Quick CNC of JCut te kijken.
Laatst gewijzigd door floriske.nl op 04 jun 2014 09:07, 17 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door Sven »

OP het eerste gezicht ziet het er netjes uit. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Voor wie ook zoiets van plan is, let op als je de term "German high precision" ballscrew oid tegenkomt, dit kan het merk zijn, ipv de oorsprong...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door marcoooo »

Veel plezier met dat mooie machine

en gelukkig ging het importeren soepel 8)
same same but diffrent
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door floriske.nl »

@Sven, de tijd zal het leren. Wij zijn waarschijnlijk net zo benieuwd als jou.

"Germen high precision" wil inderdaad niets zeggen, ze komen net zo goed uit China :lol:

@marcoooo: Thx!

Het importeren ging inderdaad soepel, alle papieren etc. werden direct in orde bevonden en het inklaren etc. is dan ook erg snel gegaan.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door Lude »

Valt me heel erg mee die prijs!

Wat zijn de specs van de kogelomloop spindels? (voorgespannen moer? C-rating? (b.v. C7 oid)).

Zou serieus overwegen als ik jullie was om binnenkort eens te peilen of er meer geïnteresseerden zijn (met een kleine winstmarge voor jullie natuurlijk)!
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door Markus »

Ziet er goed uit, echt goed. € 2635 alles inclusief super prijs ! Maar een vraag zie ik dat goed dat de kogelomloop van de Zas geen aparte lager blok heeft. In de foto zie ik slechts een askoppeling, de zas lijkt op de lagers van de stappenmotor te steunen.



Greezt,

Markus
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door floriske.nl »

Hierover is eerder een apart topic geweest: http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=31&t=7674

De machine heeft alleen een eindlager op de Kogelomloopspindels, geen vastlager aan de zijde van de stappenmotor.

Dit is iets wat op vrijwel alle betaalbare Chinese machines toegepast wordt en de tijd zal het leren in hoeverre dit wel of geen problemen op zal leveren.

De z-as kogelomloop heeft overigens aan de onderzijde wel een lagerblok waar deze op steunt.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door Nederbelg »

Foto's, foto's.....foto's :mrgreen:
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door floriske.nl »

Rustig, rustig.....rustig :mrgreen:

Ik kan niet heksen ;-) maar heb vandaag al een paar foto's aan de openingspost toegevoegd.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door Nederbelg »

Het ziet er erg netjes uit.

Kan niet wachten tot je de boel aan de gang hebt en de koffie klaar staat, dan neem ik de Bossche bollen wel mee. ;-)

Mvg,

Michel
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door floriske.nl »

Ik hoop dat dit niet al te lang gaat duren, maar ben ook nog met een project bezig dat af "moet".

Maar heb hopelijk de komende dagen tussendoor wel wat tijd om de PC voor de besturing in elkaar te proppen en de CPU5B te installeren.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door audiomanics »

Dat kunnen ze nou weer wel: alles gieten. Een complete Y-wagen uit een stuk.. Gietaluminium??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door floriske.nl »

Het is inderdaad gietaluminium. Het totale portaal (exclusief z-as) bestaat uit 4 delen:

• De brug: als het ware een aluminium bak op z'n kant waar ook opliggende delen voor de geleidingen in gegoten zijn welke later vlak gefreesd zijn.

• De 2 zijkanten/wagens: Deze zijn uit 1 stuk gegoten, maar niet geheel massief (vandaar de afdekplaten aan de binnenzijde). De wanddikte is zo'n 10mm

• Een verbindingsdeel aan de onderzijde waar de ko-moer op bevestigd zit. Dit deel lijkt van staal te zijn omdat het rood gemenied is, maar heb niet goed genoeg gekeken dus het kan net zo goed ook aluminium zijn.

7536

---

De zwarte stroken op het bed zijn van geschuimd PVC.

7557

Zelf wil ik deze te zijner tijd verwijderen omdat ze te zacht zijn waardoor je zeker niks vlak kan klemmen. Ik speel met het idee om er houten stroken voor in de plaats te plakken (dubbelzijdige tape oid) welke ik door de machine laat vlakken. Op die manier zijn de T-sleuven nog steeds te gebruiken, is het bed mooi vlak en heb ik meteen een spoilboard.

Ik twijfel alleen over het materiaal, mdf, multiplex, betonplex etc.

Betonplex/multiplex heeft wellicht de voorkeur, maar je moet dan wel op de juiste diepte vlakken. Niet dat er net een flinterdun laagje van 1 van de houtlagen blijft zitten.
Laatst gewijzigd door floriske.nl op 12 jun 2013 12:39, 6 keer totaal gewijzigd.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: G-Weike WK-6090 met aangepaste specs

Bericht door Nederbelg »

Als het goed is, zal het rechthoekige deel waar je bed op ligt ook één deel zijn. Geen aluminium maar gietijzer.

Mvg,

Michel
Plaats reactie