Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ziet er mooi uit, vooral zo'n breakout / verdeel boardje is erg handig om de boel mooi en overzichtelijk te kunnen bedraden.
( zo'n kast is achteraf altijd krapper als je denkt. ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door DaBit »

Dat is een mooi elektrakastje geworden inderdaad!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Btje
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jun 2008 12:44
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door Btje »

Hoe heb je nu de z as gekoppeld?
BF20 maar nog niet CNC
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

De z-as zit met twee riemschijven en een tandriem op de motor. Omdat dit een tijdelijke oplossing is mocht het niets kosten. Daarom een dun plaatje alu en PVC als afstandhouder en riemschijven en riem die ik nog had.

8536

De homesensor/limitswitch zit ook in een houdertje van PVC en "kijkt" naar een stalen "liniaal" die in de gaten vastzit van de z-as vergrendeling.

8535

De riemschijven hebben 20 en 40 tanden. Bij bepaalde snelheden maakt de haakse overbrenging een naar geluid maar het werkt en is verrassend nauwkeurig, binnen de grenzen van mijn el cheapo digitale schuifmaat.

Het stellen van de kolom op de x-y tafel was een hoop gedoe. Meetklok op een armpje in de spantang (12mm past net) ronddraaien over de tafel en overal dezelfde aflezing krijgen. Met een armpje van 100mm kan je met de hand de kolom 0,5mm (op de klok) uit het lood duwen en hij veert zo weer terug. Dat moet (en kan) veel beter.
Laatst gewijzigd door kevertje op 26 feb 2019 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

Hugo Stoutjesdijk schreef:( zo'n kast is achteraf altijd krapper als je denkt. ;-) )
Ja, dat was een heel gepuzzel, moest uiteindelijk dingen gaan stapelen: PC-voeding en pc, driver-voeding en netfilter/remweerstand. Dat komt de onderhoudbaarheid en uitbreidbaarheid niet ten goede :cry: daarom alle functies van de CPU5A maar gelijk benut/bedraad.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

Btje schreef:Hoe heb je nu de z as gekoppeld?
Of bedoel je mechanisch? Gewoon met de 4 M12 inbusbouten die ze in China bedacht hadden. Moest de onderzijde een beetje uitvullen omdat de kolom achterover hing.

Mijn nieuwe z-as moet veel stijver worden (vierkant buis gevuld met iets (b.v. epoxy graniet of epoxy mortel, iets dat niet krimpt) de basis van de frees op een plaat met verstevigingsribbels in de y-as richting, drie driehoeken (twee, links en rechts van de kolom, en een achter) om het veren om de M12 bouten te voorkomen.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

Werkt toch wel heel fijn met een CNC frees: bovenplaat handwiel gefreesd en geboord en het alu Hammond kastje 15mm platter gemaakt:

8619

Past wel erg precies, beetje meer speling is niet erg.

8620
Laatst gewijzigd door kevertje op 26 feb 2019 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
joostb
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 jul 2010 15:12
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door joostb »

Ik had onderstaande vraag al gesteld echter in het verkeerde topic wat als als een tang op een varken sloeg :oops: :oops:

Nu de herkansing!

Ik ben eens gaan zoeken op youtube naar het fenomeen "schrapen" maar kan eigenlijk erg weinig vinden, ik zou er graag meer over willen weten.
Weet iemand ergens een leuke uitleg te staan en wat is de Engelse benaming? :oops:

Bedankt
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

joostb schreef:Ik had onderstaande vraag al gesteld echter in het verkeerde topic wat als als een tang op een varken sloeg :oops: :oops:

Nu de herkansing!

Ik ben eens gaan zoeken op youtube naar het fenomeen "schrapen" maar kan eigenlijk erg weinig vinden, ik zou er graag meer over willen weten.
Weet iemand ergens een leuke uitleg te staan en wat is de Engelse benaming? :oops:

Bedankt
probeer deze eens : http://www.youtube.com/watch?v=nOJrhrne80s al een paar keer naar verwezen in diverse threads. ( maar ik geef toe als je 2 dagen niet oplet loop je mijlen achter hier, maar dat is in ieder geval beter als een ingedut forum :P )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

Dit is ook een mooie site:

http://metalscraping.com/

of deze:

http://www.schsm.org/SCRAPING.pdf

Google op "metal scraping" levert veel info op.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die linkjes.. daar heb ik weinig aan toe te voegen.. schrapen is een oude techniek, en vanwege het feit dat het best wel wat tijd kost.. wordt het niet veel meer gedaan.. een paar "oudgedienden" in het bedrijfsleven kunnen het nog..

'k ben 42 jaar, en ik heb het op school al niet eens meer gehad.. 't is niet eens behandeld.. er stond maar één summier alineaatje in mijn schoolboek..

Tot zover het schrapen.. de Videootjes zullen veel meer duidelijkheid verschaffen dan wat ik met een toetsenbord kan uitleggen..

dus.. Tijd voor: Complimenten.. je besturingskast.. 1 woord..: MOOI...'t is inderdaad wat proppen.. maar ik heb het voor elkaar gekregen om mijn besturing ooit in een PC kast weg te bouwen.. in mijn huidige besturingskast heb ik een tweetal PC chassis gemodificeerd. een MINI ITX past op een standaard PC chassis, verder heb ik in dat chassis waar de PC in zit, ook de SSR's de EdingCNC CPU, en een Pokeys kaart zitten.. de Drivers zitten in een ander chassis wat elders in de kast is opgehangen..

je Electronische handwiel.. ook gaaf gedaan.. Ik heb zelf een vergelijkbaar kastje gehad.. maar die was al ongeveer zo plat.. jij hebt je machine ook gebruikt om dit te maken.. je maakt je eigen uitbreidingen.. Nice..
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door hex173 »

@kevertje, ik wil m'n BF20L ook voorzien van smering. Vraag: is de gebruikte slang polyamide 4 x 2.5 mm ?
Ik zie dat Conrad die levert voor 0.68 euro /meter. Hoeveel heb je ongeveer nodig 10 of 20 meter ?
Ad.
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door janplastiek »

zie dat je geen luchtslang gebruikt, zoals eerder hier vermeld is vet slang dikwandig vb 6 x 1,5 om de druk van een vetpomp aan te kunnen. Zie hieronder over een smeer topic

http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=31&t=8900
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door hex173 »

Ik wil m'n kogelomloop moeren met leibaan olie smeren. Die slangen van Conrad kunnen tegen 28 bar. Voor 6 mm slang / pijp is eigenlijk geen ruimte. Ik wil dezelfde slang als kevertje, als het bij hem tenminste goed werkt ;-) .
Heb nog niet gelezen waar kevertje mee smeert.
alles wat ik maak, kan beter.
Plaats reactie