BF20 vragen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF20 vragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Backlash op de X is 0,06mm, backlash op de Y 0,09mm.
Na een paar weken vakantie :P loop ik natuurlijk hopeloos achter, maar ik zie nergens hoe je de speling uit de moeren hebt proberen te krijgen. Door afwijking in de spoed moet je ook al weer meer speling in de moer toestaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Damocles schreef:Die druk je tijdens het frezen er uit (tegenlopend dan toch). Maar ik spreek je zeker niet tegen dat kogelomloop een noodzaak is.
Ja, behalve als je een geluf trekt van 100% van de freesbreedte. Je moet tenslotte toch ergens beginnen.
Maar er is mee te leven hoor, dat zonder meer.
Die meet en regel techniek lukt nog wel. Het is de electronica hardware en communicatie bussen en dergelijke waar ik geen kaas van heb gegeten.
Dar heb je nou net niet zoveel mee te schaften. PC+Mesa AnythingIO kaartje+breakout/servoamplifier/whatever bord.
Ook je punt over het sluiten van de lus op de PC via een PCI of PCIe kaartje is zeer goed gestaafd. Moet ik toch ook eens over nadenken. De prijs van die kaartjes zijn natuurlijk wel meteen een pak duurder dan die KFLOP.
Volgens mij niet. Tientje of 7-8 moeten die AnythingIO dingen kosten meen ik.
Die KFLOP lijkt me ook veel makkelijker te configureren/aanpassen van de code.
Het kan in ieder geval, en dat maakt 'm wel interessant. Maar het zal niet veel makkelijker zijn dan de LinuxCNC HAL configureren.
Kan je die Mesa kaartjes niet gewoon via hun site kopen? Er staat dat je ze via mail moet contacteren.
Had ik ooit gedaan, maar geen antwoord. Verder heb ik ze nog wel op een Tsjechische en Duitstalige site zien staan, maar nog niet serieus gezocht.
hugo stoutjesdijk schreef: Na een paar weken vakantie :P loop ik natuurlijk hopeloos achter, maar ik zie nergens hoe je de speling uit de moeren hebt proberen te krijgen. Door afwijking in de spoed moet je ook al weer meer speling in de moer toestaan.
De moeren zijn ingezaagd en met 2 boutjes te stellen.Dat heb ik ook gedaan, maar verder dan dit kom ik er niet mee. Schroefjes zijn ook ontzettend gevoelig; als ik ze nu 10 graden verdraai zit de hele boel muurvast.

Anyway, ik moest iets voor de baas doen; een paar gaten in een bestaand frontplaatje erbij. Collega had niet zoveel zin om nog een keer te gaan vijlen, en voor een CNC machine is het een peuleschil als ik maar weet wat waar moet komen.

aluminiumrand is strakker dan ik laatst zag:
(3mm tweesnijder HSS, niet bepaald nieuw en fris, 10000rpm, 250mm/min voeding, tegenlopend frezen)

Afbeelding

Kleine text graveren is ook wel een opgave, dus maar geprobeerd:
(3mm hoge letters, 0,15mm het alu in)

Afbeelding

Lijkt zo hier en daar alsnog rot te wezen, maar blijkbaar is het (QCAD-) font voor de letters 'o' en 's' een stuk minder vloeiend als voor 'S' en 'P' bijvoorbeeld.

Hier ben ik dus niet ontevreden mee, maar aan de andere kant is de kracht op de tafel ook zo'n beetje 0.

Een 'echte' test, 2 delen frezen die in elkaar vallen, moet ik nog doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

De kogel(omloop) is door de kerk: ik heb bij Damen de X- en Y-as kogelomloop-ombouw-sets besteld en een setje ADT askoppelingen.

Ik heb er nog even aan zitten denken om dat linearmotionbearings2008/Chai spul te bestellen, maar als ik dan zo af en toe lees dat daar alsnog 0,05mm backlash op zit, sja. Dat Damen spul kost een lieve duit, maar tot nu toe heb ik over de kwaliteit die ze leveren niks te klagen.

Een mooi moment om toch ook maar meteen over te stappen naar de 3-fasen 1,7Nm stappenmotoren ipv de 4Nm motoren die er nu op zitten. Die motoren had ik al liggen, en op Ebay 2 stuks Leadshine 80V/8,3A 3-fasen drive gescoord. En zo'n elcheapo breakoutbordje; mijn eigen stepperdrives bufferen braaf het binnenkomende step/dir signaal, maar die Leadshines doen dat niet. Zo'n Chinees bordje wel, en voor die 8 euro kan ik de losse componenten niet eens kopen.

Ik kon het niet laten om het spul even los aan te sluiten:
Afbeelding

Eerste indruk: heeft potentie. De motor zelf laat zich zo snel accelereren en decelereren dat-ie vrolijk de tango over de tafel danst.
Van die Leadshine-drives had ik meer verwacht; die worden toch meestal wel geprezen. Maar ik weet dat een 3-fasen stepper nog een heel eind soepeler kan lopen dan wat deze drive voor elkaar krijgt. 't is prima hoor, daar niet van, maar het kan nog een heel eind beter.

Ook raar dat die dingen 200 pulsen voor een hele omwenteling doen terwijl de motor zelf 300 stappen per omwenteling doet. Vreemd en ongewenst als je 't mij vraagt. Ik had liever 300/600/900/1200/1500/etc. stappen per omwenteling gehad.

Nou, maar eens achter de tekentafel voor een paar nieuwe motor-montagestukken.

En mocht er iemand nog een bruikbare KO-spindel voor de Z-as hebben liggen dan hou ik me aanbevolen. Die meteen meebestellen bij Damen trok het spaarvarken niet, en opzich heb ik van die groffe 0,3mm speling op de OEM Z-as spindel niet zoveel last omdat die er door het gewicht van de freeskop en het trekken aan de frees uitgetrokken word. Maartoch, het is wel mooier om daar ook een kogelomloop op te zetten.


Verder nog een wazig idee. Ik wissel regelmatig binnen 1 werkstuk tussen Kress en hoofdspindel. Kress om te frezen, graveren en kleine gaatjes te boren, hoofdspindel om draad te tappen, gaten te verzinken, etc. Blijft met opspannen een probleem; de twee spindels hangen 'ver' uit elkaar dus ik moet regelmatig het werkstuk verschuiven en overnieuw uitklokken omdat ik het anders kwa bereik niet red.

Stel nu, ik maak een spindeltje dat in de bestaande MC2 opname past: MC2 opname, lagerblokje met 2 hoekcontactlagers, Kress asje of ER11 gevalletje.

Vervolgens de bestaande trekstang vervangen door iets waarmee ik dat spindeltje aan kan drijven en vast kan zetten in de MC2 opname. Kress gebruiken om dat spul aan te drijven, en voila, ik heb een 5000-25000rpm spindel met de kop op dezelfde XY locatie als de hoofdspindel.

Een riempje van Kress naar een vrij draaiend klein spindeltje dat in een MC2 opname past is nog simpeler en sneller te wisselen, geen idee echter of dat bij 25000rpm ook nog goed gaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Geen vragen, maar ach, een plaatje kan geen kwaad. Ik heb een kogelomloop, betere koppelingen en de 3-fasen stepper gemonteerd op de Y-as:

Afbeelding

Montage van de stepper is simpel: 2 flenzen en 4 stukjes aluminium rond 20 ertussen. Niet erg fancy, wel effectief.
Montage van de kogelomloop had nog wel wat voeten in aarde. Ik ben wel even bezig geweest om alle klonten gietijzer die in de weg zaten weg te werken.

X-as is een 'oeps'-momentje. Ergens heb ik me 10mm verrekend:

Afbeelding

Nouja, komt goed. X-as is trouwens ook nog geen KO-spindel; die moet nog komen.

Ik ben benieuwd. Volgens de theorie moet de 1,7Nm NEMA23 motor beter presteren dan de 4Nm NEMA34.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Zo, het werkt met de driefasensteppers.

Werkt het beter? Hmm, ik loop nog tegen een rare zaak aan. Die steppers willen niet boven de 900rpm. Daaronder: probleemloos. Daarboven, 'TRRRRRRR'. Doen ze zowel met de kogelomloop op de Y-as als de trapeziumspindel op de X, waarbij die Y-as dan 2x zo hard loopt dus.

Lijkt haast wel een resonantie te zijn of iets dergelijks. Meer of minder microsteppen doet de truuk niet in ieder geval, en op stroom omlaag reageren die steppers al helemaal slecht. Die doen het alleen goed als ze echt de stroom krijgen die in de datasheet staat. 1 instelling lager op de (Leadshine 3ND883-)drive en ik haal de 1 meter/minuut niet eens meer. Ik heb voor de gein wat daklood rondom de askoppeling geknoopt om te kijken of ik het punt kon beinvloeden, maar nee hoor. 900rpm = max.

Acceleratie is dik in orde. Staat nu op 1500mm/sec^2; daarboven begint de werkbank waar het spul op staat wel erg te bewegen en komen er enge geluidjes van de machine af. Maar er is nog ruimte voor meer; 2500mm/sec^2 deed het ook. Is trouwens niet nuttig meer, want het ding is nu al binnen een millimeter afstand op topsnelheid.

Al met al lijkt de 'downgrade' van 4Nm steppers naar 1,7Nm steppers een vooruitgang.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF20 vragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dabit, ik neem aan dat je eerst wel uitgezocht hebt hoe hard zoiets max. kan.
Nieuwsgierig als ik ben, heb ik even een datasheetje gezocht (gokje, maar hij lijkt er wel erg op)
http://www.dynetics.nl/CMS/Docs/japan%2 ... KT60R1.pdf
daar zit niet veel meer in boven 800rpm, in fullstep zou ie iets harder gaan.

Hopelijk zit ik er helemaal naast, heb er ook geen verstand van. :oops:
Gr. Hugo
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Hugo,

Is krek dezelfde; ik gebruik inderdaad die KT60RM1-551 motortjes. Wat dat microstep-plaatje vooral goed laat zien is dat die motor er een bloedhekel aan heeft om minder stroom te krijgen dan wat er in de datasheet staat (RMS stroom blokgolf/fullstep = 1. RMS sinus/microstep = 1/sqrt(2) = 0,707). Iets wat ik zelf ook al gemerkt had. Meestal vinden stappenmotoren die je toeren wilt laten draaien het wel prettig als de stroom juist iets lager staat.

Ga je de piekstroom met een factor wortel 2 verhogen, dan is de RMS gelijk, en het koppel zou dat ook moeten wezen, minus verliesje hier en daar. Tenzij het ijzer in verzadiging komt van die 1,4x hogere stroom.....
Verder is mijn busspanning hoger (74,2V gemeten) dan de 24V die ze in de grafieken gebruiken. De koppel/toerengrafiek zou dus langer vlak moeten lopen, aldus de theorie.

Probleem is dat ik die Leadshine drives niet in de echte fullstep-resolutie kan zetten om het te proberen. Iemand heeft aldaar besloten dat ze 200 stappen per omwenteling doen met een motor die 1,2 graden per stap doet (=300 fullsteps/omw). De drive microstept dus altijd, anders komt-ie nooit aan 200 stappen per omwenteling.

Nouja, die Leadshines zijn 2e handsjes zodat ik alvast wat heb dat 3-fasensteppers aan kan sturen, en ze waren niet duur. Uiteindelijk maar eens een versie 2 van mijn eigen drives maken, want die zijn in versie 1 al stiekum best goed en inmiddels weet ik wel een paar punten die voor verbetering vatbaar zijn. Maar dat duurt nog wel eventjes :)

En eigenlijk is het ook weer niet zo belangrijk allemaal. De X-as krijgt ook nog een kogelomloop, en met de grotere spoed daarvan haal ik ook op 900rpm heel fatsoenlijke snelheden. Meer is niet nodig. Acceleratie is belangrijker, en dat is nu al prima in orde. Mooi soepel rondlopen is ook belangrijk, en dat doen die motoren heel netjes. Bij lage toeren hoor je ze amper. Onder de streep ben ik er op vooruit gegaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: BF20 vragen

Bericht door lelieveld »

HI dabit om resonties op te heffen zijn hele mooie trillingsdempers welke je op de kogelomloopas kan monteren
Maar een simpele bus welke ruim passend is 0.1 mm te groot op m'n as werkt ook al merkte ik per ongeluk
Ik denk dat dit werkt omdat Die bus begint wat te rammelen en trillingen veroorzaakt welke die van de stappenmotor komen tegenwerkt.
Misschien dat iemand met meer kennis van deze zaken dit beter kan uitleggen. ;-)
Kost je niks en is zo uit te proberen
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Ik heb een beetje gejokt: microstepping doet wel degelijk iets.
Alleen moet je er dan wel voor zorgen dat de frequentie waar de stapgenerator op werkt zodanig is dat-ie vloeiend kan accelereren tot max. Als op het eind de resolutie zo laag is dat de volgende keuze in snelheid meteen tientallen procenten sneller is dan werkt dat niet. Je kunt een motor niet vragen om van het ene op het andere moment een fors eind sneller te gaan lopen.

Met de 'basethread'-frequentie fors opgekrikt (tegen de 70kHz aan) kun je wel wat. Nieuwe resultaten: met 200 stappen per omwenteling is het 3x prut, met 400 stappen per omwenteling is het 2x prut, met 1600 stappen per omwenteling is het 900rpm max, met 3200 stappen per omwenteling zo'n 1050rpm en dan kom ik weer in het gebied dat 70kHz basethread wat aan de slome kant is om te grote stappen te voorkomen. Zet ik de acceleratie van 2000mm/sec^2 terug naar 200mm/sec^2, dan verandert er niks terwijl de motor dan minder koppel hoeft te leveren om de boel in beweging te krijgen.

Het riekt toch naar resonantie. Mijn eigen drives reconstrueren de pulstrein die binnenkomt van de sturing en maakt daar meer stapjes van (word geinterpoleerd naar 60kHz stapfrequentie met een resolutie van 128 microsteps). Misschien dat ik daarom nooit wat gemerkt heb van (midband-)resonantie.

Ik ga dat 'ratelaar-trillingsdemper' truukje van Lelieveld toch eens proberen, gewoon om het te weten. Want opzich: 3,5 meter/minuut ijlgang is ruim genoeg met zo'n klein bereik, en de machine zit met een fractie van een seconde op die snelheid. Op normale freessnelheden nog veel rapper dus, wat prettig is bij G61 of G64 P0.025.

Yep, ik ben nog steeds blij met de lichtere motortjes. Die Leadshines vind ik wat minder. Maar eerlijk is eerlijk; het is een oudere generatie drives van ze, en voor de prijs had ik ze zelf niet kunnen maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF20 vragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben meer dan zomaar nieuwsgierig naar je 3-phase project, ben zelf met een projectje bezig waar ik ze misschien in wil gebruiken. ( dus leek het me wel een goed plan als jij het eerst onderzoekt ;-) )
Kwam al wel een STK673-010 driverchipje tegen, maar dat zal je ook wel kennen.

Hier nog zo'n motor controller liefhebber:
http://openservodrive.com/argon-open-servo-motor-drive/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

En hier de website van het bedrijf van die kerel: http://granitedevices.com :mrgreen:
Die is goed bezig trouwens. Zaken als geschakelde voedingen, servodrives, etc. zijn toch complexe stukken elektronica. In de basis best simpel, maar een betrouwbare praktische uitwerking is lastig.

Dat STK-ding had ik ook al gevonden. Vmax=30V en geen enkele voorziening om resonantie etc. tegen te gaan. Er is ook ergens nog een obscure 2-chip oplossing, maar verder is er weinig in standaard IC-vorm te krijgen. De vraag is ook of je dat wil; ik ben van de meeste geintegreerde oplossingen (Toshiba, Allegro, etc.) enkel gecharmeerd van de kostprijs. Op deze familie na; volgens mij zitten die op het juiste pad. Is wel 2-fase, en dient getuned te worden op de gebruikte motor.

Kwa off the shelf: Leadshine drives uit de DM serie schijnen een stuk beter te zijn dan die (oudere generatie-) ND-serie die ik heb. Een klant van ons gebruikt Technosoft iPos drives in z'n apparatuur, en als ik zijn motortjes zie/hoor lopen dan denk ik 'wauw'. Niet goedkoop overigens dat spul, en die klant neemt er genoeg af om een eigen variant te hebben.

Kwa eigen ontwerp: ik ben er redelijk zeker van de analoog/digitale hybride die ik in gedachten heb uiterst leuk gaat worden. Het analoge deel haalt bandbreedtes waar een (betaalbare) DSP nog een puntje aan kan zuigen en is daarmee onder andere ook royaal rap genoeg om resonantie actief elektrisch te dempen, en meten of ik stapverlies heb (zodat ik een following error kan geven richting de sturing) moet volgens mij ook kunnen. Het digitale deel zorgt dan voor alle moderne grappen en grollen. Z'n archilleshiel gaat de warmteproductie worden. Snelle elektronica word heet.
Eigen ontwerp bestaat alleen nog in simulatie, maar dat zou wel eens niet lang kunnen duren. Ga ik hier in het openbaar niet veel over zeggen in ieder geval.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: BF20 vragen

Bericht door Damic »

Wat betreft je wazig idee: ik zou iets maken dat je je hel spindle kunt vervangen on the go of een dual spindle maken eventueel iets wat je kunt draaien

Zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=WI0ZtVT0a5w gewoon je spindels naast elkaar
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Spindel draaiend maken, dus 90 graden draaien is de 2e kop, hmm. Is misschien ook wel wat. Exact 90 graden draaien kun je met paspennetjes wel doen. Zoiets een beetje stijf krijgen is wel nog een leuke uitdaging.

Freeskop makkelijk wisselbaar maken is lastiger. Spul is toch zwaar. Je kunt het wel met een paar rails oplossen (inhangen en wegrollen), maar ik denk dat ik ook eens een keer een paar platen hout rondom het masjien bouw, want inmiddels in de hele omgeving rondom de machine een grote spanenbende. Die loop je ook mee de woonkamer in hoe goed je ook veegt en stofzuigt. Dan word zo'n rail weer minder handig. En hoeveel stelschroefjes je er ook ophangt, om die frees onder een hoek van exact 90 graden met het bed te krijgen moet je toch weer klokken.

't mooiste zou misschien nog een HF-spindel zijn van 2-3kW en 12000-18000rpm max. Het meeste freeswerk zit bij mij toch tussen de 2000 en 10000 toeren. Moet opzich nog genoeg koppel kunnen leveren om bruikbaar te zijn bij 2000-3000rpm, en met vloeistofkoeling is de warmteontwikkeling bij dat soort lage toerentallen ook niet zo'n probleem. ER20 of liever nog ER25 spantang is ook een mooi maatje.

Maarja, kostprijs.
1,8kW/12000rpm Teknomotor elektrospindle is 845 eurootjes, VFD erbij, paar beugeltjes, boutjes en plakken alu erbij, bergje kabel en stekkers, en de prijs van het geheel is een stuk hoger dan wat de hele BF20 nieuw kost.
Chinees dan? 3kW of 4kW watergekoeld klinkt aanlokkelijk. Dingen zijn bijna altijd 24000rpm, dus zeg dat je met een 3kW spindel zo'n 250W mechanisch vermogen overhoud bij 3000rpm. Zo'n 0,7-1Nm bruikbaar koppel zeg maar. Kost ca. 350 euro voor enkel het motortje, type 4-spindel-lagers. Is wat beter in verhouding met de prijs van een BF20 in ieder geval. Hmm, kweetnognie. Ooit heeft het geen zin meer om BF20's om te bouwen en kan ik beter investeren in een een stabiele basis, berg lineaire geleidingen, etc. en zelf wat opzetten.


Magoed, gister een blokje POM gefreesd met het nieuwe spul op de BF20. Hoop gezeik:

- realtime-API errors ondanks dat ik in de latency test nog nooit een jitter groter dan ca. 8000ns gezien heb. En dan is een steppersysteem de kluts kwijt...

- Na een paar uur draaien, als alles lekker warm is, gaat het mis met de motor op de X-as. Hoop stappenverlies, de bekende 'trrrrrrr'. En dat tijdens een G1 op 900mm/min, dus niet eens ijlgang. Jaja, en dat gebeurt uiteraard net een regel voordat de frees in Z omlaag gaat... Y as heeft nergens last van, Z-as draait nog met de oude spullen en dat werkte al goed.
Kan eventueel ook smering van de geleidingen zijn lijkt me. Ik kan me indenken dat de X-as eerder z'n lijbaanolie kwijt is dan de Y, en met een paar uur draaien zijn er al behoorlijke afstanden afgelegd. Zou het zin hebben om gewoon NLGI2 vet te gebruiken ipv olie op die X-as geleiding?

Ik ben dus weer even terug op 8x microstepping ipv 16x en een wat lagere snelheid en acceleratie (nu 750mm/sec^2 ipv 2000).

Achja, het was te verwachten dat er nog wat gremlins naar boven zouden komen. Is altijd zo tenslotte :)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20 vragen

Bericht door DaBit »

Nog wat zitten spelen met die 3-fasen stappenmotoren. Regelbare voeding erop om eens te kijken of ze bij een lagere voedingsspanning beter zouden presteren (hoge spanning + lage inductie/weerstand vraagt nogal wat van de drive, en die Leadshine 3ND's zijn geen toppertjes. Ook niet slecht overigens, meer 'gewoon'). Het hele arsenaal van stromen en spanningen gehad, maar die 3,2Arms en 75V voeding is toch een optimum.

Bij zo'n 650rpm word het maximum aan vermogen getrokken uit de voeding; er gaat dan een Watt of 60 naar de motor. Daarboven loopt het weer af, om tegen de 900rpm tegen een harde grens aan te lopen. Een 'ratelaar' trillingsdemper moet ik nog eens proberen, maar extra gewicht op de askoppeling doet niks en als het resonantie was is dat ook al vreemd.
Blijft toch onverwacht gedrag dat ik niet goed snap, en daar kan ik niet goed tegen. Maar zoals eerder gezegd: last heb ik er niet van en tot die 900rpm zijn die motoren bloedsnel met accelereren en decelereren en lopen ze heel mooi soepel rond.

Kwa freesspindel: ik heb zo'n 'four Japanese import bearings' (dus waarschijnlijk heet de Chinese lagerboer 'Japanese import bearings') 3kW watergekoelde Chinees besteld bij de bij velen bekende Ebayleverancier Chai/linearmotionbearings2008. Die is wat duurder dan de rest, maar als ik zo wat rondgoogle dan schijnt-ie fatsoenlijk spul te leveren. Het apparaat is ook 30mm langer en een tikje zwaarder dan de 'standaardspindel' die door 300 anderen aangeboden word. Nouja, het blijft koffiedik kijken met dat spul.

VFD komt ook maar van Chai af. Ik wilde eigenlijk een gevalletje dat sensorless vector control (FOC) ondersteunt ipv enkel V/f. Op Marktplaats staan er genoeg, maar het is apart volk wat dat verkoopt. 'Fremonton' op MP schoot compleet in de hiep toen ik doorvroeg over details en werd ronduit onbeschoft, dus dat zaakje stikt gruwelijk. Veel 2e hands spul zonder dat de eigenaren ook maar enig idee hebben wat ze verkopen, en zonder enige garantie dat ze het nog doen. Verder kom je dan in de 400/690V types uit en is 10Amp naar de motor opeens 4-7kW en de prijzen navenant. Nouja, dan maar eens kijken wat zo'n HuanYang ofzoiets doet.

Ik kan me niet indenken dat de koppel/toerengrafiek veel afwijkt van deze, en dat zou betekenen dat ik op 3000rpm nog 1Nm koppel zou moeten hebben en er pas onder de ca. 1500rpm echt onbruikbaar weinig vermogen geleverd word. Koeling is met vloeistof het probleem niet op die lage toerentallen, en waarom de lagers die lagere toerentallen niet leuk zouden vinden zou ik ook niet weten. Oftewel: ik hoop hiermee een beetje van dat blijven wisselen tussen Kress en OEM spindel af te zijn omdat deze ook het <5000rpm gebied afdekt. Blijft eveneens koffiedik kijken. Eet het en je weet het.

De (ISEL) kogelomloop op de Y zit kwa herhalingsnauwkeurigheid onbelast op zo'n 0,02mm, de backlash een tikje onder de 0,01mm. Belast is een ander verhaal, maar om zo'n BF20 een paar honderdsten scheef te duwen heb je ook maar 2 vingers nodig en hoef je geen Bokito te heten. Tot zover tevree; meer hoef ik niet van een BF20 te verwachten. Kan haast niet wachten tot de KO-spindel voor de X-as ook arriveert; die as blijft een drama. Dan ga ik toch echt eens proberen iets zo nauwkeurig mogelijk te frezen in kunststof en aluminium en eens kijken wat haalbaar is kwa nauwkeurigheid. +/- 0,05mm op, zeg, 30mm afstand wil ik met enige moeite toch wel kunnen halen.

Goed, en dan nog een vraag: is er een bezwaar tegen het smeren van de zwaluwstaartgeleidingen met vet ipv lijbaanolie? Ik heb laatst tijdens een sessie van een uurtje of 5 eens wat vet (NLGI 2 met wat molybdeendisulfide erin) op de X-as geblubberd omdat de leibaanolie het niet zo lang uithoud (na een uur of anderhalf begint het te piepen) en de X-as niet zo heel makkelijk te smeren is (die hangt op z'n kop), zeker niet als de machine draait. Tot nu toe bevalt dat eigenlijk wel en die 'opzekop' geleiding is niet zo heel gevoelig voor spaantjes die blijven plakken. Maar ik weet niet of ik problemen op de hals haal?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie