Advies gevraagd

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
foss

Advies gevraagd

Bericht door foss »

Goeiedag allemaal, mijn eerste post.
Ik ben een grafisch vormgever / sign maker en snijd vooral letters en logos, alles handwerk.
Helaas door artrose lukt het steeds moeilijker, dus is een portaalfreesmachine misschien een oplossing voor mij.
Ik ben een totale leek op dat gebied, mijn technische kennis is nihil, op software gebied enkel coreldraw (goed)

Mijn vraag is : kan iemand op zulke machines degelijk werk afleveren zonder voorkennis van CNC
Sommige fabricanten laten uitschijnen dat je rechtstreeks een coreldraw of ander bestand naar de machine kan sturen . Is dat zo of toch iets te simplistisch voorgesteld.
Zou vooral gebruikt worden voor MDF Medite en kunststoffen.

groeten, Foss
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Testa-Rossa »

Als je een tekening maakt in een tekenprogramma (volgens mij ook CorelDraw), kan je met een CAM programma (en wat aanvullende gegevens) inderdaad een CNC programma (G-code) genereren. En mocht je tegen een probleem aan lopen kan je hier altijd terecht :lol:
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Erik »

Hallo en welkom op dit forum.

Ik ben verder niet bekend met snijplotters maar misschien staat hier wat handige informatie voor je.
Gr.

Erik
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Advies gevraagd

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi Foss,
Een kennis doet dat werk al jaren met behulp van een portaal-cnc machine en een los opgesteld snijmes. Nu is hij bezig een klein verfspuitje te besturen. Vanuit Coreldraw is het mogelijk een DXF file te maken en dan kan dit gelezen worden door (bijna alle ) cam programma's en die stuurt weer een cncmachine de goede richting op.
Het kost een paar duiten, maar dan zijn de mogelijkheden legio.
Groetjes Peter
foss

Re: Advies gevraagd

Bericht door foss »

Dank voor de info,
Het gaat echter niet om snijplotters maar om 2.5 of 3D teksten en logos te maken
Ik werk in massieve en plaatmaterialen met de hand, ik wou weten welke machine voor mijn werk
geschikt is, niet te licht, maar ook niet te zwaar, met ingebouwde software die mijn tekeningen omzet
in "freestaal", waarbij lange platen kunnen doorgeschoven worden.

groeten, Foss
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Erik »

Welk soort materialen bewerk je? Wat zijn de maximale afmetingen van je werkstukken?
Gr.

Erik
rik

Re: Advies gevraagd

Bericht door rik »

Hoi ,,,om te gaan drieDjen heb je een 4de as nodig dacht ik,,,,en bij mijn weten kan je in plaat materiaal enkel
2,5 D of mis ik hier iets ??
grtz rik
foss

Re: Advies gevraagd

Bericht door foss »

Goedemorgen,
Ik werk vooral in MDF Exterior , dat is watervaste kwaliteits MDF voor buitengebruik.
Formaat : van klein tot platen van 60 op 244 cm
3 D wordt gemaakt door plaatjes op elkaar te verlijmen en daarna bewerken met de steekbeitel, daarna worden
de stukken op de grotere plaat verlijmd, krijg je de illusie van 3 D
Wat ik eigenlijk wil maken kan kan ik best aantonen met voorbeelden op http://www.springvalleysigns.com

Groeten, Foss
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Advies gevraagd

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi Foss,
Het programma van vectric.com lijkt mij geweldig geschikt om jouw soort werk te gaan doen. Een goed forum en een aantal voorbeelden met een duidelijke instructie, er zijn een hoop programma's die dat niet of nauwelijks hebben. Kun je ons wat van je werk een paar voorbeelden laten zien?
Succes Peter
Plaats reactie